Första steget blir att renovera motorn, bygga om till skivbromsar (trumbromsar utan bromsservo nu), sänka 5,5? fram och 5? bak, fixa till fram och bakvagn samt flytta tanken.
Fortsätter lite med drivaxlarna. Aluminiumstyrningen jag svarvade till för att spänna upp drivaxlarna i svarven har även ett annat syfte Den passar i pelarborrens bords fäste, så kan spänna upp drivaxeln på det viset. Sen lägger jag bromsskivan på drivaxeln för att få ut bulthålen. Sen har jag svarvar en styrning till att sätta i bulthålen och gör centreringshål med centrumborret till svaren. Hoppas detta kommer att fungera
Lite mer bakaxelpyssel. Slipat, målat axeln och provmonterat skivbromsar och ok. Tycker det ser lite naket ut utan bromssköldar så har tagit och återanvänt bromsskölden från trumbromsarna. Blir ganska rejäla sköldar då de är 3mm tjocka.
Har fortsatt med att ändra bultmönster i axlarna då jag inte va helt klar med det. Anledningen är att hur man än vrider och vänder på bromsskivan så krockar ett av de nya och gamla hålen med varandra. Vilket jag trodde va lätt fixat
Svarva till en plugg precis lite för stor så att den fick pressas i
Sen ett varv med tigen. Bara att lägga dit bromsskivan igen och borra sista hålet!
Jo tjenare!! Där jag tigat hade axeln blivit hård som härdat stål!! Blev inte ens ett litet märke efter borren. Fick rådfråga google och efter lite tjuvläsande på diverse forum så skulle det tydligen gå med cormant borr/betongborr. Slipade till skären och skar av sds fästet på ett gammalt betongborr och jo gick bra att borra 😀
Skapar lite oordning och förvirring i tråden och hoppar tillbaka till framvagnen och monterar styrstag och servoslangar så slipper jag ha dem liggandes
Plockade av innerskärmarna från framskärmarna och blästrade, målade lite fler delar i dag. Tar nog och lämnar iväg innerskärmarna på blästring ihop med lite balkar till flaket när jag plockat av det.
Lackat front/kylar plåten och insidan på framskärmarna.
Den lilla rosten som fanns i hjulhuskanten satt inte särskilt hårt 😀 Tyvärr så har båda framskärmarna rostskador i främre nedre hörnet där det legat sand och hållit fukten 😏 Kommer inte göra något åt detta nu då tanken är att bilen ska lackas längre fram (om 1-2år) och då tar jag alla utvändiga saker
Kylaren fick sig en omgång lack med.
Färgen på skärmarna och plåten ser blank ut men blir halvmatt när den härdar, passar bättre i motorrummet än blank och matt
Original strålkastarna är sealed beam men jag vill hellre ha H4 strålkastare så passa på att byta nu när allt va isärplockat. Valde ett par lampor med parkeringsljus så fick borra lite hål i sköldarna.
Blev bara en lampa monterad då ena plastploppen till lusteringen va kass så ska beställa nya.
Kunde inte låta bli att montera Spolarvätskebehållaren, servooljebehållaren och batterihållaren när jag ändå va igång 😀