Hur skulle det vara med en termostat på växellådans oljekyl? Så när den är kall så går den tillbaka till växellådan och när den kommer över X grader så går den via kylaren?
Annars hittade jag denna som isåfall kanske är ett alternativ? Kanske inte just denna, men en liknande modell åtminstone?
Jag har även funderat på om min lille oljekylare till motorn faktiskt räcker, den är 13 rader 330mm just nu. Har sneglat lite på dualpass för att kunna nyttja hela höjden jag har där fram samt hela bredden. Den kommer åtminstone räcka till besiktningen, sen när trimmet ökar får jag se över den.
Det måste vart en snabb läsning, så mycket finns de ju inte att se 😊 Och du har rätt, jag la aldrig upp bilder på det, tyckte inte det var tillräckligt märkvärdigt för att ha med.
Då S8 bakaxeln är bra mycket större jämfört med en stel 740/940 bakaxel
Så kan jag tyvärr ej få plats med volvo original bensintanken. Då S8 tanken är mycket större än en volvo, så får jag heller ej dit den (100-120l?) Vilket hade vart nice sålänge man ej ska tanka fullt såklart.
Därför har jag köpt en 60l fuelcell med inbyggda bafflar osv osv som jag tänkte skulle suttit i reservhjulsbaljan en gång i tiden när jag fortfarande hade hopp om att kylaren skulle få plats i fronten på bilen. Denne är drygt 26cm hög, 46cm djup och 51cm bred och enligt uppgift ska den rymma 60l.
Detta är platsen kvar under bilen där bensintanken sitter original på en volvo 740/940, det finns helt enkelt inte tillräckligt med plats kvar, om inte baksätet ska kapas bort fullständigt förstås, men det vill jag inte. På höger sida (vänster sida) där jag tar korten ifrån är det också trångt även fast resonatorn inte sitter där. Det är mindre än 40cm kvar från kardan vilket är mindre än bränsletanken är bred/djup, den skulle även i den positionen hamna ivägen för mina kylrör. (Bromsrören kommer att sättas fast, var ej oroliga)
En plan är under hatthyllan, som du nämnde (har kikat på det ett par gånger). Det initiala problemet blir påfyllning av drivmedel samt fastsättning som blir SFRO godkänd. Att stoppa påfyllning rätt genom skuffluckan är en grej, men det blir längst in på skuffen precis bakom bakrutan = långa armar för att nå. Alternativet är att tanken blir monterad till vänster/höger och kommer närmre ena kanten. Problem 2 är att det fattas typ ett par cm till hatthyllan då bränslenivåmätaren tar I samt returen givetvis sitter på ovansidan av tanken. Det går givetvis modifiera hatthyllan så detta problem försvinner och även svetsa om/flytta returerna till sidan av tanken för att vinna utrymme.
Den andra planen för positionen under hatthyllan är att man kan kapa av plåten som sitter mellan höger/vänster rambalk (det yttre tuschade strecket på nästföljande bild). Då kan man sänka bensintanken mycket längre ner vilket ger mer utrymme mot hatthyllan, bränslepåfyllningen blir genast lättare, nivåmätaren blir inte kortsluten och även returerna kan sitta kvar på ovansidan i hörnen. Man får även dit de kära "bandet" som sfro vill binda fast tanken med i krocksynpunkt. Det negativa med detta är att i denna kan sitter även en förstärkning mellan rambenen bak, så då behöver jag skapa en ny förstärkning mellan höger och vänster sida, som ändå låter mig att montera/demontera bränsletanken ifall nånting händer.
Då S8 har en hjulbredd på bakaxeln som är 1579mm med breda däck medan en 740 har endast 1460mm med smalare däck (245mm kontra 195mm bredd) så ger detta en del skärmbreddning att göra. Denna breddning i sin tur skulle kunna skapa "naturliga" scoop mellan bakkanten på bakdörren/bakskärmen för att ta in luft och leda in mot kylaren.
Sen ska man väl ha så lite skarpa vinklar som möjligt på denna luft, vilket i sin tur kan skapa en utmaning. Och för att göra "rätt" så skulle man väl egentligen vilja ha samma area i dessa kylrör som går till kylaren som arean av kylaren? Vilket i teorin skulle ge 2 rör som är större än 30cm diameter?
Om man tittar här på sista bilden, så ser man bakstammen rätt bra på bilen. Det är 25cm från "ställningen" där det är tänkt att kylaren ska ligga till underkant på balken, kylaren är 47cm hög. Så vid ett helt stående montage så är kylaren högre än högsta punkt på kofångaren. Kofångaren gled iväg lite när bakskärmen togs bort så den ligger inte som den ska riktigt.
Om man gör någon form av en sammanfattning.
Ifall jag kapar av plåten mellan höger och vänster ramben under hatthyllan (i golvet) och förstärker upp igen med egna stag för att behålla styvheten i karossen och samtidigt bygger in fästen i dessa för tanken så får den plats under hatthyllan. Påfyllning av drivmedel BÖR funka, har inte kika på exakt hur högt upp påfyllningshålet sitter i förhållande till höjden av tanken i detta läge.
Om man monterar tanken på detta ställe, så ger det mig en större möjlighet till att ställa kylaren i kanske 15-45gr vinkel med fläktarna riktade bakåt.
Detta i sin tur gör det möjligt med enorma plastslangar i hela skuffen överallt för att leda mycket luft till kylaren.
En del av mig hade hoppats behålla något av skuffen, ifall man är ett gäng och åker till någon bilutställning och tar med ett par brassestolar, någon weekend packning eller så ifall man åker över till Gatebil eller något annat häftigt där det kunde vara kul att dra med detta bygge. Men förhoppningarna för detta utrymme verkar lågt just nu.
Mvh
Timmy