Volvo 740 "AWDsome" (Volvo 740 V8 Dubbelturbo Quattro)

Volvo 740 "2.0" med modernare fram och bakvagn från Audi S8, V8 motor med överladdning samt Quattro drivsystem med växellåda och diff från A4
  • 107 Följare
  • 176 438 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 januari
_Shadow_
28 juni 2021 · 345 Inlägg

Tackar, känns som sagt riktigt bra 🙂

Jag har passat på att göra några mindre förstärkningar som jag har för mig att jag inte visat, båda växellådefästena fick sig ett vinkeljärn över hörnet, så att det inte ska spreta iväg av någon anledning https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5ef57fc09eaca96e46c3282e2b479729.jpg
Även på sidan till turbostaget så svetsade jag fast en 3mm plåt, så då har skruvarna till staget 6mm plåt totalt att gängas fast i. 2st m6 med insexskalle på vardera sida blev dethttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-04d354d5f457c6897d2be0c46ed6bc51.jpg
Medan lite leveranser skulle trilla in så blev det att kila ut i solen och greja lite under motorhuven istället. En massa snabbtvingar, kryssmätning deluxe och vattenpassa sig fram så hamnade det rätt bra till slut https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2728a8e146e0ad3e019573722154d786.jpg
Ett rakt järn blev det till slut, med urtag för styrväxeln då den bygger lite i höjd. Försöker spara så mycket plats det går, så får tillverka delarna så tight de går 🙂 https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1b546d9e0252ce32e4dcfb0e1d0be710.jpg
I vardera ände blevdeten kortare vinkel pekandes framåt i färdriktningenhttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2709976c42928bc2845eeb328ad38019.jpg
Dessa är tänkta att svetsas fast härhttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0ca1cbbc498fe0579f7b11933730ae10.jpg
Och här, där min första styrstångslösning satt fast en gång i tidenhttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ad134b672cd36b638a3f2e304c0d8e91.jpg
En sista kontroll innan allt blir svetsat, det sitter fortfarande som jag hade tänkt mig, skönt 😁 https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-46b5f71b9603570dcb5c6358d26332ca.jpg
Inuti fyrkantsröret är det 3st rundstål som jag borrat/gängat till de tre skruvarna som håller fast styrstången. Så på denna bild så sitter den på sin nya plats och är grundmålad 🙂https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fad596bf8772285ce20a69b2db8aea21.jpg
Det här med att testa på nya saker, det är kul 😁 Tänkte mig inte för när jag skulle linda avgasbandage för första gången. Var ju så mycket lättare utan handskar 🤦 så då fick jag snällt sitta med en brytbladskniv i ett par dagar och pilla ur glasfiberstickor i alla fingrar 🤦🤦 Men det blev rätt ok till slut åtminstone 🙂 https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cebc9ded8c3f23cb29044fc3bfca9a6e.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-aad3654094aa82913d653f3d3bbd6795.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6e1333435b4a0f51ff41ac888040d196.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f2eb36e99049f4d46d34d12facf0852f.jpg
Sedan fick jag ur provmotorn ifrån motorutrymmet, så ni kan säkert gissa vad som är på gång härnäst? 😁https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-97c183d1a71820ab2acfe154e283dc2c.jpg

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
30 juni 2021 · 345 Inlägg

Cuefa skrev:
Nu börjar det bli spännande med andra ord!
Lät inte mysigt med avgasbandaget dock 😬

Haha nee, de kändes nästan som att ha grejat med glasfiberisolering (den gula till hus) utan handskar, så jag tyckte åtminstone inte att de inte var speciellt gött 🙈😅 Men, man är ju en erfarenhet rikare åtminstone 🙂 Nästa gång jag grejar med det så är det med handskar och antagligen något som täcker underarmarna 🙂

P.s Är det någon som läser som vet vart man kan måttbeställa vattenkylare till bilar? Jag är i behov av något skräddarsytt misstänker jag 😅

Mvh Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (30 juni 2021)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
1 juli 2021 · 345 Inlägg

Jag har ju även försökt kika lite på de här med bromsar samtidigt som jag grejade med styyrstångens fäste, de sägs att de kan vara bra att ha 🤔
Men det är tajt.. Som vanligt? 😅 På bilderna sitter S8'ans huvudbromscylinder på ett VW polo bromsservo och pedalförhållandet i bromspedalen är lite ändrat för att kompensera den extra kraften man behöver till det mindre servot 🤔 Det vore ju nice att få dit "original" grejor då även SFRO tycker om matching numbers 🙂
Men givetvis ska ju audins delar sitta i en vinkel så de stämmer med vätskenivån i behållaren, vilket i sig själv är ok då den kommer över det nya  fjädertornet, men då måste jag bygga ett något stabilare stag mot torpedväggen för att få de att funka då torpeden givetvis är rak och det inte ska flexa onödigt mycket när man ska få stopp på bygget 🤔
Även returen från audins abs enhet är på "fel" sida, hade tänk att tjuva den till kopplingspedalen 😁 Sitter en nippel på andra sidan också som är avsedd för manuella bilar, men då måste jag plugga den lille stackarn som sticker ut till vänster om behållaren istället 😅

För tillfället lutar det åt 2st separata huvudcylindrar, en till fram och den andra till bak, med en bromsvåg för att lira in samspelet på de två 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5416d6937705717b1e6542cec2352d71.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c4d066d0a6f8a6ffb47e93ba994b6af7.jpg

Är fortfarande på jakt efter en kylare, ska se idag om jag lyckas få tag i något.. 🤔

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
4 juli 2021 · 345 Inlägg

Ja, så efter att ha förlängt lyftoket för motorn med 10-15cm nånting (så lyftkedjorna inte klämmer åt så som de tidigare gjort) så hamnade ju motorn till slut på ett par hjul 😁 Lite små dock och lite knepigt att få till drivning osv, men framåt (bakåt åtminstone) tog den sig ut ur mitt mycket trånga garage 🙂 https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fb7d23c5ae0fd5b6a7d94127dd07e581.jpg

Väl där ute i carporten hade jag rensat så gott de gick så man skulle klara av manövern att sänka i motorn i karossen 🙂
När fronten på bilen är borta så ger det gott om plats att lyfta i/ur paketet ☺ Tack vare det nya styrstaget med styrstång monterad så gav det ändå lite prövningar att få i allt. Men när jag tog bort växellådans kuddar ifrån subframen så gick det smidigt att skjuta in den och sänka till plats 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8dd18ad50625b1927dfab61217574ae6.jpg

När motorn väl var på plats så började inpassning av diverse delar. Hade tänkt mig en hyfsat centrerad tajt cirkel runt oljefiltret, kanske inte blev jättetajt, men de sitter på plats åtminstone 🙂 Passade även på att montera dit sandwichen med inbyggd termostat, så det "bara" är att haka på oljekylaren sen, därav de lilla oljekladdet 🙂Maskeringstejpen och kopplingarna är där för att de inte ska komma in något främmande i systemet 😅https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-884abd6af8161155c05041557901da11.jpg

Passagerarsidans turbo hamnar här, precis intill / lite ovanför rambenet som jag tänkt mig (ja, den tog i lite på vägen in i motorutrymmet 🙈) https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b79962223144ecb465ff0aa7cf657283.jpg
Å den på förarsidan sitter här såklart 🙂 https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-864db5bd036faa144ff1f071e407f2a3.jpg

Här är passagerarsidans turbo sedd ovanifrån, de lilla man ser
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-86adab4f3252da726bbf755d63af3561.jpg
Och här är förarsidans turbo sedd ovanifrån, det lite mer man ser
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7930f7943c4fb1cdbefef7630606eda8.jpg

Men, ingen lycka utan motgångar va?
Givetvis blev det för tajt vid växellänkaget där förarsidans wastegates avgassystem är.
Lösningen för tillfället är hammare, har gjort det mer platt (så det blev bredare) så länkaget går att röra fritt just nu åtmionstone.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-384f565bf9addec373007d57f60d39bd.jpg

Även mina böjar i bakkant av wastegaterna var på mitt styrstångsfäste, så den bortre kunde inte ens sitta kvar när jag försökte lyfta i motorn. Får byta dessa två till en annan vinkel eller gå banjo
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-299e8ba6de7a8ae59ad824a8c0a4d33a.jpg

Dessutom får inte mina snorklar plats till båda turbonas insug 🙈
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-aba0a734711be1aa436777b976194a03.jpg

Men i övrigt så tycker jag att motorn sitter rätt nice där den är 🙂
Finns utrymme lite varstans för olika saker som måste in under huven, spolarvätska, styrservo, expansionskärlet osv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-252ad70b0e3d763a19ad0102f7a95f18.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5f545929683c1093d6dd2198a07d3cbe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0a37b250681912c5833bf0ef497e27ed.jpg

Här är en lite mer helhetsbild, där större delen av fronten på.
Har modifierat kylarplåten lite i bakkant mot motorn, så att kamremskåporna är helt fria.
Tanken är även att ha denna plåt löstagbar för att underlätta eventuella framtida i/ur lyft av motorn. Med växellåda monterad så måste jag lyfta i/ur allt horisontellt som beskrivet ovan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-abc56e7f394d63fda0c819a6574a3e28.jpg

Utrymmet som är mig givet för IC, kylare och kondensorpaket till ac'n. Ser inte jättelovande ut tyvärr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f0a90ac24f5ae4613c215d95a2f34f2a.jpg

Avslutar detta bildrika inlägg med en lite roligare bild åtminstone 🙂
Jag är bra sugen på att få på min 850R front igen, men med full 850 så fattas det 4cm mellan strålkastarna och toppen av kofångarplasten.
Är lite inne på S90R kofångare 🤔
Aja, får se får se, tid och ork 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fa3144de0317bf0c462ed413bd6f22a5.jpg

Har varit i kontakt med SFRO angående modifiering av rambenen, så jag får plats med mina snorklar, än så verkar det lovande 👍


Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
5 juli 2021 · 345 Inlägg

Här har vi åtminstone planen över rambenen då det är där det är mest kinkigt om plats, just nu 😅

1: är ju givetvis ungefär hur det ser ut nu
2: är med en ny balk (grön) inuti befintliga rambenet och man tar bort den blå ytan. tanken är även här att få bort "krockdämparen" från 740/940 och göra som sena 960, en balk hela vägen ut till krockbalken.
3: blir lite av en variant som Vovvo gjorde på sin volvo 740Q, med en överliggare längst in mot torpedväggen ovanpå krockbalken (rosa) men inte riktigt lika lång som hans. med även en ny balk inuti rambenet (grön) för att få bort det blåa.
4: mest som 3, fast att man sparar mer av rambenet längre fram mot fronten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cef1811f374676f806d5bd1839849e45.jpg

Det verkar som att mina varianter är bra utifrån ritningen, men att 740/940 "krockdämparen" helst ska vara kvar pga deformationszoner 🤔
Får se vad det blir av detta, en 60mm bred profil får plats inuti rambenet, 40mm hög vore fint för då får man plats med väldigt mycket mer än vad jag gör nu 🙂

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
5 juli 2021 · 345 Inlägg

Berglund_89 skrev:
Detdär fixar sig smile

Jodå, de blir nog bra det här i slutet 😁

Ska bara få ned allt med hjälp av skohornet först 😉😁

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
6 juli 2021 · 345 Inlägg

Jo, det är bra tight 🙈🙈 men det blir nog bra 😁 sålänge alla motorkuddar osv håller, så de inte rör sig för mycket 😂 Men jag vet även att det är väldigt tight i en S8, sen vet jag även om en A4 det är riktigt tight i 😅 å de pojkarna har ju lyckats så 🙂


De här med låshylsa 🤬🤬🤯https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b05e578419cafc5cde4404f57f15d573.jpg

Aja, ut kom den iallafall 🤦🤷‍♂️https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8d4380f6d218a4591f704004ffcfa1ab.jpg

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
8 juli 2021 · 345 Inlägg

Drivlinan har hittat sin väg ut ur karossen igen

Det kommer att bli en blandning av "2" och "4" på min tidigare skiss, med grönt ljus på 60x40x3 profil 🙂

En liggare i överkant från torpedväggen för att stärka upp hålet för drivaxeln, sedan en 45° nedåt/framåt som landar ovanpå nästa liggare som kommer ligga an mot valvet för drivaxeln och nästan hela vägen fram till där rambenet slutar.

Den blåa ytan är det som kommer att tas bort vilket ger mig tillräckligt med utrymme för mina turbosnorklar 🙂

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-60de71d745090d0c31f8c1f28d810210.jpg

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
9 juli 2021 · 345 Inlägg

Som jag skrev i föregående inlägg så fick jag grönt ljus på 60x40x3 fyrkantsprofil när jag modifierade rambenet, så de köptes hem någon meter eller två.

Kapade upp efter massor av uträkningar, vill ju inte få det fel när jag är såpass nära 🙈

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e40ed720f3da3150fca3a195c7f3286d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-85427b8f9101ab18f9ca4a894888ea43.jpg
Sedan var det "bara" att stoppa i de nya rambenet inuti de som är kvar av de gamla 😁

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-dd547de4bae05f2ace0f203ab24705b9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1d32ed02922538f444523aeaf02562fb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-04fede2bfed19df7599b682efc96296d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c04bcda4cf13abeaffd34c2446e98639.jpg
De lilla hålet man ser på några bilder är för att jag ska komma åt muttern som håller fast främre skruven till framvagnsbryggan 🙂

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-78737a21c2bb15a207e9fc0ee5909e71.jpg
Sedan blev det dags att få till andra sidan, måtta på så man förhoppningsvis kapar rätt 😁

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-87093abf7b7f9416aa11a11e2947cae1.jpg
Och färdigt resultat 🙂

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a473727f608a16d40d5c9c7f88fa789c.jpg

En helhetsbild på de modifierade rambenen

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-854e0437fe46e0506ecf7405942becf5.jpg

Inuti ligger den nya 60x40x3 inte riktigt hela vägen fram, måste få plats med "krockdämparna" till krockbalken 🙂

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-84b62427ff390841a2a98efc6360ae03.jpg

Och vips så får jag plats med snorklarna igen 😁😁 de är något modifierade i längd bara sen prototypen i garaget, men nu har mina sniglar en chans att andas friskare luft 😃

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e985d43826f3af7e96b2551ba195e123.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8fbe7878e43a0c624ae5df5e4bdf8e04.jpg

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
10 juli 2021 · 345 Inlägg

turbonova skrev:
Säger bara badass alltså 👍

Haha ja, det blir ju lite one of a kind bygge de här 🙂 "Vovvo" uppe i Umeå har ju visat vägen med v8 och quattro, men jag tror min är den ende volvon med quattro v8 och bi-turbo 😊 Jag har iallafall inte lyckats hitta någon sådan 🙂

Bortsett från S90 front å lite andra smågrejer så är tanken att den ska se original ut.

Får se hur de blir med skärmbreddningen framöver, har inte riktigt hittat några snygga fälgar jag gillar så vet inte hur brett de kommer bli riktigt än 🤔 Är ju 18x8, 5x112 med et48 på originalfälgarna, 245x45, som sitter på just nu, vore trevligt med lite fälgdjup men de blir så mycket skärmbreddning då. Ligger för närvarande på minst 7cm/sida bak och något likvärdigt fram, för att kunna få full fjädringsväg utan att sopa i innerskärmarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cdaaab213dc3c21b378c94710e8f2e2c.jpg
Har tittat en del på MK18 och likvärdiga fälgar, men t.ex mk18 har ju et6, vilket ger mig ytterligare 42mm skämbreddning per sida, så de blir minst 11.2cm/sida, de drar iväg en del och vet inte riktigt hur de ska göras på ett snyggt sätt utan att de ser förjävligt ut.. 🤔

Kylaren kommer att hamna i skuffen, den får helt enkelt inte plats mellan motor och IC, så tanken går att försöka i skärmbreddningen bak få in luftkanaler till kylaren 🤔
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ceb562dfef576fef732027d4292e7a58.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e5e8525dee51a8a6f0ee8a9075a3ca6d.jpg


Nån som har tips/idéer på snygg djup fälg med högre et som har audi nav men passar till 740?
Eller hur man löser skärmbreddningen på snyggast, bästa, funktionellast eller fränaste sättet? 🙂

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
11 juli 2021 · 345 Inlägg

Putteliten skrev:
Fränt bygge, ska bli kul å se när du får fart på denna sen.
Angående breddning, eftersom att det är en quattro så kan du ju kika lite på urquattrons breddning. Kan bli coolt tror ja…

https://www1.garaget.org/archive/43/42140/276280/276280-3362263.jpg

Ja, de kommer bli riktigt kul när den går för egen maskin, speciellt första tillfället man kan ta en liten vända här hemma 🙂

Jo, den där breddningen såg väl inte allt för tokig ut ändå, frågan är hur pass mycket man kan flexa kofångarnas plast så de följer med i linjerna mot skärmarna bara 🤔 tål att testas 🙂

Bak blir kanske lite mer pill att få till, där lär man ju isåfall gå ut med breddningen över bakdörren en bit 🤔

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
13 juli 2021 · 345 Inlägg

MrHyde skrev:

Jo, den där breddningen såg väl inte allt för tokig ut ändå, frågan är hur pass mycket man kan flexa kofångarnas plast så de följer med i linjerna mot skärmarna bara 🤔 tål att testas 🙂

Bak blir kanske lite mer pill att få till, där lär man ju isåfall gå ut med breddningen över bakdörren en bit 🤔

Mvh Timmy

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=51537283

Kolla in denna Audi, blir riktigt snyggt med breddning även över bakdörrar smile
Visserligen kommer du nog behöva mer, men just den övre linjen som "skär av" så att säga skulle nog göra sig fint på en 740.

Jo, den var helt om också 🙂 Bra att se en 4-dörrars variant då det stämmer mer med min kaross, även fast det i princip är samma variant som Putteliten visade 🙂

Dom ser ju inte jätte avancerade ut att göra heller (jag är ingen jätteduktig plåtslagare 😅 ), och är inte jätte iögonfallande heller, så kan säkerligen smälta in rätt bra i karossen ändå utan att bli "för mycket" 🙂

Lucif3r skrev:
960-stötisen är i ABS plast, så den går att forma rätt duktigt med lite värme utan att deformera den totalt. 850 har någon annan plastblandning som inte är lika förlåtande.

Jo, jag har ju S90 överdelen just nu med 850R underdelen monterad. Har suttit en stund med vinkelslip, filar, roterande filar, kapskiva, bågfilsblad osv osv och fått till det rätt bra till slut. S90 kofångaren är inte lika tjock som 850 överdelen är, så den är lite slapp i fasthållningen. Men det är ingen jättegrej att fixa med antingen någon form av klämma baktill (om man vill ha det löstagbart) eller med ett bra lim som håller den på plats.

Men som du säger Lucif3r, 850R underdelen är någon annan plastvariant som är hårdare än ABS'en som S90 delen är tillverkad i. Den är rätt flexibel och förlåtande när man handskas med den, men när man börjar dra i den för att "skärmbredda" så känns det som att den inte riktigt vill vara med på samma sätt som S90 överdelen 🤔 https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-89a0aff648b2974cf429bb108028901e.jpg

Dessa quattrobreddningar ni visat mig, finns de att köpa som något kitt eller är de bara att fixa till själv? 🙂

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
14 juli 2021 · 345 Inlägg

ACM har jag kikat en hel del på, även deras 740/940/960 delar i glasfiber 🙂
Var lite inne på full glasfiber runt om (dörrar, skärmar, huv osv) för att slippa risk för rost osv 😅 Men backade mig själv ur det då jag tänkte att det kan bli svårt att få komma igenom besiktningar när man påverkat bilens integritet med avseende på hållbarhet för krock osv 🙂 Man hade säkert kunnat kompensera det med en bur i bilen, men det kändes inte lika lockande 🙂

Jag har även hittat dessa "godingar" från en firma som heter Classic Performance Parts och verkar ligga i Kroatien
Det ska tydligen vara Lancia Integrale style/look, men eftersom det är en 80-tals bil så tycker jag de liknar Audins linjer rätt mycket på bilarna ni tipsade mig om
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b142d8392f79fd3c112afef12a43149f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a4f30062843a7be7868078c97f9cd8f0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ed55cc1d4025b29487cfc6b5b92a3f46.jpg

Då slipper man ju kapa sönder en hel skärm för att få tag i själva breddningen 🤔
Finns tydligen i "narrow" och "wide", men ingen information om hur stor någon av dom är.

Annars sedan sist har jag fixat lite bromsrör åtminstone.
Bägge fram är klara, lyckades använda S8'ans fäst mot karossen, så jag kan även använda s8'ans bromsslang mellan kaross/ok
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a429923f211049d275005785a4ff7547.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-886d693a03ba74793d284dd47ec34c72.jpg
Här fick jag givetvis göra om, allt såg jättebra ut när bilen stod på backen och hjulet var på plats, sen hissade jag upp bilen för att komma åt undertill 🤦‍♂️
Jag vred fästet 90° och bockade om bromsslangen så blev det tiptop igen.

Stötdämparen är ej på plats där den ska vara, bägge bak ligger på "to do list" med infästning i överkant samt kapa lite i rambenet med ett halvt rör som ilägg så den går fri https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-df95e8aca5497c1062b49af283fff7f9.jpg
Oken tänkte jag försöka göra rent och måla upp. Blev lite besviken över att det är Lucas hela vägen runt, hade för mig S8 hade Brembo grejer? Hur som helst så är det rejäla saker.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3d91f72deb2b69c9f9ee4510466b977d.jpg

När jag gick igenom bromsarna så såg jag hur pass dåliga hälften av sakerna var, spruckna slangar, slitna belägg osv osv. Så jag passade på att beställa nya skivor runt om, belägg, bromsslangar, handbromsvajrar, hjullager (fram glappade något fruktansvärt), renoveringskit till alla ok och några andra smågrejjer. Så att allt blir fräscht när det väl är dags 🙂

Har ett helt komplett nytt länkarmskitt fram liggandes, men bak verkar vara svårt att få tag i?

Någon med S8 som läser som vet om det finns att köpa? Eller om det finns utbytbara bussningar, typ poly, eller liknande att köpa någonstans?

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
18 juli 2021 · 345 Inlägg

Hur som helst, intercoolern måste ju sitta fast när man ska ut och åka 🙂 Blev till att hänga den i spännremmar och domkraft undertill, samt lite snabbtvingar å grejer för att hålla den på plats medan man måttade ut vart den ska sitta. Blev även en hel del på/av hängningar av kofångarplasten för att se att den inte sticker ut på alla möjliga olika ställen.
Cellpaketet på denna rackare är 60x35x11.5cm (utan gavlar) och har 3.5" in/ut 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a227b9da61b0d03c6caa96491d94d936.jpg
Fick trimma av lite på toppen av krockbalken eftersom intercoolern måste sticka upp någon cm ovanför den. Hade jag tänkt mig för så hade jag kunnat trimmat "snyggare".
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ced2a4a10b257b590f8e87b8d7a6891e.jpg
Medan jag höll på att försöka få dit kylaren framför motorn (syns till vänster på första bilden under), så var jag på och skalade lite i kofångarplasten, allt för att få plats med allt "där det ska" sitta, hade man vetat om saker i efterhand så hade man antagligen inte gjort detta först, men ibland är man efterklok.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6e4d6543b148c98c3b865f8ff610c7bb.jpg
Jo, R fångaren var ju i några delar när jag hittade den på skroten för några år sedan, spricker alltid upp i samma sprickor, lagning efter lagning..
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-71393c86611a1b2d3469f08c6f8324b3.jpg
Här ser man i alla fall ena sidans fäste, prototyp 2, jag passade på att använda mig av skruvarna som håller fast krockbalken för att även hålla fast stagen till IC'n.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fe4cde90e5857b84e8acf644c183b460.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4f3b00a96dfdef422c5a4dbd000e108b.jpg
Lite provpassning när första staget var klart, se så allting fortfarande lirar ihop som de är tänkt att göra
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1ac96e5182b2d4f2c2c37c00f2fffbac.jpg
Sen var det "bara" att göra likadana till andra sidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-11d6ab14ad6a7f84a2325c5f5ffb825d.jpg
Punkta ihop grejerna och provtesta igen, så de inte rör sig för mycket i värmen
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d1f1769aa3eb972c435e6b6c16f7d5b2.jpg
Vart rätt nöjd ändå med resultatet. Den sitter stabilt och hamnar inte jättenära backen, så förhoppningsvis kan jag ta mig över farthinder och in på olika parkeringar med jättehöga kanter utan att få hål i IC'n.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fce189f9770142375b4995b507051634.jpg
Här är en av anledningen till att jag heller inte vill ha IC'n för högt upp. Utrymmet bakom grillen blir riktigt bra för motorns och växellådans oljekylare. Ska fixa till en plåt mellan IC fästena som de kan stå på, så de blir lite utrymme mellan de olika enheterna. En annan anledning är att om den skulle komma högre upp så skulle de bli svårt att få dit strålkastarna, åtminstone plastfästena som håller i grillen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-21e8db73dcd5d77a1b5cc9378ea540c4.jpg

En liten helhetsbild på hur det ser ut. Är inne på att hitta lite olika lösningar för att få mer luft genom IC'n då jag misstänker att det kommer att behövas pga hur trångt det är mellan insugen/grenrören till mina turbos.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-589cc4ec6f6ad287eae3338f76d8f2fb.jpg

Sedan led ju semestern mot sitt slut. Nästan 3.5v i garaget blev det i alla fall med lite spontana utflykter givetvis. Gjorde lite rent i förarplatsen, började röja upp lite i S8'ans elsystem, monterade upp lite pedaler, fram med ratten, parkerade arslet i stolen och kände efter att allt kändes bra 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-dd13055499ae4617a20610ba364873b1.jpg

Nu finns det en risk att de kommer att gå lite långsammare med bygget igen då man ska sköta jobbet också 😋
Men förhoppningsvis så ska de gå undan tillräckligt bra så man kan provköra denna leksak snarast 😁

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
25 juli 2021 · 345 Inlägg

Långsam vecka, har hunnit lite små saker iallafall. T.ex 2st downpipes har ordnats till vardera turbo:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-04b5176daa4da88fda88156ce09ac3a9.jpgVänster
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a015c48763794474bd99c54759de88a3.jpgHöger
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-758af006c7e2e22631e459dfd9a2fa0e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-dbf43c31ff618af49e39f66f5f67e78e.jpgLigger med bra markfrigång åtminstone, de är "original nära" golvets undersida 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7dd2df0ebe63f4db79a4cc84dd194d90.jpg
Såhär ser sniglarna ut underifrån 😁 Tight 😅https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-600efbf72dd5a9fc926f4d4633ff7fb7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a880e9601a6d481a4eeea483dfd48e11.jpg
Banjo monterade på bakre vattenanslutning på wg, fick slipa ner 1-2mm på banjoskruven då den annars bottnade innan den drog.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0b528a082f6a645f589c891fdca8cd08.jpgBromsvågen jag köpte i ett kitt, med behållare för cylindrarna, lirar inte ihop med den medföljande plattan... Går inte in när behållarna är på.. Så jag får nog göra en egen platta med ett par millimeter extra utrymme (har för mig de rörde sig om 7mm) typiskt 🤦
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6d1e552ebe6e83a4d45affd1ed2dc4c4.jpgAutodoc levererade, tog sin tid, men det kom fram iallafall 😊 nya bromsskivor runt om, belägg, bromsslangar, handbromsvajrar, hjullager och renoveringskitt till bromsoken
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7f07d97a95776a9eb537936eba474d34.jpg

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
25 juli 2021 · 345 Inlägg

Vector_2003 skrev:
la en prem

Trevligt 🙂👍
Hoppas det lever upp till några förväntningar åtminstone 😜

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
25 juli 2021 · 345 Inlägg

En tanke som slagit mig.

Då motorn är av nyare karaktär med katalysator, så behöver även jag montera katalysator på denna bil, även fast det från början är en 87'a utan kat från fabrik.

Jag har mailat lite olika firmor som säljer katalysatorer och än är de ingen som kan garantera att katalysatorn håller för eventuella framtida effektuppgraderingar,  lite beroende på hur man upplever bilen osv.

Även de firmorna som säljer katalysatorer som ska klara av "650hk och upp till 5l motorvolym" säger åt mig att ta av dem efter besiktningen då de inte kommer att hålla.

Tanken är givetvis originalplacering så de blir varma och går igenom 2st sfro, 1st registreringsbesiktning och framtida besiktningar. Men en placering längre bak kanske är att föredra pga värme?

Är det någon här med erfarenhet inom ämnet?

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
26 juli 2021 · 345 Inlägg

RS8 skrev:
Jag och kompisar har testat med race katt och det är svårt att få bra avgasvärden trots E85 och katten långt fram, sen kyls även racekatt av snabbt så fort du står still, men kör du hårt till bilprovningen och det är en varm sommardag så kan det fungera. Men sen ger även racekattar motstånd = effektförlust,
så ska du ha bra avgasvärden krävs normala kattar, sen kommer du ändå få för högt buller med race avgassystem vid SFRO testet, så du kommer inte kunna ha ett tyst och kattat system som även klarar hög effekt och utan motstånd, eller jo om du bygger cut-out spjäll direkt vid downpipes men då blir den inte tyst..
Så bygg 2 system, ett tyst och kattat där du återanvänder original ljuddämpare osv. och ett grovt fullflödes race system.
Du kommer även behöva bygga luftfilter burkar för att dämpa insugsljudet, alltså öppna kon filter ger för mycket oljud vid SFRO bullertestet.
När du är klar bör ljudnivån utifrån inte vara högre än en std 740 varken på tomgång eller när du kör förbi om du ska ha chans att klara bullertestet.

Kul att du hittade hit 😊

Bra input, inte ens tänkt på bullerprovet vid ombyggt fordon, jag har deras bok liggandes som jag bläddrar i imellanåt, men fick för mig de bara gällde amatörbyggda bilar, alltså hemmabyggda från grunden och inte ombyggt som detta är 🤦

Jag har ju mitt original avgassystem liggandes, så det går ju att använda sig av det, men det är tyvärr som så att ena katalysatorn är trasig, den skramlar rätt rejält i celldelen.

Så jag får nog ta och beställa en från hova och göra som du säger istället för 3" hela vägen som jag hade planer på från början 🤔

2st 3"-2,25" adapters har jag redan sedan tidigare då motorn var igång i garaget med 3" downpipe och delar av original avgassystemet, så det går ju att göra en smidig koppling direkt efter downpipen 👍

Men, hur står sig originalkatten i jämförelse med alla eftermarknads i hållbarhet? Jag tänker så den också inte tycker det blir för mycket effekt/värme och tar stryk och lägger sig i hela avgassystemet när man varmkör till bes? 😅 Nu är ju detta en veteran som går på bes vartannat år, men de vore ju trevligt om de höll ihop några gånger åtminstone 😊 Jag misstänker att ni hunnit testat det åtminstone mer än mig 🙂

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
2 augusti 2021 · 345 Inlägg

Ytterligare en långsam vecka, ryggen har strulat en hel del, men har iallafall hunnit några små saker.

Jag har beställt en eftermarknads "oem" katalysator, så jag bygger ett avgassystem med 2st original kattar med 2.25" rör och original ljuddämpare, precis som föreslaget här i posterna ovan pga bullerprov och avgastester.
Sedan blir det ett till system efter det i de tänkta 3" rostfria 🙂

Insuget väntar jag lite med just nu tills jag har bilen igång och är mer körbar, så man kan få en bättre uppfattning om hur mycket bilen faktiskt låter, tänkte jag. Som backup har jag sneglat lite på 850 luftburkar och andra i liknande storlek som bör passa i de utrymmet jag har och kunna begränsa ljudet bättre än nu.

Lite bilder ska vi ju också ha såklart
Vi kan börja med aluminiumplåten jag fixade till ovanför intercoolern, där jag fick plats med mina oljekylare (en mindre till växellådan och en större till motorn)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b3d527052675095c579c06eeb6c131ec.jpg
Den mindre fick givetvis sitta framför den större, annars hade de bråkat för mycket med plastribborna i grillen, men det hade "bara" varit att slipa ner lite så hade de säkert gått att få till ändå
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9e993e0db8cb9bb2d365e2fe5985f1bb.jpgMed grillen på plats är det inte jätte iögonfallande åtminstone. Aluminiumplåten är ovanpå ett par distanser, för att inte kylarkropparna blir för täckta av kofångarplasten så luftfilter upprätthålls samt att det inte ska värma IC'n för mycket i toppen
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1ac13ae882b55eba88a740b728717d82.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2d69baae9726975eab2e043019a48121.jpg
Då hjullagrena fram var helt slut, så köpte jag hem 4st nya hjullager, så nu är de fräscha hela vägen runt om. Höll givetvis på att göra bort mig på första jag bytte, men de gick att rädda situationen 😁 så om ni försöker hemma själva, pressa på rätt ställen 😅https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ade155d58641e1121068c9204addae8d.jpg
Mina bromsok lyckades jag få iväg till en mycket trevlig Micke som hjälpte mig att blästra bort all rost på samtliga delar. De kom hem i ett mycket trevligt utförande, så det var bara att ta fram stålborste/roterande borste och få bort överskottet av blästersand innan de plockades isär inför målning 🙂 Tanken är givetvis rött, svart och silver känns lite tråkigt på detta bygge 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-289b836a9edc9912c0153b907df05b59.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1f68ba38632e95061b28dc6fee8e02da.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0b5663a59ff75dfb8040d205e325df36.jpgDe främre oken består av 3 delar per sida, lite speciell konstruktion tycker jag, men sålänge de får hejd på ekipaget så får dom se ut hur de vill 😉
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-bc092ad38f16b3657296b373fbc20e11.jpg

Någon dag då ryggen är bättre ska jag lyfta ner/fram s8'ans avgassystem och börja kapa/modifiera det så det passar bättre på 740ns kaross, antagligen inte denna vecka men får se.

Om inte annat så blir det att måla bromsoken, se över huvudcylindrarna till bromsen samt infästning mot karossen och bromspedal + dess infästning, se om jag kan få audins kopplingscylinder att lira med volvogrejerna, kolla vad för slang jag behöver till styrservot, hur/vart burken till vevhusventilationen ska sitta och slangarna till vakuum för den och börja kika på hur man får en kylare att fungera bäst i skuffen samtidigt som skuffen fortfarande är hyffsat användbar om man någon gång skulle åka någonstans utan att traila bilen dit 🤔

Mvh Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (2 augusti 2021)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
3 augusti 2021 · 345 Inlägg

Jag såg nu på morgonkvisten att det har passerat 20 000 visningar, riktigt kul tycker åtminstone jag 🙂🥳

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang