Motorlampa. VW Passat 2008 1.8 TSI. Bensinare.

Kaningenting
26 februari · 4 Inlägg
#1

Hej.

Ny här! Försöker förklara så gott jag kan. Hjälper inte att jag är okunnig så det visslar om det utan återger mest och bara det jag fått mig till dels + lite (mycket) amatörgooglingar! Ber om ursäkt för dumma förklaringar men "överförklarar" hellre än "underförklarar" och min dumhet vad gäller bilar!

Mer text i slutet generellt om bilköpet.

Har en VW Passat 2008 1.8 TSI:


MODELLINFO:
Fabrikat VOLKSWAGEN

Modell:
PASSAT (3C) (I)
Typ 1.8 TSI KOMBI (Bensin)

Årsmodeller
2008-2010

TYPINFO:
Motor BZB
kW 118
(Mekonomen, regnummer)

Bilen ska besiktigas den 6 mars och lär inte gå igenom med motorlampan tänd!?

I december började motorlampan lysa i bilen. En vän till en vän som jobbar som bilmekaniker kollade snabbt med hemtagen utrustning från verkstaden han jobbar på och konstaterade att det var något om "insugsspjäll" och så släckte han motorlampan och felkoden men motorlampan tändes ganska omgående igen.

Pratade med honom och han sa att det nog är "slangar som "tjuvdrar" och att han skulle kolla upp det senare.

Det jag märkt under tiden det är att om man släcker motorlampan (vännen har apparat så han gör det med jämna mellanrum åt mig) så förblir den släckt när jag åker hem och ställer bilen i garaget. Släcker han motorlampan och jag uträttar andra ärenden så tänds motorlampan omgående. Vill säga, att motorlampan tänds omgående om motorn stannas och vevas igång igen då den fortfarande är varm. Åker jag efter bilen stått i garaget så är motorlampan släckt tills jag startar bilen ånyo då motorn är varm (inte kall är nog bättre beskrivning) när jag ska hem efter att ha handlat.

Bilmecken tog med sig bilen till verkstan han jobbar på igår och jag fick via vännen veta att det var större fel än "slangar som tjuvdrar luft"! Hans ordalag i sms är "Luftspjäll hela insugsröret" och att bara inköpet av den kostar runt 5.000kr och att han inte ville ge kostnadsidé för jobbet då det var för mycket jobb och "inte värt det". Efter många om och men fick jag hälsningen "runt 8.000kr till 10.000kr" för jobbet och jag började nästan gråta. Han vill inte åta sig jobbet då det är "förmycket att göra".

Sitter här nu i desperat försök att greppa vad jag kan göra och vad kostnader kan, spekulativt, hamna på.

Fick av vännen veta att felkoden och texten som indikerar till det är:

"P2015. Intake Manifold Runner Position Sensor/Switch Circuit Range/Performance Bank 1a".

Ska ringa runt till verkstäder idag men vet inte ens vad/hur jag ska fråga. Funderar till och med på att ringa "bilmeckskolor" och fråga om de kan byta men vet inte om det är en bra idé.

Vid googling under kvällen igår så hittade jag ingenting på "luftspjäll" att köpa. Långt senare snubblade jag över ordet "Insugsgrenrör" men vet inte om det är samma "pryl"?

Köpte bilen i slutet på december 2018 på en firma i Stockholmstrakten. Hade med vännen som skulle kolla upp bilen då han kan väsentligt mer än mig.

Visade sig sen att bilen var vidhäftad med en massa fel som jag åtgärdat under året som gått medans ARN har hanterat min anmälan. Ställmotorer och bromsok för att nämna några av dem. Ska åtgärda multirem och batteri som enligt Möller Bil i Uppsala felsignalerar.

ARN har gett mig rätt och att jag ska ha en summa pengar av firman och att de ska åtgärda ställmotorer och bromsok vilket jag fick göra, mekaniker ofc, under december för bromsarna i bak "fastnade".

Bilfirman svarar inte vid kontakt så de kommer ju strunta totalt i ARN och jag visste det.

Har lagt ut mycket pengar under året och har inte råd att byta bil och dessutom med det jag lagt ner så är jag nog "fast" med att åtgärda detta med motorlampan också.........

Senast redigerat av Kaningenting (26 februari )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
26 februari · 2 252 Inlägg
#2

Hej,

Det kan nog mycket riktigt vara insuget som krånglar, det finns ett spjäll där som ställer om hur lång insugsvägen blir, detta för att ge mer vrid på låga varv och mer effekt på höga varv.
Billigaste insuget jag hittade på vid en ultrasnabb googling var ca 900kr.

Det är lite pyssel att byta insug, det stämmer.
Men om man får materialet för ca 900-1000kr så är det värt att lägga tiden det tar att byta delen, om det är det sista som behövs för att få bilen körduglig och besiktigad.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
26 februari · 4 174 Inlägg
#3

https://www.garaget.org/forum/search.ph … =636600215
Kolla under följande om det ev passar på  ditt fel:
Passat 2.0 TID - enkel reparation av felkod P2015
Har du tur så kan det ju vara samma.. smile

Senast redigerat av axxet (26 februari )

Kaningenting
26 februari · 4 Inlägg
#4

Cuefa skrev:
Hej,

Det kan nog mycket riktigt vara insuget som krånglar, det finns ett spjäll där som ställer om hur lång insugsvägen blir, detta för att ge mer vrid på låga varv och mer effekt på höga varv.
Billigaste insuget jag hittade på vid en ultrasnabb googling var ca 900kr.

Det är lite pyssel att byta insug, det stämmer.
Men om man får materialet för ca 900-1000kr så är det värt att lägga tiden det tar att byta delen, om det är det sista som behövs för att få bilen körduglig och besiktigad.

Hittar inget sånt alls när jag googlar! hmm (Mer längre ner, hängt i telefon hela morgonen)

axxet skrev:
https://www.garaget.org/forum/search.php?search_id=636600215
Kolla under följande om det ev passar på  ditt fel:
Passat 2.0 TID - enkel reparation av felkod P2015
Har du tur så kan det ju vara samma.. smile

Länken fungerar inte men snubblade mig fram till rätt tråd ändå, tack. Jo. Läste den i går men teknisk idiot som jag är så fattade jag noll. Tänkte dessutom att det kanske skiljer då det där är en diesel och jag har bensinare. (??) (Mer nedan då jag ringt runt hela morgonen.)

Stort tack för svar!

Ringt runt till ett gäng firmor och fått olika idéer och ungefärliga prisförslag.

Mekonomen (butik) pratade om "Trycksensor för 882kr." "Temp för insug "nånting" för 265kr" "Gasreglage för 4.800kr". Blev föreslagen att ringa Mekonomenverkstad för att få bilen avläst för felkod. "Det kostar några hundra så får du veta exakt. Då nollar de sen kör de och mäter under tiden. De kör med VAGcom".

Sagt och gjort. Nja, "några hundra" stämde inte. 300kr bara för att koppla upp VAGcom. 1.500kr för komplett felsökning

Möller Bil i Uppsala. Reservdelar. "Kan vara Potensiemeter (??) för 2.000kr eller 5.266kr för "Luftspjäll hela insugsröret" (antar jag). Så nämnde han en verkstad nära dem som hade köpt luftspjäll från Möller nyligen.

Ringde först deras verkstad då han inte kunde svara på vad felsökning kostar. "Felsökning går på 500kr till 3.000kr. Hittar vi felet så åtgärdar vi det upp till 3.000kr." På min fråga om "värsta scenario" så skulle byte av hela "Luftspjället hela insugsröret" kosta över 20.000kr, upp till 25.000kr." *yikes*

Ringde sen firman som hade köpt luftspjäll av Möller, "Bilelspecialisten".

Felsökning kostar 1.400kr/timme. "Vi brukar hitta fel innan 2.000kr, överstiger det den summan kontaktar vi kund". "Vi har samma system som VW, "ODIS" (??) och inte "VAGcom" som är en kopia som inte mäter allt." Värsta scenario hos dem var 5.266kr för luftspjället och 3.000kr för jobbet.

Snurrig i huvudet nu av att försöka ta in allt då jag inte förstår ett dugg och att försöka skriva ner benämningar på saker jag inte kan stava till då jag hör dem muntligt. Därav alla (??) från  mig.

Ingen aning om vad/hur jag ska göra.....

Cuefa Kungen av dagspendlande.
26 februari · 2 252 Inlägg
#5

Kaningenting skrev:

Cuefa skrev:
Hej,

Det kan nog mycket riktigt vara insuget som krånglar, det finns ett spjäll där som ställer om hur lång insugsvägen blir, detta för att ge mer vrid på låga varv och mer effekt på höga varv.
Billigaste insuget jag hittade på vid en ultrasnabb googling var ca 900kr.

Det är lite pyssel att byta insug, det stämmer.
Men om man får materialet för ca 900-1000kr så är det värt att lägga tiden det tar att byta delen, om det är det sista som behövs för att få bilen körduglig och besiktigad.

Hittar inget sånt alls när jag googlar! hmm (Mer längre ner, hängt i telefon hela morgonen)

axxet skrev:
https://www.garaget.org/forum/search.php?search_id=636600215
Kolla under följande om det ev passar på  ditt fel:
Passat 2.0 TID - enkel reparation av felkod P2015
Har du tur så kan det ju vara samma.. smile

Länken fungerar inte men snubblade mig fram till rätt tråd ändå, tack. Jo. Läste den i går men teknisk idiot som jag är så fattade jag noll. Tänkte dessutom att det kanske skiljer då det där är en diesel och jag har bensinare. (??) (Mer nedan då jag ringt runt hela morgonen.)

Stort tack för svar!

Ringt runt till ett gäng firmor och fått olika idéer och ungefärliga prisförslag.

Mekonomen (butik) pratade om "Trycksensor för 882kr." "Temp för insug "nånting" för 265kr" "Gasreglage för 4.800kr". Blev föreslagen att ringa Mekonomenverkstad för att få bilen avläst för felkod. "Det kostar några hundra så får du veta exakt. Då nollar de sen kör de och mäter under tiden. De kör med VAGcom".

Sagt och gjort. Nja, "några hundra" stämde inte. 300kr bara för att koppla upp VAGcom. 1.500kr för komplett felsökning

Möller Bil i Uppsala. Reservdelar. "Kan vara Potensiemeter (??) för 2.000kr eller 5.266kr för "Luftspjäll hela insugsröret" (antar jag). Så nämnde han en verkstad nära dem som hade köpt luftspjäll från Möller nyligen.

Ringde först deras verkstad då han inte kunde svara på vad felsökning kostar. "Felsökning går på 500kr till 3.000kr. Hittar vi felet så åtgärdar vi det upp till 3.000kr." På min fråga om "värsta scenario" så skulle byte av hela "Luftspjället hela insugsröret" kosta över 20.000kr, upp till 25.000kr." *yikes*

Ringde sen firman som hade köpt luftspjäll av Möller, "Bilelspecialisten".

Felsökning kostar 1.400kr/timme. "Vi brukar hitta fel innan 2.000kr, överstiger det den summan kontaktar vi kund". "Vi har samma system som VW, "ODIS" (??) och inte "VAGcom" som är en kopia som inte mäter allt." Värsta scenario hos dem var 5.266kr för luftspjället och 3.000kr för jobbet.

Snurrig i huvudet nu av att försöka ta in allt då jag inte förstår ett dugg och att försöka skriva ner benämningar på saker jag inte kan stava till då jag hör dem muntligt. Därav alla (??) från  mig.

Ingen aning om vad/hur jag ska göra.....

VCDS är utvecklat av Uwe Ross, mannen som även utvecklat det som först hette VAS, numer ODIS.
Så att VDCS är mindre avancerat än ODIS håller jag inte med om. Tvärt om kan man göra en del med VCDS som inte ODIS klarar av.

Det finns en rep-sats för potentiometern, och felkoden pekar ju till viss del mot att det är den som är boven i dramat. MEN! Det kan ju faktiskt vara så att någonting innuti insuget är skadat, och då hjälper det inte att byta potentiometer. Ett nytt insug kostar ca 5266kr nytt från VW, och då medföljer även potentiometern.
Sen finns det garanterat billigare alternativ, som sagt.

Art-nr på insuget är 06J198211D.

Om du söker på t.ex Ebay så finns det diverse alternativ där.
Billigaste jag hittar är denna för €159 + €10 i frakt.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Kaningenting
28 februari · 4 Inlägg
#6

Cuefa skrev:

Kaningenting skrev:

Cuefa skrev:
Hej,

Det kan nog mycket riktigt vara insuget som krånglar, det finns ett spjäll där som ställer om hur lång insugsvägen blir, detta för att ge mer vrid på låga varv och mer effekt på höga varv.
Billigaste insuget jag hittade på vid en ultrasnabb googling var ca 900kr.

Det är lite pyssel att byta insug, det stämmer.
Men om man får materialet för ca 900-1000kr så är det värt att lägga tiden det tar att byta delen, om det är det sista som behövs för att få bilen körduglig och besiktigad.

Hittar inget sånt alls när jag googlar! hmm (Mer längre ner, hängt i telefon hela morgonen)

axxet skrev:
https://www.garaget.org/forum/search.php?search_id=636600215
Kolla under följande om det ev passar på  ditt fel:
Passat 2.0 TID - enkel reparation av felkod P2015
Har du tur så kan det ju vara samma.. smile

Länken fungerar inte men snubblade mig fram till rätt tråd ändå, tack. Jo. Läste den i går men teknisk idiot som jag är så fattade jag noll. Tänkte dessutom att det kanske skiljer då det där är en diesel och jag har bensinare. (??) (Mer nedan då jag ringt runt hela morgonen.)

Stort tack för svar!

Ringt runt till ett gäng firmor och fått olika idéer och ungefärliga prisförslag.

Mekonomen (butik) pratade om "Trycksensor för 882kr." "Temp för insug "nånting" för 265kr" "Gasreglage för 4.800kr". Blev föreslagen att ringa Mekonomenverkstad för att få bilen avläst för felkod. "Det kostar några hundra så får du veta exakt. Då nollar de sen kör de och mäter under tiden. De kör med VAGcom".

Sagt och gjort. Nja, "några hundra" stämde inte. 300kr bara för att koppla upp VAGcom. 1.500kr för komplett felsökning

Möller Bil i Uppsala. Reservdelar. "Kan vara Potensiemeter (??) för 2.000kr eller 5.266kr för "Luftspjäll hela insugsröret" (antar jag). Så nämnde han en verkstad nära dem som hade köpt luftspjäll från Möller nyligen.

Ringde först deras verkstad då han inte kunde svara på vad felsökning kostar. "Felsökning går på 500kr till 3.000kr. Hittar vi felet så åtgärdar vi det upp till 3.000kr." På min fråga om "värsta scenario" så skulle byte av hela "Luftspjället hela insugsröret" kosta över 20.000kr, upp till 25.000kr." *yikes*

Ringde sen firman som hade köpt luftspjäll av Möller, "Bilelspecialisten".

Felsökning kostar 1.400kr/timme. "Vi brukar hitta fel innan 2.000kr, överstiger det den summan kontaktar vi kund". "Vi har samma system som VW, "ODIS" (??) och inte "VAGcom" som är en kopia som inte mäter allt." Värsta scenario hos dem var 5.266kr för luftspjället och 3.000kr för jobbet.

Snurrig i huvudet nu av att försöka ta in allt då jag inte förstår ett dugg och att försöka skriva ner benämningar på saker jag inte kan stava till då jag hör dem muntligt. Därav alla (??) från  mig.

Ingen aning om vad/hur jag ska göra.....

VCDS är utvecklat av Uwe Ross, mannen som även utvecklat det som först hette VAS, numer ODIS.
Så att VDCS är mindre avancerat än ODIS håller jag inte med om. Tvärt om kan man göra en del med VCDS som inte ODIS klarar av.

Det finns en rep-sats för potentiometern, och felkoden pekar ju till viss del mot att det är den som är boven i dramat. MEN! Det kan ju faktiskt vara så att någonting innuti insuget är skadat, och då hjälper det inte att byta potentiometer. Ett nytt insug kostar ca 5266kr nytt från VW, och då medföljer även potentiometern.
Sen finns det garanterat billigare alternativ, som sagt.

Art-nr på insuget är 06J198211D.

Om du söker på t.ex Ebay så finns det diverse alternativ där.
Billigaste jag hittar är denna för €159 + €10 i frakt.

Tack! F-n vad jag önskar att jag kunde mig på bilar. Var alltid med farsgubben ute i garaget när han meckade men *teflonpanna* på mig.

Ska höra med en bekant som handlar på Ebay (aldrig gjort det själv) om han kan hjälpa mig. Får se vad bilmecken säger på tisdag jag bokat tid hos om felsökning.

Kaningenting
9 mars · 4 Inlägg
#7

En uppföljning.

Lämnade in bilen på verkstad i Uppsala, en firma som Möller Bil faktiskt rekommenderade. *chocken* big_smile (Möller skulle ha runt 3.000kr för felsökningen bara och om "insuget" skulle behövas bytas så skulle de ha mellan 20.000 tilll 25.000kr....... hmm

Verkstaden konstaterade att "insugsröret" (de kallade det för det men samma grej som Möller skulle ha över 20papp för) behövde bytas och att det skulle gå loss på 8.800kr totalt och då debiterade de inte för felsökning.

Så, 8.869kr gick det loss på. *gråter*

Cuefa Kungen av dagspendlande.
9 mars · 2 252 Inlägg
#8

Det är ju faktiskt ändå billigare...
Förhoppningsvis håller sig bilen i skinnet då!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Sponsrade tjänster
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang