Volvo 740 "AWDsome" (Volvo 740 V8 Dubbelturbo Quattro)

Volvo 740 "2.0" med modernare fram och bakvagn från Audi S8, V8 motor med överladdning samt Quattro drivsystem med växellåda och diff från A4
  • 107 Följare
  • 176 431 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 januari
_Shadow_
15 mars 2021 · 345 Inlägg

Manick skrev:

_Shadow_ skrev:
Är det någon som följer denna tråd som är skaplig på Vems? Lite mest vad man ska koppla in vart osv 😁

Jo kanske lite. Kan vara så att jag har ett kopplingsschema liggandes till mitt eget för just audi-åttor... smile

Förut idag när jag googlade om just detta, så dök dit inlägg upp som du la upp 2015? När du satt med Excel spreadsheet och jämförde vems, din audibox och nånting mer 😅
Tills du lyckades få klart på det och aldrig mer behövde titta på de typ 😉

Senast redigerat av _Shadow_ (15 mars 2021)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
28 mars 2021 · 345 Inlägg

Motorn har fått sig lite elkablar (syns lite på några tidigare bilder)
Tog S8 härvan och typ slaktade, behöll det som behövdes till att få VEMS att fungera.
Efter ett mail från Manick där man skulle kasta dessa spolar långt bort, så måste jag fixa lite andra kablar till varje spole big_smile Annars är elhärvan på motorn rätt färdig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3327b2af53158782f43a1210a5fb7e3a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f8d538c2761d187a2d73b6a812f5a307.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-151c27d8b4cbc5e4568b78662997de31.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-79832e0a52c116b131ecd500f5aa261f.jpg

Motorn har även fått sig ett svänghjul från en automatlåda med startkrans + original 60-2hjul. På detta har jag monterat 034 Motorsports svänghjulsinlägg och en kopplingssats från South Bend Clutch som blev rekommenderad från andra sidan stora pölen.

R8 tändspolar är beställda, även 2st wastegates, 1st intercooler, an-kopplingar/slang, 1st macventil å lite sånt gott smile

Andra delar som redan trillat in är 2 uppsättningar med packningar, kedjor, ännu mer packningar, o-ringar å allt möjligt jag hittade på autodoc https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-935e51758445c7d78aa1d842f2825373.jpg

Nästa steg blir att klura lite på insug och tryckrörhttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-bfbf369dea22fe909feff3fbd9a7fea7.jpg

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
2 april 2021 · 345 Inlägg

Hejsan

Jagar fortfarande lite hjälp med inkopplingen av VEMS'et på motorn ifall någon vill ge ett ljus i mörkret åt mig.

Det bifogade längre ned är all dokumentation jag har fått med boxen (Står 3.7 på kretskortet, men ska vara samma som version 3.6). Har försökt googla som tusan ett tag nu, men hittar olika svar på allting, så snart kopplar jag bara in allt och ber till motorgudarna att de blir rätt tongue

Hur som helst

V8 motorn är ju ifrån Audi (AHC/AKH)
Audi röda "R8" spolar (U5014) har jag införskaffat mig nyligen.
Bosch 1300cc spridare, 12 Ohm (högohm), i flödesmatchat set.

De lättaste är ju:

Vattentemp (signal in på X2 pin14)

IAT/MAT (Signal in på X2 pin 2)

Primary/Secondary trigger (Signal in på X2 pin 27 och X2 pin 13)
OM man skulle sätta matning och signal fel, så får man väl bara en negativ puls istället för positiv?
På mitt ena papper står det "Sec.Trig VR when auditrigger" X1-12, på det andra "HALL or VR, CAM hall when auditrigger" X2-13 , det ska väl gå att använda X2-13 oavsett typ av givare för secondary?

WBO2 (X1 7, 9, 13 och 18 och  X4 1 ström in)

Spridare, 2 olika kabelareor (0,75² och 1,5mm²), ser ut att vara till en 4cyl motor enligt schemat?
Tändspolar, även här 2 olika kabelareor (0,75mm² och 1,5mm²) även detta för 4-cyl motor?
Eller är det tänkt med wasted spark/fuel i denna setup?
På ett av de andra papperna så står det stift (X2) 10, 11, 12, 24, 33, 34, 35 och 36 för tändspolarna samt (X2) 6, 7, 8, 9, 17, 18, 19 och 20 för spridare, så det verkar finnas utgångar för allting?



Det blir då dessa frågor som jag har:

Tomgångsmotorn, koppla in den eller plugga den och öppna gasspjället lite mer istället? Ser inte ut att vara någon ingång för denna funktion, om man inte kan använda sig av X1 stift 4, 5, 10 eller 11?

MAC-ventil till styrning av Wastegates, extrafunktion såklart, kan man använda sig av X1 stift 4, 5, 10 eller 11?

Tändspolar, wasted spark? Eller ska ja ha dessa på varsin kanal? (För att få styrkanal till övers åt IAC och MAC om stiften på X1 ej går att använda) Tänkte använda mig av 2st 2mm² kablar för matning till spolarna (4st spolar/kabel) då en tabell rekommenderar vid 80° omgivningstemp och 8A belastning så vill man gärna ha 2mm² (1.8ms dwell ca 8A). Kablarnas inkoppling är åtminstone (Stift 1 till 4) +12V, signal GND, ign signal, Main GND på spolen.

Spridare även dom i wasted? (För att ev få styrkanal till övers åt IAC och MAC om stiften på X1 ej går att använda)

MAP, dra en slang från insuget och använda sig av sensorn inne i boxen eller en extern givare som monteras på insuget?

Secondary Trigger, in på X1-12 eller X2-13?

Han jag köpte boxen av är inte kvar inom detta ämne längre och det är väldigt många år sedan jag skaffade detta styrsystem nu, så får tyvärr inte kontakt med honom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-20cef86506261257b10dc4a1225f742a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2c2f4dc170ba04b29c5fcab379afe4fa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7d55d5c9d90a473952ac2ccf5e50f20d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5653b1eaeaa9d7d9e1d039d23a100d90.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a6cd4f8765543da6cd83af316cb62156.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d59c2007836cc5553e43172cd22b4712.jpg

Som en liten extra påskbonus kommer en bild på dagens inköp:
IC med 3.5" anslutningar, 2st 38mm WG, MAC-dubbelspole, 3" flexrör samt lite an-slang och kopplingar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7f3dc24a937d2d27cdcf8f1b31bcce71.jpg

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
13 april 2021 · 345 Inlägg

Bildbomb igen då smile

Jag har fått lära mig själv att svetsa aluminium med TIG'en, de var lite lurigt, blir inte jättesnyggt överallt direkt, många nybörjarmisstag osv osv, medans ibland flyter de på riktigt fint.

Hur som helst, förarsidans turbo hamnade lite för nära bakkant på motorn mot vad jag hade tänkt mig från början, men var tvungen att få den så långt in mot mitten av möjligt (mot centrum av växellådan) då dessa turbos var av intern wastegate typ men även så långt fram som möjligt pga att styrstången ligger ganska tätt bakom motorn (Mellan motorn och torpedväggen). När jag tog bort baksidan av turbon och inspekterade wastegaten så var jag inte jättenöjd med hur lite den öppnade och läste över internet att dessa har en tendens till en hel del boost creep. Så original WG kommer att stängas och de externa WG kommer att monteras istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7c0bb8cee2a2344d898d3f7a59ca5b09.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-bc60739046721dc3057e5de45df2b18a.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2ee69a5498990f0fdccf3cc60fbfbafc.jpg


Detta är när den interna WG har öppnat upp i max läge. Hålet är verkligen jättelittet, öppnar inte speciellt mycket och släpper ut avgaser endast från den ena sidan av twinentryn. Locket på baksidan av turbon saknas givetvis på fotot för att kunna visa hur lite den faktiskt öppnar. Jag kan lätt stoppa in ett finger och blockera hela hålet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6fd6e8a3b2e0afde1bf63e2aa036b6fc.jpg

Tryckröret från passagerarsidans turbo kommer till förarsidans turbo under växellådan genom 2.5" rör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b43cbf35fa1bc440cc018d094ec5d707.jpg

På förarsidan av växellådan så möts båda tryckrören. Förarsidans turbo blir inte jättebra pga att det är lite trångt, så blir en rätt skarp 90° vinkel framåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-27cd800131bc7419cbc51ea96c0e1d9d.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f0cae5036161dc08f1598a710cf791ec.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d7cd0e4207019ad6bf1d0a78a38d8e3e.jpg

Sedan blev det till att få ihop dessa två tryckrör till ett. Då den inre arean av ett 2.5" rör är 31,65cm² (2st blir därför 63,3cm²) så fick det bli ett 3.5" rör fram till intercoolern och vidare till motorn (62cm²). Original gummianslutning mot gasspjället får precis in ett 3,5" rör, perfekt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7e2626fbd9c41f5de1ddf30dd2f27e49.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1ef45f1057f5932a7fecc6542e9420de.jpg

Efter en hel del kapande, knackande, räknande, svetsande, kapande och svetsande igen så lyckades jag få till något som är rätt ok ändå. Hade givetvis vart kul att få samma finnish som proffsen, men är man nybörjare så är man smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d361f986bd2505fff822af02aa1d7bd2.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-28d660befcb50c98861f31089e1d8a19.jpg

Istället för siliconslang att hålla i insugsröret till turbon (se tidigare inlägg) så valde jag att försöka mig på en snabbkoppling istället. I en ren chansning så köpte jag därför 2st 4" kopplingar i aluminium, kapade av toppen på insugsidan av turbon och VOILA, 4" kopplingen gled på hur fins som helst utanpå det som var kvar smile Det hade jag inte räknat med, men satt verkligen som handsken smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c78fe785188915e22bd57890ac3a7a97.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-57e08de71da34df15b92eb1653cf1a9f.jpg

Så då gick jag vidare med att svetsa på röret till insuget på andra halvan av kopplingen och provmonterade det. Blev genast "mer" plats kvar till grenröret, även om det fortfarande är trångt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7a6e3d373898587401ba18728ae230bb.jpg

Blev till att spinna vidare på insugsröret därefter, lite mäta, kapa, punkta, prova, ändra, punkta, testa osv osv innan de blev helt ok
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a08320c397992fb0ceca30663cb3ece8.jpg

Nu är tanken att insugsröret ska gå över rambenet ut mot skärmkanten, vilket jag är lite osäker på om jag faktiskt lyckats med. Men om de skulle vara så att de tar emot någonstans så blir det nog att massera rambenen lite, för mer vinkel än såhär kan jag tyvärr inte få till med de verktyg och kunskap jag har. När motorn blir provmonterad i bilen så ska de givetvis dit några fler vinklar å böjar för att komma dit jag vill med insuget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b627936afd8db71160d52c2e793ee2ba.jpg


Sen var det "bara" att sätta igång med insuget till förarsidans turbo. Trängre än passagerarsidan tyvärr, så fick modifiera röret på 2 ställen (mot motorblockets baksida och mot bakersta grenröret)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-190bd26c19f4eb43017b78ab9a17fea8.jpg

Denna vinkel på insugsröret hamnar tyvärr längre ner än på andra sidan, så här måste jag hitta på någon lösning för att komma över/förbi rambenet på ett bättre sätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-66938467ebeb0b48ee3470e4a6000ea6.jpg


Det börjar ju väga en del dessa pjäser, tanken slog mig att när grenröret blir varmt (och mjukare) så kanske dessa agg väger för mycket och börjar kröka grenröret, så jag slängde ihop varsit stödben som skruvas fast i växellådans infästningar
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2a4d874966d929e98330fe024e1337c5.jpg

Slut för denna gång.

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
14 april 2021 · 345 Inlägg

Cuefa skrev:
Skit i hur det ser ut! Du bygger grejer själv och än så länge ser det minsann ut som att det kommer fungera! 💪

Riktigt klurigt, och snygga lösningar.
Stöden till sniglarna är nog helt rätt väg att gå 👍

Alltid lite kul med hejarop big_smile
Jo, de blir ju lite special, men de visste jag redan från början, även om jag i min fantasi hade mer utrymme för allting då en 740's motorutrymme är rätt gigantiskt xD

Men en sak i taget så går man i mål tillslut smile

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
18 april 2021 · 345 Inlägg

Jo det håller jag helt med om, de känns trängre å trängre dag för dag typ tongue
Men snart har man fått på allt på motorn, så då borde motorn ha uppnått sin fulla storlek och fortfarande kunna passa smile

Lucif3r skrev:
7/940 har, i min mening, ett oförtjänat bra rykte om motorrummet... Jag tycker det är betydligt trängre än t ex 850/x70. Enda som det finns bättre plats för är väl kamremsbyte...
Bara för att det *ser* ut att rymligt så betyder det inte att det faktiskt är det när man väl börjar rota och, framför allt, ska in med något fysiskt större där under. Rödblockarna ser ju ändå "löjligt små" ut, speciellt 8v tongue

Har inte jättemycket att rapportera sedan sist, men har snickrat lite på 3" downpipes i rostfritt, det blir 60° böjar nedåt för att komma fri från torpedväggen (Haha, så nära är de inte big_smile) men skämt åsido, så får de gå rätt skarpt neråt för att inte ligga alldeles för nära styrstången och värma i onödan smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-56c836ade2c9e805aaf1b3be7aeab7d0.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e1e8518dd9e96ac6e3c151e15f0d854a.jpg
Passagerarsidan fick en lite taskig vinkel ut, men den ska nog vara rätt ok ändå. Hade tänkt mig en mjukare böj ut ur turbon, men man kan ju inte få allt har jag märkt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ca1000951c8f39e3e286beb5f41dc6a9.jpg


Sen tog jag arslet ur vagnen och snickra ihop ett bättre stativ till de hela, istället för de 4st pallbockarna som motorn stått på tidigare, blev helt klart bättre arbetshöjd på de hela också, nu kan man sitta på en pall och pilla på motorn istället för på knä på golvet som de var tidigare. Har även fått i lite diagonalförstärkning som inte syns på dessa två foton.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5270e0e25c96934d958f218fd004c253.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-498cb1f93cfb86afc9cb247ab7ee5999.jpg

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
25 april 2021 · 345 Inlägg

Då blev det lite jobb efter alla nattpass åtminstone. Så veckans bravader består av detta:

Först fixade jag ett enkelt kylarställ med originalkylaren från Audi S8an. Tanken är att den ska vara på/avhängbar så man snabbt kan fixa något om det skulle behövas:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6e76fc6b318545f86f90b1b4f5be9e50.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fe7eb7761aed7249a543bc5718afa091.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ce936515bce3e40134819c9d227ccd4d.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3c89586cdc07b11d1493da7ea60a5141.jpg

När jag ändå höll på, så fick det bli en liten grej till expansionskärlet samtidigt. Men nu såhär i efterhand så behöver jag göra om denna något då de tillkommit lite pryttlar som tar plats. Även kablaget på motorn har fått sig en omgång i form av nya kontakter smile :https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-45f01bbc4a09c3b351b01393e3a653e9.jpg

Fick ju även lyfta av växellådan från motorn så jag kunde kika efter "missing tooth" delen, för de hade jag glömt att skriva ner givetvis. Så nu vet jag att TDC är på 20e tanden åtminstone smile https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0be075871688ea006aa8557ebbdcdc81.jpg

Nästa steg fick bli lite olja, till turbosarna och tillbaka till motorn igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4f8e8dd7b4693c107c59449ae55b9eea.jpgSkaffade tankgenomföring, men de slutade med att jag helsvetsade genomföringen på insidan istället. Oron över att de skulle släppa blev för stor, vill ju inte att all motorolja rinner ur pga en koppling släpper.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-418e5a50834276c311a79e795b4a9cd2.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-35cfa8929ac163f60a1365d6ff6cefd7.jpgDet fick bli ett T-kors mitt på, bakom motorn, som delar olja mellan de två aggregatenahttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b9fca59755d320e2c0dafe37d2504ab0.jpg

Äntligen dags att försöka få dit wastegates smile
Det blir 2st externa 38mm då den interna verkar på tok för klent tillverkad. Försöker i så stor mån som möjligt att hålla isär pulserna i avgassystemet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c3b16adc422570cf25de7f0638ec6680.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-07d70b4505634d9a43f40d95fa844c72.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4817267f8cb56836991ebfc813739d77.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-850f21b5ff343e4db14221e51a3081bd.jpgBlir en bit flexrör på downpipen från wg, utifall att de skulle flexa någonstans pga värmehttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c09a8325ffe17a704fda1a82a68cd688.jpg

De rörde sig givetvis lite när jag helsvetsade allt, så fick dra ett snitt och vrida de några grader innan jag fick det där jag ville ha det, men de blir nog bra i slutändan smilehttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-35828d0c88f4d914f1dab80d95bef594.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-90c9c90b8d11e22e0be3aa9f76df50dd.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3161f61ccf624ad7006ee0936b7b4035.jpg

Har fortfarande inte fått någon hjälp med VEMS'et, har kontaktat en firma i Danmark för att se om de blir någon assistans därifrån. Så om någon läser detta, kolla upp bättre med support innan du väljer sprut.

Mvh Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (25 april 2021)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
2 maj 2021 · 345 Inlägg

Då var det dags att montera den andra WG'n smile
Plockade ner hela grenröret, satte upp det i skruvstycket, kapa, svetsa å kolla noggrant att de var 90° vinkel ut från turboflänsen, så nära kopia från andra sidan så de ska bli så likt som möjligt estetiskt smile
Väl på plats, inte lika bra.. Tänkte ju givetvis inte på att grenröret är vinklat inåt och turboflänsen något vinklad..https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2051de4cf248f45cd89bcbab79c25070.jpg
Jaja, fram med kapen och svetsa mer då, så lyckades ja få något som blev rätt rakt och jag var nöjd med resultatet till slut igen smilehttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3bdebe4dfbc7f9bbcd5b2f900db1cc38.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6471d4a830c22378bc5cdb6ca131f8c9.jpg
Sen upptäckte jag nästa sak, turbon är ju givetvis inte spegelvänd, suck..https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b14b3566fe5e60473633082f3d8c498c.jpg
En förlängning på det tack, givetvis blev det ju snett bakåt trots alla mätningar för att få det rakt. Så misstänker att värmen gjorde sitt, men jag tyckte ändå att det var inom toleransen, så det är inget jag gjorde något åt.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-187362b58a176ea959f537ae52a4a2e3.jpg
Sen blev det även att fixa flexröret på denna sida och mäta in så de blir rakt osv osv. Mätte fel 2 eller 3 gånger pga rent slarv, så skarven från WG röret in i 3" avgassystemet blev lite väl onödigt ful, lyckades ju få till höger riktigt bra på första försöket, men man kan väl inte lyckas alltid.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-60d3e596286fea80404fdd7df6cad7a2.jpg
Med allt väl på plats så ser det ut såhär (visst har jag gott om plats i mitt palats?) Den lille pallen fick jag av brorsan, en mycket bra present må jag säga smile Har inte haft något att sitta på innan i garaget, så den var jättevälkommen big_smilehttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-35ab92eda3b9ae76f1a43c069ef22226.jpg
Medans jag höll på med andra WG så passade jag även på att se över kamsynken, kontrollerade vilken av tänderna som lirar med 1a TDC (den svartmålade) och kapade bort de andra tre så att det bara blev en kvar.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2251182bc7aa933d6a6adb5a0b2d865d.jpg
Sedan blev det även lite början till returledning för förarsidans turbohttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b1e37b5d14f2ba2ef3835bf661ee8960.jpg

Har också fått lite hjälp när de kommer till motorstyrningen. Jag har tänkt rätt i alla kopplingar och möjliga in/utgångar för grejerna jag vill styra. Nu ska de bara redas ut lite småsaker, men input är alltid välkommet ifall någon mer har visdom att dela med sig av.

Mvh Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (2 maj 2021)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
6 maj 2021 · 345 Inlägg

ÄNTLIGEN så kom mitt paket från Lettland. Det satt bara fast hos Post**** i 20 dagar denna gång (Expressfrakt, ja visst va).
Ringde dom och frågade varför ett paket från ett EU-land hade fastnat i Tullen, men det kunde dom inte svara på såklart. https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a780a2faf16a60256a6f99a0dcef7d8c.jpg
Paketet i sig självt innehöll iallafall dessa adapterplattor smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-570612611c9383b97ceccda55e771569.jpg
Sitter perfekt på motorn big_smile https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ad2c251d88b28930e51b07b2284c6a81.jpg
Ännu snyggare blev det ju med dessa spolar monterade smile https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4b96196c732c772d9d18c8295b3ca972.jpg

Men, nu till det tråkiga.
Spolarna verkar vara för korta, även fast jag beställde (vad jag vet) den längre varianten. Det är 12mm från toppen av tändstiftet till innersta delen där den ska ligga. Hylsan i botten av tändspolen som omsluter toppen av tändstiftet är 10mm lång/djup, så det är alltså ett tomrum (innanför metall/gummihylsan såklart) mellan toppen av tändstiftet och kontaktytan där strömmen till gnistan kommer ifrån.

Tändstiften jag köpt har tyvärr ingen avtagbar topp, så jag kan inte förlänga mina stift i toppen.
En reservplan jag har just nu är att köpa nya stift och fixa till en 12mm längre topp att skruva dit, så de blir korrekt anslutning.

Har vi någon VAG fantast här som har koll på dessa spolar och deras olika längder? För någon av alla 300 besökare (på 3 dagar) borde ju veta något? smile
Så jag vet om jag faktiskt fått tag i den längsta, eller om detta bara är en mellanmodell?

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
7 maj 2021 · 345 Inlägg

Cuefa skrev:
Har du ett artikel-nr på spolarna du använder så kan jag kolla lite på't om Du vill smile

De vore riktigt bussigt av dig 🙂
NGK's artikelnummer på tändspolarna är 48041, deras artikelnummer på tändstiften till denna motor som jag köpte är 6837 🙂

Pratade i telefon med BJP Race i förmiddags (har handlat en del där) och enligt dom så har jag fått tag i den längsta varianten av tändspole 🤔 den var lika lång som deras "Långa" dom säljer till audis och volvo motorer. Så är osäker på om de finns något.

Detta för närvarande en av planerna, då jag är osäker på om de finns längre stift eller spolar till detta bygge 😁 en 26mm hylsa (de finns rörelsemån för tändspolen i adaptern jag köpte) med en topp som är lika stor som tändstiftets topp, medan botten har ett hål så tändstiftet precis får plats, därimellan blir de 5mm solid metall som agerar distans. Har pratat med en som ska kolla lite på möjligheten att svarva till något sådant:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-05540f8af142a170cca1006a2e983bc8.jpg

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
7 maj 2021 · 345 Inlägg

Cuefa skrev:

_Shadow_ skrev:

Cuefa skrev:
Har du ett artikel-nr på spolarna du använder så kan jag kolla lite på't om Du vill smile

De vore riktigt bussigt av dig 🙂
NGK's artikelnummer på tändspolarna är 48041, deras artikelnummer på tändstiften till denna motor som jag köpte är 6837 🙂

Pratade i telefon med BJP Race i förmiddags (har handlat en del där) och enligt dom så har jag fått tag i den längsta varianten av tändspole 🤔 den var lika lång som deras "Långa" dom säljer till audis och volvo motorer. Så är osäker på om de finns något.

Detta för närvarande en av planerna, då jag är osäker på om de finns längre stift eller spolar till detta bygge 😁 en 26mm hylsa (de finns rörelsemån för tändspolen i adaptern jag köpte) med en topp som är lika stor som tändstiftets topp, medan botten har ett hål så tändstiftet precis får plats, därimellan blir de 5mm solid metall som agerar distans. Har pratat med en som ska kolla lite på möjligheten att svarva till något sådant:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-05540f8af142a170cca1006a2e983bc8.jpg

Hmmm...

Vad jag får fram så är dessa spolar motsvarande VAG 06E905115x
Verkar vara lika långa som 07K-spolar, vilket var det enda jag hade hemma att jämföra med.

Jag ser ju dessvärre inga längder, och vi hade inte så många spolar på lager som jag trodde så jag kunde enbart jämföra med dessa två, tyvärr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-cbc5d21b6752d2f196e91087b98c64de.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a3d53fa6d308a3d0e6761486a43c0239.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-3f9bb07711ab1a89f961a1c92b568453.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-fc4c3ed209a8a273104261d2bc82bd03.jpg

Helt klart tack för att du kikade 🙂
Synd att de var den längsta bara 😅

Du råkar inte ha en sådan (färg spelar ingen roll) trasig liggandes? Tänkte på möjligheten att disikera en och se hur den ser ut inuti, själva rördelen ner mot tändstiftet. Om den ens är delbar, om det går att förlänga osv osv.

Vill helst inte plocka isär mina egna jag har 😁

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
9 maj 2021 · 345 Inlägg

De blev att köpa loss lite fler AN kopplingar för att försöka få till returen på förarsidans turbo.
Det är som vanligt lite ont om plats, men började med att korta av returröret lite på turbon så jag fick mer spel för returslangen och lyckades då använda originalfästet på motorfästet till att hålla det mer på plats https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5b47630c50ed3dbcd642a5eaf9dfd556.jpg
Sen var gissninsleken i full fart. Först ut blev ju givetvis att testa alla möjliga olika vinklar, rakt tog givetvis i motorkudden och därefter i tryckröret. En tjusig 45'a (bild) var ju inte riktigt heller optimalt. 90° var inte bättre och 120°-150°-180° var inte att tänkbart ens..https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2f936ef49fa42b4457a36d7e13f93fa5.jpg
Då lyckades jag hitta de smidda 90° vinklarna, dessa tar marginelt i motorkudden än givetvis, men det är hanterbart åtminstone.
2st (bild nedan) så var man ju helt fri 🙂 https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c7f84ee5762cdf6df0d7d72ddc49d0a2.jpg
Bästa lösningen blev nog trots allt en 90° vinkel och därefter en 120° eller om de var 150° vinkel. Istället för 2st gjutna 90° vinklar och därefter en till 90° slangkoppling.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3f17fa2b10f2c8970ab94676f0e60132.jpg
Plockade fram mitt oljefilterförflyttningskitt och började gänga i AN kopplingarna, tog tvärstopp.. kikade ner i gängen, snygg gjutning 🤦 blev att få tag i en gängtapp för att rädda de där..https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7675e37202b331303529b440562b8e86.jpg
När jag ändå var i farten så såg jag över in/ut loppet på termostatdelen, tog en roterande fil och öppnade upp lite mer samt rundade av kanterna så gott jag kunde för att få ett bättre flöde för oljan.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-eb5dd6e42a700cea91260b33a6f5e449.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d0d3dc380a41a958fc78f6bb07b300a8.jpg
Sedan fortsatte vi med gissninsleken till adaptern, så man tar sig förbi de tänkta insuget till turbon, över rambenet osvhttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-527ce77fb527b8ef94d704a76ebafb96.jpg
Till slut blev det nog riktigt bra. Oljefiltret sitter nu på "utsidan" av rambenet så högt upp som möjligt och ganska långt fram givetvis, men fortfarande innanför plåten som strålkastaren sitter monterad mot. Tanken är att det får bli ett hål i batterihyllan som oljefiltret kommer ut igenom. Det ska även dit en till sandwich där slangar till en extern oljekylare ska kopplas.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4faac9e610beeeb0db8e86aa0bdf177f.jpg

De blir nog bra det här 🙂

Hur som helst, tack än en gång Cuefa för assistansen 🙂

Mvh Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (9 maj 2021)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
11 maj 2021 · 345 Inlägg

Ett stycke växelspaksknopp har letat sig hem nu också 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5f141556116d7a95e52471eadf321dde.jpg

Mvh Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (11 maj 2021)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
18 maj 2021 · 345 Inlägg

Har inte fått tag i några adapters till mina tändstift. Så jag testade en annan väg.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a213b011db5fd9e742284cf480e03bc9.jpg
Genom att bryta av toppen från ett begagnat stift, så fick jag ju en del som passar perfekt inuti tändspolen. https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8ce1faad99c6816c8a920e6ac1a1e2db.jpg
Hos BJP så hittade jag hylsor som är avsedda för att skapa egna tändkablar för en rätt billig peng.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6fa2203774566c8c99c65c1a7307090f.jpg
Så genom att kapa av en bit av tändstiftet och en bit av hylsans topp, så fick jag exakt den längden jag ville ha på "adaptern". Smälte ihop det med tig'en så de satt ihop ordentligt. https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e05560cf1d9517ef6ab61c31be36e41d.jpg
Kanske inte den rakaste och snyggaste lösningen, men det är 100% kontakt, den låser i spolens bott å den låser på tändstiftets topp som de ska, så det är ju full kontakt åtminstone 🤷‍♂️ återstår att se hur pass bra detta funkar när det är dags för att starta.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7e46f2aa096a0d6b257090caffa38dc1.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-46da76249f2a608a961e498bcb4102e4.jpg
8st "adaptrar" slängdes ihop och vips var alla tändspolar på plats på motorn 🙂https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9d2d724251575727e3df4bf2b90c74df.jpg
Sen blev det att skapa en ny bricka för att få dit cherrygivaren som ska bli primary trigger, då givaren är lång (65mm) så tog jag en bit 10mm aluminium och gjorde fastsättning av i formen av originalbiten.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ed816362656d2ba0274ea0dbd1c43e14.jpg
Det enda som saknas nu är en m12x1 gängtapp så kan jag montera den på växellådan 🙂https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0600fcdc5944fd55eff8e0ecbfec18b0.jpg

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
23 maj 2021 · 345 Inlägg

Seg vecka, har jobbat massa nätter och eftermiddagar, inte en ledig dag,
sitter på jobbet nu också 😅 Nästa vecka blir inte så mycket bättre med 2 eftermiddagar och 2 nätter innan helgen 🙈 Så de blir svårt att hitta tid till garaget. Men har fått en liten stund till några småsaker 🙂

Paket har det trillat in åtminstone, från både skruvat, autodoc och j-spec. 20 liter motorolja så de räcker till ett byte också (ryms ju 8.5l i denna motor + oljekylare, turbo och diverse extra slangar)https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b63539a29c1fb6ff87238a35a2a92dbe.jpg
Värmeskydd till kablar/slangar i tre olika storlekar. 3"-2,25" adapters (så man kan koppla på original avgassystem lite längre fram, förklaring kommer då om ingen vill ta en gissning?) Upphängning till IC, en oljefälla till vevhusventilationen och en återcirkulerande dumpventil till besiktningen 😁 Ej på bild är paketet från autodoc med en huvudkopplingscylinder och en extra slav, g13 glykol och ett nytt gummi till upphängning för kardanaxeln.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-af20eab1208daa58412908926ad0b235.jpg
Svetsade ihop 3"-2,25" adaptern med det som är kvar av originalgrenrören, så man fick originalflänsen monterad.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1af654bbdc0189318c2bf2632bcb8999.jpg
Hängde ihop dom med den andra 60° vinkeln som ska bli kapad/monterad när jag vet vilken höjd den ska vara på. Så just nu ser avgassystemet ut såhär på bägge sidor: https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-029e1ead00c8d02afcc527cf53de9cd8.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5153e10aed7dc9a6ff858d1e5c2eebde.jpg
Tog bort övertrycksslangen från expansionskärlet och kopplade in min tryckluftpistol samt pluggade hålet som blev där slangen skulle vara. Blåste upp trycket och hittade några läckor i några dåliga svetsar som jag fick åtgära, sen när det var kontrollera så skruvade jag ihop allt igen.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7d8e0367ed24458590c434c311012b89.jpg
Även den nya cherrygivaren har hittat dit den ska. Efter att ha letat m12x1 gägntapp ett tag så fick jag bita i sura äpplet och köpa en ny tapp hos Ahlsell, lite tråkigt dyrt med tanke på att man ska gänga ett hål. Men men, satte den med en 10mm aluminiumbit (bild tidigare i tråden) med en liten vinkel för att ge lite utrymmemot turbon och det behövdes! Blev nästan för trångt för att kunna koppla på/av insugsröret, så hädaneftermåste jag ta bort turbon för att det ska gå smidigt att få dit/av insugsröret.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-007f1e796b0ce846349f891788156d83.jpg

Ser även att jag missat lite saker för att få en tidsenlig uppdatering, men då har jag iallafall lite att visa till nästa vecka om jag inte får någon tid i garaget veckan som kommer 😜

Ha de bra alla läsare där ute i era garage! 😊

PS, vi har ju passerat 10 000 besökare också 😁

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
1 juni 2021 · 345 Inlägg

Som sagt i förra inlägget, inte hunnit jättemycket i garaget. Jobbade nästan 2v i streck med eftermiddagar och nätter, lagom kul 🙈 Men överlevde iallafall, så nu blir de även snart semester 🙂

Bjuder på lite bilder när jag klurade på inkopplingen av vattenkylningen till WG, först blev de ju att kolla vilka vinklar man vill ha på slangarna, så de inte veckar sig å har sig
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-77e174a8ebd12ef8c4d5dff8f823d0ec.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-17b67db811d59f793c84ca8db6c3f89b.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9ad999ee035ebf039ebf022a65a70a0e.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-72a5296d4b8542533b8021b63c8a177b.jpg
Sen kom jag ju på att hur snyggt det än är med att slangarna går under/nedåt till bakre vattenporten, så har jag ju en styrstång där 🤦 så de fick bli vinklar uppåt istället, la sig riktigt fint och tätt över kroppen ändå 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-06f374e0f7cf16df31d2942e380ba365.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b8ac032e0e92e37e288c3ba1b959d9bc.jpg
Sen fick jag ge mig på att borra och svetsa fast pluggarna på vattenrören bakom motorn och börja tillverka lite slangar till de helahttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ff35243fc0b2174b5df95856df0f68fe.jpg
Såhär fick resultatet bli, är ganska nöjd ändå faktiskt 🙂 Slangarna är lite tilltagna i längd, som synes 😊https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4de4b91c9894b14f37a7634bf4128c6f.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-12ce2abaf45efdacf5ea52c8c991ecef.jpg
Dessa två små läckor är det jag hade när jag väl var klar. På't igen med svetsen så blev de tätt till slut 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a2024c10f92da16dc6793a9e106b4dbf.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-06d7161cbc78939a3a25909fd923ecb8.jpg

Nu är det inte mycket kvar på motorn! 😃

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
1 juni 2021 · 345 Inlägg

Cuefa skrev:
Blev ju riktigt snyggt! Nästan synd att det inte kommer synas lika tydligt när rovan väl sitter i bilen ^^

Haha ja faktiskt 🙂
Om man tittar på denna bild som var någonstans ifrån starten av detta bygge, så är de ju utrymme där bak, så beroende på hur man står i förhållande till bilen, hur mycket man lutar sig in under huven osv, så finns de ju en chans att man ändå ser det 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4f7b7c95a85146b40dad96f73f837d32.jpg

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
7 juni 2021 · 345 Inlägg

När jag skaffade mig externa wg så kunde jag ju ta bort de originalmonterade tryckklockorna till de interna wg, har klurat på olika lösningar så som en fjäder som håller den stängd, borra hål i kåpan och dra en skruv bakifrån och lite annat tänk. Härimellan ska de sitta något iallafall:https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-19d7736f784bf46c264079b862ab30ea.jpg
Så jag åkte till bauhaus båtavdelning och skaffade mig två vantskruvar i rostfritt 🙂 de var givetvis för långa, så fick korta dom nästan 20mm:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e5575b838498471c387e853f8348a300.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-03e5839d204495d64c02fb34fe45193f.jpgFick de inte helt bra, inte lika bra som fabrikstillverkade iallafall, men nu är båda wg stängda 🙂 Så nu kan jag i lugn och ro leta efter antingen ett par kortare eller en annan lösning, ifall dess skulle ge med sig 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4fe36ce356325ee61642c40345b7c237.jpgHar även införskaffat mig en datakabel mellan VEMS och min bärbara, så snart är de lite datasnack på gång mellan enheterna 😜
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-813bddc83196926b804d2e6844daf22c.jpgHar iallafall passat på att köra runt motorn på starten, lite sugen blir man ju 😊 har lite att åtgärda, till exempel läcker de olja här 🤔
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a9375358d23e3f40983683b63a733443.jpgOch kylarvatten ur båda mina sprillans nya wg 🤦 Efter mailkontakt så var de "bara" att skruva ur dessa två skruvar och lägga på ny gängtätning/locktite så ska de vara good to go. Skruvarna har ingen egen funktion, de är där för att hindra vatten från att läcka efter tillverkningen av kylkanalen inuti wg.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-42589d99f05c09682c49e3f6aead41ea.jpg

Vad vore ett projekt utan massa sidoprojekt? 😅 Hamnade hos lillebror och hjälpte till att fixa kablage till högtalare i bakdörren, sen även inspektera hur de blir med sommarfälgarna till pendlarbilen 🙂
Vägsaltet letade sig in under lacken, missade det helt 🤦 Så har fått slipa ner alla 4 och fått en vän att lacka dom åt mig 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f8751ee0afa3adc8588fe58d9fb64bb4.jpgBlir nog bra det här när dom är på bilen 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-47dca223681a313dade82d4564ee4d87.jpg

Mvh Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (19 juni 2021)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
20 juni 2021 · 345 Inlägg

Pratade som sagt med herrarna på speedig angående vattnet som läckte ur mina WG, det var tydligen inte helt ovanligt lät de som, så jag skruvade som sagt i förra inlägget ur dessa täckskruvar och gjorde rent/la på grön gängtätning, tanken är ju att dessa ska sitta kvar, så nu sitter dom och är täta big_smile
Oljeläckaget är även det åtgärdat med gängtejp, så nu är även de tätt smile

Sen börja de bli dags att lattja lite med datorn smile
Har ju fått lite hjälp uppifrån Sävar, via mail, och det kan jag nog inte tacka tillräckligt mycket för. Utan Mattias hjälp hade jag nog fortfarande suttit och klurat hur jag skulle kopplat ihop allt.

Lite grundinställningar, blev lite lurigt, fick testa en hel del fram å tillbaka tills man hittade rätt spridare till rätt cylinder 🤔 Men till slut så klickade de på rätt ställe när de skulle smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0da0a0a1aed119ca6d02db4eae1bb8ab.jpg
Sen fick man ju försöka lista ut hela tändcykeln också, så fick införskaffa mig en stroblampa och en gnistprovare så jag kom ner ordentligt i cylinderloppet så stroblampan hade något att klämma på och få signal
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-185e06588f895eab4359a09d3ab29385.jpg
Både primary och secondary fungerade på en gång, alltid något man lyckats med ju smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-aae2613b85c984353cb968e12a56b275.jpg

Köpte mig en grundmapp för att ja tänkte att jag skulle spara mig (och framtida mappare) en massa tid, så allt är redan klart, men den lirar inte alls jättebra med detta 🤔 så har fått ändrat om en hel del känner jag själv, nästan så man skulle kunna gjort allt från grunden själv, men jag har ju den som grund åtminstone, så något har jag säkerligen sluppit gjort själv smile

Jag har även "fulat" mig lite och kopplat in S8'ans original downpipes med kattarna, tanken var att skarva på resten av avgassystemet också, för att göra mina grannar lite mer glada, men de skiljde lite för mycket för att de skulle gå på, sen så blev man ju lite rastlös 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-74e67a02c016fc81c3427e1f6a95e9ff.jpg

Så det hände en grej 😅


Motorn går riktigt snålt, som man ser i videon, men jag har lyckats fått tag i "deadtime" till spridarna, fått fart på WBO2 mätaren på riktigt, lyckats knappa in de rätta värdena för spridarna osv osv, så efter att denna video filmades så går motorn som den ska inom rätt differansvärde runt lambda 1.

Men jag har fortfarande bekymmer med pendlande tomgång, inte fått in tomgångsmotorn helt ok osv osv. så imellanåt så fladdrar den snål/fet ganska ordentligt tills den dör, om man inte är snabb och öppnar gasspjället 3-5% varpå motorn stabiliserar sig igen 🤔

Så som sagt, man har att göra big_smile

Mvh Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (20 juni 2021)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
20 juni 2021 · 345 Inlägg

Jo tack, de känns riktigt bra att se motorn stå och gå av sig självt för första gången 😁 känns verkligen som en milstolpe 🙂

Så medans motorn står och går så hittade jag "autotune" i datorprogrammet, vilket jag läst inte är jättebra att använda sig av egentligen, men jag har fuskat lite och använt de till tomgången, för att samtidigt sätta sig in i hur det hela fungerar 🤔

Medan datorn står och jobbar så kan man även kika på alla slangar/kopplingar osv och leta efter mer läckage, om något blir felaktigt böjt av värmen osv osv, men det har fungerat riktigt bra 🙂 Bortsett från att ibland känner motorn helt enkelt bara för att börja pendla i varv å dö 🤔

Rätt som de var när jag satt försjunken i datorn och läste/kolla parametrar osv så sa de "popp" ifrån andra sidan motorn och helt plötsligt blev det en oljepöl på golvet

Stängde av motorn omedelbart och rundade den, såg ut som kanske 2dl olja eller något sånt kommit ut. Började leta på motorn, allt var snustorrt, hittade inte ett enda läckage 🤔

En bit ifrån oljepölen låg en röd täckplugg gjord av plast, började kika omkring och hittade att just denna plugg saknades på växellådans utgående hål för oljekylningen, vilken lättnad de blev helt plötsligt 😅
När motorn går runt så roterar växellådans axlar sakta, men om man tar tag i dom med händerna så är de inga problem att hålla de stilla så det är ingen stark kraft liksom, men ändå tillräckligt för att bygga upp oljetrycket och skicka iväg täckpluggen 🙈😅

Så fram med trasorna och torka olja, sedan fick motorn gå en stund till så grannarna vet vad de har att vänta sig i framtiden 😁

Mvh Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (20 juni 2021)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang