Opel Olympia skall gå från folkracebil till gatbil. Bakgrund Jag budade in denna bil som Fjexon kämpat med i ett år , han fick tyvärr bara köra den 2 heat. Svartflagg i första och vinst i andra , men för få poäng för att få köra vidare. Så Opeln klarade sig ganska bra , men knölig på samtliga skärmar. Steg 1 i min renovering är att få den till en frän busbil , sedan får vi se om den kommer bli gatlegal.
Giuseppe skrev: Grymt härligt projekt. Tror dock att andra fälgar (plåt) och högre profil gör bilen mer rättvisa.
Tack för du gillar mitt projekt. Njae inga plåtisar , mer sugen på 20 tum med knappt däck alls , men nä det blir dessa 17 , jag kommer inte att lägga massor pengar på denna bil .
texas5020 skrev: Som Guiseppe skriver, plåtfälgar med hög profil passar mycket bättre på en bil som den här och kostnaden är försumbar. Googla på Renault CV4 så ser du hur fränt det kan bli.
Nej fy sånna vill jag inte ha , gammal bil med skapligt moderna fälgar är nog min smak
pukan2 skrev: Ser bra ut detta, vad är tanken med buren ska du ta bort den eller behålla.
Den ska förbli busbil med någon typ av inspiration av historisk rally/racingbil.
Den har folkrace vagnbok , så därav vill jag behålla den regelmässigt ifall den åter kommer ut på banan någon gång i framtiden , men mitt mål är att få ut den på träffar , samt kanske leka på folkracebanan med den , men då ensam.
Igår och idag har jag försökt hitta på en främre kofångare som även ska tjänstgöra som extraljusfäste , bilen ska ju efterlikna någon typ av tävlingsfordon blandat från nu till tidigt stock car.
Version 1 utan avslut , såg konstigt ut.
Version 2 med emblem från org kofångare , fortsatt konstigt
Version 3 är nog den det får bli , jag vill inte klä in hela fyrkants rören , men dessa avslut med lite radie som följer skärmen tyckte jag blev ok
MR_T skrev: Kul projekt du har och bäst av allt att du tillverkar egna plåtar
Nu har ju inte jag samma fina maskinpark som du , och jag är totalt nybörjare. Men idag blev det en liten kombo tig plasma pinne svets , ska bli kul att testa
Extraljus på veteran bil...... Jag beställde extraljus i old style , men missade nog att läsa tydligt på måtten. Läste 14 cm , men det var inte glaset utan tot höjd. Förr var det små ljus , inga 225 mm , men önskan hade varit riktigaMarchal "tuttljus"
Hur som så tycker jag att det blir nog inte så tokigt ändå , vad tycker ni ?
Har ännu inte fått mitt paket från Autodoc med mina nya Golf 1 strplkastare så jag kan få till båda ljusen.
Bilden nedan har jag testat 2 olika varianter på plattor för ljusen , enbart rektangulära i det bortre eller bredare som smalnar av i bakkant , när jag väl bestämt mig blir det givet stadigare än 1 mm plåt.
Test av montering bakljus. Hade tänkt ha nummerskylt under då det är belysning på undersidan för detta , men då fick ljusen komma så långt ut vilket inte blev så snyggt . Så nu hamnar skylten i mitten istället.
Nu har bilen stått sedan i våras , dagens jobb gick ut på att se om det gick att få in 2 st Öronstolar i den. Svaret är ja och det gick även att stänga dörrarna
Trångt var namnet , Man måste ju ha en riktig krycka till handbroms i en sådan farkost. Men att ha den på normalt sätt gick inte. Fick bygga om hela spaken , nu kommer det byggas fästen så att den får bli hängande istället , det är ju inte alla som har.