Hej, helt plötsligt från ingenstans när jag körde i en uppförsbacke så tappade bilen all kraft, aldrig haft problem med partikelfiltret innan så tycker detta är lite skumt.
Bilen går inte över 2900-3000 rpm, accelerationen finns inte för fem öre.
Är partikelfiltret svårt att byta eller är det någon givare som gått sönder. Tycker att 2.08g sot i partikelfiltret inte ska spela något roll. Får inte köra en förbränning av sotpartiklar då jag har ett felmeddelande eller kan man kringgå det?
Hittar ett nytt partikelfilter för strax under 4000:-, sen behöver man väl fylla på med additiv
Hittade nu att turbon läcker luft, bulten till vänster är av, kan detta bero på detta? Ser ut att ha käckt olja, är det änns någon olja till turbon, eller är det avgaser?
ja, om den är sönder där så försvinner ju laddtrycket ut där. ja det är olja till turbon för smörjning och även till viss del även kylning, borde finnas anslutningar för kylarvätska på den också.
Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Egr ventil byte jag för ca 6 månadersedan, då bilden bara dog på motorvägen, bärgades till volvobil då och felsöktes.
Ja trycket ändras när jag gasar upp bilen.
Tänker om man testar byta ut den trasiga bulten till vänster på bilden och ser om bilen reagerar annorlunda eller inte. Ser en liten liftglipa imellan turbon och slangen.
som någon innan skrev. låssa den synliga skruven den till hörer sen vrider du röret 90grader den som syns på fotot ska inte röras. inanför sitter en oring så om det glipar är det normalt