"Sudden" - Volvo 765 GLE Turbo Diesel - 87

Berättelsen om en silvergrå-metallic 765:a jag velat ha sen jag var 15 (och som slutligen blev min). Börjar med renovering, men övergår sedan till förfining och montering av diverse extrautrustning.
  • 125 Följare
  • 169 227 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 september 2021
Loveless
30 november 2018 · 532 Inlägg

Tätning av oljeläckage och montering av grenrörskåpor

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3997c236d0cb26b51d057488e6c4b0ee.jpg
Efter att jag kört motorn en del upptäckte jag att det läckte olja från ventilkåpan. Trots att jag monterat en ny packning, gjort rent ordentligt innan och dragit åt rätt läckte det olja... hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0409f629766ca85cfc0c3a9325ff0b09.jpg
Hörnet mot torpedväggen, på högersidan av motorn (vänster om man står framifrån) är lägsta punkten. Där var läckaget som störst.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-66bd38ba8c464fd0a11df532aea8d0db.jpg
Bestämde mig för att kleta på flytande packningsmaterial på båda sidor om packningen, vilket brukar stoppa sådana här läckage. Monterade loss grenrör och ventilkåpa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-16ec7a6de086e5f63c5c99a649b73615.jpg
Gjorde rent ordentligt och kletade på packningsmaterialet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-aa7a253337756450220a86965c99ed46.jpg
Lade på packningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-029a3f3e429ccf5c2d28ae2ce9fb8f77.jpg
Gjorde rent och kletade på packningsmaterial på ventilkåpan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f91c9398860b22906015d687a876c6ba.jpg
Monterade ihop igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3584e37fdfc4a605b56891199d73406b.jpg
Satte även dit kåporna för grenröret. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0b6cf21ff0359824471dc744dd344930.jpg
Varmkörde sedan motorn på tomgång ett bra tag. Nu verkade det vara tätt. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0dd4e4ec0b66272bbb9a16f0914f850a.jpg
En del kanske undrar vad det är för en kylarslang från toppen som jag har pluggat? roll Det är så att toppen kommer från en D24T, som har vattenoljekylning. Då går den ena anslutningen ut från baksidan av toppen (den andra kommer från motorblocket). D24TIC har däremot luftoljekylning (ett avlångt kyl sitter längst fram under den stora kylaren). Volvo bytte kylsystem för oljan 1987, i samband med att TIC-motorn lanserades, eftersom luftoljekylningen är mer effektiv. Det fanns även en konverteringssats innehållande oljekylet, slangar och två frostpluggar (för att plugga kylaranslutningarna) som kunde monteras på D24T. Egentligen borde jag montera en sådan frostplugg bak på toppen tongue

Senast redigerat av Loveless (30 november 2018)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
1 december 2018 · 532 Inlägg

alex_v skrev:
grymt, kämpa på!

Tack, det skall jag göra! smile

Samuel_H skrev:
Intressant bil, hoppas det går vägen!

Bilen är ju importerad, vet du varifrån?
Årsmodell -87 på bilen men regskylten börjar på S och sedan U, så förmodligen importerad till Sverige någon gång under 2001.  Eftersom man började använda S sent 2000.

Vore kul o veta vart den tjänstgjort tidigare i livet!

Byggd i Belgien (Ghentfabriken) och har rullat i Tyskland. Bra gissat! Den är importerad till Sverige tidigt 2002. wink

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
3 december 2018 · 532 Inlägg

Instrumenthuset

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2deec5b196bd33e7b9f8f3d5e84be4e2.jpg
Tyckte det var dags att ge instrumenthuset lite kärlek! Dels göra rent den och kontrollera så att alla lampor är hela, men även montera in ytterligare en extramätare, så att jag får ett fullt instrumenthus! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-91bc63a7bc027a9d92dcc125c4e70a71.jpg
Började med att ta ur lamporna. Mitt instrumenthus är ett Yazaki. Dessa japanska instrumenthus satt på 700-serien mellan årsmodell 84-87 (osäker på vad som satt på 82-83, men tror det var VDO). Årsmodell 88-90 har VDO och de har (tycker jag) betydligt sämre kvalitet på kretskortet. På flera sådana instrument har jag fått göra minst en bypass-lödning p.g.a. ledningsbrott, för att få igång alla varningslampor och instrument. Så jag är glad att Sudden har ett Yazaki-instrument. Yazaki har även utbytbara glödlampor. På de senare VDO-instrumenten är de fastlödda och alltså måste hela sockeln bytas ut! mad

