Moseby
Volvonisse
28 januari 2019
· 46 Inlägg
Hej! Nu vänder jag mig hit då orken sjunker bit för bit och jag snart inte har några fler lösningar i huvudet.
Finns någon kunnig som kan hjälpa mig så är jag evigt tacksam
Bilen det gäller: Volvo 745 GLE B230f från 1987 (Jetronic)
Vad hände? En vän ville testa sladda - första växeln och maxvarv ett antal sekunder. Bilen slog runt, motorn dog. Startar ej.
Jag har bytt:
-Tändmodul (Ny från biltema)
-Spridarrelä (Beg)
-Tändkablar (nya)
-Tändstift (nya bosch)
-Fördelarlock (Ny från biltema)
-Rotor (Ny från biltema)
-Inre fördelare med hallgivare (Ny)
-Tändspole (Ny från biltema)
-Tändplatta bakom tändningslåset
-Startmotor
Kollat:
-Dragit separat plus till tändspole
-Separat jord från motor till kaross
-Mätt gnista från tändspole med strob. Se nedan
-Kontrollera komp på alla cylindrar. Allt OK
-Kontrollera kamrem. OK
Bilen vill inte starta. Tändspole verkar få gnista 1-2 gånger precis när jag vrider på starten och sedan en gång när jag vrider tillbaka nyckeln.
I vissa fall tänder bilen till en gång endast när jag vrider tillbaka nyckeln.
Verkar alltså som att tändspole inte får gnista under startförsöket men innan och efter.
Har någon ett elschema till denna bil?
Kan det vara styrboxen under ratten (tändning) eller styrbox insprut (vid passageraesidan)?
Vad finns det ens mer som kan kollas?
HJÄLP. Går in i väggen snart.
Senast redigerat av Moseby (28 januari 2019)