Volvo 740 "AWDsome" (Volvo 740 V8 Dubbelturbo Quattro)

Volvo 740 "2.0" med modernare fram och bakvagn från Audi S8, V8 motor med överladdning samt Quattro drivsystem med växellåda och diff från A4
  • 107 Följare
  • 176 435 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 januari
_Shadow_
14 mars 2022 · 345 Inlägg

38mm röret från den lokala stålhandlaren hade äntligen kommit hem idag, så när jag vaknade efter nattskiftet hämtade jag det och fick någon timme över och snidade ihop de 4 aluminiumrör delarna 😁
Det vänstra/närmsta röret har jag modifierat lite efter att bilden togs för slanganslutningen till motorn och det andra röret fick jag någon grad fel i rotationen, så den fick jag kapa upp och svetsa om 🤦😅

På bilderna är de givetvis det raka röret endast punktat, men de ger ju ändå en idé om alla vinklar å grejer 😅

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4c16b8c60a274551cbfbf32efbc355cd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-42395aa1614e01f071e9add3aae003fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-375f3955e71c2c15909aeae9e54fc4ae.jpg



Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
16 mars 2022 · 345 Inlägg

Knåpat lite mer på kylsystemet.
Har tagit mig förbi bakaxeln, eller över kanske man ska säga? In mot skuffen i det tänkta utrymmet på höger sida av bränsletanken (i färdriktningen sett).
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-bfd9035e7068b140c864c55dc827b4e3.jpgLite trixigt att få ditt en slangklämma på tvären, men lite övertalning så blev det tillräckligt bra så de sitter gott och väl på plats 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f12b53da26eff5861168fa87b697fae9.jpg
Sen påbörjades röret som ska möta upp det främre röret vid domkraftsfästet. Har hålsågat ett 50mm hål och tanken är en slang igenom det hålet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-98f201f2edd60f45a2ca5a732e0a6faf.jpgLigger längs med ytterligare av tröskeln hela vägen till bakvagnen, men har fortfarande gott och väl tillräcklig frigång till marken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4ac32032f0ebbc4f08b0bbbe6a76f310.jpgRöret möter det bakre röret och är för tillfället punktat för att se att det funkar som tänkt, vilket det gjorde som tur var 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-536218f11d835743e5e3d5415f6df598.jpgEn helhetsbild på röret
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-479bc9c11a6f3f6ed6bcba7aeab53bfc.jpg

Sen har jag fått på bättre begagnade gummin på ett par fälgar, så även framvagnen står numera på ett par plåtisar, vilket gör det mycket lättare för mig att räkna markfrigången till allting eftersom plåtfälgen med brädlapp är 20cm hög 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-65aea41453e6dd1f79b10fac8456ff5e.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
17 mars 2022 · 345 Inlägg

Då har ett paket av tre hittat hem till mig, givetvis var det de som kom långväga, ända från USA 😊
Som en herre redan gissade sig till, men kanske någon mer? Så var det ställbara övre länkarmar som införskaffades från 034motorsport. Så nu ska det bli lättare att få till rätt vinklar i framvagnen då originaldelar inte går att ställa alls 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2954cc52027ba0c803026bd410032712.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
18 mars 2022 · 345 Inlägg

Då har paketet från Tyskland dykt upp 😊
Lite reservdelar till Audi Q7/R8, en termostat till oljan för växellådan som jag funderar på att använda, enligt specifikation ska den öppna vid 75° och isåfall leda oljan till den mindre kylaren i fronten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-318aa8f798a054167f202f85f2ff520e.jpg
Sedan har det börjats med detta arrangemang, någon som har en gissning på vad de blir? 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-53b1557a7012168c328449f130eaae33.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1d00cb118524c1974deaf753fec039ca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d42be5d51d98987121dceb4a2a15c470.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
19 mars 2022 · 345 Inlägg

400 visningar och ingen gissning 😂


Ja, men ena delen som är i svartstål svetsades fast på insidan av vänster bak domkraftsfäste
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cef08a8fae99dcfa2a0c1c14f5dfda9e.jpg
Där även 3st gummikuddar skruvades fast
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6b3299f5ffd2350a69bb75d199ea2a8c.jpg
Den runda aluminium plåten hamnar på baksidan av den elektriska vattenpumpen jag köpt till detta bygge
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-48955b4e3cff4b94f5d09c9338eea351.jpg
Sedan monterades denna aluminiumplåt på de tre gummikuddarna. Så nu är det en elektrisk hjälpvattenpump monterad under bilen, även om motorns originalvattenpump antagligen hade klarat av att pumpa hela vägen bak och fram igen, så kan denna pump även hjälpa till att få runt vattnet när motorn är avstängd i en cool down process ifall man buskört lite och behöver lite extra kylning 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-efd514d840ae9eaac61843134120104b.jpg
Horisontellt sett så är pumpen inte den lägsta punkten i förhållande till infästningen, dessutom är avgassystemet lägre än denna pump med ca 5-10cm så jag är inte orolig över att den kommer ta i någonstans. Eventuellt kanske man gör en bygel eller liknande för att skydda mot stenskott och liknande 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-64bfde81610acee89b5103153566ecbd.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
21 mars 2022 · 345 Inlägg

De kommer stå still några dagar nu, säkert veckan ut 🙈

Med tanke på att det är ett bilforum, så kan jag väl säga att de läcker "drivmedel" ur käften på mig vid jämna mellanrum, så är inte jättelätt att ställa sig i garaget för närvarande 😅🤦

Jag hoppas att ni läsare mår bättre 😊

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (21 mars 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
21 mars 2022 · 345 Inlägg

Cuefa skrev:
Krya krya! Vi väntar tålmodigt på dig smile

Tack så mycket 🙂
Har än så länge bara fått behålla vatten i kroppen, allt annat i matväg kommer ut nästan direkt 🙈 Likaså saft, läsk, proviva och annat liknande. Så man är inte jätte energisk för närvarande 😅

Såg iallafall i min email att mitt 3e paket gick iväg under dagen idag eller imorgon, så jag kanske kan få någon att hämta ut det så kan jag fotografera alla delar som kommer 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
26 mars 2022 · 345 Inlägg

Efter att ha åkt Gustavsberg i ett par dagar nu så börjar väl kraften komma åter igen och maten får behållas inom kroppen. Även fast jag rör mig kortare sträckor så känns det som att de ska komma ut igen, så än så länge tas det väldigt lugnt 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-dcd108169cc2fe95f7773cfbff9d7efb.jpg

Jag fick iallafall hjälp att hämta ut mitt 3e paket från posten igår 🙂 Det är nästan lite sjukt vad grejer kan kosta inom vår hobby när man ser allt i en ganska liten kartong 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fef928bf7c7e9f8faa2dd9c33383ed82.jpg

Hem kom iallafall en catchtank för e85, catchtank för vevhusventilationen, 2st alurör och 2st silikonslangar för att kunna göra klart insuget, 4m ptfe slang, bränslefilter, skum för e85, 2st fuelrails, högflödes backventiler, ett Y kors och någonstans runt 50 kopplingar och skarver för att koppla klart allt 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8b094c816a15fafbd2e710ebf7d05cd0.jpg

Nu väntas de bara mer ork i kroppen eftersom de tog typ 5 dagar innan man kunde börja använda toaletten som en normal människa igen 😂 Så de känns lite som att man ligger efter i projektet nu, men frågan är, kan man verkligen ligga efter i ett sånt här projekt? 😁

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (26 mars 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
29 mars 2022 · 345 Inlägg

Lite mjukstart på den nya veckan med nya krafter i kroppen 🙂


Började med att skapa två nya gummifästen till avgassystemet, inga bilder direkt tagna på det men de syns nog säkert på någon av följande bilder, efter det grejade jag ett nytt stöd till kardan, de första blev lite stort och var riktigt nära avgassystemet nu när jag lyckats hänga upp det bättre samt fått lite mer avstånd till mina nya bränslerör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-be8a1cc681732ad3bf3dcddbbdc56291.jpg
Efter att första biten var klar så blev det till att mäta mer och få till två stöd då volvons och audins kardanstöd inte är på samma ställe, konstigt nog 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-00da55ded225c48b34e57a66a0d42d02.jpg
På med lite grundfärg och genomgående skruvar med volvo låsmuttrar
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cf86da315db6e552a2249eedde070fc3.jpg
Blev genast mycket bättre med utrymme till allting 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-96429af979dd514e8be5607e814c2e54.jpg

Sen började jag plocka med de nya godsakerna jag fick hem i fredags 🙂
Hade givetvis tänkt lite fel med kopplingarna, så blir en tilläggsbeställning, sen var grejerna lite större än vad jag hade hoppats på/mätt och lite sånt, så planen över var allt ska få plats ses över lite för tillfället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9c65c334820067fea6f7fc400a8264d6.jpgEn tanke just nu är att höja hatthyllan någon cm (fattas 5mm för stt den ska gå fri där), sen pump och filter bredvid, en annan är där den står på bilden och den tredje som jag kikar på är som Martin förklarat tidigare, att ha den lite under huvudtanken med självfall ner till den.
Batteriet kommer att hamna till höger om huvudtanken på bilden, under hatthyllan iallafall, under alla verktyg som ligger där så har jag en Volvo originalplåt från en S60 att fästa fast batteriet i.

Sen kom jag ju att tänka på, eftersom bilen står på hjul, så har ju fjädrarna sjunkit ihop, så då passade jag på att kika hur det blev med mina vattenrör i förhållande till stötdämparna i framvagnen, vilket ser lovande ut 👍
Enda gången de kommer bli mer på håret är sålänge jag kör med original dämparna och man accelererar riktigt kraftigt eller på annat sätt får de främre stötdämparna att fjädra ut max. Planen är coils i framtiden, men en uppgradering åt gången 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cf80390a696579363e53524090d1389e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8ee5c8f645a84338e4c7ec6d0bf2c38b.jpg

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (29 mars 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
29 mars 2022 · 345 Inlägg

Lite mer småfix gjort under dagen, burken till vevhusventilationen kom till sin plats, det blev längst in mot torpedväggen mellan mina förstärkningar som sitter där sedan tidigare
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2812c72c16e5d1ee03d6b68957e1c5f9.jpg
Kändes spännande att ställa sig och svetsa till två nya vinklar på sprillans nya grejer, men det blev gott resultat och burken sitter bra där den hamnar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c071f747dc3fca1288585ce2f7ca61ec.jpg
Två anslutningar för ventilation från motorn och den tredje hamnar före turbon på någon sida. På motorn sitter det slangar med slangklämma, så för enkelhetens skull blev det push on även på burken, om det blir utbytt i framtiden får vi väl se, de flätade slangarna är ju ändå rätt snygga 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5083d8dabcd7f493c61f829ac3def224.jpg
Planen är att slang "2"  kommer att dras från toppen och in i ena anslutningen på burken medan den andra slangen tas från oljefällan "3" som sitter mellan topparna. Slang "1" mellan topparna kommer att behållas.

På detta sätt tänkte jag att båda topparna blir ventilerade och blocket blir ventilerat var för sig, men det kanske är någon som läser detta och är mer insatt om jag verkligen behöver 2 olika slangar för ventilation eller om det räcker med den originalslangen märkt med "3" till vevhusventilationen? 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f36c3a6137d7179005cd78cb33bebaed.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
31 mars 2022 · 345 Inlägg

Hittade en plats för min bränsletrycksregulator 😁 Tyvärr hade inte tryckmätaren kommit än för den var slut i lager, men den blir monterad när den väl dyker upp 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ba00f586a5a5bdb977040294de82ac84.jpg
Sedan började jag kika på mina nya fuelrails som egentligen är till Audi 4cyl 1.8 motorer, men de är rätt cylinderavstånd osv så de passar bra 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5c8e574c4db4c5f8a9ae92bf5b3687c8.jpg
Med lite snabbt mätande så behövdes det bara borras 2 hål i vardera skena så gick de att montera, en tunnare bricka på 3mm behövdes dock mellan insuget och railen, men det blev bra 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-55ad9ebfa5708a20ce4861ed814243bf.jpg
Färdigborrat och på plats, känns nästan som man skulle ha gjort iordning insuget när man ändå höll på, men de får bli sen 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-15a27c2120ef39754c50f2262dd431a1.jpg
På plats i bilen igen 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cf0c5d855ec91c9dd80a77d63d7e3081.jpg

Sen var det ju bara en sån där typisk grej. På original fuelrailen så sitter ju både gasvajer och vacuumklockan för farthållaren, det är ju inte direkt att Nuke fuelrail kommer med fäste för detta 🤦🤦https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-06c228166cd74d0c8aec6d7b4b088001.jpg

Så nu skapade jag såklart jobb för mig och försöka få till ett nytt fäste för gasvajern som helst inte sitter monterad i mina nya fuelrails och eventuellt ett fäste för att få dit vacuum klockan om man stoppar i farthållaren igen 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
1 april 2022 · 345 Inlägg

Lite bilder på när jag meckande med tryckrör på kärran för ett tag sedan, upptäckte nämligen att ja helt missat att lägga upp dessa tidigare. Men lite tankar angående besiktningen då jag ska använda en återcirkulerande dumpventil (25mm) eftersom luften ej får gå ut i atmosfären, men jag har givetvis även en större dumpventil (50mm) som då såklart är atmosfärisk dumpande. Funderar på om man kan göra en adapter från 50mm till slangkopplingen för den återcirkulerande dumpen, så kan man nyttja samma hål till de bägge två 🤔 På så sätt slipper man två olika hål i tryckröret, får se vad jag hittar på. Här är iallafall höger fram där jag funderar på om jag ska sätta den större 50mm dumpen, så den hamnar bakom kofångaren sådär lagom dolt montage 🤔
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9e150ba7d3cd3ebeafefb68a7dee1205.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7c6287b11a411d87cb3db1c79f41ff4d.jpg
Här är förarsidan iallafall, en kort böj runt ac-kompressorn (om jag bestämmer mig för att ha ac såklart) annars kan man ta bort den och få mer plats för tryckröret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e2c3f40f5cd1ac34df705e6c63513061.jpg
I sista beställningen så kom det även de sista 45 och 90gr röret jag behövde för att få ihop trycksidan, även en flexkoppling och en 4" silikon förminskning som passade rakt över gasspjället 😊 Den längre 45gr vinkeln behöver förlängas 5cm eller så, så att den räcker till skarven som syns längre ner till vänster i bild, det är även här någonstans jag funderar på att montera den återcirkulerande dumpventilen då det blir kortast väg till insuget igen 🤔
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6c280a80b0de2ab698375bdcb4b1a90a.jpg
Men de blev iallafall lite ptfe-slang till fuelrailsen idag 😊 matning till fuelrail, en slang mellan de bägge railsen i framkant (glömde ta kort) och en retur till bränsletrycksregulatorn. Sedan från regulatorn till returledningen under bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-68fbc93ebcf32d0819a7fddd2907b0fb.jpg

Jag har även hittat detta citat på SFRO's egna hemsida:
"Om man vid motorbyte kan använda original avgassystem från donatorbilen så kan man också klara sig utan bullerprov."
(https://sfro.com/index.php/bil/80-nytt- … ggt-fordon)

Och så som jag vill tolka det så om jag lyckas få dit sista slutdämparen från min donator S8'a, så har jag alltså ett komplett original avgassystem från donatorbilen på min 740, men självklart modifierat så de passar på min bil 🤔 Vore ju trevligt om man slapp något moment iallafall under byggets gång som man behöver oroa sig över 😁

Någon läsare som är insatt inom detta?
(Jag har skickat mail till sfro angående detta och frågat, men har inte fått något svar än)

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (1 april 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
2 april 2022 · 345 Inlägg

Aah, bummer 🙈 jo, informationen är ju ett par år gammal som står på sidan jag länkade till, så det är mycket möjligt att de är hårdare på det nu. Angående insug så är planen någon form av lättare modifierat originalinsug från lämplig bil vid det eventuella bullerprovet, alternativt flytta in de öppna filtret in i motorutrymmet och någon form av ljuddämpande isolering eller lämplig box att stoppa det i, om det behövs lösas så är de klart att de blir löst 👍

Catchtanken är enligt uppgift på 3l, jag tänkte att när blir dags att trimma upp motorn så är det ju inte nackdel att ha något ordentligt, så jo, den är något större än vad jag trodde att den skulle vara.
(EDIT: ser nu att den är ca 3.6l utan de interna bränslepumparna, det är samma burk till interna, med de monterade så blir den 3l)

Termostaten har jag testat att suga/blåsa i, så det är öppet till retur mot växellådan på den när den är "stängd", samtidigt som det är en väldigt liten öppning mot kylaren så det är lite flöde dit konstant (och tillbaks givetvis).

Den elektriska vattenpumpen är pwm styrd och ska öka i flöde ju varmare motorn blir, jag köpte med den digitala datorn som styr pumpen, så jag tror inte det blir ett bekymmer. Jag lär heller inte vara den ende i världen med en liknande lösning som jag har och har inte hittat något bekymmer när det kommer till flödet med den mekaniska pumpen kvar på motorn. Annars är det ju ganska lätt att kika på när motorn väl går att starta upp, typ dra ur strömmen till pumpen, koppla returvattenröret till toppen på annan genomskinlig tank och botten tillbaka till motorn, så ser man om de kommer in vatten, sedan kan man ju ta bort elpumpen och koppla förbi med slang och se om det är någon flödesskillnad med/utan en avstängd elpump i vägen.

Ohmarn här på garaget har en Volvo 965 med ABZ motor på 1.3bar laddtryck med en hx55pro turbo, endast en öppen catch för vevhusventilation från original oljefälla vad man kan se, används iofs som driftingbil.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-87a1e3226c2253bbf5630488c82abc9d.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-44e8866bedd3b86bcf0f6f0803910707.jpg

Matsabusen här på garaget har en AKG med BW9180 med nånting runt 1bar, lite osäker på exakt hur hans vevhusventilation ser ut då man bara ser slangen från höger cylindertopp mot andra cylinderbanken i hans bygge, det verkar dock inte gå mot insuget till turbon, så jag misstänker burk med öppet filter här med? Denna bil används som banbil åtminstone.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f205232d0b5bf973f21ce22eeb21d19d.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6a340bcb2fd822dca3017fe5f5679260.jpg

I usa så är det en kille som byggde en Fiero med en ABZ, är lite osäker på laddtryck och hk/nm i denna motor, men han använder också endast original utgång för vevhusventilationen. Denna bil används lite överallt, finns ett gäng videos när han är ute på gata och kör med den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-67acb162409514793488724cf919f5db.jpg

Så ja, lättast blir ju såklart att göra så gott man kan och så kan man ju koppla in en vacuum mätare, så man kan se vad de blir för värde i vevhusventilationen tänker jag, så det inte sticker iväg. Men 2/3 av de jag kikat på ser ut att ha iallafall endast oem vevhusventilation med öppet filter på sina bilar, inget vacuumsug från turbo, medan den 3e har vacuum från kompressorn.

En annan intressant grej som jag hittat nyligen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d0db8007f6ff9b41453223d9fc0ec757.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d7fc2fea7144375867e281dd642bdca7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9cae570596e9b0e12ae47fdb3fb8a026.jpg

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (2 april 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
2 april 2022 · 345 Inlägg

Har för mig rekomendationen är att borra ett eller om det var 2st 5mm hål i termostaten för att hålla flöde genom den, åtminstone.
Vattenpumpen går att kolla på då den inte är inkopplad utan endast upphängd än så länge, kan ju ta ner den och tejpa fast en vattenslang/duschslang och se vad som händer.

Att deras vevhus inte är loggade eller uppmätta är mycket möjligt, jag har inte frågat dom, men det var därför jag nämnde att jag har ju möjligheten att koppla in en vacuum mätare och se hur det beter sig i åtminstone min motor.

Men det är även därför jag har fler v8'or, så jag kan köra med nuvarande motor och puttra på 0.5bar överladd och köra till tjorren å köpa en glass då å då, just då kanske original vevhusventilation räcker till med singel slang till olje catchtanken tänkte jag.

Sen när det väl är dags att sikta mot 800-1000hk i nästa motor som kommer bli helrenoverad och uppmålad osv, med smidda stakar/kolvar, kanske en annan vev osv beroende på vad man hittar, så förstår jag att vid 1.5-2bar överladd så behöver man bättre vevhusventilation och då är tanken att svetsa lite nya anslutningar på ventilkåporna där man kanske kan få till en enklare oljefälla redan i kåpan, för att sedan hamna i vevhusventilationens burk, och då kanske man till och med kan köra med dubbla catch, en till varje turbo/ventilkåpa för erforderlig vevhusvent.

Men till att börja med siktar jag på att kioskvältaren ska igång, och då kanske inte det behövs vara det värsta på en gång med så lite laddtryck?

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
3 april 2022 · 345 Inlägg

Här hamnar gasvajern iallafall 🙂
Blev ett fäste av ett rör och lite plåt samt originalfästet från fuelrailen som inte används mer, passade även på att modifiera klockan till farthållaren, så nu sitter det bra igen 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d7a0e1eba4c03fffb1cbe0626728cd61.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1f56745c3269b2b2603039184a166f83.jpg
Nästa problem som dök upp är ju givetvis att gasvajern blev för lång nu 🤦😅


Jaja, började att gå igenom alla vattenrör jag fixat till kylarsystemet, hittade en missad svets på typ 10-15mm 🤦
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fbcfd8e0d92f0f6abc931e31acabcd91.jpg
Även lite skit som jag missat
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0c335946e037b77fba740622908e6f28.jpg
Och en del porer. Så det kommer att fortsättas i veckan att jaga porer, för det var några fler än vad jag hade trott att det skulle vara 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ed4b113c237ab096cae96488bdcfe688.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
4 april 2022 · 345 Inlägg

Jaha ok, ja då förstår jag mer hur du tänkte 🙂

Jag vill minnas att jag skrivit rätt tidigt i tråden att min plan är att använda denna motor och besikta bilen med och ha ett lågt godkänt antal hästkrafter, när bilen är registrerad och klar och går att köra/busa med så kommer de ligga runt 0.5bar laddtryck men absolut max 0.8bar vilket borde ge gott om glädje. Men för framtiden så har jag en likadan motor till, men även en AQH (40 ventilars 360hk) och en PT (32 ventil 250hk) där PT är reservmotor ifall nuvarande motor skulle anses för stark (denna motor var från början tänkt i ett amatörbyggt fordon på ca 1000kg, men är pausat för närvarande till detta bygge och finns då till förfogande såklart)

Så då när bilen är klar tänkte jag helrenovera nästa motor med full packningssats, ny vattenpump, kanske blästra motorn eller åtminstone tvätta de rent, så allt blir fräscht, måla upp detaljer osv osv. Se över vilka vevstakar som är bra utbytes, om kolvar kan behöva bytas, eventuellt om veven också behöver ses över och kanske skaffa bättre turbos (BW sxe turbos i s200 eller s300 serien vill jag minnas att jag kikat på). Vid detta tillfälle kommer ju laddet att skena lite mer så då kommer jag kika på nya/"bättre" anslutningar för vevhusventilationen (eventuellt svetsa nya an-anslutningar i ventilkåporna) och kanske skaffa en burk till om det skulle behövas, jag är även här sugen på något annat än VEMS (då mitt är snart mer än 10 år gammalt) där Maxxecu fallit mig i smaken då man kan få mycket bättre kontroll över alla grejer, så som du har på din maskin 🙂 Drömmen är väl 800-1000hk, så man får väl se vart man landar till slut, det är ju ändå något/några år i framtiden.

Så, frågan var kanske lite väl luddig då den missuppfattades eller att jag inte tänkte på att skriva ut alla mina tankar, var iallafall tänkt om original slangkoppling med en slang från motorns oljeavskiljare/vevhusventilation till oljecatchtanken skulle räcka till för 0.5-0.8bar.

Men givetvis kommer jag att ha en vacuum mätare ansluten för att kontrollera att vacuum verkligen erhålls så att man/jag slipper blåsa packboxar eller råka ut för samma missöde som dig 🙂 (om det nu berodde på övertryck?)

Ewp'n, jag testade att blåsa lite lätt med tryckluft, gick utan problem, testade därefter både att blåsa/suga på den och spola under vattenkranen, min ewp var de iallafall flöde igenom på 🙂 men de såg även ut som att impellern stod still när jag använde tryckluft/vattenkranen, så de behövs mer kraft än så för att elmotorn ska gå runt.

Jag har inget jättebra ställe att provtrycka mina rör om man ser de till att doppa röret i något, så för enkelhetens skull har jag för närvarande kopplat in dom i bilens kylsystem, så jag fyller kylsystemet med tryckluft, via lilla övertryckslangen så kylarlocket sitter kvar på expansionskärlet. Jag har även med manometer kikat att expansionskärlets lock löser ut vid 150kpa, så jag fyller systemet till 150kpa och läcksöker där med såpavatten.

Funderar dock på att ta bort rören från bilen och med några egna pluggar trycka ett något högre tryck (200-250kpa) bara för att vara säker att det håller om något oförutsett händer och trycket bygger upp för snabbt, vilket tydligen inte var en jättedum tanke då även du föreslog det 🙂 Så med veckans arbetsschema så hoppas jag att jag hinner klart med dessa rör innan helgen och kan gå på de andra grejerna igen.

Angående catchtanken, så även om jag monterar oem slutdämpare och tar bort röret över till höger sida så blir den jag köpte tyvärr för hög för att få till med självfall, så är just nu mer inne på att stoppa audins originalpump i huvudtanken och mata catchen med, och om detta skulle generera massor av värme så får jag kika på om en bränslekylare är ett alternativ och om denna går att montera under bilen på matning eller returledningen (där bl.a volvo 940 har sin huvudpump sittandes) eller om man ska göra något i fronten eller i bakändan.

Jag är iallafall pepp på att när kylsystemet är klart och bränsledetaljerna är på plats, kunna vrida igång motorn för första gången på plats i karossen 🙂


Då det är alltid intressant med bilder, så bjuder jag på en helhetsbild hur de ser ut i motorutrymmet för närvarande:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-811bfabecd639c43bb220895a825f15d.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
10 april 2022 · 345 Inlägg

Det har som sagt vart ett jagande efter porer i mina "fina" svetsar längs med skarverna i kylrören när jag haft tid.

För att enklare jaga efter dessa så fixade jag till två pluggar, en till varsin ände av rören, vem behöver vara snygg när man är tät? "Haha" 🙈😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ba17f8c7552b167e5f0687f5bc1ba8de.jpg
Ett 11.5mm hål borrades i den ena pluggen
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f7828fc3837f8852add03b4a7354d873.jpg
I detta hål monterades en bilventil
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f48ede38213066736d11c47b7f005e0b.jpg
Sedan kopplades tryckluften in och jakten var i full fart, 3 bar tryck, är ju 1.5bar i kylsystemet så lika bra att kika med högre tryck för att vara 100% säker, fram med Yes flaskan och en sprayflaska och sätta igång och spraya alla skarver för att se vem som blåser såpbubblor 🙈😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-981bda841ac19fd2f67a9515a7d198ce.jpg

Och jaaa, de fanns ju lite att se över 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8f187217a5f2b72f39d1c98e58b3d4c9.jpg

Så de få timmar jag gjort i garaget denna vecka har varit att jaga dessa pyttesmå läckor 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
11 april 2022 · 345 Inlägg

Välkommen in i matchen, och ja, det är rätt skönt att kunna sätta 3bar på alla rör utan att de bubblar om dom, men det har vart ett väldans jagande 😂

UniCross skrev:
Tänk känslan när allt är tätt sen, va härligt! big_smile

Hur som helst, nöjd över att alla rör faktiskt är täta så monterades de upp igen under bilen 🙂

Här är skarven mellan röret från hjulhuset vid höger framhjul till det som går bak mot kylaren
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0a453f814e0810a7bade2741c382ae72.jpg
En längs med bild
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-10dd57025b819e7297327650a1d14d3b.jpg
Skarverna upp över bakvagnen in i skuffutrymmet
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-af664bc3aecfb004fd5df852ac23f247.jpg
Returen tillbaka från kylaren in i vattenpumpen
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-13a3604dc9899f3f87a8881469415113.jpg
Från pumpen och fram mot vänster framhjul
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-aabb89da78daca7c038ea6e94617d42a.jpg
Skarven mellan röret inne i vänster fram hjulhus och det som kommer från ewp'n
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d312f16120392a9bb42124ace2200f12.jpg

Sen så trycksatte jag hela systemet med tryckluftpistolen, laddtrycksmätaren jag kopplade in på skoj ökade och ökade, vid 1.5bar så öppnade locket till expansionskärlet och släppte ut övertryck, precis som de skulle.
Men den ajönk till 1.3bar innan det stabiliserade sig, så det kanske är dags ändå att kika efter ett nytt lock 🙂

Tyckte att jag hörde en mindre läcka ändå bakifrån motorn, det visade sig att en av banjoskruvarna på ena wg'n inte var riktigt tät utan de bubblade där.

Drog försiktigt åt den, fortfarande läckage, drog lite till, blev mindre bubblor men de bubblade ändå, så jag drog försiktigt lite till

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-35598e3d724e9345dc61239c16e2b18f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-36b7021cce7e6298d966fd36cb96f174.jpg

Dra mig baklänges vad besviken ja blev, den bottnade antagligen och därför blev det inte tätare ju mer jag drog, utan de var skallen som roterade medan kroppen stod still 🤦

Jag fick åtminstone ur delen från wg'n, så nu blir de till att beställa en (eller ett par) nya banjoskruvar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-83eb9ee32535e057533d307babc0b9ae.jpg

Så just nu så får jag pilla med annat tills skruven hittar hem hit, soppasystemet antagligen, ska beställa nu ikväll tänkte jag så hoppas jag på att få den innan påsk 🙂

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (11 april 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
11 april 2022 · 345 Inlägg

Jag hade hoppats på att min fastsättning av aluminiumrören före/efter gummislangen hade räckt för att fixera fast tillräckligt mycket för att eliminera vibrationer/vridningar som ev nöter hål i slangarna.

Då domkraftsfästet fram som slangen går igenom inte används längre (lyfter fram i infästningarna till framvagnen pga vikten på bryggan istället för dessa lyftpunkter) så skulle jag lika gärna kunna kapa bort dem helt och hållet, vilket då skulle ta bort bekymret att de går hål i slangarna.

Så är fortfarande i valet/kvalet att behålla infästningarna så slangen inte rör sig allt för mycket/sitter lite skyddad eller att ta bort all metall runt så att slangen ligger mer fri 🤔

Vilket är det bättre alternativet tro?

Hållet är iallafall gjort med en 50mm hålsåg (så det är väl något större diamter på hålet) och slangen är ca 45-48mm nånting i yttre diameter (lite mindre diameter i groparna mellan spiralfjädern) kan mäta med skjutmått ifall exakt diameter är intressant.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2f91b4706a8a4d2b27f05abedaf0174a.jpg

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (11 april 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
17 april 2022 · 345 Inlägg

Kopplade in min gamle laddtrycksmätare i kylsystemet via en slang 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f9c547393fe76d47bd799f5cec4a5ce4.jpg
Fyllde systemet till 1.5bar och locket på expansionskärlet öppnade och släppte ut trycket över 1.5, men de verkar ha blivit lite gammalt då de fortfarande släpper ut övertryck (hörbart) så jag får nog köpa ett nytt/bättre lock 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-155687e9457bd8d744e6a7b67303a8a6.jpg
Den nya skruven för banjokopplingen är iallafall helt tät, så nu ska kylsystemet vara helt tätt 😊 (de lilla skummet är från när jag sprayade, ej läckage)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e7ce601193b69f01595fba200d74d4df.jpg
Sen köpte jag på mig kantlist, som det diskuterades lite om här innan 🙂 Är väl bättre att vara helt säker trots allt
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-89cbab633cf35cd02182aad7eef396d4.jpg
Den listen hamnade givetvis i hålen för kylarslangen som går genom plåten för domkraftsfästet. Jag passade på att mäta och slangen är 48mm ytter och hålet/genomföringen var 55mm i diameter. Kantlisten bygger ca 2mm, så då blir det 3mm större hål än slang, men slangen ligger ju givetvis inte helt centrerad tyvärr
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-39ba5d1338cde78ff49ea577a48896d4.jpg
Sen åkte slangarna i och allt skruvades på plats igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-35243671d35f7814e47e78f485cc2c50.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f486ca87848592e397b7b7606d33d6f6.jpg

Sen har det varit Elmia, påskfiranden, födelsedag, arbete och andra sammankomster, så har inte hunnit mer för tillfället.

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (21 april 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang