jonas_93 skrev: Ser bra ut! Varför just isolera 25%
Jo för att om man isolerar ca 25% så får man bort det skrammel och oljud som är mest väsentligt utan att det blir för avancerat. Vill man ha bort mer/allt så måste man dels ha olika dämpmattor i olika material samt täcka i princip all yta.
Har nu fixat en katalysator som ska sitta på vid besiktning. Har gjort den lika lång som cut-outen är och med v-band så att det blir lätt att byta mellan dem.
Nu kan det hända att det blir lite paus med bilen då en bromsbänk har inhandlats och ska installeras. Smidigt att ha sen när bilen ska mappas och jag har satt i Maxxecu:t
Monterat och fastdraget. Bara kabeldragning kvar nu. Tänkte sätta ett Volvo-emblem bredvid basarna på lådan, så får skaffa fram ett sånt nu. Monterat fönsterhissarna och dem tonade framrutorna. Var inte svårt att eftermontera elhissarna, behövde endast koppla in sig på säkring 7 och 10 och jorda en kabel vid reläet sen så fungerade dem. Har gjort rent och smörjt hissarna innan monteringen samt fräschat upp kabelhärvan.
Dragit klart alla kablar till ljudet och ljudisolerat hela golvet i bilen. Fått hjälp av några goda vänner med kabeldragning samt plocka ur/i all inredning så man hann bli klar till midsommarhelgen.
Baslådan spelar nästan över förväntan med tanke på att detta är den första vi byggt och vi bara letade upp ett program som räknade ut måtten på lådan. Högtalarna spelar rent och fint så jag är väldigt nöjd med ljudbygget med tanke på att det inte kostade nåt överdrivet mycket. Här ser man porten som mynnar ut genom armstödet. Även hatthyllan smälte in fint med resten av inredningen. Dörrsidorna med högtalarna blev riktigt bra och att jag har monterat elektriska fönsterhissar gjorde det lättare när man slapp en vev som kunde ha tagit i MDF-ringarna.
Bilen fick sig en tvätt på midsommar efter att ha stått inne rätt länge i garaget.
Varit och hämtat mina motordelar också från Görans Motorteknik. Riktplanat, portat, mirafräst, borrat och slipat nya ventilvinklar. Så nu kan man börja sätta ihop allt.
Knackat ur pluggen i ventilkåpan och ersatt till en med urtag för vevhusventilation.
Såhär ser portningen ut. Behövs inte röras så mycket då dessa flödar så pass bra från början så det är mest tillsnyggat från gjutskägg och spetsat till delningen i kanalen. Även ventilstyrningen är bortslipad. Mirafrästa ventilsäten och andra vinklar på ventilerna. Toppen bearbetad av Görans Motorteknik i Hovmantorp.
Plockade ur ventiltätningarna Jättesmidigt att montera ventilerna när man använder en tryckluftsdriven ventilbåge
Sätter i hårdare ventilfjädrar. 30kg vid 34mm inspänningstryck gentemot original som har 24,5kg vid samma inspänning.
Kolvrinsgapet inslipat. 0,6mm på översta ringen och 0,65mm på andra ringen.
Monterat ihop kolvarna med vevstakarna.
Mätt upp lagerspelet till ramlagerna med hålindikatorklocka. Och sen mätt på vevaxeln med mikrometer.
Har inte använt Volvos rosa tätningsmedel då jag har detta gröna som blivit över från jobbet och det är vad Audi använder till att täta sina flänsar med så jag vet att detta funkar lika bra. Plus så ser det häftigare ut än rosa Har använt mig utav en skumgummiroller och applicerat på ytan. Man behöver ej lägga ett tjockt lager. Det som syns här på bilden är på gränsen till för mycket. Lagt i vevaxeln och smörjt in med monteringsolja.
Monterat mellandelen och dragit åt alla bultar för hand.
Dragit alla bultar med moment och avslutar med att dra ramlagerbultarna 90grader.
Tryckt i alla kolvar och dragit fast vevstaksbultarna.
Just det, innan kolvarna monterades så gängade jag upp oljereturen för att kunna använda en AN-koppling där, istället för rör med o-ringar. M20x1,5 blev det där nu.
Senast redigerat av kallenystrom (1 september 2020)
Kontrollerat skärringspackningen med alla vatten/oljehålen till toppen. Man behövde göra två nya hål i bakkant för vattenflödet. Fick borra upp små hål för att sedan slipa upp dem med en dremel.
Monterat toppen och dragit åt alla ARP-topplocksbultarna med moment och sedan släppt dem en i taget för att sedan dra dem igen för att dem skulle sätta sig i gängorna. Har sen satt i tryckarna och smörjt dem med monteringsolja.
Har nu börjat plocka av delar från motorn som behövs för att få ihop min nya. Termostathus, vattenrör och givare bland annat hittils. Motorn ska även den plockas ur med lådan så småningom så jag kan ta tex insuget, oljetråget och motorfästena på den för att få ihop den andra.
Lite delar som blivit demonterade hittils.
Monterat termostathuset med en tillfällig termostat som är borrad igenom för att den inte ska hindra vattenflödet när jag varmkör motorn för att kunna efterdra toppen. Denna termostat är det jag kommer använda mig utav sen. Öppnar vid 80 grader istället för vid 90.
Vattenrör överflyttat.
Då man kör med ARP-bult + fiberpackning så rekommenderas det att efterdra topplocksbultarna efter man varmkört motorn så att allt sätter sig. Då jag inte är sugen på att montera motorn i bilen för att kunna starta upp den för att sedan behöva plocka bort övre delen av cylinderhuvudet och det jobb som medföljer med det, så har jag lånat denna finurliga värmare. Denna klarar av att värma upp vattnet till ca 100 grader och cirkulera det med en inbyggd elpump. Har kört med värmaren i ca 1h och efter det låtit motorn svalna av igen. Har sen lossat en bult i taget och sedan dragit åt den på nytt med moment.
Rollat cylinderhuvudet med tätningsmedel och sedan lagt i kamaxlarna samt o-ringarna som tätar runt tändstiftshålen.
Övre delen av cylinderhuvudet nerdraget och momentdraget. Har köpt specialverktyget som låser kammarna samt drar ner kåpan med från Biltema och det funkade ypperligt, var värt varenda krona.
Oljepump monterad. Har valt att ta en som är till en S60R, det ska egentligen inte vara någon skillnad på den och en vanlig men är lite osäkert så valde att ta en sådan ändå
850-blocken har hydraulisk kamremsspännare och detta vill inte jag ha då jag anser att en mekanisk är bättre. För att kunna montera en mekanisk som då kommer ifrån de nyare blocken så krävs det inte jättemycket jobb. På första bilden här så ser man att det finns ett litet förborrat hål. Detta får man borra upp med ett 6,8mm borr. När man borrat så får man gänga med en 8mm gängtapp. Efter detta så kan man montera spännaren.
Satt i nya tätningarna bakom kamdreven. Viktigt är att dessa inte ska pressas in till anslag utan endast så att dem är jämna med ytterkanten på cylinderhuvudet. Gjorde detta fel som det syns på den högra tätningen på bilden. Denna tog jag loss och satte i en ny som jag inte pressade in för långt Har köpt nya VVT-enheter då det har varit ett problem med många av Volvos gamla att dem med tiden blir glappa. Här är dreven åtdragna och nollade på markeringarna. Man drar åt skruven som håller drevet lite löst, vrider sedan drevet medurs och ställer sedan det så att markeringen på drev och kåpan linjerar. Efter det så drar man åt centrumskruven med angivet moment. Då har man nollat dreven. Kamrem monterad och spännaren står rätt på visaren, har ställt den lite mer åt höger (spänd) då remmen kommer att bli slappare när man har kört ett tag. Dragit runt motorn och den går väldigt lätt och fint
Senast redigerat av kallenystrom (21 oktober 2020)
Lucif3r skrev: Nu blev jag nyfiken, varför anser du att mekanisk spännare är bättre än den hydrauliska? Det är extremt sällsynt att dom går sönder, och när dom gör det brukar det mer ofta än inte vara handhavarfel vid komprisionen av spännaren(vid t ex kamremsbyte).
Haha två anledningar är det till att jag inte använde en hydraulisk. Första är att jag inte hade någon liggandes😅 Andra är att Volvo har ju själva gått ifrån den hydrauliska för att använda en mekanisk spännare, och vid högre belastning tror jag därför mer på en mekanisk om man bara ställer den rätt. En hydraulisk ser man ju inte om remmen börjar tappa spänsten på heller då det inte finns någon indikering. Men detta är endast min egna uppfattning och en som har jobbat på Volvo som jag har samtalat med😄 Lär märkas sen annars om jag tänkt fel...
-HakanRacing skrev: Snyggt jobbat med motorn, ser kanonbra ut 😃👍
Tack så mycket! 😊
Senast redigerat av kallenystrom (25 oktober 2020)
Plockat ur motorn tillsammans med framvagnsbalk och växellåda. Väldigt smidigt att ta det neråt och slippa demontera fronten bl.a.
Monterade ett extra skvalpskydd i oljetråget. Fick klippa till den lite i högre främre hörnet som låg emot tråget där det var omsvetsat.
Oljetråg monterat. Använde Volvos rosa tätningsmedel här.
Lackade upp motorfästena. Lite extra info, har inte det på någon bild men jag fick svetsa på och förlänga det högra fästet då det inte är samma bultmönster på en B5244T och en B5234T.
Glasblästrat lite detaljer till motorn och även bromsfördelningen.
Monterade dit den nya framvagnsbalken. Blästrad och pulverlackad.
Satte i ett stödlager i vevaxeln då det ej sitter från början då M90 växellådan ej behöver detta. Nu när jag ska använda en BMW GS6-37DZ växellåda så krävs det ett lager. Beroende på om man har gamla vevaxeln eller nyare så skiljer det i dem. I gamla vevaxeln så är det uppsvarvat i den så att man får in kullagret längre än det som jag har satt i min. I den nyare om man vill ha ett lager längre in så får man a ett nållager. Men det går även att göra som jag ha gjort. Använde även cylindrisk fastsättningsmedel till mitt. Lagret heter SKF 6002 RS.
Svänghjulet monterat med ARP-bult och Loctite.
Lamell från Tenaci, köpt hos Bakaxeldelar. 240mm 6-puckad fjädrad. Och 765-tryckplattan monterad.
Köpte mig en Tenaci kopplingsjustering som ska kunna ersätta den pinnen som sitter där original. Kunde dock inte använda den då den byggde ut mer än vad den som var original gjorde och med 765-tryckplattan som är rätt stor så blev det för tight spel till urtrampningslagret som gjorde att kopplingsarmen bottnade i lådan. Så den justeringen hamnar på hyllan nu istället.
Här är de åtgärder som krävdes för att få tillräckligt med spel på kopplingen. Man får kapa och korta av hylsan som urtrampningslagret glider på då den annars kan ta i tryckplattan eller lamellen. Jag slipade ur för bulten så att armen inte skulle ta i den. Fick bricka ut slavcylindern då den bottnade.
Motor och låda uppsatt i bilen igen. Växellådsbalken från ASS var det grym passform på.
Rensade ur det gamla elsystemet för nu ska det dras Maxxecu istället.
Testmonterade även turbon och grenröret. Ser ut som att det inte ska bli några konstigheter mot fjäderbenstornet.
v8volvo skrev: Snyggt bygge 👍 varför ha du kapat tråget i framkant är det så trångt mot balken?
Japp det är exakt därför det är kapat.
FredGaute skrev: Fin fremgang i bygget, mye bra arbeid her! Clutch med for kort eller lang arbeidsvei kjenner jeg til, sliter med det samme. Hos meg ble det for kort arbeidsvei når jeg måtte bytte til sinterlamell. Prøver med hovedsylinder med mer volum først..
Tackar! Jag hoppas detta kommer funka, annars om det blir problem så kan det nog bli att testa ett hydrauliskt urtrampningslager.
Surric skrev: Ser grymt ut! Köpte du svänghjul, tryckplatta och koppling hos bakaxeldelar?
Tack! Nej svänghjulet och tryckplattan kommer ifrån ACM. Lamellen däremot är köpt hos Bakaxeldelar
Lite uppdatering igen. Tog ju bort dämparna och fjädrarna som satt för nu tänkte jag testa BC coilovers med ställbar hårdhet. Har monterat bak än så länge.
Har börjat med att dra elen till motorstyrningen. Svårt att ta bilder på detta då det inte syns så mycket skillnad förrens man är klar med att ha kontakterat och klätt in slingorna med flexstrumpa. Började iaf med att sortera ut alla kablar och dra ut dem till vart dem ska gå och dela upp sig i olika slingor.
Efter att ha sorterat kablarna så klipper vi dem i rätt längd och plockar ur härvan. Då klär vi in den i flexstrumpa och kontakterar ledningarna utanför bilen innan vi lägger i den igen.
Mycket kablar är det som ska sorteras, dem som blir över gömmer vi inne i kupén ifall man behöver ha dem i framtiden. Vid dragningen ser vi också till att allt ska gå och demontera lätt, blandar inte ihop Maxxets slingor med bilens eller reläboxens härva.
Passade också på att dra om, rensa och klä in all original-el som kommer ifrån kupén. Ser mycket mer städat ut nu jämfört med hur det ser ut i en 240 från början.
Monterat Maxxet på samma ställe som original motorstyrdon sitter. Man ser även till vänster i bilden vart jag har satt relä/säkringsboxen.
Tjenare, har inte uppdaterat på väldigt länge så här kommer ett längre inlägg.
Då jag har bytt ut M90-växellådan mot en GS6-37DZ från en BMW så stämmer inte längre växellådslänkaget. Har därför tagit ett stag från en M47-växellåda och kapat av och sedan kortat ner. Fastsättningen för staget på växellådan är identisk med Volvos växellådor med en sprint och en hylsa som håller denna på plats.
Har på denna bild då kapat av staget och tagit en gängstång (för att få staget helt rakt) som passade inuti rören och sedan gängat ihop det innan jag svetsade det.
Nerslipad efter svetsningen.
