Volvo 740 "AWDsome" (Volvo 740 V8 Dubbelturbo Quattro)

Volvo 740 "2.0" med modernare fram och bakvagn från Audi S8, V8 motor med överladdning samt Quattro drivsystem med växellåda och diff från A4
  • 107 Följare
  • 176 434 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 januari
_Shadow_
21 april 2022 · 345 Inlägg

Har gjort mig lite mer stag i 3mm plåt till fuelcellen, så det blir mer för den att stå på och fördela vikten mer. Tanken är sen att i alla glipor under/på sidorna att sätta dit 0.8 plåt så det blir tätt runt om cellen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-006cc493d00755189e92d9da98629fd7.jpg
Sen fixade jag till 4st fästöron i 3mm som jag tänkte att catchtanken för drivmedlet ska monteras fast i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-89a28b26910b189da22e7ff9572efd96.jpg
Efter massa måttande och mätande så med alla kopplingar som ska på i toppen, blir det nog bäst under hatthyllan pga dess höjd. Den är 26cm hög med nipplarna, när man sätter dit 90gr vinklar så blir den drygt 31cm hög.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c73710646471e7a60eb29aad45cbcef4.jpg
Ytan jag hade med självfall blev för litet, även om jag hade valt en 2 liters Nuke catch så är den enheten 18cm hög + nipplar + kopplingar, någonstans 25,5cm skulle jag tro, visst att utgången på tanken är något högre upp än botten på tanken så att man kanske kunde sätta en stum 90gr koppling eller en liten banjo, men jag tror det hade blivit rätt tajt ändå med utrymme. Även om sopparören är ganska nära lägsta punken på bilen så känns det på något sätt lite fel att montera en bränsletank som lägsta punkt, för om något skulle komma åt den så att kopplingen/slangen släpper så rinner 60l ut på backen. Hursomhelst så är även Nuke'n är dubbelt så dyr som den jag köpte och nästan halva volymen (2l / 3.6l) så jag hoppas att jag gjorde det bättre valet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6ce59a71eed3130289533ccce0e0606d.jpg
Sen fixade jag till en vinkel i fyrkantsaluminiumrör som bränslepumparna sitter på. Då jag försöker få alla soppadelar placerade under hatthyllan till vänster om fuelcellen för att spara på plats i resten av skuffen, så blev det ett stående/hängande montage. Pumparna med backventiler bygger lite högre än vad jag tänkte mig, soppa in är i "botten" av pumpen och soppa ut är ju då i toppen där 90gr vinklarna sitter. Planen var att bränslefiltret skulle få plats under pumparna, så att slangen från pumparna går mot ryggstödet in i filtret, sedan tillbaka mot pumparna för att göra en vinkel till matarledningen. Nu blir nog bästa alternativet att runda catchen och ha filtret monterat över huvudtanken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8e9c72129053b8ddcc0764a16ddf9aef.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
25 april 2022 · 345 Inlägg

Fixade iordning lite ptfe-slang till bränslesystemet. Även fast jag gjorde slangarna lika långa (skiljer kanske 2-5mm i längd) så tänkte jag inte på att anslutningarna satt olika långt från varandra 🤦 så de ser givetvis ut som att de är olika långa 😅 (från catch till pumparna t ex). Sen är det även en matning från huvudtanken till catchen samt en överfyllnadsretur i bakkant
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-28eaa4cf57aafc587ded4fe61399c1e5.jpg
Efter lite måttande så hamnade soppafiltret längs med straxt ovanför fuelcellen, så det blev en liten vinkel i aluminium där istället för att svetsa en klack i tanken. Överväger ändå om de skulle vara värt att göra det, men tänker att eventuella vibrationer kanske inte är jättebra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-025b915408e5fda7e27529ee2b350968.jpg
En annan vinkel bara på samma arrangemang.
Från huvudpumparna går matningen till ett y-kors bakom catchtanken med en 90gr vinkel in i soppafiltret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-409767d571e790a9833f931842e85ae6.jpg
Sen blev det ju en matarpump i fuelcellen, då jag en gång i tiden köpt mig en gs341 så tänkte jag att jag kan ju alltid testa med den inuti tanken. Den är inte direkt gjord för att gå med etanol, men läser man på internet så har det gått bra för många andra. Sen i framtiden blir det en "riktig" pump istället tänkte jag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-643d8501cc7c086ca1e59fc305fa9857.jpg
Lite ställbar i höjd/djup med en svetsklack längst ner på vinkeln och klämma runt isolerbandaget, elkabel som ska klara av alla sorters drivmedel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a5c980717e9078ee7253035034b969d5.jpg
Pumpen hamnar i den djupaste delen av cellen, men ligger inte nere i botten och suger eventuellt skit som kanske hamnar där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-81d54362263e682aed0e8a38797fed9c.jpg
Locket fixat med genomföringar för soppan och elkablar, så en lätt böj framåt och elkablarna stripade med buntband som ska klara etanol och bensin.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7658be1c991a3e58608aec52b4db6633.jpg
Genomföringen inifrån tanken med svetsad tankgenomföring och 2st isolerade m6 kabelgenomföringar. Tyvärr fanns det bara svarta gummiskydd till anslutningarna på utsidan, så "+" hamnar till höger because it's always right to stay positive
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7beb1103231d7c83083df9fd0cf22079.jpg
Sen en "kul" grej när man beställer saker, så brukar man ju oftast betala för kortare leveranstid, men denna gång blev det mer mil för pengarna, 45 mil extra 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-44e06aafd41f131cecb2a214fd1598b9.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
29 april 2022 · 345 Inlägg

Började knåpa lite på plåtarna som ska täcka de stora hålen till höger och vänster om fuelcellen.
Då jag i slutändan vill ha ett plant golv i skuffen, så blev det lite vinklar och grejer för att kunna få till ett stöd för det tänkta golvet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-33358055a396963ba41b7caf441c5444.jpg
Kändes även lite klurigt att få till genomföringen för soppan på ett bra sätt samtidigt som slangen till kylaren skulle få plats, men det blev bra till slut tycker jag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-20b742002778af4a17256905689e42f8.jpg
Här är undersidan av plåten (såklart) där soppa och vattenslangen ligger. På skottgenomföringarna till soppan så har jag köpt 1.5mm tjocka karosseribrickor för att sprida ut trycket mer då själva kopplingen i sig själv hade liten anliggningsyta, tänkte så att vibrationer inte övertalade kopplingen att komma igenom plåten/golvet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fcf41f3555a909699da7fd8a93ad19a6.jpg
Sen började jag tänka på den lilla boxen jag just skapat till vänster. Den är ju trots allt öppen underifrån, så när man kör så finns det möjlighet att skit virvlar omkring, även fukt för den delen, lägger sig ovanpå rambenet som man inte kan komma åt och få bort som kan orsaka bekymmer i framtiden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a60d3a403f730494d7ac762e192e9a0e.jpg
Så jag tog kapen och kapade bort den helt enkelt.
(En gång i tiden hade jag 4st 6x9'or i hatthyllan, dessa hål är kvar om man kikar, ska se över detta och lägga ny plåt där är tanken så det blir "helt", alternativt köpa mig en tunn aluminiumplåt som täcker allt)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a5262bcb7c53a725a07b7c1f359adafe.jpg
Sen skapade jag en likvärdig plåt och monterade på andra sidan. Bägge hålen fick en sån där kantlist för kylarslangens skull, men även för att täta något bättre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-11e96ad7abad95fe3ee16f4a72e0fe34.jpg
Lite av en helhetsbild på installationen. Här kan man även se 3 av slangarna jag tycker är lite för långa, så jag är inne på att inhandla 3st nya "oliver" så jag kan korta dessa tre (returen bak till vänster i fuelcellen, matningen från fuelcellen och returen från skottgenomföringen, syns bättre på nästa bild)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-495d53ab0341dd81549c20c3a80efbf1.jpg
Jag har även fått tag i mitt efterlängtade paket (till slut), detta paket innehåller bland annat en vinkel till denna skottgenomföring som saknar koppling. Så vid tillfälle ska jag fixa till den sista slangen så bör soppasystemet i skuffen vara klart (Bortsett från bränslepåfyllningen utanför karossen ner i fuelcellen såklart).
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-afd0881527b1321c31dc534457e41ba6.jpg

På Elmia så pratade jag en del med en SFRO man som befann sig på mässgolvet.
På honom lät det som att mina idéer (som nu mestadels är genomförda) var bra, men han tyckte att jag skulle se över infästningen till kardanaxeln (Volvo har original en plåt med 4st skruvar) och att jag borde kapsla in bränsleanordningen bättre i skuffen med det avseendet att det får ej finnas chans att bensin (e85) ångor kan komma in i kupén. Så ett hölje bör byggas runt allt tyckte han.
Dock vet jag att Vovvo här på garaget med sin 740 v8 quattro lyckades med fuelcell i skuffen utan att kapsla in det allt för mycket. Så får se vad man kan få för utlåtande när det väl är dags. Han har, så som jag tänkt mig, klätt in (byggt om) ryggstödet och hatthyllan vilket jag trodde var tillräckligt medan SFRO menade på att det är öppet till höger/vänster där kablarna går igenom.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-408853aff8688f0f09e82d03187cbf40.jpg

Sen var han lite osäker på om min bil skulle klara vikt/effekt förhållandet då han höftade till på 1600kg bil och 20kW/100kg bil (Ca 435hk). 1650kg bil skulle ge mig 450hk vilket också kan vara gränsfall. Vid tidigare diskussioner har det vart tal om som absolut minst 0.4bar överladd på E85 konverteringen, men har även hört talas om 0.3bar som lägst. Teoretiska siffror är åtminstone 442hk med 0.3bar, 476hk på 0.4bar och 510hk på 0.5bar. Hur bra detta stämmer in på verkligheten vet jag ej, men någon som trimmat en audi sug-v8 kanske kan bekräfta någorlunda hur mycket effekten steg vid olika laddtryck? Om det verkligen är 30% extra hk med 0.3bar, 40% med 0.4bar, 50% med 0.5bar osv.
Som backup har jag iallafall en Audi PT-motor på 250hk, bägge grenrör, ventilkåpor, generatorfästen osv passar mellan motorerna men motorstöd och kamsynk är inte flyttbart, tvivlar på att hela topplocken är flyttbara, men med relativt små ombyggnationer så kan jag åtminstone få i den motorn istället och klura ut kamsync borde inte vara för svårt. Teoretiskt med 0.5bar ladd så blir det 375hk och då behövs "endast" 1380kg bil för att få det godkänt, min 740 vägde 1420kg från fabrik enligt uppgift.

Känns som att jag bör få bilen till en hyfsat rättvisande våg innan jag tar beslutet om vilken motor jag behöver monterad vid registreringen 😁

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
2 maj 2022 · 345 Inlägg

Efter pratet om kardanaxels infästning så googla jag lite på hur den ska sitta, för det hade jag ju inte fotograferat på min donator, men den som söker finner 😊 På fotot ser man iallafall att stödet kommer först, sedan knutkorset och sist skyddet ifall något går snett, eller omvänd ordning beroende på vad som är faktiskt framåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-914b732e95f0e5362cde3605646604f2.jpg
Sen var de bara att hasa sig under donatorbilen och kika i vilken ordning alla delar sitter. Fotot är taget bakåt i färdriktningen, så alltså kommer stödet först, knuten sedan och skyddsplåten sist.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-dd0d3e17e5f38f15e2d2e94d0e6d9544.jpg
Medans jag har monterat knuten först sedan stödet, då jag tänkte att motorn rör sig mer än bakaxeln så att knuten skulle ta upp eventuella rörelser och stödet skulle se till att kardanen är rak till bakaxeln. Så här behöver jag göra om för att få det rätt såklart, för det är väl lika bra att montera kardanen i samma riktning som den är original, då det ändå har funkat på alla S8 från fabrik.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9d71c8d8dc312d1fea5760fd8c0bb24d.jpg
I paketet som åkte långväga och blev vilse, så var det iallafall ptfe gängtejp, så jag kunde montera en tryckmätare på min BTR.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d15922868bced2bed0ac99b7ff82e046.jpg
Även en svetsmutter i aluminium, så jag kunde svetsa fast ett fäste för vattentemperaturgivaren till den elektriska vattenpumpen jag monterat på bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6838c2c339f58609ac26daabd6ac9fb7.jpg
Det var även med en 60gr vinkel, för att få klart soppasystemet i skuffen. Tsnken var att den skulle vart monterad på genomföringen i golvet och behålla 90gr vinkeln på filtret, men det blev mycket bättre och mer följsamt tvärtom av någon anledning, så då fick det bli så istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b3ec2b73ca91a03520892600c72473c6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4abbf43f36413dd0a1da49669707cca5.jpg
Jag har även fått hem ett nytt lock till expansionskärlet för kylarvätskan som håller tätt mycket bättre än det gamla, så när svetsmuttern och tempgivaren var på plats, passade jag även på att trycksätta systemet igen med kompressorn och efter en liten stund så hörde jag en läcka givetvis, tillräckligt stor för att höras på avstånd (jag stod i skuffen pch grejade med soppaslangen när jag hörde den). Fram med såpavatten och spraya överallt där jag tyckte det kom ifrån, men hitta inte den. Kände med fingrarna där jag kom åt utan att lyckas. Så jag tog bort slangen och hoppades på att det skulle vara den, mycket riktigt så fanns det en reva på 2-3mm i den. Det är slangen som är monterad under 90gr vinkeln där tempgivaren nu är monterad vid höger fram på motorn, så nu ska jag iväg och se ifall jag kan byta ut den då godset i slangen ändå är 5mm tjock, ett lufttryck på 1.5bar ska inte kunna spräcka den då kylsystemets högsta tryck ska vara 1.5bar innan locket släpper ut övertryck.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e096b928357f4829079e9da083b9ba3d.jpg

Annars har jag fått byta bägge hjullager fram på pendlarbilen, hade ett väldans lagerljud när jag körde bilen och var tvungen att byta ut dem. Bilden känns inte rättvis och garaget stödjer inte videos (inte min mp4 video åtminstone) för när man väl höll i hjullagret så gick det att röra bra mycket mer än vad man skulle kunna göra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-637f52216fe1a7a4321868ae30564c60.jpg


Allt för denna helg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
2 maj 2022 · 345 Inlägg

Någon läsare som är haj på det här med att korta gasvajern? Ska man typ gå in till en mcbutik eller gräsklipparbutik och titta efter någon form av vajerlås som används på gasvajer till mopeder/gräsklippare eller något annat likvärdigt och korta av/låsa min vajer med?
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e6949e99ce037d272dd1d5f4184e005b.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
3 maj 2022 · 345 Inlägg

Jo, jag var inne på att löda/svetsa eller klämma på något, men jag vill minnas att någon vid något tillfälle sa till mig att om man gör det så finns det risk att vajern går av där man vart på den, t.ex att svetsen skulle släppa, att vajerlåset skulle få den att gå av om vinkeln blir för tvär osv vilket isåfall resulterar i ingen fungerande gaspedal.

Men jag antar att det blir att klippa av en liten bit av vajern (eller ta en likadan) och svetsa på något, sen försöka dra av det och se vad som händer.

Det borde ju trots allt fungera smärtfritt tycker jag.

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (3 maj 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
4 maj 2022 · 345 Inlägg

Ja men precis, det var nånting sånt som jag hade föreställt mig. Blir till att testa kapa en bit vajer och lattja med svetsen, om de inte skulle gå av någon anledning så blir det nog att få tag i ett sånt där kitt 🙂

Hursomhelst så plockade jag iallafall ner kardanaxeln och vände på den så att den sitter som från fabrik, måttade lite och såg att stödet hamnar väldigt nära där original 740 stödet faktiskt sitter monterat under golvet.

Fram med kapen och kapade ur en del av  "mittendelen" och ersatte med ny plåt så att jag kan anpassa det bättre för audins kardanstöd så blev det ju faktiskt riktigt bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c8f8fd834ab4e45cf7a1751cafd89356.jpg
Blev lite mer modifiering med annan vinkel just där stödet är monterat, missade på 2-3mm så att det blev en annan vinkel och gummit i stödet blev lite "påfrestat", tänkte om jag ändå tillverkar nytt så kan de lika gärna vara helt rakt för stödet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c070acf03d3cc532b38dd0b06f227a24.jpg
Även bränsleröret fick böjas lite på då det blev väldigt nära här med det undre röret
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fe45d93a1011ece98b970856a426c5e1.jpg
Lite grundfärg på det och så satt kardanen på plats igen 🙂 Hela fästet är 2mm plåt och den delen jag gjorde själv i mitten är 3mm då det var det enda jag hade hemma lättillgängligt när jag väl grejade med detta, så då jag nu återanvänt en originaldel så borde det gå bättre hem hos sfro hoppas jag 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7b9ebcad82bda77df2bd3ba729817dd1.jpg
Nu fick jag ju givetvis ta bort de två mindre avgasupphängningarna jag tillverkat lite tidigare, så jag kommer få kapa av dom och svetsa ihop dom med plattan jag precis monterat.

När kardanaxeln ändå var nere så passade jag på att få upp två fästen till vardera handbromsvajer, så de inte hänger mot avgassystemet, kardanen eller på något sätt riskerar att trassla in sig i någonting.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a0395e13c8ebe8e15df88cee065f2bd5.jpg
Om någon undrar vad den röda remmen i denna och den översta bilden är till, så är den spänd mellan främre och bakre infästningarna för kardanen, så att jag hade något att mäta mot så att kardanaxeln skulle bli rak när jag modifierade plattan för centerstödet, så att de slipper bli en böj på mitten helt enkelt, för det har jag redan testat en gång.

En äldre bild när jag hade monterat centerstödet helt i mitten på kardantunneln. Om man kikar på gjutningen i bakdiffen men även vinkeln på kardan så linjerar det inte riktigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c744850c06603ab9df5a78e86d96f990.jpg
Här ser man rätt enkelt anledningen till varför det inte funkar med helt centrerat i kardantunneln, utgående axel på växellådan är inte i centrum helt enkelt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-62cf18502945c0f9df083eb695831673.jpg


Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
5 maj 2022 · 345 Inlägg

Jo, det är just det jag också hört om när det kommer till svetsa, det var därför jag var inne på att ta en bit av vajern som är till övers och testa på först.

Jag misstänker att det är ett sånt här, eller likvärdigt stöd du införskaffat?
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c6b3d15d4c28d020248e3bdcecee0b62.jpg
För tanken har slagit mig också att original gummit ändå är rätt så mjukt 🤔

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
5 maj 2022 · 345 Inlägg

Nae de behövs väl egentligen inte vara nedsänkt alls, var bara en känsla att det skulle vara bättre/stabilare att allt låg "dikt an" istället för massa distanser 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
10 maj 2022 · 345 Inlägg

Börjar med de mer roliga.
Jag hällde kranvatten i mitt kylsystem (jag har en hund, så om de läcker så slipper hon få i sig glykol, ska bytas ut sen) så den elektriska vattenpumpen fick jobba en del medan jag grejade med övriga delar på bygget. Jag är lite osäker om jag fick ur all luft, men med tanke på mängden vatten så var det åtminstone inte långt ifrån och det lät inte som att det låg luft någonstans och skvalpade omkring när vattnet flödade runt. När jag fått i allt vatten så fyllde jag än en gång systemet med tryckluft, efter ett dygn så hade det sjunkt 0.25bar vilket jag mestadels chansar på är tack vare den exklusiva mätutrustning jag använda och dess kopplingar. För de fanns inget vatten någonstans alls, så kylsystemet (minus värmepaketet) är åtminstone enligt mig tillräckligt tätt 🥳
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d909c99994f8109c8152bf1bc57bb151.jpg

När jag monterade audins rattstång i bilen tillsammans med framvagnen, så hamnade den ju en del över volvons position (de lilla hålet under som syns bättre i nästa bild). Även så försvann ju ett av hålen till bromsservot i samma veva.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-def5c3b879a071b178ee5ad187a1ca97.jpg
På insidan så ser man att rattstången är väldigt långt åt vänster i jämförelse med volvons som är mer rak
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fe509f3929eeea6dd9de8c3d4ad4742d.jpg
Detta i sin tur har ju skapat bekymmer när de kommer att få bromspedalen att sitta monterad där den "ska vara". Här är med volvons original bromspedal, men bak och fram (givetvis om någon missar det 😁) för då gick den nämligen fri från rattstången då den sitter utanför centrum på infästningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2251ebfe8f89d396a29e8ff29169dffd.jpg
Sen testade jag att modifiera audins bromspedal, med 5mm tjocklek så vågade jag böja den en del i sidledes, men jag var ändå inte riktigt nöjd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0847e4573595b0b7354f8ca301bd2dd8.jpg

Det var därför jag köpte på mig dessa för ett tag sedan som ni kanske minns, för jag hoppades på att en uppsättning mer fristående pedaler skulle göra susen 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-70236290ff875d3b7aa57575d2f8c269.jpg

Det var då jag satte igång medan vattenpumpen var i full snurr och började måtta på lite reservplåt jag hade liggandes, hur formen är på min torpedplåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fce0eef1a006a8e6643b71f3b86013ff.jpg
Sen förde jag över alla mått till en slät plåt och borrade hål för bromspedalen samt svetsade fast denna på min torpedvägg. Jag passade även på att göra två nya hål där kopplingspedalen ska sitta, så även den kan få sin plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5e847dcb92673182345a2c91284c0d87.jpg
Så nu har jag tre pedaler i bilen 🥳
Ja, de kanske inte sitter där de är placerade original (mer än gaspedalen såklart) och de egentligen finns lite önskemål om att kunna grupera ihop dom igen så som de faktiskt sitter original, så är jag med omständigheterna rätt nöjd ändå faktiskt. Bromspedalen är monterad så nära rattstången som möjligt utan att ta i den när man bromsar och kopplingen är ju där den är helt enkelt. Bromspedalen hamnade något högre upp från golvet än kopplingen, men det beror på att jag gjorde den nya torpedplåten helt rak med vattenpass, så att de skulle vara lättare att se rätt nivå i burkarna. Kopplingspedalen sitter med en viss lutning och då gör att den fotplattan hamnar något längre ned.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d761f866867ea780d3e3ddd156f3e0ec.jpg
Ljuset i tunneln började skina så jag pep iväg och köpte en dunk bensin, fyllde i min fuelcell och startade upp pumpen i tanken. Tvärdöd. Så fick snabbt ta mig till stan igen och inhandla en ny pump innan de stängde. Fräste igång den nya pumpen och fyllde catchtanken utan bekymmer, allt var som de skulle. Medan denna pump gick så drog jag igång en av primärpumparna och hörde hur den byggde tryck och pissade bensin, hade missat att dra åt en koppling 🤦 aja, dra åt den, torka upp all bensin och på't igen å bygga tryck, hörde hur pumpen byggde tryck och orkade inte helt så jag tog bort strömmen och såg att min btr visade inget tryck alls, stod bara på 0 🤔 Började leta varför, hade kopplat fel med rören under bilen, så matningen hade blivit retur under motorhuven så soppan försökte komma till motorn via bakvägen på min btr 🤦 byta sida lite snabbt för att starta pumpen igen, men innan jag gjorde det så märkte jag att de droppade mer bensin under bilen. För att komma åt ordentligt så är jag givetvis tvungen att ta bort avgassystemet, kardanen, handbromsvajrarna, bromsrören till oken bak osv osv, sen var jag även tvungen att släppa en slang till kylaren så nu är även det systemet halvtomt igen 🤦
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cccc608261fdbb46b09706687ee19280.jpg
Plockade isär kopplingen och upptäckte att oliven hade satt sig på sniskan 🤦 detta var runt middag på söndagen, så då blev det gameover och plockade ihop för dagen då jag ändå inte kunde få tag i nya delar. Åkte och kikade på hus till salu med fin-fina garage istället 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-daa81851d992c4253edd93ba8b337aff.jpg

Så nu står bilen där utan bakvagn och väntar på delar, hade vart så gött att vrida igång motorn i helgen, men det kommer väl en dag då jag kan göra det på riktigt. Ska bara få tag i en ny oliv och en skarv då bränsleröret nu är för kort med ca 2cm

Aja, shit happens 😊

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
11 maj 2022 · 345 Inlägg

Kul att ni tycker om det lika mycket som jag, och ja någon dag är den färdig 😊
Men de lär inte bli till nästa helg 😂

Jo jag känner själv att man får helt enkelt starta bilen och börja använda den. Antagligen inte slänga på värsta show-lacken, utan någon enklare till att börja med. Sen bara köra och modifiera tills det fungerar, det är min plan iallafall.

Jag vet inte om du tänkte på mig eller dig själv, men ja, jag har inte alltid vart speciellt duktig när de kommer till finnish på saker, jag känner själv att jag inte har den känslan/"kunskapen" för att få till de där lilla extra. Jag brukar dock föredra funktion och användaregenskaper över andra faktorer vilket på sitt sätt gör detta bygge lite svårt ibland då jag ändå på något sätt vill att det blir en bil som går att använda dagligen (om man hade känt för det), även fast den blir mer och mer racing inriktad 😅

Bmw har ju iallafall lyckats med sin "goldfish" med v16 motor i och kylare i skuffen. Jag kanske inte tycker just dessa insug på sidorna är de snyggaste jag sett, så jag hoppas jag slipper såna, dock kommer jag antagligen behöva något likvärdigt men då kommer jag antagligen göra det lite annorlunda på ett sådant sätt som jag och Martin diskuterat tidigare 🙂
Men det är ju iallafall ett exempel på något som fungerar 🙂
(6,651 cm3 60°-V16 engine, Maximum power: 408 PS (300 kW) at 5,200 rpm, Maximum torque: 62.5 kp·m (613 N·m) at 3,900 rpm, Dry weight: 310 kg (683 lb).)

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6af74c376b531bac72e589748bdda488.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cd5042f04f2f741fcb785646cf333ebb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-43642b69f122c94c7f61438f49a6fe58.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b0506ffd935e83d450a050eb5c3186ca.jpg


Igår när jag tog ett varv runt bygget mellan nattpassena så såg jag denna kopplingen i solen. Detta är första bygget jag anvönder dessa kopplingar (an-sortimentet alltså) Jag har fortfarande inte hunnit vrida igång motorn, så det har inte gått någon olja i dessa kopplingar än, tyckte det bara var märkligt att (jag antar) solen blekt färgen såpass mycket att den ser mer bronsfärgad ut nu, de är ju anodiserade och bör ju hålla färgen? 🤔
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-51e875b85456e7bd44953c504dbe2601.jpg
Såhär såg de ut tidigare, då ser de åtminstone lika svarta ut även fast man anar en viss skillnad i färgen (stripsen på detta foto är utbytta mot riktiga klämmor)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4176554488f33f3c058fd3bea18987f0.jpg

Ne, nu ska jag se om jag kan få iordning på sopparöret med nya an8 hona/hane kopplingen, så soppasystemet blir klart så att bakvagnen osv kan glida på igen 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
13 maj 2022 · 345 Inlägg

Den nya hone/hane kopplingen var de inget fel på, men den nya "oliven" till aluminiumröret var de fel på, eller om de blivit knas med själva rörkopplingen, så de slutade med att jag fick kapa av röret en gång till och då köpte jag en helt ny koppling istället för bara oliven. Då tog jag bort lite extra för att kunna få dit en stålomspunnen ptfe-slang istället med något bättre böj.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-922ecb6adbc339d95865c48eae7afc0b.jpg

Sen drog jag igång soppapumparna igen, å voila så var de tätt, för en gångs skull! 😁
Men jag tyckte de började lukta bensin från andra ändan av bilen 🤔 Gick fram och upptäckte att de var pippibad mellan spridarna 🙈 såg då att banjokopplingen med gummitätring hade gjort sitt, backade kopplingen lite, så gick ringen av också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-51a78d48d616222275c03503bf5ac061.jpg

Så jag vet inte varför jag trodde det skulle gå bättre för mig än vad de gjorde för Martin i sitt bygge, men på något sätt är de skönt att detta problem dök upp nu och inte medan man kör bilen 🙈 Jag blev själv rekommenderad dessa kopplingar till mina rails av firman som sålde allt, så det är inget jag valt på måfå och hoppats att de skulle funka.

Så nu blir det till att stoppa in Nuke nipplarna istället då deras gummiringar är försänkta i kopplingarna sen skaffa 2 nya slangkopplingar som får ersätta mina banjos och antagligen lite mer slang då jag än aldrig behövt göra om slangarna. Så jag misstänker att om jag kapar bort oliven för att få bort banjokopplingen så lär väl den änden vara förbrukad, för att klämma en ny klämring där en annan redan suttit lär väl knappast vara optimalt? Åtminstone inte på rör 😅

Så lättast är väl helt enkelt att köpa på sig ny slang och några nya oliver till kopplingarna som går att behålla och åtminstone en ny 45-90gr och jag funderar på en 120gr koppling 🤔

Kanske kan få låna hem lite kopplingar och testa med innan jag köper dem 😊

Första uppstarten av motorn inuti karossen är uppskjuten en vecka till då 🙈

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
13 maj 2022 · 345 Inlägg

Ja men precis, känner lite samma sak nu 😅
Jag har nån banjo kvar på catchen i skuffen, får se om de åker också eller om de klarar sig ett tag till 😊

Och nee, jag har inte svetsat eller nånting i närheten av kopplingen, endast att den stått ute i solen 🤔

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (13 maj 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
17 maj 2022 · 345 Inlägg

När bakvagnen ändå var nere så passade jag på att ge mig an fjädersätet där bak, bakvagnen var något högre än vad framvagnen är, så bilen liksom lutade framåt på ett sätt den inte skulle göra. Så jag kapade ner fästet och tog bort 15-17mm längst ner och svetsade ihop det igen på bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-bca6924c3f2b8c3fa46cb6baec355bab.jpg
Efteråt så gav jag mig på kardanstödet. Jag hittade nämligen ett schysst 2.5mm rör liggandes i garaget som aldrig blev använt när jag tillverkade grenrörena. Kapade av rätt längd, delade det i hälften och plattade till det något så att det blev lite bredare än högt och svetsade fast det på plattan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-16d07f87ca14bbddc23d5cf3d60c6344.jpg
Som synes så tog ju givetvis avgassystemet nu i dessa halvbågar 🤦 så jag fick mäta upp och sedan ta ner avgassystemet och göra om det (det är redan omgjort på denna bild, men man ser färgskrapet på halvbågen)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0faee269864343780a5b3f2e5e5e330b.jpg
Här syns det bättre vad jag gjorde med avgassystemet. Vid balken där karossen är anpassad för avgassystemet så fick jag kapa av det vänstra röret med 15cm och lägga på vinkeln direkt, för att sedan förlänga röret 15cm i framkant så de stämmer med V-band infästningen där fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-71893154f83a16e3c4977015f5d73166.jpg
Såhär såg det ut förut, då låg bägge rören mer intill varandra från passagen under baksätet.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9d71c8d8dc312d1fea5760fd8c0bb24d.jpg
Hur som helst, nu finns det mer utrymme för rörelser i kardanaxeln 🙂 Kanske inte är lika mycket utrymme hela vägen runt (mer rakt ner än diagonalt nedåt t.ex) men det är såpass mycket att det inte kommer att kunna ta i 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4794690b2df358e3cdd3c0fed615d01f.jpg
Även avgasupphängningarna är nu omgjorda och svetsade i plattan
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ddf4c5498e3f28bd1874d8105f61e69d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f370e282d89334201aa97c16e08e5baf.jpg

Sen drullade jag min mobil i garagegolvet, så glaset framför kameralinserna sprack, så de blev inte jättemycket mer foton efter detta. Men jag beställde hem 2 nya pushrods till broms huvudcylindrarna som är 24mm längre så att jag har mer utrymme att fixa bromspedalen på rätt position, jag kom även fram till med firman att jag skulle testa aluminium ringar till kopplingarna mot fuelrailsen så dessa är beställda och påväg. Jag tänkte att det är en marginell kostnad och mycket mindre jobb att testa så det är värt en chans istället för att gå loss och byta alla felande kopplingar + ersätta slang och ett antal oliver på en gång.

Men, bilen står på hjul igen, det blev riktigt bra med sänkingen bak och den är "fabrikshög" bak just nu som vilken 740 som helst. Fram är den 4mm för hög eller så, men det är lite för lite för att ge sig på och kapa sönder hela framvagnen känner jag, det är ändå lite mer jobb än ingreppet jag gjorde där bak.

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (17 maj 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
17 maj 2022 · 345 Inlägg

Jo, jag har som dig, flång nya nuke rails, jag fick nyss ut paketet med packningarna, så tänkte ge mig på det och hoppas på det bästa.

Som jag skrev, brickorna är ju bara en bråkdel av vad två nya kopplingar, några nya oliver samt 1m slang kostar, så jag hoppas på det bästa 😊

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (17 maj 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
17 maj 2022 · 345 Inlägg

Jo, som du sa Martin, aluminiumringarna var ingen jättehitt. Jag har dock ej testat att värma ringarna, tanken slog mig att om ringarna är lite varma/mjuka kanske man kan klämma ihop dem lite mer än när de är kalla/hårda.

Så imorgon åker jag iväg och får köpa på mig 2 nya kopplingar, 2 nya oliver, 1m slang och en adapter.


Så, om någon läser det här och funderar på något likvärdigt, gör det inte 😅

Jag fick dock nyss höra att Nuke håller på att ta fram rails som är gjorda för "orb" kopplingar med vanlig o-ring, men tyvärr var inte mina rails av den typen 🙈

För den som undrar, såhär blev det med sänkningen i bakvagnen:https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5a833a08fc8c8a27bb94baeccb6ad1f9.jpg
Så nu är bilen som tidigare nämnt "fabrikshög" bak och fram är den 3mm högre än från fabrik. (Måtten är tagna från mätningar på ett antal "orörda" 740/940/960 och där ett medelvärde tagits så givetvis kan det skilja sig något)

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (17 maj 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
18 maj 2022 · 345 Inlägg

Ja, såhär kul är det just nu medans man väntar på de nya kopplingarna och slang 😁 Det som ryker är original motorhärvan, högtalare/radio, diverse extrakablar som aldrig använts, elantenn och liknande. Ac-kablaget är urtaget just nu, men har sparat det vid sidan av så att jag har möjligheten att bara stoppa tillbaka det om jag skulle vilja koppla in det igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-dd2731888da224b0c10433cf97360b5b.jpg
Sen blir det snart dags att kika på instrumenteringen, volvons system fick plats på 1 A4 medan audins var på 3. Så de blir att jämföra vad som går vart och sen se vad som händer när man slår på strömmen igen 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-079f6611da202c3b1b919c1284fdc89b.jpg

Men det blir nog bil av det här med någon gång, behöver lite mer kablagetejp och någon timme till så bör elen vara rätt färdig 😊

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
20 maj 2022 · 345 Inlägg

Börjar med det enkla då 😊
Fick idag hem nya "pushrods" via posten 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-883bad66cf5b3baa5ef9bcbe7773133a.jpg
De är ca 24mm längre än de som satt i mina huvudcylindrar, har en (syns ganska klart) mindre annorlunda form på "huvudet" men i verkligheten är det storleksmässigt minimal skillnad, de nya ligger fortfarande riktigt bra i huvudcylindrarna, så slipper jag även skarva eller svetsa dessa pinnar 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-880e0242dab800d17041d9f7c6198a01.jpg
Här de är monterade i sina säten i varsin cylinder och gängade i bromspedalens bromsvåg, känns redan mycket bättre 😁 (man t.om ser sprickan i kameralinsen på mobilen i  detta foto sedan jag tappade den häromdagen 🙈)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ac0414e0ebe45af58626592130338bc4.jpg
Sen, nästa tråkiga del... Den övre presshylsan är från en av mina an8 kopplingar som har blivit till övers, den undre är min nya 45gr (och 90gr).. Innerdiametern är 1mm mindre på de nya oliverna, så jag kan trä den "nya" oliven in i den "gamla" om jag vänder på dem.. Detta gör att jag får inte på dem på min ptfe-slang.. Alltså blir de ingen motorstart denna helgen heller 😔
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2fa75cd204346baf57f5ddd1add1d02f.jpg

Jaja, jag fick tag i tre rullar kablagetejp åtminstone, så blir att fortsätta med elen istället
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a74e05e29eb11f22b8fa3e8c9c2d7529.jpg

Kan man via vems sätta fler triggers på motortemp? Eftersom jag har 2 fläktar så funderar jag på 4 tillslag, en låg/hög per fläkt (med maxxecu funderar jag på pwm, men är osäker om vems klarar detta), liksom att en fläkt startar på halvfart, sen går den till hel, om motorn fortfarande ökar i temp startar den andra på halvfart och sedan går upp på helfart liksom. Jag har nämligen 2st fläktmoduler från 940 liggandes med halv/helfart på. Eller är de bättre att bara ha en "ON" via vems till ena fläkten och en "ON" från ewp'ns styrmodul istället och sätta deras triggers på olika temp?


Edit, lång arbetsdag, tänkte givetvis fel när de kommer till 940'ns fläktstyrning, de fungerar ju inte riktigt på de sättet jag hade tänkt mig, 2-stegen sitter ju i själva fläkten inte i reläerna 🤦 Så de lär nog bli on/off på fläkten 😊

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (20 maj 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
21 maj 2022 · 345 Inlägg

Nu tänker jag lite högt såhär mitt i natten.

Men suttit och klurat lite på de här med kylfläktarna.

Jag har ju dubbla spal med förbrukning på 25A styck. I startögonblicket lär de ju bli lite mer givetvis. Det jag tänker mig är någon form av mjukstart i det hela, därför jag i förra inlägget skrev lite om pwm och sådant.

Det jag hittat nu är att vems stödjer pwm via audi (vag) J293 enheter. Om de finns stöd för fler enheter vet jag inte just nu. Men dessa enheter verkar vara inbyggda i fläktarna (även om elscheman visar något annat) så för att få tag i dem så behöver man få tag i fläktar för att sedan demontera isär detta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-429188decdbd37e59e999770a1c5231f.jpg

Det jag även lyckats hitta är att min donator S8 uppenbarligen ska ha 3 olika fläktlägen, låg medium och hög, där strömmen går via 2 spolar/resistorer, en spole/resistor eller direktmatning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-47a673f823fffe8a94a98716f9f9b159.jpg

Hade vart nice att få åtminstone 2 hastigheter på fläktarna, så man kan få en låg/start hastighet och inte rivstartar dem typ, för att sedan gå upp i fart med ökad kylvätsketemp 🤔

Någon med erfarenhet som skulle funka med ett vems? För annars börjar jag rota i min audis elsystem efter dessa reläer/spolar eller drar iväg till någon audi tät skrot i närheten någon ledig dag och riva ur en fläkt eller två, riva bort j293 enheterna och börja laborera med så de passar mina fläktar 😅

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
21 maj 2022 · 345 Inlägg

Jo jag var lite trött igår kväll, så ser att det är taskigt formulerat. Men jag har vems 3.7 nu, i framtiden vill jag byta till maxxecu eller om det kommit något bättre tills dess. Just nu fokuserar jag på att få bilen att fungera och då kör jag med vems så får jag byta styrsystemet sen när jag uppgraderar till motor #2. Behöver de få slantar jag kan få tag i för att fortsätta bygga bilen och då är inte ca 30k motorstyrsystem högt upp på listan 🙈😅

Så just nu skulle jag vilja få någon likvärdig mjukstart att fungerar med vems, därav tilläggsposten med att vems hade en variant av pwm med vag delar 🙂

Jo jag minns de där med volvo pwm delen till soppan, för det var väl då du fick tag i maxxecus egna pwm modul istället för att styra pumparna?

Men, s60'ns box, är de integrerade i fläktarna eller är de såpass lösa att de går att mecka dit på en egen fläkt? 😊 om dem ser ut som på den första bilden i din video så ser de ju enkelt ut att ta den enheten 🙂

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (21 maj 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang