Xebers76
22 februari 2019
· 2 271 Inlägg
En automatlåda ska inte gå ur växel någonsin om den är i D, om den går ur växel då så är lådan skrot.
När du säger att du känner vibrationerna när överväxeln går i tror jag du misstar dig, du menar nog kopplingen (torque converter clutch, eller lock-up).
Är det så att kopplingen inte släpper? Dock hade bilen varit nära på okörbar så jag antar att det inte är fallet. Växellådan verkar vara hel från vad jag kan få fram av din beskrivning. Min bedömning är att du har för låg tomgång när motorn är varm!
Vill slänga in lite info om detta med "överväxel" som folk inte verkar veta vad det innebär. Överväxel eller overdrive är när växellådans utgående axel snurrar snabbare än ingående axel. Underdrive är när växellådans ingående axel snurrar snabbare än utgående axel. Normalt på en 5 växlad låda så är 1-3 underdrive, 4 är 1:1 (samma fart ut som in) och 5 overdrive.
"Men min bil har visst en overdrive! Den har en knapp som det står OD på!" Japp, helt rätt. Det i sig är en egen liten växellåda med två växlar, en låg och en hög där den låga ofta är 1:1 och den höga overdrive.
Vissa bilar med automat har två olika D. En med overdrive och en utan. Ofta är detta en helt normal 4växlad låda där fjärde växeln är overdrive. Tillverkaren har helt enkelt valt att marknadsföra bilen med denna infon trots att den är helt onödig för användaren.
Det som många även misstar för överväxel eller "sista växeln" är kopplingen. Ja automater har koppling även dem. Momentomvandlaren slirar alltid för att allt ska gå mjukt och fint. Desto lägre vartal på motorn desto mindre belastar momentomvandlaren växellådans ingående axel. Vid lite mer varv uppstår mer motstånd inne i momentomvandlaren för att bilen ska flytta på sig. Vid ännu mera varv på motorn kan omvandlaren NÄSTAN låsa, men det slirar alltid lite. Vid vilket varvtal momentomvandlaren drar kallas för stallspeed, hur det mäts fram får den nyfikne googla fram. För att spara soppa när man kör i lite högre hastigheter (ca 70-80 och uppåt) så låses momentomvandlaren med växellådans ingående axel, nu slirar det inte längre och motorns varvtal sjuker något. Så nu går det jättebilligt! Not!
Senast redigerat av Xebers76 (22 februari 2019)