Et på 19” fälgar, Audi A4 B8

urquattro
30 mars · 10 Inlägg
#1


Hej!
Ska skaffa nya fälgar, och hade tänkt 19”, men blir lite fundersam på vilket ET jag ska satsa på.
Fälgen jag tittar på finns att välja som Et 35 och 47....
Originalfärgen är 18” och har ET 45.
Jag har bilstein prokitt vilket skänker den 35mm fram och 25 bak..... (om jag minns rätt).

Vad kör ni mer för ET på era A4:or

I’m to old for this shit
jaka54
30 mars · 3 694 Inlägg
#2

Hej!
Har för mig att ju lägre ET , dessto längre ut sticker fälgen (vilket inte är bra).Bilen blir mer spårkänslig dessto mer fälgcentrum sticker utanför vridcentrum på hjulspindeln.

Christian S
30 mars · 4 615 Inlägg
#3

jaka54 skrev:
Hej!
Har för mig att ju lägre ET , dessto längre ut sticker fälgen (vilket inte är bra).Bilen blir mer spårkänslig dessto mer fälgcentrum sticker utanför vridcentrum på hjulspindeln.

precis, ju lägre ET desto närmare skärmkanten hamnar fälgen förutsett att fälgarna är lika breda.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Basilm
31 mars · 33 Inlägg
#4

Kör med ET25, har dock a4 allroad.

fish Allfixare
31 mars · 1 451 Inlägg
#5

Basilm skrev:
Kör med ET25, har dock a4 allroad.

Hur stora fälgar för övrigt? Och bredd, samt är den sänkt? Har själv en A4 allroad som jag velar mellan 19-20 tums fälgar till.

Antejoh
1 april · 67 Inlägg
#6

Jag hade OEM RS4 fälg som fanns som tillval på min gamla 2010:a. Måtten på dom fälgarna var 19x8,5 ET43, däckmåtten var 255/35-19. Hade dom bara med original sportchassi.

Sålde dom och köpte 20" RS5 replikor med måtten 9x20 ET35, 245/30-20. Satt perfekt med H&R sänkningssats som jag tror sänkte den 40mm runt om om jag inte minns fel.

urquattro
4 april · 10 Inlägg
#7

Det är en S-line quattro, som jagar monterat bilstein prokitt på. Tyvärr tycker jag den blev för hög bak, men fram blev bra (för att vara en familjebil).

Originalfälgen är 18”x8,5” och et 47.
Det blev en dotz fälg med 19”x8,5” och ET på 45.
Tänkte det är lättare att sätta spacers för att få ut fälgen än tvärt om 😜

I’m to old for this shit
D12
11 april · 32 Inlägg
#8

urquattro skrev:
Det är en S-line quattro, som jagar monterat bilstein prokitt på. Tyvärr tycker jag den blev för hög bak, men fram blev bra (för att vara en familjebil).

Originalfälgen är 18”x8,5” och et 47.
Det blev en dotz fälg med 19”x8,5” och ET på 45.
Tänkte det är lättare att sätta spacers för att få ut fälgen än tvärt om 😜

spacers blir aldrig lika bra som fälg med rätt ET
efter som du hade redan 8.5" innan så blir det ingen skillnad på ET 45 o 47
du kan köra ET30-35 runt om utan problem

Basilm
14 april · 33 Inlägg
#9

fish skrev:

Basilm skrev:
Kör med ET25, har dock a4 allroad.

Hur stora fälgar för övrigt? Och bredd, samt är den sänkt? Har själv en A4 allroad som jag velar mellan 19-20 tums fälgar till.

Kör med 18" GMP Italia Paky,  8" bred fälg,  ET25, 5/112 mm,  (sitter dock inte helt perfekt, men nästan...står ut ca 3-5mm på mina nya 18" P-Zero däck 245/45, men men)

Senast redigerat av Basilm (14 april )

D12
15 april · 32 Inlägg
#10

Basilm skrev:

fish skrev:

Basilm skrev:
Kör med ET25, har dock a4 allroad.

Hur stora fälgar för övrigt? Och bredd, samt är den sänkt? Har själv en A4 allroad som jag velar mellan 19-20 tums fälgar till.

Kör med 18" GMP Italia Paky,  8" bred fälg,  ET25, 5/112 mm,  (sitter dock inte helt perfekt, men nästan...står ut ca 3-5mm på mina nya 18" P-Zero däck 245/45, men men)

hur kan 8" sticka ut om både fälgen och bilen har ET25?

bild?

Basilm
15 april · 33 Inlägg
#11

D12 skrev:

Basilm skrev:

fish skrev:
Hur stora fälgar för övrigt? Och bredd, samt är den sänkt? Har själv en A4 allroad som jag velar mellan 19-20 tums fälgar till.

Kör med 18" GMP Italia Paky,  8" bred fälg,  ET25, 5/112 mm,  (sitter dock inte helt perfekt, men nästan...står ut ca 3-5mm på mina nya 18" P-Zero däck 245/45, men men)

hur kan 8" sticka ut om både fälgen och bilen har ET25?

bild?

Tar och lägger upp en bild imorgon! Sticker ut och sticker ut, men det sitter inte perfekt. Jag hoppas och antar att firman inte klantat sig? Men nog "står" fälgens kant ut från själva däcka med...ca 5mm skulle jag säga.

EDIT: Inte en närbild, men kanske du kan zooma? Man ser att "ringen/änden" av fälgen inte "går in i däcket", så att säga. Bild: https://imgur.com/a/bNtk2xX

Lägger upp en bättre bild, snett ovanifrån imorgon! smile

Glömde också: Bilen "ska ha" ET26 original, enligt online-sökningar, dock hittade inga fälgar jag gillade / i min prisklass med ET26, dock ska ju självklart ET 25 å ET 26 vara så gott som identiskt, 1mm skillnad?

Senast redigerat av Basilm (15 april )

Basilm
17 april · 33 Inlägg
#12

D12 skrev:

Basilm skrev:

fish skrev:

Hur stora fälgar för övrigt? Och bredd, samt är den sänkt? Har själv en A4 allroad som jag velar mellan 19-20 tums fälgar till.

Kör med 18" GMP Italia Paky,  8" bred fälg,  ET25, 5/112 mm,  (sitter dock inte helt perfekt, men nästan...står ut ca 3-5mm på mina nya 18" P-Zero däck 245/45, men men)

hur kan 8" sticka ut om både fälgen och bilen har ET25?

bild?

Så här ser det ut: https://imgur.com/a/bPD0ZDQ

Det, enligt mig, "står ut" kanske 3-5 mm eller liknande. Vet inte om fälgar går att "smälta" in i däcken, likt mina vinterhjul om jag lämnar in bilen på en större / mer känd firma, eller om detta är det bästa som går av någon anledning...tror dock inte dem ska ta i något.

D12
3 maj · 32 Inlägg
#13

245 är maximalt som man bör köra på en 8" fälgar
sen har ju vissa däck kant för att skydda fälgarna mot kantstötningar

men jag måste vara dum i huvudet
vad har dina 245 med ET att göra?

Basilm
3 maj · 33 Inlägg
#14

D12 skrev:
245 är maximalt som man bör köra på en 8" fälgar
sen har ju vissa däck kant för att skydda fälgarna mot kantstötningar

men jag måste vara dum i huvudet
vad har dina 245 med ET att göra?

Ingen aning, det var ett förslag från den lokala rekondar/hobby-verkstan som la på de nya däcken + fälgarna. Det enda jag vet är att dessa däck har exakt samma dimensioner än tidigare, och fälgbredden är den samma. ET är dock 25 istället för tidigare 26. Det ska således vara 1 mm skillnad (fälgen ska puta ut 1 mm mer än tidigare?), om jag förstått det rätt.
Lite svårt att se på bilden kanske, men fälgen putar ut minst 3 mm (mätte ca 5 mm med ett måttband, kan dock vara lite felmarginal). Jag förstår inte hur detta kan vara fallet om det endast (verkligen) är 1 mm skillnad på ET 26 å ET 25.
Kan ju vara verkstan/rekondarn som inte riktigt fått på fälgarna, något jag poängterade när jag hämtade bilen. Blev dock "försäkrad" att dem sitter "Perfekt".

Så summa summarum, ingen aning, men då jag tyckte fälgen "putar ut" ett par mm för mycket undrade jag över det, verkstan svarade med att de är på perfekt, enda alternativet var att gå upp till 255 däck (något som jag inte gjorde).

oO

Sponsrade tjänster
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang