Volvo 245 DL -85 som ska räddas från gubbdöden!

Ännu ett projekt?! Hur ska nu detta gå... Kan detta stanna på bruksskicksbevarande? Det får tiden utvisa...
  • 95 Följare
  • 30 453 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 januari
JofooN Skrap
9 januari · 2 093 Inlägg
#161

kul projekt att följa smile är något speciellt med dessa bilar smile

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
Mew
10 januari · 1 541 Inlägg
#162

volvoqq skrev:
Ja det är ju som så man kan inte rädda alla.

Lucif3r skrev:
Tråkigt med 244an, men förstår att du hellre skrotar den.. Det var ju rätt många fel på den, och inte direkt dom roligaste att åtgärda heller.

Cuefa skrev:
244an får leva vidare genom andra projekt! Så det är inte en meningslös död i alla fall smile

Jo, det är ju så som ni säger. Med tanke på omfattningen av arbetet är det också rätt skönt att bara behöva bygga ihop en bil igen istället för två. Mer om det senare. smile

JofooN skrev:
kul projekt att följa smile är något speciellt med dessa bilar smile

Vad kul, välkommen! 😊

Senast redigerat av Mew (10 januari )

Mew
10 januari · 1 541 Inlägg
#163

Ungefär parallellt med det förra inlägget tidsmässigt så var vi nere i Skåne, jag skulle tillsammans med en vän köra en runda till några gubbar, kolla på och hämta lite grejer... Ja, bildelar. Så en runda med släp kopplat. 😁

Det skulle bli en rätt så rejäl runda, så vi kopplade på och förberedde allt kvällen innan för att bara kunna köra iväg direkt på morgonen. Ja... Vi kom väl runt 5 kilometer... Sedan började bilen bluddra och hacka kraftigt, för att strax tvärdö - med släp kopplat mitt på en 100-väg utan väggren. Jippie.  Hoppade igång snällt och fint direkt, gick bra på tomgång eller när man förvärvade, men så fort det blev minsta belastning på motorn så tvärvägrade den och dog. Lyckades med choken fullt utdragen slira koppling in på närmsta avtagsväg som lyckligtvis bara var några hundra meter bort. Lät bilen vila lite och testade starta igen. Drog ut choken fullt igen och släppte upp kopplingen i 1ans växel, då gick det iallafall att röra sig framåt utan att bilen dog - ryckigt, men det fungerade. Hade en bensinmack en kilometer in på den vägen, så vi tog oss dit för att testa att tanka fullt. Ingen skillnad. Testade även byta motståndet till den elektroniska tändningen till ett nytt jag hade liggandes i handskfacket. Ingenting... Så kompisens fru fick komma i en av deras 245or och bogsera oss tillbaks, med släp och allt. I ösregn. Spännande... lol

Nu var vi sena, så vi lastade bara snabbt över allt till hans bil och kastade oss iväg. Jag hade sett fram emot resan, men jag satt bara och googlade frenetiskt på symptomen hela vägen. Vi skulle ju köra hemåt samma kväll, jag skulle jobba dagen efter... lol

Nåväl, vi hittade en del kul båda två. Var Skåne runt, körde genom Malmö ner till Ystad, sedan uppåt mot Hässleholmshållet.
https://i.imgur.com/rE3LV62.jpg

Var tillbaks i Höganäs runt 5-tiden. Tanken var egentligen att köra hemåt rätt så omgående,  men det blev ju inte av... Blev felsökning istället. Började kolla både soppa och tändning. Den fick ju bådadera då den startade och gick som vanligt utan belastning... Bytte soppafilter, det var väl dags, men det hade gjort sitt jobb och det flödade fint genom det så  det var inte problemet.
https://i.imgur.com/IhqkejI.jpg

Testade även med en annan spole, temporärt stulen från den andra bilen. Ingen skillnad. Men när jag skulle kolla fördelarlocket och rörde vid kabeln till spolen... så fick jag kabeln i handen. yikes Hade denna legat och glappat och därför gett dålig gnista??
https://i.imgur.com/WPpWhKf.jpg

Såklart fanns ingen sådan kabel på plats, och allt var stängt. Testade att pressa ihop den i skruvstädet, hade ingen tång för ändamålet. Fick iallafall kontakt igen. Mätte motståndet och jämförde med de andra kablarna, det var väl inte helt optimalt, fick 9.72 och de andra låg runt 12-12.5, men det var iallafall vettig kontakt.
https://i.imgur.com/9pZl4T5.jpg

Provkörde... Och inga ryckningar! smile Dock ville jag inte riskera att köra 30 mil hem såhär, så ville fixa fram en ny kabel.  Klockan var dessutom närmare 10 på kvällen, det hade varit en lång dag och jag var helt slut. Lyckades byta bort måndagens arbetspass och däckade i gästsängen.


Morgonen därefter gick jag upp i ottan och började ringa runt. Volvo hade ingen kabel hemma, det var beställningsvara. Samma hos Mekonomen, skulle ta någon dag att få hem. Biltema, som var tänkt som en absolut sista utväg, hade bara kabeln till 740/940 och det visade sig att det inte är samma dimension??
https://i.imgur.com/EvHQsTo.jpg

Skrotarna i närheten, både i Helsingborg och den utanför Landskrona, hade jag besökt under fredagen. Fanns inga tänddelar till 240 där, det visste jag...
Som en sista utväg kontaktade jag en lokal skrot som inte har självplock men som jag haft kontakt med tidigare och där jag köpte 240-delar i våras (vi är fortfarande i 2020 kan nämnas). Han sa till mig att möta honom på plats, så skulle vi kolla på hyllorna. Och jodå, visst hade han en kabel liggandes! Köpte lite annat med, när jag ändå var där och rotade... roll lol


Så bar det av hemåt! Det gick bra, jag körde väldigt försiktigt bara för att vara på den säkra sidan. Tankade fullt halvvägs med. Men det kändes ändå inte riktigt rätt. Bilen kändes inte riktigt som sig själv... Den kändes orkeslös på något sätt. Inte bara vid gaspådrag, utan... rent allmänt. Kunde inte sätta fingret på det. Men jag antog att jag bara var nojig efter allt som hänt. Och resan gick faktiskt bra hela vägen hem. smile

Det blev en massa text, har ont om bilder från detta. Det var inte riktigt det jag hade i tankarna just då. Blir bättre i nästa inlägg, lovar. big_smile

Lucif3r
10 januari · 677 Inlägg
#164

Ouch, aldrig kul att få problem längs vägen... Tur i oturen att du kunde sova över hos vännen smile
Och givetvis tur att du tog dig hem till slut också smile

Mew
12 januari · 1 541 Inlägg
#165

Lucif3r skrev:
Ouch, aldrig kul att få problem längs vägen... Tur i oturen att du kunde sova över hos vännen smile
Och givetvis tur att du tog dig hem till slut också smile

Ja, hellre såhär än att det hänt typ i Ystad med fullastad bil och släp... Man får ju se det så ändå. lol

Mew
12 januari · 1 541 Inlägg
#166

Några dagar senare skulle jag till Jönköping på ett läkarbesök. Det var rätt tidigt på morgonen och jag lyckades bli lite sen, så låg på lite.

Hamnade bakom två sölfockar på landsvägen så jag växlade ner och körde om i rakan med pedalen i mattan (tro mig, det behövs med 2-litaren lol ). Mitt i omkörningen strax innan jag skulle växla upp hostade bilen till rätt så rejält, jag släppte instinktivt upp gasen. Vad nu? Var redan uppe i fart och nästan helt om, så jag avslutade omkörningen med halvgas och trappade ner tempot ett snäpp.

Inga konstigheter, gick som vanligt .. Tills jag skulle köra upp på E4an. Så fort jag gav gas för att komma upp i fart började bilen hosta och spotta, precis som tidigare. yikes Lyckades försiktigt lirka upp hastigheten och få den av motorvägen på avfarten efter. Lät den stå på tomgång någon minut - återigen, inga problem. Testade köra vidare som med ägg under pedalen, jodå, nu gick det. Va???

Kom väl en 2 mil så, höll mig bakom en lastbil och fes i 90. Nu var jag ändå sen, ringde och förklarade läget. Vid uppförsbacken innan Huskvarna - när belastningen ökade - gick det inte längre, den började hosta och spotta och jag fick slå igång varningsblinkersen. Det var en bit till avfarten men jag tog mig dit på samma sätt som tidigare i ca 50 km/h. Ställde den på tomgång och började kolla förgasaren och dess inställningar. Men där var inga konstigheter vad jag kunde se... Möjligen att den reagerade lite väl lite på justeringarna, men har ingen referens när det gäller dessa förgasare så det är svårt att säga...

Efter 5 minuter på tomgång gick det iallafall återigen att köra bilen försiktigt och jag kunde ta mig den sista biten in till stan. Stadskörning var inga som helst problem skulle det visa sig, körde runt en massa ärenden utan problem, men så fort man ökade så kom problemen igen efter någon mil. Likadant på hemvägen vid samma backar. Såklart där väggren saknades... Hostade mig fram till en nöd-ficka och ställde mig och började riva lite närmre.

Jag hittade småfel lite här och var. Vakuumläckage framför allt.. Och fördelarlocket, som var nybytt av förra ägaren, hade blivit monterat bak och fram??? Finns ju ett spår baksidan ska ner i, men det går tydligen att vålda dit ändå om man inte bryr sig. Någon öl för mycket i garaget kanske.... roll lol
https://i.imgur.com/9aQCJCw.jpg
https://i.imgur.com/kHzu5XS.jpg
https://i.imgur.com/aYMjSuu.jpg

Gott om småfel alltså, skönt att hitta och fixa jovisst, men det var ju inte orsaken till huvudproblemet. Rotade lite till. Testade koppla soppapumpen till en tomflaska och den blev full på några sekunder, så den lär ju inte vara något fel på...

Nåväl, längre än så kom jag inte vid sidan av vägen, så jag fick försiktigt köra hemåt. Nu gick det hyfsat bra, höll inga hastigheter värda att nämna. Så till slut var både jag och bilen hemma igen.

Kollade lite annat smått med... Kikade på en sprängskiss på min förgasare, tydligen är där ett litet filter i inloppet. Tog loss för att kolla, men det var rätt så fint. En liten smuts i det bara, den sköljde bort.
https://i.imgur.com/t2agNkp.jpg

Här var det bra att jag rev. Var lite sot och klägg på insidan som täppt igen hålet. Vad har denna för funktion mer exakt? Vet att den behövs för att ha vettig tomgång. Klickade som den skulle när man kopplade ström på den iallafall. Rengjorde ordentligt och satte tillbaks.
https://i.imgur.com/LG5YphT.jpg


Men hittade till slut detta.

https://www.garaget.org/video/156349


Kanske ett spår?! Tänkte att där soppa läcker ut borde väl luft kunna läcka in, så att det går magert. Eller..?

Beslutade mig att riva loss förgasaren och undersöka närmare. Och ja... Söker man så finner man. Förgasarfoten / distansen var visst inte så fin heller.
https://i.imgur.com/QNWP8MI.jpg
https://i.imgur.com/9Xtfo3a.jpg

Efter lite sökande visade det sig att Volvo fortfarande hade dessa! Så beställde hem en sådan, och lite packningar till inuti förgasaren, som också fanns att beställa på Volvo - positivt överraskad där! Packningarna till foten var rätt så simpla, så de tillverkade jag själv med en av de gamla som mall. Gjorde en till soppapumpen med, då jag ev funderade på att testa med en annan jag har liggandes, eller iallafall byta packningen.
https://i.imgur.com/Ddvhm64.jpg
https://i.imgur.com/AAMHfIU.jpg
https://i.imgur.com/S2DGQht.jpg

Senast redigerat av Mew (12 januari )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
12 januari · 3 147 Inlägg
#167

Spännande!
Ska bli kul o höra om det löser problemen smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mew
14 januari · 1 541 Inlägg
#168

Medan jag väntade på att grejerna skulle komma hem tog jag och gick på förgasaren. Hittade en komplett instruktion för verkstäderna från när det begav sig, komplett med sprängskiss och allt. smile Smidigt!
https://i.imgur.com/w2wbIFm.jpg

Tror dock förgasaren blivit genomgången redan, den var mycket fräsch och fin, inte alls mycket sot eller avlagringar. Och, well... lol
https://i.imgur.com/pdoYZV8.jpg

Räckte med en ordentlig rengöring för att få den riktigt fin.
https://i.imgur.com/wteDFtw.jpg
https://i.imgur.com/77W4P0u.jpg
https://i.imgur.com/ByhquvR.jpg
https://i.imgur.com/OQa0rzy.jpg
https://i.imgur.com/fMVs5xJ.jpg

Så kom paketet, så jag delade förgasaren!
https://i.imgur.com/b1a5xcM.jpg
https://i.imgur.com/cN0cm2u.jpg

Passade nu även på att rengöra de lite mer svåråtkomliga ställena.
https://i.imgur.com/Mg4A7vv.jpg
https://i.imgur.com/QQsMxju.jpg

Jodå, finn ett fel...
https://i.imgur.com/vjge6hF.jpg

Annars såg det bra ut.
https://i.imgur.com/IgC58NI.jpg

Flottörerna var inställda exakt på millimetern enligt spec. smile
https://i.imgur.com/Y2pGXQO.jpg
https://i.imgur.com/V21HNuZ.jpg

Den nya packningen passade dock inte helt 100, jämförde med den gamla och vissa hål diffade lite grann... Men det är en originalpackning? yikes Fick alltså trimma kanten lite på några hål.
https://i.imgur.com/Px1xvlk.jpg
https://i.imgur.com/s6G9lTy.jpg
https://i.imgur.com/BnBr2Yg.jpg

Jag hade medan jag väntat även gett mig på den gamla distansen, borrade ett litet hål i slutet av sprickan för att "försegla" den, ruggat upp ytan och limmat rejält med 2k epoxi. Sprickan gick genom en av håligheterna i den, så tog försiktigt på inner och ytterkant men fläskade på rejält inuti håligheten. Den lär vara tät nu, så den åker på hyllan, bara ifall att. tongue
https://i.imgur.com/S8nL2wM.jpg
https://i.imgur.com/fFVTZle.jpg
https://i.imgur.com/zteyyBA.jpg

Skillnad på den gamla och nya - den gamla är gjord i någon sorts plast, den nya verkar vara av plyfa eller något liknande.
https://i.imgur.com/vo8ODHL.jpg

Så åkte den ihop och på plats! Nu ser resten av motorrummet jätteskitigt ut i jämförelse... lol
https://i.imgur.com/YY1irc8.jpg

Provkörde någon mil och den kändes frisk nu vad jag kunde känna! Det får dock tiden utvisa. När jag kom tillbaks från provturen såg jag detta... roll Nåja, den stannade kvar iallafall! 😂
https://i.imgur.com/DTei4am.jpg

Slutligen var jag en vända till en skrot där det stod inte en, utan TVÅ AC-bilar bredvid varandra! Den ena hade fästet som jag behövde men där var kompressorn stum. Den andra var nyare så hade fel fäste, men kompressorn var identisk i övrigt och båda hjulen gick fritt. Så jag plockade loss båda två och plockade ihop det jag behövde. smile
https://i.imgur.com/BjqaDak.jpg
https://i.imgur.com/8r6epAv.jpg
https://i.imgur.com/wnC1tgt.jpg

Senast redigerat av Mew (14 januari )

JAF
15 januari · 122 Inlägg
#169

Vet du vad det var för årsmodell på den senare av de två 240:sarna på skroten? Gissar att det är den röda.

Mew
15 januari · 1 541 Inlägg
#170

JAF skrev:
Vet du vad det var för årsmodell på den senare av de två 240:sarna på skroten? Gissar att det är den röda.

En -91 eller tidig -92 ska det ha varit. smile

Edit: Dina bilar var inte fy skam heller! Blev lite småkär i Turbon, skinninredning  gör så mycket och är något jag söker med ljus och lykta, det och USA-takräcket. Men det är väl sånt som typ alla söker.... roll
Ska ta och plöja igenom din projekttråd när jag får tid med, verkade intressant. big_smile

Senast redigerat av Mew (15 januari )

JAF
15 januari · 122 Inlägg
#171

Mew skrev:

JAF skrev:
Vet du vad det var för årsmodell på den senare av de två 240:sarna på skroten? Gissar att det är den röda.

En -91 eller tidig -92 ska det ha varit. smile

Edit: Dina bilar var inte fy skam heller! Blev lite småkär i Turbon, skinninredning  gör så mycket och är något jag söker med ljus och lykta, det och USA-takräcket. Men det är väl sånt som typ alla söker.... roll
Ska ta och plöja igenom din projekttråd när jag får tid med, verkade intressant. big_smile

Okej, skulle behöva AC-grejer från en 93:a. De skiljer sig tyvärr från 91-92. Någon på Volvo fick för sig att byta typ av gängor...

Kul att du gillar bilarna! Skinninredning är fint det! Men ska man ha det vill man nog ha AC också. Annars blir det inte så trevligt på sommaren misstänker jag. Svart skinninredning är inte omöjligt att få tag i. Det dyker upp lite då och då tycker jag. Lättast är nog kanske att köpa en bil och plocka inredningen från den. Beige däremot är det närmaste stört omöjligt att få tag i. Jag hade rätt tur med denna.

Mew
15 januari · 1 541 Inlägg
#172

JAF skrev:

Mew skrev:

JAF skrev:
Vet du vad det var för årsmodell på den senare av de två 240:sarna på skroten? Gissar att det är den röda.

En -91 eller tidig -92 ska det ha varit. smile

Edit: Dina bilar var inte fy skam heller! Blev lite småkär i Turbon, skinninredning  gör så mycket och är något jag söker med ljus och lykta, det och USA-takräcket. Men det är väl sånt som typ alla söker.... roll
Ska ta och plöja igenom din projekttråd när jag får tid med, verkade intressant. big_smile

Okej, skulle behöva AC-grejer från en 93:a. De skiljer sig tyvärr från 91-92. Någon på Volvo fick för sig att byta typ av gängor...

Kul att du gillar bilarna! Skinninredning är fint det! Men ska man ha det vill man nog ha AC också. Annars blir det inte så trevligt på sommaren misstänker jag. Svart skinninredning är inte omöjligt att få tag i. Det dyker upp lite då och då tycker jag. Lättast är nog kanske att köpa en bil och plocka inredningen från den. Beige däremot är det närmaste stört omöjligt att få tag i. Jag hade rätt tur med denna.

Ja precis, och det hade satt käppar i hjulet för mig som ville ha kompressorn. Är väl enda årsmodelmen med metriska gängor.. tongue

Jo, AC är ett måste om man ska köra med skinn. Men det är ju därför jag skaffade 244an som donator. 😁👍

Mew
16 januari · 1 541 Inlägg
#173

Nämnde inte det i all hast i förra inlägget, men på väg till Motala där jag hittade Ac-kompressorn, ungefär halvvägs, började jag känna som små, små ryckningar. Höll då jämn fart, låg bakom några bilar i ca 80 på landsväg. Knappt märkbart, men man känner ju sin bil efter ett tag. Ville inte provocera något, och efter några km kom en mack där jag valde att stanna och tanka fullt. Körde ut på vägen igen och problemet var borta. Tänkte att jag kanske inbillat mig det hela - var ju ändå på helspänn efter allt som hänt.

Kom dit och hem utan några problem, och fortsatte köra som vanligt. Snabbspola framåt några veckor, och vi skulle neråt Skåne igen. Körde efter jobbet en kväll, tankade som vanligt fullt innan resan. Gick utan problem ca 20 mil... Och sen ryckte bilen till. Precis likadant som innan. En enda, men tydlig, ryckning. Suck. Jag lättade lite på gasen och lade mig bakom en lastbil. Kom någon mil, sedan - en eller två ryckningar till. Fick en fundering. Bara jag kunde komma till en mack....

Efter ytterligare några kilometer och en eller två återfall kom till slut en avfart med en mack. Tankade fullt, och - inga problem!! Tankarna började snurra. Förutom den första gången, hade jag inte haft 3/4 tank eller mindre varje gång det varit problem?

Kunde knappt sova den natten, låg och spånade. Hade vid det här laget byggt upp en liten kartong med diverse bra att ha nödgrejer passandes min motor som jag hade i bilen, med bränslepump, tändspole etc. Tänkte lite till... Visst var det sämre tryck efter den där plastgrejen som satt mellan pump och förgasare? Den som är någon sorts ångavskiljare, som hade nån retur och som skulle motverka ånglås? Och hade jag inte en extra sådan liggandes i sagda låda, tagen från en 360 med K-motorn?

Googlade lite på den... Och tydligen hade det hunnit komma en uppdaterad variant, som även den vid det här laget utgått. Jag hade den gamla varianten - förmodligen originalet sedan bilen var ny.

https://i.imgur.com/XzCzTqC.jpg

OCH - jag hittade information om ett gammalt servicemeddelande från Volvo där det framgick att denna tydligen kunde gå sönder invändigt på något sätt och därigenom vara orsak till en del skumma problem. Lösningen var helt enkelt att koppla förbi den och koppla slangen från pumpen rakt på förgasaren som vanligt. Kan detta vara något??

Tidigt, tidigt på morgonen, utan många timmars sömn under bältet, smög jag försiktigt ut till bilen. Försiktigt för att inte väcka min bättre hälft - tydligen lite FÖR försiktigt, då jag glömde ta med mig telefonen. Men visst hade jag en sådan liggandes!

Den sitter dumt till, sitter med två stjärnskruvar i ett stag under insuget (och några slangar såklart) men bensinpumpen är precis MITT ivägen, så för optimal demontering ska den bort. Lyckades krångla mig förbi detta, och bytte ut den.

Hade kunnat bara koppla förbi den, men det är en smart grej när den funkar, så ville gärna behålla den funktionen. Så chansade på att byta till den begagnade. Och tror ni att det funkade?

JA! Snabbspolar ju lite i tiden, men det visade sig ha varit problemet! Vet inte hur den var trasig - vill öppna upp den gamla för skojs skull och se - men efter bytet av den här problemet försvunnit helt och hållet! big_smile

Ursäkta mitt bild-lösa inlägg, jag var vid det laget väldigt trött på problemet och att ta bilder på det var totalt ointressant, speciellt eftersom jag inte visste om det jag gjorde skulle visa sig hjälpa. Men nu var det löst och jag kunde äntligen släppa det!

Lucif3r
16 januari · 677 Inlägg
#174

Skönt att du hittade problemet till slut big_smile

Mew
17 januari · 1 541 Inlägg
#175

Lucif3r skrev:
Skönt att du hittade problemet till slut big_smile

Jo, visst var det! big_smile Skönt att kunna fokusera på roligare saker. smile

Mew
17 januari · 1 541 Inlägg
#176

Hade börjat känna ett glapp i ratten... Irriterande. Visade sig vara nedre knutkorset som börjat glappa lite grann. Inte mycket alls, men det kändes ju desto mer... Så bytte hela nedre rattaxeln till en fräsch jag hade liggandes.
https://i.imgur.com/tE6iQnz.jpg

Lite smådrygt jobb, men inga problem i övrigt. Så snart satt den där.
https://i.imgur.com/pBT7pDJ.jpg
(Var snälla och ignorera skiten / kletet som är typ överallt på lacken där nere. Tror det sprutats nåt klet där som är tänkt att skydda mot rost, men det har samlat massa skit och ser hemskt ut. Får bli en jättestädning nån gång...)


I samma veva märkte jag att den vänstra styrväxeldamasken delat sig i två, den var rakt av. Skumt att det kom så mycket så plötsligt, men beställde en ny. Fick bli en nödlösning för att hålla smuts ute sålänge. big_smile
https://i.imgur.com/tCJrzKL.jpg

Höll faktiskt bra den dryga vecka det fick sitta, sen kom den nya damasken tillsammans med lite andra delar. Så den åkte på. smile
https://i.imgur.com/u5cXuGf.jpg

Fick även äntligen tag på en oljetrycksgivare till mätaren! Men... Min motor är ju en B200 och har därför den nya gängan där visade det sig.
https://i.imgur.com/sMWVGyx.jpg

Så fick beställa hem adaptrar. Tog några stycken då frakten var den dyraste biten av ordern ändå.
https://i.imgur.com/2zxXhCK.jpg
https://i.imgur.com/wx641QZ.jpg

Det var även sjukt trångt där nere och var nästan omöjligt att skruva dit och dra åt den nya givaren, så tillverkade ett specialverktyg av en rörstump. Inte snyggt någonstans, men fungerade faktiskt över förväntan!
https://i.imgur.com/rxtdFJy.jpg

Till slut så! Ska tillverka en ny härva till motorn då den befintliga är skarvad, eltejpad och allmänt sopslut, då drar jag även en extra kabel hit till givaren tänkte jag. Men tills vidare får den kabeln gå längsmed nedre kylarslangen och upp till härvan bakom spolarbehållaren.
https://i.imgur.com/wdY3RQ6.jpg

Moment of truth... Och jodå!! Visst funkar det! big_smile big_smile Äntligen!
https://i.imgur.com/ud9vPS9.jpg
https://i.imgur.com/Frq0ULz.jpg

Funderar också på en annan sak.... Har aldrig varit mycket för extraljus, men en älg som fick för sig att vara lite väl närgången en kväll fick mig att börja fundera. Gick bra den gången, men....

Har haft 2 av dessa liggandes hemma typ för evigt. Skulle det kunna vara något...? Skulle självklart bara sitta monterade vintertid i så fall.
https://i.imgur.com/ezhYLlK.jpg

Senast redigerat av Mew (17 januari )

Lucif3r
17 januari · 677 Inlägg
#177

Äh, man bygger inte specialvertyg för att dom ska vara snygga big_smile

Personligen tycker jag man ska ha 3 extraljus om vi går på utseende. Men har du bara 2 och inte vill köpa ett 3e så är det väl bara att kasta dit dom. Bättre att se "ful" ut än att få påhälsning av älg/rådjur/annat otrevligt. smile

JAF
17 januari · 122 Inlägg
#178

Klart du ska ha extraljus! Helljuset på Volvo 240 är inte direkt det bästa. Det går visserligen att göra små förbättringar, men när det är mörkt hjälper de inte så mycket. De där Hella Rallye 3000 sitter ju även som en smäck på bilen! Min röda 245:a har också Hella-extraljus. Dock någon äldre variant, Rallye 1000 eller 2000 kanske. Såna där stenskottsskydd borde jag också skaffa. Det är riktigt snyggt!

Cuefa Kungen av dagspendlande.
18 januari · 3 147 Inlägg
#179

Släng på ljusen bara! Du kommer inte ångra dig, och som Du skriver - de går ju att ta bort på sommaren wink

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt