Hej! Jag har en volvo 855 T5R 1995 med den lilla immonyckeln i plast (om det underlättar något). Nu är det såhär att bilen har stått i drygt 6 år. Motorn har varit ur bilen i drygt 3 år. Nu efter motor renovering med nya packningar o.s.v så sitter motorn i bilen.
Problemet är att bilen vägrar starta för att den får ingen gnista till tändspolen !
Det som är bytt är: Startmotor En utav knacksensorerna Kammarna är ställda i läge Ny kamremskit + vattenpump Vevhusventilation nytt Ny olja och filter även i växellåda Kamaxelgivare Tändstift, tändkablar och tändkablar är nya. Säkert glömt något som vi bytt.
Någon som kan hjälpa mig ta reda på varför bilen inte får någon gnista till tändspolen?? Kan immon ha låst sig så att den på det viset inte ger gnista för att kunna starta. Kan tillägga att alla dörrar utan en är bytta till rostfria från en 1996 GLT som hade deadlock. Vilket inte min har. Så han har låst 2 dörrar med deadlock när jag skulle reset immon. Larmknappen i rutan lyser inte när mam låser bilen och han lyder inte med fjärrkontrollen. Vill så gärna ha igång bilen så om någon har någon bra ide gade det vart supertacksamt.
Jag satsar på immon när jag läser vad som åtgärdats utan att bilen startar. Det ska bli intressant att följa vad som kommer att ske om det nu är denna..
Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Är det lösningen med separat nyckel i plast som ska stoppas i ett hål? Isåfall bryter den även startkretsen till startmotorn. Så snurrar startmotorn men du saknar gnista skulle jag inte gissa på den.
bagatellen skrev: Jag satsar på immon när jag läser vad som åtgärdats utan att bilen startar. Det ska bli intressant att följa vad som kommer att ske om det nu är denna..
Ska få hjälp med att ta bort immon. Håller alla tummar och tår att detta är felet. Men börjar tvivla på att det är det.
frasse4 skrev: Är det lösningen med separat nyckel i plast som ska stoppas i ett hål? Isåfall bryter den även startkretsen till startmotorn. Så snurrar startmotorn men du saknar gnista skulle jag inte gissa på den.
Det är lösningen med plastnyckeln, tyvärr. Haft en bil innan som hade samma. Den gjorde mycket riktigt som du säger bröt startkretsen till startmotorn. Och var helt död. Vilket inte T5an är. Han försöker starta men får ingen gnista 😞. Börjar bli desperat. Vad tror du annars felet kan vara ??
Prova att byta tempgivaren, hade en t5:a som vägrade starta och ibland gick kylfläkten direkt när man slog på tändningen, böt då tempgivaren så fungerade det sen😀
BeCe skrev: Kollat svänghjulsgivaren? Rengör den och prova på nytt Kan fungera. Mvh
Vilken är det ? . Har du bild?
Har ingen bild, men den sitter på lådan närmst motorn ovanför svänghjulet . Sök på google om du är osäker. Lossa och rengör, kolla även efter korrision i kontakten..
BeCe skrev: Kollat svänghjulsgivaren? Rengör den och prova på nytt Kan fungera. Mvh
Vilken är det ? . Har du bild?
Har ingen bild, men den sitter på lådan närmst motorn ovanför svänghjulet . Sök på google om du är osäker. Lossa och rengör, kolla även efter korrision i kontakten..
Muckluck skrev: Prova att byta tempgivaren, hade en t5:a som vägrade starta och ibland gick kylfläkten direkt när man slog på tändningen, böt då tempgivaren så fungerade det sen😀