Har en snäll kompis som svarvade till ett par nya bussningar där staget ska sitta ihop med växelspaken. Uppsmort med glidfett, bult med låsmutter monterad. Funktionstest helt klart godkänt.
Bytt ut spaken mot en av MKM:s fina skapelser. Väldigt trevlig med distinkta växellägen och kort slag. Har inte monterat gummidamasken som ska vara på spaken över hålet i växellådstunneln på bilden men den är monterad nu, så det hela ger en väldigt clean look.
Har därefter gett mig på att montera en ny kardan. Det är endast främre delen som behöver bytas ut. Och här har man turligt nog en bolt-on lösning. Man tar främre kardanen från en Volvo 240 med M47 växellåda. Denna kardan med hardy-skiva passar perfekt på BMW-lådan. Har därefter byggt om stödlagret och monterat 740ins då detta är mycket mer stabilt än 240ins.
Fästet för att kunna bulta dit detta är byggt av ASS. Behövde modda detta lite då lagret kommer lite längre fram nu när växellådan är utbytt.
Lite mer bilder på kabelragningen.
Dra fram lite ledningar för tändspolarna och VVT-solenoiderna. Många ledningar som skulle överallt, detta var nog det pilligaste av allt när man sen skulle på med skyddsstrumpa och krympslangar.
Men bra blev det.
Ledningssats för insprutarna.
Trångt under insuget så då får man jobba underifrån.
Då blir det såhär bra sen.
Borrade ett hål i insugsplenumet och gängade det för insugningstempgivaren.
Fick bygga lite fästen för min nya fuelrail. Tog ett par tjocka plattjärn som man fick smida till.
Bygge av downpipe och avgassystem. Riktigt tidskrävande är man ska försöka få ihop alla skarvar och böjar. Beställde ett 3" modellanpassat halvsystem men det visade sig fort att detta inte skulle passa något vidare. Men det gick iaf att använda rören även om man fick kapa, vända och bygga om dessa
Här kan man även se wastegaten monterad. Downpipen är byggd i rostfritt stål och är 3,5" för att sedan gå ner till 3" igen när man är under bilen. Har endast punktat detta själv då det sedan skulle tig-svetsas ihop.
Fick bygga lite nya upphängningar. Ljuddämparen är en Apple racingdämpare.
Svetsmutter till lambdasonden.
Bygget av återcirkuleringen från WG:n in i downpipen.
Gängade hålen i flänsen på grenröret för att kunna fästa turbon med skruvar.
Keramisk coating lagd inuti och utanpå grenrör, downpipe och avgashuset till turbon.
Monterat ett uttag i en täckkåpa vid A-stolpen för att kunna koppla datorn till Maxxecut lite smidigt.
Såhär ser en del av monteringen utav dubbla pumpar ut i en Nuke bränslecatchtank.
Demonterade bränsletanken för att kunna dra alla nya bränsleledningar. Passade också på att kolla så att det inte fanns smuts eller annat i den. Man kan även se den lilla baffel som finns i den.
Har handlat slang och de flesta av kopplingarna till bränsle och oljesystemet på Hydroscand i Kalmar. Kan varmt rekommendera dessa killar då dem har en fantastisk service och kunnande. Det som dem inte kunde få fram har jag tagit hem från Speeding.
Såhär blev catchtanken i bagaget.
Oljetillförsel för turbon.
Oljereturen påbörjad. Här ser man även EGT-givaren.
Kompressorhjulet på turbon, billetfräsningen är en fröjd för ögat.
Monterat push-lock nipplar på så mycket det har gått där det är luftstyrt.
Mac-ventilen monterad.
Demonterat fästet där bränslepumpen egentligen brukar sitta. Denna hållare kommer jag att använda till det nya bränslefiltret. Här har jag nu blästrat fästet och lackat det.
Satt dit dem nya fjäderbenen fram. Dessa har spindlar från 740in då dessa har bättre geometri.
Eftersom det är 740 spindlar så behöver man ha ombyggda spindelleder från 240ins länkarmar till 740ins kulbult. Dessa ser ut såhär.
Sen när man trimmar så måste man ju även få stopp på bilen. Tänkte testa dessa S60R bromsarna fram, får se om det räcker till. Adaptrarna är ifrån ASS. Man behövde gänga upp hålen i spindlarna för att få dessa att passa.
Slutresultat med skivor och belägg från Brembo. Slits och hålborrning har Getech löst åt mig.
När man byter bromsoken fram till dessa så kan man inte heller ha dubbla bromsslangar fram. Därför tog jag och drog om bromsrören fram så att dem inte skulle gå på framvagnsbalken, jag vill kunna demontera denna lättare och utan att behöva tömma bromssystemet samt så är det onödigt med dubbla rör fram till oken bara för att sätta ett T-kors där.