Kamrem på renault clio 1.4 1999

thobbeee
29 oktober 2019 · 299 Inlägg

Hej!
Hjälper en kompis med hans renault clio 1.4L-1999 8V. Kamremmen gick o han köpte ny men ventilerna va krökta. Han lämnade iväg toppen där dom bytte ventiler o vi monterade allt men bilen gick då på 3 cylindrar, hade 8bars komp på 3 cylindrar o 6bar på en cylinder. Han lämnade in toppen för provtryckning o allt va perfekt, inga ventiler läckte. Så nu undrar jag om vi satte kamremmen rätt. Ska kamdrevets märkning vara uppåt och vevaxeln vara rakt neråt? Då stämde det inte riktigt med markeringarna på den nya kamremmen. Ska man gå efter markeringarna på kamremmen eller strunta i dom och ha kamdrevet upp o vevaxeln ner?
Bugar och bockar för svar!
Mvh

BMW 528i "Rurre" (2000)
Jerry Reparatör
30 oktober 2019 · 306 Inlägg

Jag hade gått på märkningarna på dreven.
Kamdrev uppåt och vev nedåt.

mb_pucken
30 oktober 2019 · 5 087 Inlägg

Renault brukar väll använda ett verktyg, typ gängad pinne för att ställa venen i DTC som skruvas in genom blocket.
Antingen ska veven dras mot stiftet eller stiftet skruvas in i ett hål på veven. Detta eftersom nedre remhjulet ej sitter kul eller styrning.
Fast detta system kanske bara används på nyare motorerna med 16v.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang