Hjullager/nav Jeep Cherokee - byta pga dålig skruv..

Avenda
13 april 2019 · 1 Inlägg

Tja, jag är något av en novis vad gäller bilskruvandet, men hoppas att expertisen här kan bidra.

Efter påhängning av sommardäck på min Jeep Cherokee -01 så låter det från höger bakdäck. Visar sig att där sitter en hjulmutter på en av bultarna som inte är som de andra; skulle tippa på att däckfirman tryckt dit den, alternativt vid något tidigare däckskifte/tidigare ägare. Mest andra i familjen som kör denna bil, så jag har inte stenkoll på läget..

Hursom, den udda muttern sitter ej fast ordentligt, men jag lyckas inte dra åt eller få bort den med vanligt fälgkors. Åker ner till en däckfirma som får bort den och säger att hela navet måste bytas för någon har satt på det felaktigt. Prisförslag på plats, monterat och klart, 4000 kr.

Nu till mina frågor

- Är det rimligt att byta hela hjulnavet för att en bult är sliten i gängorna (som jag antar är felet)?
- Någon som har erfarenhet att göra det på en Jeep Cherokee och hur svårt det är för en någorlunda händig men oerfaren egenfixare?
- Om man går andra vägen och lämnar in - är det ett rimligt pris?
- Hur illa är det att köra med bara fyra bultar under tiden tills jag fixar det?

Tack på förhand!

Knugcab
13 april 2019 · 5 111 Inlägg

Jag vet inte hur man skulle bära sig åt för att byta "hela navet" på en Cherokee med stel bakaxel, det skulle innebära att man får byta hela drivaxeln i så fall. Man tycker att det skall vara riktigt illa om det inte räcker med att bara ta ut den gamla hjulbulten och pressa in en ny. Men visst, allt kan hända......

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
jaka54
13 april 2019 · 5 656 Inlägg

Hej!
Byt! Billigare att göra det själv naturligtvis!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 april 2019 · 13 983 Inlägg

Knugcab skrev:
Jag vet inte hur man skulle bära sig åt för att byta "hela navet" på en Cherokee med stel bakaxel, det skulle innebära att man får byta hela drivaxeln i så fall. Man tycker att det skall vara riktigt illa om det inte räcker med att bara ta ut den gamla hjulbulten och pressa in en ny. Men visst, allt kan hända......

Det borde väl gå att pressa ut den gamla hjulskruven och pressa i en ny.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
torsen
13 april 2019 · 7 189 Inlägg

Har någon monterat en för "grund" kupolmutter som dessutom haft mm-gänga?
Vilken modell? XJ, KJ eller KK?
Vilken bakaxel? DANA 35 eller DANA 44?
Inte helt säker på vilka bakaxlar som har axlarna låsta med "C-klipp".
Annars blir det att:
Demontera hjulet.
Demontera locket på diffhuset.
Demontera "C-klippet.
Dra ut bakaxeln.
Var försiktig så att du inte skadar packboxen i "banjon"/bakaxelröret.
Slå ut den felaktiga hjulskruven ut bakaxelflänsen.
Pressa/knacka i en annan hjulskruv.
Montera ihop allt.

Ett tips när du demonterar locket på bakaxeln är att inte demontera alla skruvarna utan i stället "spara" en av de övre skruvarna så att locket "hänger kvar" och du mer kontrollerat kan släppa ur bakaxeloljan.
När du rengjort tätningsytorna på bakaxeln och locket så stryker du på tätningsmedel på endera sidan och låter torka/stelna minst en kvart innan du monterar locket.
Det finns nämligen ingen packning på DANA-axlarna.

zzr94092
13 april 2019 · 4 369 Inlägg

Kan det inte gå att knacka ut den trasiga bulten på plats.Sen stoppa i den nya , och dra dit den med lite brickor mellan mutter och drivaxelfläns?
Bulten sitter ju bara fast med en typ av splines,

Utmarks-Loke
13 april 2019 · 5 791 Inlägg

zzr94092 skrev:
Kan det inte gå att knacka ut den trasiga bulten på plats.Sen stoppa i den nya , och dra dit den med lite brickor mellan mutter och drivaxelfläns?
Bulten sitter ju bara fast med en typ av splines,

Så har jag i alla fall gjort på ford, men jeep kanske har en annan konstruktion

torsen
14 april 2019 · 7 189 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

zzr94092 skrev:
Kan det inte gå att knacka ut den trasiga bulten på plats.Sen stoppa i den nya , och dra dit den med lite brickor mellan mutter och drivaxelfläns?
Bulten sitter ju bara fast med en typ av splines,

Så har jag i alla fall gjort på ford, men jeep kanske har en annan konstruktion

Det är för trångt på DANA-axlarna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang