Volvo 740 "AWDsome" (Volvo 740 V8 Dubbelturbo Quattro)

Volvo 740 "2.0" med modernare fram och bakvagn från Audi S8, V8 motor med överladdning samt Quattro drivsystem med växellåda och diff från A4
  • 107 Följare
  • 176 438 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 januari
_Shadow_
17 februari 2022 · 345 Inlägg

Seg vecka, jobbat för många eftermiddagar och sedan 3 nätter på det, så har inte hunnit med jättemycket mer än att bocka sönder lite aluminiumrör, är ju en sån där press och ej dragande bock, så nu har jag även fått uppleva det. Dessa kommer givetvis att bytas ut mot antagligen rostfria rör istället vid tillfälle då jag vet att alla väck å grejer antagligen kommer att spricka sönder för mig då materialet rör sig (varmt/kallt osv), men fram tills dess så får dessa hänga med en stund till. Anledningen till att jag isåfall väljer rostfritt är att jag själv känner att jag inte har jättekunskap när de kommer till att svetsa aluminium än, speciellt när de dessutom kommer till att få det tätt under höga tryck, så då blir det lättare för mig att köpa riktiga böjar och kapa till i rätt vinklar osv så att det blir som jag vill.

Här framme är det givetvis tänkt att vara 90° böj uppåt för att komma till motorns in/utlopp av kylarvattnet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4346bd72b9a48529c15d50acc2d85230.jpg
I framvagnsbalken och vid växellådsfästet så tänkte jag göra iordning så att jag kan sätta fast rören med gummiklädda infästningar.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f94a327282d132f9a0bdb7c9a6c0204f.jpg
Smiter förbi avgassystemet med någon cm i marginal, tillräckligt för att sätta en värmesköld om det skulle behövas.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-eea24de6f2da3ed526689988f2f4f0cc.jpg
Tänkte även göra lite infästningar från rambenen och ut och även här montera klämmor som håller det på plats.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-939a49b19638d5310a316306b55c28ea.jpg
Samma ställe fast sett bakåt i färdriktningen. Till vänster syns rörkrökaren som jag redan innan var osäker på om den skulle funka, men nu vet jag med säkerhet att det inte var jätteoptimalt.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-da9bf4b924127fb55ff7f63d5e5c976d.jpg
Här är tanken att det blir ca 45° böj uppåt för att få in rören i skuffdelen ovanför bakvagnen. Även här kommer det med störst sannolikhet en bit gummislang för att kunna dela på rören om något skulle hända vid något tillfälle, så man slipper plocka ner ett rör på nästan 5m.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1710406828fc0ec1e9d69a2f2d632ea5.jpg

Har även passat på att känna efter lite hur det känns med en stående kylare i skuffen, det känns inte helt fel även om det inkräktar lite mer än vad tanken var från början. Som vi tidigare diskuterat så är nog den bästa vägen att gå då möjligheterna att leda in luft från skärmkanter och underifrån är goda.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d0f2209dfc873ace0e911fe3a379fd81.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-098351127917a7bd92ecc719ddb9d8ab.jpg
Så, nu blev det så 🙂 https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-664655d295312dd66f4d417658539ef6.jpg

Har även börjat med bensintankens placering, i mitten, men ej mitt i skuffen, utan så långt fram som möjligt mot ryggstödet.
Med denna placering så kan jag få in kylvattenrören till höger om tanken/ovanför bakvagnen. Jag kan även få plats med batteriet till höger om tanken ovanpå den vita plåten som är kvar (om det ej placeras längs med en av skärmkanterna bakom bakhjulen, beror helt på hur det blir med kylkanalerna till kylaren) . Dessutom så får jag plats med bensinpump på vänster sida om tanken tillsammans med bränslefilter och tillhörande saker. Ovanpå ramen jag byggt för tanken så kommer det bli en 2mm gummimatta runt om, så det inte står med metall mot metall och vibrerar sönder i onödan. De båda stagen är 30x30x3mm fyrkantsrör, så de borde rätt gott ersätta den original styvningen som var av 0.8-1mm kantvikt plåt (som jag nu kapat sönder pga tankplacering)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cfcac462f5029857607855ab17f98cae.jpg

I höjd med den vita plåten så tänkte jag få till en extra ram "midja" till tanken för ökad stabilitet, men även för att hålla ihop plåten som är kvar ifrån ursprungsgolvet till höger/vänster. Ovanpå denna ram så har jag planer på att försöka få till en kåpa i aluminium som ska hålla borta ångor osv från kupéutrymmet, men vara ventilerad utåt såklart.

När man ändå pratar bensintank, SFRO tycker ju om att man håller kvar tanken med stålband, är det någon läsare som vet vad för storlek på band de föredrar? Detta är en 60l tank så runda slängar 70kg fulltankad med alla tillbehör i tanken?

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
20 februari 2022 · 345 Inlägg

Eftersom man tydligen har myror i arlset så är det uppenbarligen lite svårt att hålla sig till en sak åt gången 🤔
Men även tack vare nattpassen så kände man sig lite sliten för att ge sig på tyngre uppgifter.

Men jag har iallafall köpt på mig lite AN-rör/slanghållare. De var dock inte riktigt som jag hade tänkt mig, så jag satte igång och modifiera dessa så som jag vill ha dom
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7901115c739c209747463ff211cde010.jpg

Jag ville givetvis ha ett gäng MC6S i M3x20-25 A2/A4 klass men fick inte tag i dom på ett tillräckligt smidigt sätt, så det fick bli M4, så 7.5mm borren åkte fram och även såklart 4mm för att få igenom skruven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7137125acce4f79794502ff3caed721a.jpg

Sådärja, mycket bättre, med en pressmutter så kan de bli riktiga infästningar av det här istället för bara vanliga klammor 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b457e2e750763d2b77fffc94109183fb.jpg

Har även köpt 2st rullar á 7,5m AN-rör i aluminium, det är såklart tänkt att bli bränslerör till/från motorn/bensintanken under bilen då gummislang inte är riktigt lika populärt. Så infästningarna ovanför är givetvis tänkta att använda till att fästa fast bränslerörena under bilen hela vägen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7c38cc255a04ab74154c80e4494643ea.jpg


Sen gav jag mig på kardanaxeln, stödlagret har sedan länge vart dags att byta ut.  Huggmejslar, gasflaska. kofötter, hammare, 5-56, blod, svett och nästan lite tårar, men tillslut fick jag isär djävulskapet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-532597250d7890a2d507aa70b82eba33.jpg

Voila, så var det ihop med nya stödet 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d1bbfc0865f113866c221e5778bfce52.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
21 februari 2022 · 345 Inlägg

Idag kräksnöar de verkligen, hade vart en perfekt dag för detta lilla monster att göra debut 😅 Men om man bygger långsamt så får man väl stå sitt kast 😜 Enligt prognos ska de snöa i nästan ett dygn (från kl22 igår kväll fram till kl20 ikväll) så de lär bli lite kyligt inne i carporten ett tag nu där jag står och skruvar 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d2d93726856c2178dde766c01c524823.jpg

Kylaren har blivit testad tillsammans med höljet och fläktarna på plats, lite kvar att göra som vanligt, lite kanaler, boxar, vinklar å grejer, men det blir nog bättre såhär än i den liggande positionen jag hade först
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-607d05c26ff23302f8d0de3e6843fb19.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-49cc513fa4b804e9dda9895e88cbdf00.jpg

Efter provmonteringen så åkte den ner i kartongen igen, ville inte riskera att förstöra den medan jag jobbar med övriga grejer.
Har även beställt lite slangkopplingar till kylaren tillsammans med andra små goda ting 🙂

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (21 februari 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
27 februari 2022 · 345 Inlägg

Kallt ute nu ju, men snön är snart borta igen.
Har släppt ner bakaxeln nu när kardan ändå var borttagen, så kom åt och svetsade fast det inre staget som det är tänkt att bensintanken ska ha stöd mot samt som förhoppningsvis skapar mer stadga till bakvagnen då det ordinarie staget (vitlackerade plåten) är borta pga fuelcell monteringen.

Tyvärr var inte bilen tillräckligt högt upp i luften för att kunna rulla bort bakaxeln, så det är fortfarande lite trångt att krypa omkring därunder men det går att komma åt iallafall 😋 Staget är inte helsvetsat på denna bild ifall det är någon som kikar såpass noggrant på bilderna 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c08d3200be4561db7e5688d162de043f.jpg

Sen lurade jag lite på de där med stabiliteten nu när jag kapat bort bitar av plåten för tanken. Så jag fixade ihop lite fyrkantsrör till en "midja" som sitter ungefär halvvägs upp på tanken och i samma höjd som det förra golvet som var längst in i skuffen, så det som är kvar tänkte jag svetsa ihop med dessa fyrkantsrör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-95336fc5bee57e8d5559c0098f01f259.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c1dfb3873c7068084dc031dcd98a53c5.jpg

Sen blev det ännu kallare ute, eller ja, åtminstone mer än -5, så jag var väl inte jättesugen på att stå ute och försöka svetsa å ha mig, så blev några kortare tillfällen då och då där jag passade på att få till bränsleledningarna från skuffen och fram till motorn. Till vänster på denna bild så ska de fixas till någon skottgenomföring eller likvärdigt, för någonstans kommer ju skuffen att börja såklart. I varje klämma så har jag krympslangat bränslerören så att det inte ska vara metall mot metall samt att det ev inte skulle ligga och skramla (det gör det inte även utan krympslang, men utifall). Rören ligger även ca 5mm från karossen överallt och om det mot förmodan skulle bli för tajt mot downpipe så finns det möjlighet att få till en värmesköld där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0784dd8f26e9562ffd51725fbd72cce2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cf694d5ddb4574e84b7e1c014ade3524.jpg
De var lite klurigt att få till en bra vinkel genom hålet för kardan, men är rätt nöjd ändå. Skruven till klämman i hålet gick sönder (mcs6 skalle) så efter detta kort togs har jag fixat i en ny skruv så de gick att dra åt klämman ordentligt 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-01e22e4987328ad7c53c185c64f1a91c.jpg
Jo, det saknas lite plåt runtom växelspaken 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d509f5348e0486fdefa6feb3d59b83ac.jpg
Fick släppa lite på förarsidans downpipe så jag kom åt ordentligt vid monteringen av bränslerörena.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ad131b894de0f9f7a12ec542578d1a34.jpg

Någonstans i närheten av "770" måttet på torpeden (bakom ändarna på rören) så tänkte jag försöka få till min BTR. Inte direkt jätte lättillgänglig, men den sitter inte ivägen och kommer rätt nära returledningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8e941edd7fb40e88ab80bc279f898204.jpg

Så, nästa steg blir nog att fixa klart tankens infästning/upphängning, sedan fixa till infästningar till bromsledningarna till bakhjulen så de sitter fast ordentligt längs med karossen (även fixa ett nytt rör vänster bak då jag råkade sätta vinkelkapen i den 🤦‍♂️) När jag sedan fixat klart vattenrören under bilen så går det nog att återmontera bakvagnen igen 😊

Sen en fråga till de som gjort egna tankar i sina bilar/byggen, måste bensinpumpen vara lägsta punkten eller kan den eventuellt vara lite över sålänge pumpens anslutningar sitter i botten av tanken? 🤔 Jag vet att oem pumparna oftast sitter inuti i botten av tanken, men sålänge anslutningen är i botten liksom, eller? Jag funderar på om man kan montera bränslepumpen/pumparna tillsammans med bränslefilter i utrymmet till vänster om rambenet (mellan skärmkant och rambenet) i "baljan" där och isåfall dra ett rör/slang från tanken över (eller under) rambenet in i detta utrymme?
Alltså här ute där jag har allt skräp ligger för tillfället. Jag försöker helt enkelt bara utnyttja de utrymme jag har, för om jag lägger pump+filter framför tanken så stjäl jag utrymme för luft till kylaren. medan om de ligger i denna "balja" så kan jag fortfarande få till luftkanaler från skärmkanterna till kylaren 🤔 Om man monterar pumpen i "baljan" så är den lika "högt upp" som utgången på tanken bara att själva röret eller slangen blir över (eller under, beroende på vilken väg runt rambenet man tar). Över så förstår jag att det kan bildas en luftficka, men den borde väl ändå bara vara tillfällig och sugas bort av pumpen så fort de finns drivmedel i tanken över denna nivå? Hoppas ni förstår hur jag tänker 🤔
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5e141da062daf35e18ba82143a614502.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
28 februari 2022 · 345 Inlägg

Lite äldre bilder, men att få avgassystemet längre fram är tajt då det ligger "där det ska" i bakaxelgenomföringen. Flyttar jag det framåt så tar de i bakvagnen, speciellt i skruvarna för justering av toe, flyttar jag det uppåt så tar de i bakvagnsinfästningen och nedåt så är de markfrigången som blir lidandes.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-20344dec948d2ed6901f5ca8325f375e.jpg

Resonatorn i sig självt ligger tajt den med i bägge riktningar.
Vid registrering tänkte jag försöka använda mig av så mycket original avgasdelar som möjligt, om jag ska modifiera avgassystemet så kan jag nog inte nyttja resonatorn, har inte tillräckligt med plats att dela avgassystemet innan bakaxeln utan att isåfall inkräkta på markfrigången för att försöka komma runt/under bakaxelklumpen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cf892b8694020005bdac992b6cd4da68.jpg

Bakom tanken (i färdriktningen sett)/under tanken är just nu ända möjligheten med självfall, men det i sin tur hamnar där jag eventuellt behöver få till ett scoop för att få fram luft till kylaren
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-607d05c26ff23302f8d0de3e6843fb19.jpg

Det är ju störst chans att det blir just där, nedanför tanken, som pumpen/pumparna hamnar, tänkte bara på lite idéer att utnyttja de tomma utrymmena jag har till övers för att få det att inte se lika trångt ut liksom 🤔
Samtidigt, om det var placerade där bak i sidobaljan hade det nog blivit lite mer luftigt och man hade kunnat gjort en öppning bakom kofångaren med ev lite kylluft ifall de blivit hett 🙂

En liten avstickare här med frågor om ditt egna bygge 🙂 Jag håller på att läsa igenom det ännu en gång medan jag inte är i garaget, alltid intressant att se andras lösningar på problem, men visst kör du fortfarande med 10" breda fälgar runtom på din audi när du kör bana? De gick väl innanför skärmkanterna runtom dessutom? Lite nyfiken på hur mycket bredare en s8 egentligen är jämfört med min kaross 😜
Visst var det D2 facelift styrspindel fram för att kunna sänka din bil mer utan att de tog i med gummit i toppen på övre bärarmarna? I övrigt så passade den utan att behöva modifiera något i befintlig konstruktion om jag minns rätt?
034 ställbara länkarmarna fram (modifierade/kortade) funkar än för dig? Jag skulle behöva ett ställbart kitt för att fixa till de små felaktigheter jag lyckats fått i mitt bygge.
Upplevde du någon skillnad med bränslekylen du monterade? För jag funderar på om det är värt att montera en "in line" (eller något likt din) någonstans på min bil ifall det blir för hett i tanken.

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
28 februari 2022 · 345 Inlägg

Jodå, om man gör lite extra vinklar så kan man komma runt det och som du säger, när det blir hemmabygge sen så kommer inte resonatorn vara där och då blir det lättare att få en pipa på varsin sida om klumpen 👍

Just nu sitter jag på två bosch 044 som enligt uppgift är omgjorda för att klar av e85 bättre, den ena åker i bilen nu då den räcker till gott och väl, den andra åker i tillsammans med mer trim är tanken.

Men med e85 och pwm så har du minimerat värmen, intressant, men vad var de för motorstyrsystem du använder? Det har jag helt glömt bort att jag läst någonstans. Jag själv är sugen på vid tillfälle byta över till maxxecu, men det blir efter registreringen isåfall, vill få den klar innan såna saker ändras, budgeten är trots allt ej oändlig 🙂

Men frambenen har jag för mig var lägre/tajtare mot däcket i överkant så de tillät mer sänkning? Men måste vara något jag fick om bakfoten för de bör ju vara samma diameter/rullomkrets på däcken på dem två 😅

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
28 februari 2022 · 345 Inlägg

Åh såklart, om man ändå använde ögonen imellanåt 🤦😅

Jo när övre länkarna var loss, kunde du hålla typ -45 grader 😅
Och även att du satte en smalare kontramutter (om du använde den efter att du kortade av armarna?) på 034 armarna. De har ju börjat sälja dessa kitt igen i usa, så är sugen på att lägga en beställning på ett sådant kitt istället och bespara mig att försöka få till något eget eller försöka be någon tillverka ett sett.

Nedre bakre har jag inget minne av nu, men jag kommer säkert dit snart, tror jag är på sida 50 nu eller så, är ju bara 450 sidor kvar 😁😂 Så har ännu en gång kommit dit när det är djupa debatter om camber/caster när ena däcket blev slitet på insidan och andra på utsidan för dig 😅

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
1 mars 2022 · 345 Inlägg

Jodå, det har jag sett, men är kul att kika igenom från början till slut, din resa med ditt bygge är ju trots allt det närmsta jag kommer mitt egna bygge, vad jag vet om, då vi har bägge S8 D2 delar och i stora drag har samma fram/bakvagn (du har ju trots allt en del faceliftgrejer och t.ex bromsok från annan modell) och vi bägge har Audi 8'or med turbo under huven osv 🙂 Är ju alltid nice att se vad någon annan använt för delar till sitt bygge 😁

Jag känner iallafall inte till något mer S8 turbo bygge som är såpass detaljerat på internet som ditt är 🤔
Men givetvis finns det andra personer som använt Audi 8'or där man kan läsa vad de gjort med sina motorer 😊
Sen är de såklart en och en annan S8 med 5'a i, men det tycker jag inte är riktigt samma sak 😁

Den gamla mannluckan är borttagen och igenlagd med en bit från golvet som togs bort, sen är golvet iallafall ihop svetsat med "midjan" till tanken 🙂
När jag hade plockat undan alla verktyg och var redo att gå in så såg jag att ja missat grundmåla på ett ställe och att svetsa 2st strängar á 20mm 🤦‍♂️Så de blir att rulla ut svetsslangen igen och dra på lite där 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7b92d82e329cccaa38910f29ba1e92ba.jpg

Sen pillade jag dit några fästöron till bromsrören på bägge sidor. Hade köpt på mig 10st, en gick sönder (första försöket..) så jag tycker det blev lite glest på sina ställen, blir till att åka iväg och köpa på mig några fler, typ 2st på den övre bilden (högra sidan) och 3st på den undre bilden (vänster sida) så de sitter kvar 🙂 SFRO vill ju ändå ha klammer ca var 20e cm, så för att slippa ett påpekande där så är de ju lika bra att klämma på någon mer 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-527c33fd3d061330e17433365d6e77f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0539a97d4fb859e51792d81d6e9686b6.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
5 mars 2022 · 345 Inlägg

När bakvagnen ändå var nere så tog jag tag I två andra saker som jag fuskat lite med, nämligen övre infästningarna för fjädrarna till bakvagnen. Dessa skulle ju givetvis vara koniska med 75mm i toppen och 70mm i botten samt en höjd på 37mm
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8bb4962f6086a16f8b122158d86dc5df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2b2f82fc50ce4da94126045a8c1a502c.jpg
Så det blev en vända till den lokala stålbutiken och köpa på sig 2x 70mmx3mm 37mm rör och 2x 76mmx3mm 10mm rör. När dessa var fixade så blev det dags att mäta in det på bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-28f0be2741d621937df2170d119d4705.jpg
Höger på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-bb8769e9fad5db402799502a51c57257.jpg
Vänster på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b77f4e82737dd0cdd96fe90669a19a11.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-83a7adea2cc578f363f32288ddb6663d.jpg
Nöjd över resultatet så skruvade jag fast bakvagnen igen, men tyckte det såg lite knepigt ut med ett glapp i undre fjädersätet 🤔
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-57d1e96288c1ca6583f61701005939bc.jpg
Av någon anledning så hade jag roterat undre fästet förbi dess "lås"klack och totalt missat, på bägge sidor 🤦 så även fast det kändes bra så blev det såklart fel.. Blev till att släppa och göra om, blev ett litet märke i gummit men åtminstone inga skador på saker och ting 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4c78ced6a4450167da8cee0277b88e0e.jpg

Just nu känns bilen som en XC740, diametern på Audi däcken ligger runt 67cm, original på en 740 är runt 63cm, så det är egentligen 2cm mer glapp om jag hade haft ett original däck på plats. Nästa bild under visar ifall bildbevis eftersöks 😜 Så jag hoppas att bilen sätter sig någon cm till när man har byggt klart mer då bensintanken och kylaren är full, skuffen på plats, bakruta baksäte osv osv samt när man rullat lite med bilen så att geometrin sätter sig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-133b92880cbfee0b19a03a755d2dfffa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5fdd4e0a65ed1a6d6cd431e096726982.jpg
Jag är absolut knte ute efter att bottsänka bilen, för det är inte min grej, men nånting sånthär vore ju ändå rätt bra tycker jag 🤔
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f91625fdc30853ae035f18a27a828cf7.jpg

Utöver det så var Björn hemma hos mig och kikade lite på bygget och jag kunde ställa lite frågor till han hur man kan kösa lite bekymmer. Han hade i sin tur snackat med sina kontakter angående frågor jag hade redan frågat innan han kom till mig.
Björn bygger nämligen riktigt häftiga bilar på fritiden men även skruvat/byggt en del rallycrossbilar om jag förstod rätt.

Så Martin, hata mig inte nu, men det kommer bli en horisontell kylare igen, med fläktarna neråt på undersidan då de är sugande. Kylluften kommer tas från olika ställen, bland annat från regplåten men han var också inne på scoopen vi diskuterat tidigare i skärmkanterna, sen så ska utblåset vara riktat nedåt och då blev det bra med mina sugande fläktar då de skyddar kylaren mot skit som kan skada den.

Så du har rätt i att ta luft underifrån bilen på en landsväg är ingen höjdare med avseende på skit och andra faktorer, mer bättre frisk luft behövs, men den kommer att hamna åt andra hållet nu igen 🙈

Han var även inne på att jag skulle ha en separat catchtank på 2-3l till drivmedlet och att den gick att placera lite vart jag ville (t.ex i baljan jag skrivit om tidigare) samt att inuti huvudtanken skulle jag ha en mindre pump inbäddad i skum för att hålla den på plats, som pumpar över soppan till catchen och ifrån den montera mina större matarpumpar till motorn.

Så ja, det är väl bara att fortsätta härifrån då

En annan fråga som dök upp, som kanske är jättedum. Men på dessa Audi v8 motorer, visst öppnar termostaten så varmvattnet åker från motorn in i kylaren? Liksom, den öppnar väl inte så vattnet från kylaren går in i motorn via termostaten? För då skulle den väl stängas igen pga kallvatten som kommer?

Håller på att kika hur jag ska fixa kylarrören till skuffen, så jag skulle vilja veta i förväg vilket som är hetvattenrör och vilket som är returen tänkte jag 🙂

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (5 mars 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
5 mars 2022 · 345 Inlägg

Ne jag är på sida 80, har kommit till bulten som var lös och alla banåkarbilder från Gotland 🙂 går igenom några sidor varje gång när jag käkar frukost här hemma 🙂

Det var precis en sån bild jag letat efter som finns i din tråd, har gått igenom alla mina audi pdf'er utan framgång och även googlat efter någon sådan 🙈 tack 😁

Jag tänkte att det skulle vara tvärtom, så det "kalla" vattnet från kylaren inte stänger termostaten igen 🙂 liksom som denna 8'a:https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0821f9547384b98aedfc45020246d857.jpg


Jo, lite lut kommer det allt bli på kylaren, just pga de med luftfickor som du nämner 🙂
Men slangarna till/från kommer fortfarande vara något högre upp, så där tänkte jag göra någon enklare avluftning också ifall de skulle samlas luft där också.

När kylaren är fixad efter det senaste, så ska jag kika på catchtanken under fuelcellen, det är ingen dum idé, som vanligt, så jag ska se vad som får plats 👍

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
6 mars 2022 · 345 Inlägg

Får helt enkelt ta och lossa locket och kika vad de sitter för temostat 👍

Mätte lite igår kväll på utrymmet i skuffen, då mätte jag från dragkroken till 30x30 röret som fuelcellen står på, 54cm. Sen mätte jag från skruven till toestaget till samma 30x30 och det blev 14cm.

Så i runda svängar har jag 5-7cm från kylarens framkant till fuelcellen och 14cm höjd från centrum av utgående nedre hål på fuelcell till avgassystemet.

Har nog aldrig sett en catchtank på 5cmx14cmx? Som rymmer tillräckligt 😅

Men, om man tänker sig att man placerar catchen under fläktkåpan så blir det genast mer utrymme, då har jag ungefär 20cm från fläktarna mot fuelcellen, 16cm höjd från kåpan till samma nedre punkt som fläktens topp (men nästan 8cm till i höjd om man ska maxa utrymmet) och nästan 90cm bredd mellan rambenen. Om man leker med tanken så får man isåfall plats med en sån här, enligt uppgift är den på 3l och har måtten 15cm hög, 20cm lång och 15cm bred, jag misstänker att höjden är utan anslutningar och pumpar:https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8cae450f8a4ad003479cf411a890b754.jpg

Om man får tag i en likadan catch fast utan fästen för pumparna (misstänker t.ex att denna modell ej är gjord för långvarigt e85 bruk) så har man alltså en 3l catch under fuelcellen.
Då kan catchen bli matad via gravitation med dubbla an12 och jag misstänker då att returledningen från motorn leds in i huvudtanken så att retursoppan får chilla lite och svalka av sig med övrig drivmedel inne i tanken.
Man får ju bygga någon box och stabilisera upp bara så att de inte blir en allt för utsatt konstruktion, men det är nog möjligt.

Nästa fråga angående catchtank.
Är en rund bättre än en kantig?
Är märkesgrejer så mycket bättre än no-name?
De skiljer ju ändå upp till 4000kr på samma volym mellan märke och no-name. Känns som att man betalar mycket bara för namnet liksom?

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
6 mars 2022 · 345 Inlägg

Om jag gjort rätt för mig nu så ser det ut ungefär såhär, små avvikelser kan givetvis förekomma, bästa vore väl om man kunde något CAD program å få till allt i 😁 Varje ruta á 5mm är 2.5cm, så skalan blir ju 1:5 på min oerhört fina teckning/ritning

Men någonstans runt 25cm höjd och 20cm djup om man maxar utrymmet och sedan dryga 90cm från ramben till ramben, då behåller man även 15cm markfrigång.
Men för att göra ett stabilt golv till catch/pumpar så försvinner givetvis några mm/någon cm på höjden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-007e653c49f7a3e6c8e71a19bf4bfcef.jpg
Understa heldragna linjen är "backen"
Den streckade linjen ovanför är 15cm från "backen"
Klumpen till höger var ett försök på dragkrok.
Klumpen till vänster är ungefär hur fuelcellen ser ut.
Kylaren ligger på ritningen helt i "balkhöjd", men viss lutning ska till på den för luftning osv.
Den översta streckade linjen är "kombi" golvet som är förhöjt 10cm från sedan skuffgolvet, för att kunna leda in luft ifrån olika håll in i kylaren samt för att få ett plant golv helt enkelt.

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (6 mars 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
7 mars 2022 · 345 Inlägg

Fick lite tid över igår och fixade till kylaren till liggande mellan rambenen. Mot dragkroken så är det ca 5mm kvar till "ramen" runt kylaren, så det finns lite till innan det är på själva kylaren och naggar om det skulle flexa så pass mycket. Mot fuelcellen är det mer utrymme, men det utrymmet jag räknade med i föregående inlägg på nästan 7.5cm? Inte direkt 🤦‍♂️ Känslan när man mäter och mäter och mäter och det ska gå så bra så uj uj uj, sen kommer verkligheten 🤦‍♂️ På kortsidan mot rambenen så är det 6.75cm "luft" mellan kylarram och rambenet vid bakre staget och vid främre är det 5.5cm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8e58fdecced653d2f06309935636ccab.jpg
På undersidan har jag klämt fast fläktkåpan för att se hur det hela skulle bli. Dragkroken är en lägre punkt mot backen nu då jag lyckades få upp kylaren mellan rambenen, så det är ju åtminstone en positiv grej. Så under fläktkåpan finns det fortfarande utrymme att få till för en catch och soppapumpar, även om det är trångt mellan fuelcellen och kylarens ram, men det finns ju skarpa 90° kopplingar, hoppas de är skarpa nog bara 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f0cb9fed9283cd64de4195c3010ffe5b.jpg
Stållinjalen är det tänkta förhöjda golvet jag alltid tjatar om. I bakkant (till höger) är den lite för hög egentligen (5-10mm typ) , men det var så mycket lättare att ta kortet när den vilade på karossdelen på högra sidan. 6cm till linjalen i framkant (vänster) och 10cm till linjalen i bakkant (höger) vilket blir någonstans runt 4,5° lutning uppåt i framkant.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a61bb68911c7025f5e54153e0c84f74e.jpg

Var lite nyfiken hur de såg ut inuti kylaren, fick mig en överraskning när jag öppnade den dock.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c142e7dcd728941e22a5c523623aeb31.jpg
Metallspån på locket jag tog loss, metallspån på locket som sitter på "toppen". Undra hur resten av kylaren ser ut 😦
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5b7d7853cf926589ddd12213abb166b1.jpg

Jag har ju lyft kylaren ett antal gånger, så de som syns på bilden är ej allt, det finns säkerligen mer i botten av kylaren (då detta är toppen uppe till höger på bild). Kylaren köpte jag i November 2021, så det är väl dumt av mig att inte inspektera saker när man får dom, men man hoppas ju att det är schyssta grejer man köper då de är nya. Jag har mailat firman som sålde den till mig, så jag väntar för närvarande på svar, så jag hoppas på det bästa. Vore ju trist om spånerna sätter sig på tvären i kylkanaler eller i motorn eller någon annan stans, hoppas på det bästa.

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (7 mars 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
7 mars 2022 · 345 Inlägg

Ja, ett sånt fynd vill man ju verkligen inte göra. Jag antar att du gjorde rent den väl innan du använde den, för du skickade väl inte tillbaka den till ÅF?

Tänkte du på friskluften från scoopet från sidan av skärmarna som vi pratat lite om tidigare? För jag tänkte att man kunde lösa det genom att dra dem såhär, från skärmen över rambenen in över kylaren, en 10cm slang får plats då den går att göra marginelt oval (typ 9-9.5cm hög) och komma under det tänkta golvet utan bekymmer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c4d5af75a5b30ad47aee02e67eea8786.jpg

Värt att tillägga är väl att bakhjulen slutar i princip i samma höjd som min nya fuelcell tar slut, så om scoop bakom hjulen ska göras för att få in luft till kylaren så blir det mer än 90° brytvinkel/böj för att få luften framför kylaren, beroende på placering av kylaren givetvis.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-355ef8048f492b1ae1d6f9924c4c8ef9.jpg


För jag tyckte det var ju lite väl småtrångt mellan bakhjulen, skärmarna, kofångaren, rambenen och avgassystemet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-63b3a693beab62efe957fed8243ee36c.jpg

Avgassystemet går innan besiktningen inte riktigt att bygga om jättemycket, åtminstone inte att det kommer en avgaspipa på varsin sida bakaxelklumpen om jag ska behålla resonatorn, vilket jag tror behövs i bullersynpunkt. Om jag ska lyckas med det så blir det i princip en upp och nedvänd "bakaxelkrök" för att komma runt början/mitten av bakdiffen, med isåfall extra upphettning av klumpen och förflyttning av handbromsvajer (ett enklare problem att åtgärda dock). Flyttar jag resonatorn bakåt så tar den i bakaxelklumpen (den är tjockare/mer triangelformad på ovansidan), flyttar jag den framåt så tar den i karossen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cf892b8694020005bdac992b6cd4da68.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0d42e3d9af785bc4acc417867226a854.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1cd40f3a392715f9c9f4f5e5b3ad30df.jpg

Här har vi i alla fall kylaren i 30° vinkel uppmätt med gradskiva på min enkla ritning i alla 4 möjliga kombinationer jag kan tänka mig, kanske finns fler jag inte tänkt på?https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4eaf7fe82a7c258cf77499f2707a7639.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3a5a65df8c2417a0167ad0c4d9df9ac3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-736dc765ac9ba86fa63a80d55e516986.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8f831e10d849afd6b8fbd1633d91cffc.jpg

Här är kylaren med 45° vinkel i samma positioner
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9c1a1677bb1ee1744bf89aeddba80cbd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e2c182e2b2e4ad7e39877bbbc2ab6c45.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-78c8bc58ef791a306a50bd1c497d2672.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-796f1643c94c7984c6b36718438428de.jpg

Mest plats blir ju isåfall på den sista 30° och den sista 45° bilden, när fläktarna ska suga luften genom kylaren mot färdriktningen/fartvinden då de är sugande jag har, ej tryckande. Det vore ju ändå trevligt om jag kunde nyttja det jag köpt, så dessa slipper samla damm på en hylla i garaget och jag får köpa 2st nya tryckande fläktar.

Det här inlägget känns lite grinigt, men det är inget illa menat, jag känner mig bara lite "blind" för närvarande som du kanske märker och ser inte riktigt lösningarna/möjligheterna på samma sätt som du skriver. Jag stirrar mig antagligen för blind på utrymmena jag har och är för ovan när det kommer till ett sådant här bygge då det ändå är min första helombyggnation av en bil.

Att trimma rödblocket som satt i från början med 3" avgassystem, ny större turbo, ny bränslepump i den befintliga bensintanken, större IC osv med allt annat lull lull runtomkring är ju rena barnleken mot detta 😅

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
8 mars 2022 · 345 Inlägg

Jag ser nu att min "250mm" markering på vänster sida i samtliga bilder är en ruta ifrån där den ska vara, den är 225mm just nu, den skulle ha vart ritad upp till rambenets underkant

Det stämmer att dragkroken är till höger på bilderna, så framåt på bilen blir då vänster givetvis.

Jag antar att det inte är detta utrymme du tänker på isåfall https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7bb69e5fd02e11e317118f3ffb97ad29.jpg

Utan snarare detta utrymme?https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6ce59a71eed3130289533ccce0e0606d.jpg

Där jag kan gå så långt som möjligt mot krängningshämmaren om man eliminerar avgassystemet helt som går över till höger sida?https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e5716252c316c44d015a59de4d940a9c.jpg

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (12 juni 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
12 mars 2022 · 345 Inlägg

Medan vi diskuterat lite kylarpositioner så har jag kletat lite på andra änden av bilen, nämligen längst fram 😊 Letade reda på "godispåsen" med massor av an-klammor och andra gummiklädda klämmor, så det blev lite borrandes och trixandes så blev det både snyggare och trevligare med grejerna
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7c923c49cb138febe10489377bc8f8a5.jpg
För tillfället behålls även växellådans oljekylare, har hittat en liten fräck grej från Audi Q7/R8 som jag tänkte lägga en beställning på och se om man kan göra lite lättare modifiering på och hitta på något med den innan jag bestämmer kylarens öde 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3d2d063b2d54072b7997c20b73600462.jpg
Sen har jag finurlat lite med kylrören där fram, som på något sätt ska ta sig från motorn hela vägen till skuffen 🤔 Så som det ser ut just nu så är det en kort gummislang och en ganska skarp böj neråt på passagerarens sida. Detta är ganska stumt tyvärr, så jag är inne på att korta av aluminiumröret och sätta en flexibel slang vertikalt uppåt till 90° vinkeln som den avkortade originalslangen sitter i nu, så de kan röra sig lite utan att dra sönder sakerna liksom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c8b499536725231adda59eba3f1d9bf4.jpg
Därefter så kommer en 90° böj bakåt för att följa rambenet en bit, men för att komma ut där det finns någorlunda mer plats så måste jag ta mig runt oljefiltret där de sitter numera.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d6668e83b7973a8580fb68907d9667be.jpg
Efter det så bär det av upp i hjulhuset 😅
Störst chans för mig att komma bakåt är bakom stötdämpare och bromsröret, får plats med 38mm rör utan att de tar i, men jag funderar på om jag ska göra det lite ovalt just när det passerar så blir det ju ännu mer utrymme till övers. Då S8'an har 1597mm spårbredd fram jämfört med 740'ns 1470mm (127mm mer eller 63.5mm per sida) så är jag inte jätteorolig över att hjulen kommer i närheten av mitt 38mm kylvattenrör längst in i hjulhuset även fast Audin har 245profil och Volvon endast 195profil 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5ebb042da20fb6d919109a330e7a4025.jpg
Här ser man något lättare de utrymmet jag nämner
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-150edf4a8ecdf0fd0e26fd4794ab498f.jpg
Sedan tillverkades den bakre delen där det ska komma ner under golvet där passageraren har sina fötter. 2st 45gr vinklar så blev de nästan perfekt 👍 Passade även på att slänga dit en till bromsrörsinfästning så det blev något mer stabilt när jag ändå grejade där i hjulhuset. Det som saknas nu är ca 20cm 38mm rör för att få ihop dessa två röriga delar 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4d0ba1d35cacba8fefb5eda064430273.jpg
Sedan började snideriet med förarsidans kylvattenrör. Massa vinklar och grejer här med, men det sitter mindre utrustning i vägen, så det blev ändå lättare att få till det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d35d8dd3d3c92a3584da69d2eb91ee32.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8da0e07619a7bec87dad65bd8cf27fd7.jpg
Här ser man förarsidans rör sticker ner åt höger, mycket längre gummislang innan aluminiumröret så de känns som att det finns mer att dra/skjuta i när motorn väl rör på sig
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4f9c1546e1da3b03f7afd345c945d96b.jpg
Under rambenet och sedan vinklas bakåt mot hjulhuset
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e6b78e288fcad7d890c416e654959fb7.jpg
Upp i hjulhuset i framkant
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f6144599be3cd2e1165c637885927850.jpg
Å sedan snickra ihop motsvarande del i bakkant som går ner under golvet igen.
För den skarpsynte så syns även slangarna för servostyrningen på denna och föregående bild. Det blev för tajt på insidan mot turbo/grenrör och innerskärmen så jag kände att ett "originalmontage" vore bästa lösningen. Tänkte lämna iväg dem så att nya fräscha slangar pressas på i rätt längder, sen ska de klamras fast i karossen med gummiklämmor 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-02980e8a71bf42449f0af29edd64ec91.jpg
Jag vet inte vad ni tycker, än. Men jag tycker iallafall att denna rördragning för kylarvattnet är avsevärt mycket bättre än mitt första försök då de låg under framvagnsbalken 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f94a327282d132f9a0bdb7c9a6c0204f.jpg

Ett 6m långt 38mm rör är beställt, så jag hoppas de kommer i veckan så jag kan göra klart kylarsystemets rör från motorn till skuffen. Men fram tills dess så är det massa vi klar att göra iordning där bak och även andra saker att ses över i vanlig ordning 🙂

Har beställt sjukt massa mer "godis", både från vårt avlånga land och från andra sidan pölen, bilder kommer såklart när jag fått tag i dem 😁

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
13 mars 2022 · 345 Inlägg

Jo jag såg att du hade kommenterat deras Facebook post om deras länkarmar om de fanns repkitt, å jag har för mig även att de hade svarat något om att de fanns ett som även var anpassade för deras andra sett?

Men ja, delarna är redan påväg över den vidsträckta blåa ytan i våra kartböcker, så just nu är de lite sent att få med ett repkitt i samma paket/beställning 🙈

Har sedan länge kikat på kW's coils då de har ver1 som passar rakt på d2'an men för tillfället kommer jag behålla audi original då jag inte har tillräckligt med dinares att ens köpa loss ver1 kittet. Sen är jag ju självklart sugen att ha något bättre än gatkittet, vilket gör det ännu mer dyrare och svårare för tillfället att få tag i för mig. Hade helst tänkt att inte ligga med någon avbetalningsplan ett tag framöver på en stötdämparsats då jag även är i husletarbranschen samtidigt 😜 Vill ju få tag i något med bra garage så jag slipper stå utomhus och skruva med min projektbil 😊

Men, blir delarna såpass utsatta när de är monterade att det skulle vara svårt att lägga på lite färg på några ytor och kanske silicon, kopparpasta eller något annat som håller borta fukt/rost för att slippa bekymret?

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
13 mars 2022 · 345 Inlägg

De låter som ett alternativ, de ska jag kolla upp 👍Men att sälja dessa igen, jag tänker, a8/s8 just d2 är ju ingen jättestor grupp, så de känns som att de kan bli svårt? 🙂

Jag vet att vi även tidigare diskuterat bromsar, att jag skulle se över dom. En framtida uppgradering jag funderat på är Touareg ok, 6-kolvs brembo fram med 4-kolvs brembo bak, finns tydligen 2st olika fram (om jag förstod rätt) ena där 330 och 345mm skivor passar och den andra med 350mm skivor. Bak minns jag inte just nu vad det var för storlek. Till vissa audimodeller så är det mindre modifieringar på oken eller om det var en adapterbygel och Mercedes bromsskivor (bland annat från ml55, jeepen med tjänstevikt på typ 3 ton) med också små modifieringar, typ förstora centeunhålet någon mm, men sen är det isåfall handbroms som jag inte kikat på än eftersom detta isåfall är en grej att se över när bilen är klar och det jagas mer effekt än nuvarande.

Men, är dessa något du kikat på eller är du såpass nöjd med dina RS ok att dem räcker gott och väl?

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
13 mars 2022 · 345 Inlägg

Så 350mm är ungefär det största man kan köra med 18" fälgar? Större än 18" ser inte så bra ut i mina ögon på en 740, så det är vad jag max tänkte ha 😊 Så kommer ju att ha ungefär samma plats som dig även här i bromsväg.

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
13 mars 2022 · 345 Inlägg

Fälgarna som följde med s8'an (har 5st) tänkte jag så småningom att ha som vinterfälgar, så de vore bra om de fick plats.

Sommarfälgar har jag inte kikat än på då bygget inte är klart, jag vill inte köpa något som ligger och kan bli skadat osv osv. Men för att vara ärlig så fastnade jag lite för rota fälgarna du använder.

Men som sagt, vore trevligt om fälgarna jag har nu kan användas utan att de tar i.

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang