Första steget blir att renovera motorn, bygga om till skivbromsar (trumbromsar utan bromsservo nu), sänka 5,5? fram och 5? bak, fixa till fram och bakvagn samt flytta tanken.
vEight skrev: Håller med! Är du nöjd med snipern förresten?
Förutom att första Snipern till Corvetten gav upp i fjol 😏 Så är jag nöjd, snabbare gasrespons och piggare motor. Sen att man kan starta gammal gjutjärns åttan i minusgrader och den bara hoppar igång och står o går på tomgång av sig själv är ett plus 😀👍 Fick förresten ner förbrukningen på Corvetten med nästan en liter/milen men då drog den strax över tre liter innan 🤪
Har försökt knyta ihop allt det elektriska så inga lösa trådar hänger ute någonstans. Närmar sig provstart 😀 Var inte riktigt nöjd med hållaren till batteriet som sitter under flaket till luftfjädringen så blev till att göra ny.
Böjde ett par brickor och svetsade fast dem i änden på M8 gängstång Använde rostfria brickor och gängstång men blästrade och målade dem svarta ändå
Mycket som ska tänkas på för en liten provstart 🤔 Oljetrycksmätaren är mekanisk så där går slang direkt från motorn in i mätaren. Så för att ha koll på oljetrycket och inte ha olja sprutandes o slangen blev det till att montera instrumenthuset. Och ska instrumenthuset monteras så var jag tvungen att montera instrumentpanelens stoppning den på ovansidan (blev tyvärr inga bra bilder på det) för de skruvarna kommer man inte till sen.
Skruvarna som håller instrumenthuset sitter i kromsarjen utom de två övre de sitter i den svarta delen. Så använde rostfria skruvar och polerade skallarna till de som sitter i kromsarjen medan de två i svarta delen fick sig en liten blästring och sen svart färg 😀
Kort uppdatering Motorn är uppstartad 😀 Bara lite kort, ska varmköra den ordentligt. Håller på med lite inredning och mer el-jobb Glasmästaren kommer på tisdag och sätter i framrutan 😀
Hitta pickisens build sheet under soffan när jag skulle bära ner den från loftet 😀 Fick försiktigt ta bort den eftersom jag skulle tvätta sätena ordentligt. Ska se om jag kan laminera den sen.
Tvättade först sätena med vatten och diskmedel sen T-röd och sist skrubba jag sätena med 600 putsduk och vatten med typ 10% aceton i. Innan målning så la jag på en vinylprep som får vinylen att bli lite ”klibbig”
Har fixat med inredningen eller i varje fall golvmattan. Blev ett lock över kablarna till luften och slutsteget, slutsteget är för övrigt ett bluetooth slutsteget så blir ingen fungerande radio i bilen.
Vill lätt kunna ta bort locket så satte skruvar och neodymmagneter som håller det på platts. Blev inte så bra som jag hade tänkt men får vara så så länge 🙄
Sen till golvmattan Där fick man för att man snålade!! Eller rättare sagt hittade inte riktigt den färg och form på matta som jag ville ha! Original är det gummimatta eller så är den sydd med sådana där öglor som jag inte är så förtjust i! Och efter mycket letande hittade jag en balkongmatta i en mörkare brun färg som jag tror kommer bryta av bra mot den ljusbruna inredningen 😀 Det tråkiga är bara att en balkongmatta har noll stretch i sig så fick kämpa massor med varmt vatten och varmluftspistol för att få den på plats.
Smälte ner matt fibrerna där fotstödsplattan ska vara och limma dit den med kontaktlim
Bara att erkänna, ibland blir det inte riktigt bra 😏 Skulle fixa med att programmera styrningen till luftfjädringen, har bra kört luftfjädringen med tryckluften från verkstan innan. Satte i säkringarna till kompressorerna och får kört upp trycket i tankarna, höjer bilen och kompressorerna startar igen för att fylla tankarna till rätt tryck. Då havererar ena kompressorn och den andra är varm så att man inte kan ta på den! Bara inse att det inte kommer fungera med den typen av kompressorer! Så har beställt 2st nya som klarar av uppgiften.
Efter kompressor haveriet fick jag trösta mig med att montera flakskyddet i stället 😀
Har även målat bakre stötfångaren med rostskydd invändigt och sen en omgång med underredsskydd så den ska hålla sig fri från rost där man inte kommer åt att putsa.
En kort uppdatering 😀 Har monterat ventilationsrutorna och sidorutorna i dörrarna. Sen kom även backspeglarna på plats.
Väntade med att montera backspeglarna tills ventilationsrutorna va i för att kunna se var jag ville ha dem.
För att få ett ordentligt fäste för speglarna så skar jag till en bit 5mm aluminium som borrades och gängades och monterades på insidan av dörren med en klick montagelim så att den inte ramlar ner i dörren om man behöver lossa speglarna i framtiden.
Valde att använda Corvette C3 speglar, tycker de passar bilens former kantiga men med rundade hörnor
Lite roligt och lite tråkigt! Gick fort att få nya kompressorerna, beställde dem från USA på söndagen och hämta dem på utlämningsstället i fredags. Så det blev raka vägen till verkstaden för att montera dem 😀 Som tur va fick de plats i ”lådan” jag gjorde till de förra kompressorerna. Fixade bara nya fästen för dessa va mycket tyngre. Sen till det tråkiga 😕 Skulle varmköra motorn och samtidigt justera ventilen till servostyrningen. Startar bilen, justerar styrningen och tycker det låter lite för mycket tickande från hydrallyftarna. Så stänger av motorn och plockar av ventilkåporna för justera ventilspelen. Blir lite fundersam över att där är förhållandevis lite olja bland vipporna 🤔 Startar motorn med kåporna av och mycket riktigt, kommer ingen olja genom stötstängerna som det ska göra! Men jag har bra oljetryk enligt ”mekaniska” mätaren i bilen. Så suck håller på att felsöka och får återkomma när jag löst problemet.
Hade ett virrvarr med kablar kring batteriet som såg lite tråkigt ut. Så en kompis kom med idén att sätta en säkringslåda från vw, smidig sak som precis fick plats bakom batteriet. Kanske inte idealiskt placering om man behöver byta säkring! Men så fick det bli 😀
Passade även på att sätta dit en anslutning till batteriladdaren 😀
Valde att använda armstöden från 55-66 Cheva pickis, tycker de ser trevligare ut än original.
Tyvärr så blir man lite irriterad ibland på eftermarknads grejer 😏 Köpte nya dörrvred och fönstervevar Men tyvärr har de inte lyckats kopiera splinesens placering rätt 😠 Så istället för att handtaget sitter horisontellt som originalet så lutar det neråt eller uppåt går inte att sätta dit det horisontellt
Även en metallsvarv går att använda till trä jobb 😜 Behövde svarva upp öppningen lite på mdf-ringarna för att högtalaregallret ska passa senare. 😀