Egentligen är jag emot det men om man ska vara realistisk så har jag faktiskt ingen anledning att klaga, det drabbar inte mig så hårt rent personligt. Nu kontra då jag köpte min första bil har min löneutveckling varit så pass stor procentuellt att den ökning som sker på soppan fortfarande står relativt oförändrad/mindre beräknat på vad jag tankat för utslaget på inkomst.
Detta gäller givetvis inte alla, men det är fortfarande tråkigt att en så pass vital del för persontransport, främst här uppe i norr blir dyrare och dyrare för att komma till jobbet, affärer och liknande. Jag hade ett jobb tidigare där jag körde mycket i tjänsten, det slutade jag på i samband med att kostnaderna för bilkörning privat översteg den skattefria ersättningsdelen. Det var helt enkelt inte hållbart att köra bil i tjänsten då ersättningen för detta var lägre än den faktiska kostnaden som uppstod i samband med detta, samt att jag fick ett annat jobb som inte innebar att köra massvis med mil i privat bil.
Har man råd att ha en modern fordonspark privat så är det förmånligt i bränslekostnader då modernare bilar ofta har bra effektivitet och förbrukning. Men nu är ju detta garaget och vi är ju knappast den ideala målgruppen, för det är ju förbannat kul med effekt också, detta rimmar ju knappast med bränsleeffektivitet.
Elbilismen lär vara räddningen för oss motordårar då dessa kompenserar för vår fossila framfart, för EU lobbar ju stenhårt med sina snittutsläpp hos tillverkarna. Om utsläppssnittet minskar stadigt i och med moderniserad fordonspark så hoppas jag att det inte blir någon häxjakt på motorentusiasterna, vi brukar ju ändå bli skonade med veteranregler och dylikt som lättar på tyglarna på oss. Samt att det trots allt inbringar en hel del skatter till staten med bränsle.
Men det finns fortfarande problem med elförsörjning om elbilismen ökar markant och snabbt, elnätens dimensionering och utvinning lär ses över för privat elbilsladdning, elnäten lär behöva dimensioneras om, jag har inga vetenskapliga belägg för detta men peakar lär uppstå på eftermiddagarna och flex/spotpriser på el kan troligtvis påverkas av detta för att få en självreglerande verkan vilket förmodligen kan speglas på det redan höga elpriset.
Det jag finner mest oroväckande är att bra (inte perfekta) lösningar som HVO och E85 kommer bli dyrare, vilket minskar attraktiviteten för alternativa bränslen. Flexfuel på sin höjd men då kostnad inte är dragplåstret så lär denna marknad minska. Trots att detta tillåter att många annars relativt smutsiga veteranfordons motorer förbättras utsläppsmässigt sett genom konvertering till drift på miljövänligare bränslen.
Ja, jag vet inte vilket hörn jag skall ställa mig i, hoppas någon skärper till sig och ser att persontransport alltid kommer behövas och ska inte behöva vara en orimligt stor budgetpost i svenssons liv.