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3f8f7669b98c34393d0b181f31a253cf.jpg
Något jag alltid gör när jag tagit ut glödlamporna är att kolla vilka olika varningslampor just den här Volvon har, genom att hålla upp instrumenthuset mot en ljuskälla. wink Som bekant skiljer sig detta beroende på årsmodell, motor och extrautrustning. Sudden har följande lampor (börjar från vänster). De som är satta inom parentes är ej inkopplade från fabrik.

1      Glödstiftsindikator (Slocknar när motorn är redo att starta)
(2)    Varning för låg oljenivå* (Slocknar efter två sekunder när tändningen är på om oljenivån är ok)
         *Endast ink på D24T 1982-85, men funderar på att skaffa styrenhet och givare och koppla in den!
(3)    ABS systemet ur funktion*
         *Sudden har ej ABS.
4      Lyktor tända
5      För högt laddtryck (Turbo Diesel)
6      Varning för lågt oljetryck
7      Laddning ur funktion
8      Överväxel inkopplad (M46)

9      Helljus på
10    Bromskretsbortfall
11    Parkeringsbroms dragen
12    Glödtrådsvakt
13    Låg spolarvätskenivå
(14)  Överväxel urkopplad (Automat)*
         *Sudden har manuell låda (M46)
15    Bältespåminnare
(16)  Låg kylarvätskenivå?*
         *Ej inkopplad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-80942fd665a5e69369a7628a2064169d.jpg
Instrumenthuset tillverkat 1986-05-13.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a06177c320c642a285dcfed71952b757.jpg
Efter att glödlamporna plockats ur var det dags att lossa skruvarna för att kunna dela på instrumenthuset. Monterade även ur yttertempmätaren och täckbrickan på motsatt sida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-733bde05fcc876ed8aa127d1b094a9df.jpg
Tydligen räcker det att montera ur den här skruven för att kalibrera om bränslemätaren (som ju sällan brukar fungera) om man har 80-liters tank. Sudden har den lilla tanken (60 liter), men fick faktiskt med en stor tank som suttit i en 960 från förra ägaren. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dc87ff8157122a47c62588252621a8e1.jpg
Instrumenthuset delat. Dessa är simpelt uppbyggda och de olika modulerna är monterade som egna öar, vilket gör dem enkla att byta ut. På bilden syns även voltmätaren jag tänkt montera in. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-78555e98b870fe34993a7a888593f9e3.jpg
Började göra rent in och utsidan av glaset med en trasa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7007b742ddb763ce7f81e9e73f62a808.jpg
Tog en skruvmejsel och monterade försiktigt bort symbolerna för varningslampor och blinkers.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e45e5542bd4116b2132163d9843499d7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6123cf4bdb39c2a1d4d7dea0c35a20ae.jpg
Tog även hjälp av kompressorn. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-477b813d491eaa1f60d0e02c5ebb1a80.jpg
Som nytt (nästan). yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2c220e136de4954e7306bafcce9584bc.jpg
Monterade yttertempmätaren och voltmätaren. Voltmätaren kommer från en 740 TIC och är egentligen gjord för att sitta på vänstersidan (sett framifrån). Laddtrycksmätaren (som ej sitter monterad på Turbo Diesel) på 740/760 TIC sitter på högersidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6180e749136f6e248011db57cb6b9d4c.jpg
Det går dock att modifiera voltmätaren genom att ta en vanlig tom täckbricka, så att den passar på högersidan, vilket jag gjort eftersom yttertempmätaren bara kan sitta på vänstersidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c9e910a2384780cd57ce1ab696d074ff.jpg
Voltmätaren inkopplad. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8ec89f23047329c3e89476b49e8f085d.jpg
Innan jag monterade tillbaka lamporna testade jag dem med hjälp av ett 9-volts batteri (brandvarnarbatteri). Några var trasiga, så de bytte jag ut. Satte även dit tomma lampsocklar vid de varningslampor som ändå inte är inkopplade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cac3d743e00f45115881744978e33837.jpg
Resultatet blev bra! Går dock i tankarna om att skaffa en laddtrycksmätare i stället för voltmätaren på sikt. Hade även velat ha en oljetrycksmätare och en oljetemperaturmätare! smile Men instrumenthuset är inte stort nog! hmm Lite avundsjuk på de som har 82-83:or, där temp och tankmätarna är kombinerade och man kan få in totalt tre extramätare, dvs. en ytterligare. Finns heller ingen konsol för extra originalmätare, som det gör för 240 (81-93). sad

Någon som har några bra tips? roll Vill helst köra originalmätare. Om det inte går så undrar jag vilka två extramätare ni tycker att jag skall ha. De jag har nu är alltså yttertemp och voltmätare.

Senast redigerat av Loveless (3 december 2018)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
5 december 2018 · 532 Inlägg

Förberedelser inför rostlagningen

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7efa191efac228c93d8cf11d45f5dd2e.jpg
Nu var det dags att demontera de sista detaljerna av inredningen inför rostlagningen av golvet. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f4be534721dc4e97b199d50b377bbb1d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0a3988302ce6e44020a6b214c6552de2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3d891adf3e0231d8dbdfdbc0c7e74c4a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-34a9df817b2306016a9c0e4bb3ed79bd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-239cd7d8af3a0ed385aa9e6b29b82a39.jpg
Det mesta hade jag redan demonterat sedan tidigare, men en del återstod. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-08f1605248bc433efefa1ad99ad1aa1e.jpg
Förvaring av interiördelarna. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0aa06280de3f9ef9cb761329bf620d6e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-882a04fb8d579a5e9f345b9a66f6559c.jpg
Demonterade bränsleledningarna och bromsrören från klammerna, så att inte de tar skada. när man kapar ur plåt ovanifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-37fc69f6d0ea891c013188b216cc33c8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b81f94d815b5cccad3f9b41f619bee5d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-52276b8fd14d9a7b9a7112644f6cf72e.jpg
På flera ställen räckte det med en liten lätt petning...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-adc83ac1f4632f89c865880af0d37c98.jpg
...för att det...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f29e2821548c90dc486f0a179cc3333c.jpg
...skulle gå hål!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8625468d7f29da4a29a80decf54810b3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3487e19d17832788be9da5a00388e50e.jpg
Under det fina silvriga ljuddämpande materialet dolde sig...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-59e3b3a7acdf7356200d96b5ba4567c9.jpg
Ännu mer rost! yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b8d15feb1e042473a1205462cd52a48d.jpg
Skrapade bort materialet med en kniv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f3ccb0e120dd148f0863a365773387af.jpg
Tog även en dammsugare och sög upp alla lösa rostflagor. cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4484cbb8b6e3c5ef116aa2a3f2fe8f93.jpg
Passagerarsidan var inte riktigt lika illa som förarsidan, men bra mycket rost ändå!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1c511c38ea17637211645fadaa88b67c.jpg
Förarsidan...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-259f5c5617f9d4d30c759c49b31eee11.jpg
...Här har rosten gått lös ordentligt! hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-557e82cab9eec750632dca8f465b02fd.jpg
Tur man har en kompis som är svetsare. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b2d37c080a7846e54ae527da6b8a0d69.jpg
Vi började täcka in Suddens inre med brandfiltar för att skydda rutor och annat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a1b2d280b09eeb5932103761ae501923.jpg
Ser nästan ut som en madrasserad cell. lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e14c5d177c9e09ccc312f435bc9ae4d9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0ef997d07dc5a2d9f165bbaf2afcfbed.jpg
Vi täckte även dörridor med brandfiltar. Värt att lägga lite extra tid så att inte något blir förstört! wink De små svarta plastklämmorna vi använde är väldigt bra att ha i verktygslådan. tongue

Senast redigerat av Loveless (5 december 2018)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
5 december 2018 · 532 Inlägg

alex_v skrev:
täcker ni rutorna för att det inte ska stänka svets flagor på dom?

Det är en anledning, men det som är mest skadligt för rutorna är stänk från vinkelkapen... Gjorde det misstaget på en 740 en gång. neutral Rutan, som innan var felfri blev helt förstörd, fliserna verkligen gick in i glaset. Märkte det inte först, så slutade med att jag fick byta hela rutan! roll Så skydda alltid rutorna innan du kör med vinkelkap i närheten av bilen. wink Fliserna flyger långt, längre än man tror!

Senast redigerat av Loveless (5 december 2018)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
6 december 2018 · 532 Inlägg

Fick hem lite trycksaker

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-044199e6c5ccb185cbfb8f81d7ac5d98.jpg
Fick hem lite broschyrer som jag köpt online. Först en svensk instruktionsbok för 1987-års modell. smile Men tyvärr täckte inte denna Turbo Dieseln, utan endast PRV-motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d2ec915766de93b99fef49d530bdb6e5.jpg
Även två försäljningsbroschyrer till 760 för 1982, respektive 1985 års modeller. Fler är på väg, så att hela 760-serien täcks. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ade361a5923996a00c47ea8fdd2b887c.jpg
Dessa tycker jag faktiskt var lite häftiga med de stora högupplösta bilderna. yikes Längst upp är 1982-års modell (de saknar skärmblinkers). Nedanför 1985-års modell med skärmblinkers (de kom på 1984-års modell av 740/760).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e94fcd339ce3aa775ef124b82baba363.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-033f732d89f0c7d290b1ce6e10bc6779.jpg
De innehåller både lite nyheter för respektive årsmodell och information om extrautrustning och vilka färger på lack och inredning man kunde välja.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3933eed9287b26bc157e9628d243d976.jpg
Instrumenthuset på 1982-års modell. Varför bytte man ut detta coola instrumenthus? roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4d336bbfca8cb567da2c2d5a5c4dae1f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6ae70aaaf6718cb281c2d5b922a8613c.jpg
Köpte även några gröna böcker med nyheter och kopplingsscheman. Tänkte jag skall försöka lista ut hur man kopplar in varningslampan för låg oljenivå, som fanns på de tidiga årsmodellerna med hjälp av dessa. cool

Olika spridare på D24 och D24T/TIC

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-695e86c11d49b42151d96a419c2029ae.jpg
En del av er kanske har hört om att turbo-versionerna av D24:an har andra insprutningsspridare? Spridarna öppnar senare på turbon. Här har ni en bra bild med hur man skiljer spridarna åt, dels genom Bosch-numren (KCA-numret), men även genom vilka värden de skall ligga på vid provtryckning. wink Kommer från gröna boken "Specifikationer 700-serien 1982-1989" som jag har sedan länge.

Senast redigerat av Loveless (6 december 2018)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
10 december 2018 · 532 Inlägg

Rostlagningen påbörjad!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ec80b0f58b0113ab753b80a42a686e0b.jpg
Så blev det äntligen dags att göra något konkret åt rosten. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b5309911539a2ed09c22bd8e8c71ecc3.jpg
Rostskadade delar av plåten kapades bort med vinkelkap.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c200edfb77d4b27acef32f79606e367e.jpg
Därefter slipade vi rent med slipskiva, för att få ren plåten från färg. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cfd41de2ec3248cf681ca68128c1acc2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cd6983a4bca1d1d17d8258f423cfc400.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2f4acc52fe8036fe1ab5248cb0c976e5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fb9a78a7d983ec3311bdd29377e22027.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-42008f3a85df6c566559c1b5ff78a588.jpg
Ny plåt. smile

Kåpa till bakre kamremmen

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b40c03c03b7a147e1dd66d1f42ef17ea.jpg
Hittade två kåpor till bakre kamremmen bland delarna jag fått med. En var av plast (från en senare årsmodell), den andra av plåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f852960104c58f2324a0f8c7d8842f42.jpg
Valde ut plastkåpan eftersom plåtkåpan var rätt så rostig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-49c396328173b9019c178b4b701c0ec2.jpg
Monterad! cool

Bonusbilder

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-509130545764a2abc24846b5f08d0de2.jpg
Vem tittar fram där uppe, tro? roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4f168800f4e12e587bfece44d0c67387.jpg
Ungkatten Zack är väldigt nyfiken på vad som händer i garaget och speciellt nere i gropen dit han (ännu) inte kan ta sig. tongue

Senast redigerat av Loveless (10 december 2018)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
17 januari 2019 · 532 Inlägg

alex_v skrev:
händer de något?

Jadå! Projektet är inte avstannat. tongue Däremot har det varit lite dåligt med uppdateringar på sistone. hmm

Rostlagning

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fe46c2cba833cd8be070321b2deaafef.jpg
Rostlagningen är nu igång på allvar. cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-456a9651606cd6fb30946137c7d33d29.jpg
Stora delar av golvet behöver bytas ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dafcc138bc6ecabfb2eaa09799dd4ecc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5967459276569530d92a8aa8a379d283.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-89b297fc362989023550a243f65fd550.jpg
Lagningen underifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7035963d3d46305e7f248a69bbf024d7.jpg
Fler bilder kommer de närmaste dagarna! wink

Delar

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6c0b41e22b87dc4806b30f34feb79793.jpg
Var förbi förra ägaren och hämtade lite delar som han letat fram, som ingick i köpet. Det mesta av det på bilden kommer från en skrotad 945 FTT -93. Men även sittdynorna till baksätet på Sudden, som varit urplockade eftersom bilen är LB-reggad hade nu letats fram. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1288e0c21676d6c72f022775726f2e83.jpg
Förutom det som syns på bilderna fick jag även hem en komplett B230FT -93 med oljekylda kolvar, en tillhörande automatlåda samt en M46:a med 240:ins sprängkåpa till D24. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f34befa3b00cde4a40fd3ec3baa04cf0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-06fb9d5d25cdbcb0131e9d3c7f2c5464.jpg

Senast redigerat av Loveless (17 januari 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
18 januari 2019 · 532 Inlägg

Rostlagning

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-db0038d3c9ab90d7d69707d187013353.jpg
Min kompis fortsatte med rostlagningen av golvet på förarsidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f90f81f8f26a469212fcdbdbc0db07ff.jpg
Blev väldigt nöjd med resultatet. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-18ec3215102d79c59a5b1d33c4b4b489.jpg
Längre bak på förarplatsen har rosten också slagit till.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0b3b571d93d4662e449c833b73361250.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-545bb366a66e78e568ac45849d49846f.jpg
Ner i underjorden. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2ea39dc0288a3b2518cdbed2bf5fac65.jpg
Mindre hål finns lite varstans på andra delar av golvet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-951a266a744ec8ac79ec7e20bb13ad65.jpg
På vissa ställen behöver rosten lagas underifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c3bf4be7316cab9d7be4b5d96641d80c.jpg
Plåten renslipad. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b8c9b79e8cae27928f96dae0c6fde2ba.jpg
Bra belysning som kan fixeras där man arbetar underlättar.

Mer delar som jag fick hämta hos förra ägaren

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2e10042df3a24a815e2d6f32dca022e9.jpg
Motorn (B230FT -93) och automatlådan som jag nämnde i förra inlägget. Är det bara jag, eller rostar växellådsbalkarna på 900-serien mer än de gamla till M46/M47 på 200/700? Även sett M90-balkar på 900 som nästan varit helt upprostade. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-628fcffeaa04a86c39cb3e0df93c188e.jpg
Fick hjälp att lasta ur den. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-758e7dac3c7d48da0a0df5ef3a63ec21.jpg
Motorn med tillhörande kabelmatta på en pall. Det är inga problem att dra runt motorn, men oljetråget hade det rostat hål i...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cdb9ed5422eebedb5bd6a73710037e3f.jpg
...Då är D24:ans tråg som är helt i aluminium bättre på den punkten. roll Fick med ett extra tråg till 7/900 med oljeretur för turbo...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-abb1807d46bab273b98845de65cc691b.jpg
...Och även ett till 200-serien! Där sitter oljestickan i tråget och alltså inte i blocket, som det gör på 7/900. Något att tänka på för den som dieselkonverterar en bensinare! Läste om en som tagit en D24 från 240 och stoppat ner i en 740, med 7/900-tråg och därmed blivit utan oljesticka. yikes

På det här tråget har någon byggt en egen oljeretur via en banjoskruv i hålet för oljepluggen. Detta är tydligen ganska vanligt när man kör D24T/TIC (eller turbokonverterar) bilar ur 200-serien. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9f3947e5a99df92953507d8b286a79de.jpg
M46:an jag nämnde i inlägget innan. Rostig och legat ute 10+ år. Den satt helt fast. Varför släpa hem denna tro? Jo, sprängkåpan är till D24 och passar M46/M47! Lådan är tillverkad 1979 och har utgång för hastighetsmätarvajer. Både lådan/sprängkåpan och 200-tråget kommer väl till pass om man skulle vilja D24 konvertera en 240. Eller kanske en 260 med D24? Det hade varit något... cool

Senast redigerat av Loveless (18 januari 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
23 januari 2019 · 532 Inlägg

Rost, rost och... rost!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a5de7d607f04e9b21206b7262dcb0859.jpg
Eftersom motorn i stort sett är klar och jag inte kan göra så mycket med inredningen innan rosten är fixad började nu även jag att arbeta med rostlagningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-278652e0acb1b4a5624a0775d1b90c8f.jpg
Eftersom "Smeden" hade börjat på vänstersidan så tog jag höger sida. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f04c4a711f826dca7c11de0bad0c4308.jpg
Jag började med baksätet, där plåten skulle behöva kapas ur och ersättas på minst två ställen ovanifrån och kanske även från undersidan. Jag började med att slipa rent golvet och kapa ur den dåliga delen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6eb2c477ea9514ed5ec95a32ef581db5.jpg
Kapade till och bockade en ny plåt. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-feaa09d92aa1f9e90c2cb3dbd25cf3ea.jpg
Passar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1c4cb94192088f1c8219cd3cca558db3.jpg
Blev ganska nöjd med resultatet, med tanke på att golvet är rätt tunt och lätt att bränna igenom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9e9e0857c3672945b8c051bb7d02140f.jpg
Gick vidare till nästa ställe och började kapa ur den skadade plåten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ce688a7447a2cb19882aca07248b791b.jpg
Rosten hade slagit till precis vid stolsinfästningen, och därmed försvagat denna. Detta måste såklart fixas!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e952b36d7b87fbc2037802dfaa965045.jpg
Underifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b7d07ce2a26a5be2268769822eacba8a.jpg
Svetsning underifrån är inte det enklaste. Gäller att ha tungan rätt i mun. tongue

Senast redigerat av Loveless (23 januari 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
24 januari 2019 · 532 Inlägg

Grunden1700 skrev:
Kul att se en så ovanlig Volvo bli räddad, följer exalterat detta.

Kul med en följare i närheten! wink

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
5 februari 2019 · 532 Inlägg

Rostlagning golv

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2b9d8bdf58fd826e7faca92bfd7e777e.jpg
Jag fortsatte med att laga golvet på högersidan. Slipade rent och kapade till två medelstora plåtar. cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-220d59525864a395e61c5b443750d9dd.jpg
En tång av den här typen är väldigt användbar när man skall bocka eller böja mindre plåtbitar. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1bff07ea5dd5a6c8823bf664efef7e23.jpg
Plåten skall användas till att förstärka upp stolsinfästningen, som rostat av i nederkant. Passar nästan. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9c9274bfc656d9b8d66f05841521fca4.jpg
Plåten på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f7452fd1ce21ac0f801988076a9b0c56.jpg
Kanske inte jättevackert, men det fyller sin funktion! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1d70ec44590ee7cb29f915f345b271cc.jpg
Nu är hela nederkanten av den främre stolsinfästningen på högersidan svetsad.

Senast redigerat av Loveless (5 februari 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
6 februari 2019 · 532 Inlägg

alex_v skrev:
snyggt

Tack!

Nya stolar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d3dc4a6d47db2ff2937258a0d0c62774.jpg
Tog en liten paus från rostlagningen och bestämde mig för att göra något åt inredningen. Stolarna var verkligen inte i bra skick. Efter en ordentlig tvätt blev de förvisso renare, men jag insåg att de aldrig kommer att bli i närheten av hur de varit. Framförallt var plysch-tyget slitet och urblekt. hmm Baksätet var i bättre skick, även om det inte var helt i toppskick det heller.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-aca946e72bc4af7ec87f085ca956f995.jpg
Började kollar runt lite på nätet, när jag hittade en kille som sålde en komplett uppsättning 760-säten av samma färg och modell. Inför 1986-års modell gjordes sätena om, så även om de tidiga 760-sätena ser snarlika ut går sömmarna på andra ställen. Sätena var i mycket bra skick! yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8417eafa86a3fa4acc5e803da25dcd97.jpg
Dock kom de från en 764, så baksätet skulle inte passa... hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0153761f3374a6ed117791a6ecf195a3.jpg
Men med tanke på skicket valde jag ändå att slå till. Det är inte allt för ofta man hittar dessa i det här skicket, även om de är vanligare än skinnsätena. Jag fick ett paketpris, så jag köpte även baksätet. Vem vet, kanske kommer det till användning längre fram? tongue 764-baksätet har ju dessutom det där coola lönnfacket vid mittplatsen. cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-09b6dd428e44b540793bdc3f12511017.jpg
Visst är det stor skillnad! Klart att en bil som Sudden förtjänar en fräsch inredning. wink Många föredrar skinn, men plysch är ganska underskattat enl. mig. Det är, mjukare och blir inte lika kallt på vintern / varmt på sommaren som skinn blir. Inte heller lika känsligt för repor.

Senast redigerat av Loveless (6 februari 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
11 mars 2019 · 532 Inlägg

Berglund_89 skrev:
Trevligt projekt! Får snart hem en -88 med B280F, tillverkad i Kalmar enligt din chassinummer-analys. wink
jag blir ägare 4. smile

Härligt! Ja, 260, 760 och de tidiga 960 byggdes framförallt i Kalmarverken, som tyvärr lades ner 1994.

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
11 mars 2019 · 532 Inlägg

Ni som undrar varför det inte hänt så mycket med Sudden den senaste tiden hittar svaret i min nya projekttråd. Blev i början av januari ägare till en Volvo 264 Diesel, med knappt två månader kvar att laga 9st tvåor från förra ägaren. Därav har den prioriterats just nu (för att undvika fullständig besiktning och risk för ännu fler tvåor). Men självklart har jag inte glömt Sudden, och projektet kommer att slutföras. wink

Se renoveringen av "Hooken" - Volvo 264 Diesel - 75
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328202

Senast redigerat av Loveless (11 mars 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
15 mars 2019 · 532 Inlägg

Återupptagning av rostlagningen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9734713438532770cfa5fe864b66393e.jpg
Efter att mestadels ha prioriterat mitt nya projekt fick jag en lucka i schemat när min kompis kom förbi för att laga avgassystemet på sin transportbil. Vi begav oss således till smörjgropen! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2e932f53646e244767d2a1b58ef5f2a8.jpg
Vänstersidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-08f8dda6163027e68c1341538f6680a4.jpg
Men jag valde att fortsätta med att laga högersidan, som jag mestadels lagat ovanifrån. Eftersom det rör sig om utsatta ställen kände jag att jag även vill ha två plåtar underifrån, så att inte vatten lyckas nästla sig in.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2e4ad7ab6b73e4d605d91b9c57016eec.jpg
Vad sägs om den här plåten som jag skar ut och böjde till? roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ccd8ac6bde77c42968af6c62389a503e.jpg
Plåtarna fastsvetsade!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ce2592f5a316427bc1ebb7ab142ce69a.jpg
Slipade ner svetsningarna en bit. Kommer troligtvis slipa ner dem lite till. Sedan skall det täckas med rostskyddsfärg och ett tjockt lager underredsmassa. wink

Senast redigerat av Loveless (15 mars 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
15 april 2019 · 532 Inlägg

Dags att ge lite tid åt Sudden!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-896e9c7c8429c68e71832b8ece2265b7.jpg
Med min andra projektbil, Hooken besiktigad kände jag att det var dags att lägga all fokus på att få klart Sudden för en besiktning. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3c1193656fcee7e29f0c635c015147e6.jpg
Så igår fortsatte jag med golvet. Nu var det dags för främre delen av passagerarsätet fram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b6293e02404f893a905ce65e062e6065.jpg
Kapade ur den rostskadade delen. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-90584588e6ec24e02b0e237e1f21ac08.jpg
Slipade rent med rondellskiva. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e060007edf43a5486ea3992561711c3b.jpg
Då var det dags att kapa till en plåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-eb7138c51ab6c0c0c8ff0b87efff2653.jpg
Ritade ut plåtbiten och började kapa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a05d72d97b975ea55e3b9821db96ee01.jpg
Klippte den även med plåtsax på plats så att den skulle passa. Sedan var det dags att börja punkta fast den. Höll nere den med hjälp av en hammare och punktade runt om.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3276cc963b61ccdf18c28dc0209e3a48.jpg
Punktsvetsning med solglasögon avrådes! lol Föredrar handsköld, men hänt att man fuskat med solglas någon gång, när man behövt ha båda händer fria för att pressa ner plåten. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f71e9a8f10ef461892a559c33c83c0a2.jpg
Sådär! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b8b9d3b64b587e87fb1ffb703ecd8537.jpg
Underifrån. Flera gånger tog den gamla underredsmassan eld när jag svetsade, så det gäller att kolla regelbundet och ha vatten och en blöt trasa nära till hands!

Kommer att göra rent och svetsa den här sidan också! smile

Senast redigerat av Loveless (15 april 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
15 april 2019 · 532 Inlägg

DieLuftWaffe skrev:
Vad kör du med för svets? smile Ser bra ut!

En Esab migsvets med säkert 10 år på nacken. Tack! smile

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
23 april 2019 · 532 Inlägg

Påsk-svetsande

Förutom att fira påsk blev det en hel del arbete med Sudden under långhelgen. big_smile Jag fortsatte med lagningen jag gjorde sist.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f046c223659a89f9ade38ae985c71983.jpg
Den nya biten av golvplåten höger fram (mot hjulhuset) som jag bytte sist skulle även svetsas underifrån. Började med att slipa rent.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bcdf8d4d9fa4f4946f363ad2a4e1ae59.jpg
Plåten svetsad. Även slipat ner svetsfogarna. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4bcf4fe9a722af8fe646d6f80b9a0125.jpg
Ovanifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c24486afce89997a757bfc4ff1bff7ee.jpg
Slipade ner svetsfogarna ovanifrån med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-244429e43cd82d1f8516f186cd3e8873.jpg
Kapade ur den rostiga plåten nedtill och svetsade fast de delar av stolsinfästningarna jag hade kvar i den nya golvplåten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a3e2f4adb03e6d28d92aaf26f1e90b23.jpg
Fick klippa till mindre plåtbitar och lägga mellan golvet och infästningarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-069684b6fdd487a03ae0efa968810ef2.jpg
Nu lär stolarna sitta i alla fall. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a70fd85b5cc4309d65071720daaa6de4.jpg
Slipning av golvet

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-db1cb12cd0f9b6c1634313368cbb5e45.jpg
Då allt var klart underifrån blev det nu dags att slipa och måla golvet på högersidan. Använde vinkelslipen med en ståltrissa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c4cfca8b4d7e08880d187d84a19c5570.jpg
Mycket spån, så dammsugaren fick komma fram ett par gånger. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-231a3c5b16f1cae0e33260d710dca228.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-963b515f8e36fa4e21f5fbc2bf9dab5d.jpg
Det blev riktigt blankt! Gjorde rent med T-röd inför målningen.

Målning!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-aa87cb6083d01bb0561749364b1e2a7d.jpg
Jag köpte mig en stor hink hammarlack. Eftersom Sudden är silvrig valde jag silvrig färg!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4c54908887a84ae4252fca91b697d7bc.jpg
Började stryka på färgen. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1cb50d5451e0a62c417ce34bbafcf3e7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5e9a812f24c1df06a90a134f32db59b8.jpg
Färgen är faktiskt inte allt för annorlunda mot originalfärgen. Den duger helt klart för golvet. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e9bd7bf75eb143e81540313cdf330022.jpg
Högersidan målad. roll

Senast redigerat av Loveless (25 april 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
25 april 2019 · 532 Inlägg

JofooN skrev:
snyggt smile Skönt att se att du jobbar på. Skall med börja rostlaga lite smått, men långt ifrån så mycket jobb som du har/haft big_smile

Tack! Ja, kul att vara igång igen. wink Förstår! Nä så mycket rost som det var under Sudden är inte så vanligt på 700-serien. Men sju år ute, stående på jord, med delvis nedvevade rutor och träd runt om, så att solen aldrig kommer åt har tyvärr satt sina spår... sad

Senast redigerat av Loveless (25 april 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang