Volvo 740 "AWDsome" (Volvo 740 V8 Dubbelturbo Quattro)

Volvo 740 "2.0" med modernare fram och bakvagn från Audi S8, V8 motor med överladdning samt Quattro drivsystem med växellåda och diff från A4
  • 107 Följare
  • 178 127 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 januari
RS8
5 februari 2022 · 76 Inlägg

Normalt så går fläktar enbart vid stillastående eller långsam körning, har du fart så behövs dom sällan om kylsystemet är rätt byggt.
MEN du MÅSTE göra hål på alla ställen utanför fläktarna och där sätta gummi/plast flärpar.
För annars stryper du luftflödet om all luft tvingas att enbart gå igenom hålen där fläktarna sitter.

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
5 februari 2022 · 345 Inlägg

Jo, jag funderade också på dessa flärpar, de sitter ändå original på s8 fläktkåpan och även på 940 fläktkåpan, så jag känner till dem. Dessa skulle antagligen skulle bli i någon millimetertunn gummi och sitta fast med t.ex popnit och ett överliggande aluminiumbeslag för enkelhetens skull.

Men, jag funderade också, eftersom jag har en ganska taskig placering av kylaren, horisontell 15cm över backen längst bak, så funderar jag på om det kommer bildas såpass mycket lufttryck att det kommer bli flöde genom kylaren när den hänger där?
Jämfört med en stående kylare i fronten, där luften blir pressad genom kylaren ju fortare man kör.

Jag kan inte och jag känner heller ingen med kunskapen att räkna på hur luftflödet är under en 740 och hur mycket tryck det skulle kunna bli genom en horisontellt liggande kylare. Men jag vet två större hålen kommer bli 300-310mm diameter styck och täcker som minst 44% av totala ytan av kåpan. Kåpan är 470x680mm, så det finns definitivt plats för dessa flärpar.

Givetvis går det isåfall att bygga något form av scoop som tvingar luften genom kylaren för att skapa ett påtvingat men mer naturligt flöde, men det är inget jag har byggt i nuläget till bilen.

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
RS8
6 februari 2022 · 76 Inlägg

Ska du bara ta luften underifrån bilen för att kyla så är jag övertygad om att du kommer få problem, det är ju även uppvärmd luft som passerar under bilen, eller ska du bara släppa ut luften neråt?

Alla jag vet så tar dom luften uppifrån tex. stort naca scoop på taket eller på sidorna eller via ovansidan på bakluckan.

Men det beror ju även på vad du ska använda bilen till, köpa glass så kanske det fungerar, men bankörning /drifting så behöver du sval luft och mycket luft.

Senast redigerat av RS8 (6 februari 2022)

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
6 februari 2022 · 345 Inlägg

Såhär kommer kylaren att hamna, med den platsen jag har att röra mig på just nu.
Bensintanken kommer att hamna inuti skuffen (en bra bit över denna ritning) och ta mestadels av utrymmet i skuffen och jag måste antagligen göra hål i skuffluckan för att kunna tanka utifrån (sfro krav) då tanken hamnar för högt upp. Den undre streckade linjen är underkant av balken på bilen i skuffen, det mellersta är överkant av samma balk. Den övre streckade linjen var det tänkta förhöjda golvet i skuffen för att dölja installationen av tank och kylare, men som antagligen inte kommer bli av i detta utförande.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f6e4a99fcc881b1f3a853896af91217a.jpg
Fläktarna kommer hamna på ovansidan av kylaren som på bilden och de är av sugande karaktär med kapacitet på 3350m³/h styck, total kapacitet under optimalt förhållande på 6700m³/h, vilket var de med högst kapacitet jag kunde hitta i en storlek där jag även kunde få plats med 2st på kåpan (runt 330mm dia styck).

Jag vet inte om detta kommer räcka till, men det är bara att testa tycker jag då jag inte har bättre förutsättningar just nu. De tryckande fläktarna jag hittade när jag letade fläkt hade sämre kapacitet än dessa jag köpte. Att montera fläktarna undertill går givetvis att göra, behöver bara göra om infästningen något för att lyckas med detta ifall detta ej går vägen. Tanken jag har är att bilen ska se hyfsat original ut utifrån, så om jag slipper göra scoop så vore det roligast, men det får tiden avgöra. När motorn väl är startad, mappad och man kör så får jag se om denna konstruktion är tillräcklig eller ej. Det är mycket väl en stor chans till att jag behöver göra scoopen som du säger men om jag slipper så vore det skönt.

Min källa av information när jag monterade kylaren där jag gjorde är denna kille i USA, som är en av få jag tycker jag hittar bra (tillförlitlig/beprövad) information från. Det finns många byggen med kylaren bak, men lite information att hämta (har försökt att hitta bra information många långa kvällar utan tillfredsställelse) utan det är mest folk som bara säger att det kommer aldrig funka, det kommer aldrig bli lika bra som frontmonterad osv vilket jag givetvis förstår, men jag har inte plats fram för en kylare med fläktar, det är (för mig) tekniskt omöjligt. Denna kille har iallafall kylaren på samma position som mig, enda skillnaden är att hans fläkt är monterad på undersidan av kylaren (fortfarande sugande). Han har inga scoop i varken skärmkanter, skufflucka eller tak. Denna bil är givetvis designad att köra 400m åt gången, så givetvis räcker denna kylare till att värma däck, 400m sedan glida tillbaka i sakta mak. Slangarna han använder är iallafall an16 (0:50 till 1:21 i videon, ca 22mm invändig, 3.8cm²) och endast motorns egna vattenpump (ej någon extra pump). Min bil får 35x1.5 rör (32mm inner, 8,03cm², lite mer än dubbla inre arean)
3:35 "The only problem I have found with this is the top of this radiator gets covered in leaves"


6e feb 2021 har han en video där han flyttat kylaren fram (där de "ska" sitta), anledningen han själv anger i en av sina videos är viktfördelning ("Weight and simplicity. Takes 45-50 lbs off the ass and puts it on the nose"), jag tar det som att han vill ha mer vikt fram. Fram tills dess kör han bland annat 9'or på strippen osv med kylaren på denna position.

Tanken jag har, är att om denna kille lyckas med den där kylaren på en såpass trimmad v8 med stor turbo (rätt nyligen bänkad på 905hk), så känner åtminstone jag att det finns hopp för mig.

Och jo, jag vet vilken kompetens du besitter, jag slår vad om att du kan mer än mig på typ alla punkter med tanke på ditt S8 bygge med RS6 motorn och överladdningen och allt kuriosa runtomkring ditt bygge, samt all bankörning du gjort (det närmsta bana jag kört är gocart och cross). Så jag vet att du har kunskap bakom det du säger och ger väldigt bra konstruktiv kritik, vilket jag verkligen uppskattar och tar åt mig av så mycket jag kan av. Så jag hoppas du inte tycker jag är en arrogant liten skit som hoppas på min lösning 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
RS8
6 februari 2022 · 76 Inlägg

Jag skulle försöka fått upp tanken bakom ryggstödet, eller försöka sne ställa vattenkylaren bak och skicka ut luften typ inuti bakstötfångaren samt ner under den.
Och ta luften inuti bagaget för att kyla och då fixa så det kommer in luft via gömda hål i framkant av bakstötfångaren och från kupen osv.
402m körning så behöver du knappt kyla, därför många betong fyller block, kör med is vatten för IC osv.
Sen en till sak jag nu såg, oljekylaren för växellådan i fronten är inge bra om du vill köra på vintern, original går kylslingan via vatten kylaren = för att värma upp växellåds oljan snabbt, så bättre du har en vatten-olja kylare och låter kylar vattnet gå igenom.
Jag kör helt utan för det fungerar i upp till 20 min hård bankörning innan växellåds oljan blir för varm, men hade gärna haft pump via kylar vattnet för att få upp tempen vid kall körning.
Så jag skulle ta bort den kylaren och sedan göra som en kåpa framför oljekylaren för att styra in luften i den. (förövrigt så täcker jag för min oljekylare vid vinter körning för att få upp och hålla bra oljetemp, men jag har en stor oljekylare)

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
RS8
6 februari 2022 · 76 Inlägg

Jag har letat igenom alla sidor precis men kunde inte se när du tog bort bränsletanken, så vad har hamnat där nu istället? antar den inte går dit igen eller? men går det att få dit en fuelcell istället på den platsen?
Hur hög blir fuelcell om du ställer den upp så nära bakaxeln som det går? tänkte att du får mera plats bakom då för snett stående vattenkylare med fläktarna under.

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
Lucif3r
6 februari 2022 · 2 221 Inlägg

Tanken sitter ju framför bakaxeln, bra precis rakt under baksätena, så han kanske har den kvar?

_Shadow_
6 februari 2022 · 345 Inlägg

Hur skulle det vara med en termostat på växellådans oljekyl? Så när den är kall så går den tillbaka till växellådan och när den kommer över X grader så går den via kylaren?
Annars hittade jag denna som isåfall kanske är ett alternativ? Kanske inte just denna, men en liknande modell åtminstone?
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1a3f281ad6d5a2033a1e8d489abe4e5d.jpg
Jag har även funderat på om min lille oljekylare till motorn faktiskt räcker, den är 13 rader 330mm just nu. Har sneglat lite på dualpass för att kunna nyttja hela höjden jag har där fram samt hela bredden. Den kommer åtminstone räcka till besiktningen, sen när trimmet ökar får jag se över den.

Det måste vart en snabb läsning, så mycket finns de ju inte att se 😊 Och du har rätt, jag la aldrig upp bilder på det, tyckte inte det var tillräckligt märkvärdigt för att ha med.

Då S8 bakaxeln är bra mycket större jämfört med en stel 740/940 bakaxel
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-441fa14475a2bf0d6ae6aa553f482de4.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-218eeac4fd2d0b1ac2355fe32bce4a1b.jpg
Så kan jag tyvärr ej få plats med volvo original bensintanken. Då S8 tanken är mycket större än en volvo, så får jag heller ej dit den (100-120l?) Vilket hade vart nice sålänge man ej ska tanka fullt såklart.

Därför har jag köpt en 60l fuelcell med inbyggda bafflar osv osv som jag tänkte skulle suttit i reservhjulsbaljan en gång i tiden när jag fortfarande hade hopp om att kylaren skulle få plats i fronten på bilen. Denne är drygt 26cm hög, 46cm djup och 51cm bred och enligt uppgift ska den rymma 60l.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-142c1a48b01724ab5785aebc65bc21a0.jpg
Detta är platsen kvar under bilen där bensintanken sitter original på en volvo 740/940, det finns helt enkelt inte tillräckligt med plats kvar, om inte baksätet ska kapas bort fullständigt förstås, men det vill jag inte. På höger sida (vänster sida) där jag tar korten ifrån är det också trångt även fast resonatorn inte sitter där. Det är mindre än 40cm kvar från kardan vilket är mindre än bränsletanken är bred/djup, den skulle även i den positionen hamna ivägen för mina kylrör. (Bromsrören kommer att sättas fast, var ej oroliga)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0d42e3d9af785bc4acc417867226a854.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-53b47b810c2b1a9b97dbbdb0a449e5b4.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-10f0ff4e1e37c00c3aed53ba4753af57.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7cac432a10c8effe0db194db914e9424.jpg
En plan är under hatthyllan, som du nämnde (har kikat på det ett par gånger). Det initiala problemet blir påfyllning av drivmedel samt fastsättning som blir SFRO godkänd. Att stoppa påfyllning rätt genom skuffluckan är en grej, men det blir längst in på skuffen precis bakom bakrutan = långa armar för att nå. Alternativet är att tanken blir monterad till vänster/höger och kommer närmre ena kanten. Problem 2 är att det fattas typ ett par cm till hatthyllan då bränslenivåmätaren tar I samt returen givetvis sitter på ovansidan av tanken. Det går givetvis modifiera hatthyllan så detta problem försvinner och även svetsa om/flytta returerna till sidan av tanken för att vinna utrymme.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1a9c89cbaaa8f877e1eafa34b3170f72.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5c31ecff2731e12717456eba85b04872.jpg

Den andra planen för positionen under hatthyllan är att man kan kapa av plåten som sitter mellan höger/vänster rambalk (det yttre tuschade strecket på nästföljande bild). Då kan man sänka bensintanken mycket längre ner vilket ger mer utrymme mot hatthyllan, bränslepåfyllningen blir genast lättare, nivåmätaren blir inte kortsluten och även returerna kan sitta kvar på ovansidan i hörnen.  Man får även dit de kära "bandet" som sfro vill binda fast tanken med i krocksynpunkt. Det negativa med detta är att i denna kan sitter även en förstärkning mellan rambenen bak, så då behöver jag skapa en ny förstärkning mellan höger och vänster sida, som ändå låter mig att montera/demontera bränsletanken ifall nånting händer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-76c8ea6f1ef75a8ca1588ff7c4887346.jpg
Då S8 har en hjulbredd på bakaxeln som är 1579mm med breda däck medan en 740 har endast 1460mm med smalare däck (245mm kontra 195mm bredd) så ger detta en del skärmbreddning att göra. Denna breddning i sin tur skulle kunna skapa "naturliga" scoop mellan bakkanten på bakdörren/bakskärmen för att ta in luft och leda in mot kylaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cdaaab213dc3c21b378c94710e8f2e2c.jpg
Sen ska man väl ha så lite skarpa vinklar som möjligt på denna luft, vilket i sin tur kan skapa en utmaning. Och för att göra "rätt" så skulle man väl egentligen vilja ha samma area i dessa kylrör som går till kylaren som arean av kylaren? Vilket i teorin skulle ge 2 rör som är större än 30cm diameter?
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-af2368dabe74d921900c5b85521f9ddc.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-355ef8048f492b1ae1d6f9924c4c8ef9.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a4e80df785ed8c1c146d72694bc0b6c1.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a1fc696fdedafd2f63b91d0f3c533f4d.jpg
Om man tittar här på sista bilden, så ser man bakstammen rätt bra på bilen. Det är 25cm från "ställningen" där det är tänkt att kylaren ska ligga till underkant på balken, kylaren är 47cm hög. Så vid ett helt stående montage så är kylaren högre än högsta punkt på kofångaren. Kofångaren gled iväg lite när bakskärmen togs bort så den ligger inte som den ska riktigt.

Om man gör någon form av en sammanfattning.
Ifall jag kapar av plåten mellan höger och vänster ramben under hatthyllan (i golvet) och förstärker upp igen med egna stag för att behålla styvheten i karossen och samtidigt bygger in fästen i dessa för tanken så får den plats under hatthyllan. Påfyllning av drivmedel BÖR funka, har inte kika på exakt hur högt upp påfyllningshålet sitter i förhållande till höjden av tanken i detta läge.

Om man monterar tanken på detta ställe, så ger det mig en större möjlighet till att ställa kylaren i kanske 15-45gr vinkel med fläktarna riktade bakåt.

Detta i sin tur gör det möjligt med enorma plastslangar i hela skuffen överallt för att leda mycket luft till kylaren.

En del av mig hade hoppats behålla något av skuffen, ifall man är ett gäng och åker till någon bilutställning och tar med ett par brassestolar, någon weekend packning eller så ifall man åker över till Gatebil eller något annat häftigt där det kunde vara kul att dra med detta bygge. Men förhoppningarna för detta utrymme verkar lågt just nu.

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
RS8
7 februari 2022 · 76 Inlägg

Ska du bara köra gata så behöver du inte kyla växellåds oljan utan det är först vid hård körning i värmen, du skulle kunna dra bara ett rör som du lindar runt kylarslangen, det är ju dock först vid vinterkörning du behöver värma oljan, nackdelen med vatten/olje kylare är ju att oljan då värmer upp kylarvattnet och då vi inte vet hur kylaren kommer fungera så hoppa över det nu, men ta bort kylaren i fronten och låt bara slangen vara inkopplad så oljan kan pumpas runt.

Finns ju extra tank till 740 som sitter där ovanför bakaxeln, men läste nu att den bara är på ca 20liter så blir då totalt 80liter i 740, S8 tanken är bara på 80-90 liter.

Verkar ju vara gott om plats ovanför bakaxeln så jag skulle kapa bort den plåten, MEN placera tanken helt emot höger ramben så du får stuv utrymme på vänster sida, sen kanske det går att sätta tanklock i C-stolpen och dra slang in till tanken?
Du har ju ett stort hål i stolpen på sista bilden när bakskärmen är borta, är det hålet ovanför tanken och rakt in så kan du fylla på där igenom.

Helst skulle du ha en plats byggd tank som har lutning mot ryggstödet och urkapat för rambenet så den ligger formad emot och upp på hjulhuset.
Då får du massor av plats bredvid tanken.

Din S8 bakaxeln sitter ju nu bultad upp i rambenen så den förstärker ju upp rejält, sen kan du göra en balk där tvärs över svetsad i dom fästena du gjort.

Du behöver ju inte dra slangar för kylluft utan kan bygga plåt kanaler, tex kapsla in utrymmet vid hjulhusen och ner i framkant av baljorna på sidorna så luften går under rambalkarna och in i utrymmet där du har kylaren som du sätter vinklad och hål borrar lite i plåten bakåt bakom stötfångaren så luften går ut både under och ovanför dragkroken.
Eller om luften bara går ut under dragkroken hur långt fram går den då om den sitter vinklad? alltså om kylarens högsta punkt sitter i samma höjd som överdelen på rambenen i bakkant dikt emot dragkroken.

Och sen kan du ju lägga lock på som du tänkt så kan du lasta ovanpå och in bredvid bränsletanken.
Vet du någon som kör med bränsletanken så du vet att skvalp plåtarna fungerar bra?
För annars kan du ju även sätta en catchtank nedanför i utrymmet vid kylaren, med grova slangar rakt upp till bränsletanken och då med själv fall ned så du bara behöver en pump nere i catchtanken.

Senast redigerat av RS8 (7 februari 2022)

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
7 februari 2022 · 345 Inlägg

Ok, ser över växellådskylaren när jag kommer framtill på bilen igen👍
Lättast lär väl då bli en koppling/skarv (hane/hane) så är det klart sedan.

Den extra tanken har jag aldrig någonsin hört talas om förut, var faktiskt tvungen att googla mig till hur den ser ut.
Har vart i många skuffar och rotat/kapat/grejat, men aldrig stött på den där eller hört talas om den innan du nämnde den.

Just till höger där du nämnde, typ där det står "24,5", så hade jag planer på att försöka få in/ut kylvattenrören till skuffen (för att slippa dra dem under bakaxeln förbi avgassystemet) och skapa mig ett fäste för den elektriska hjälppumpen i rambenet. Men det går ju isåfall bara att ge 4-10cm extra utrymme för dessa rör (beroende på om de ligger i höjd eller bredd) och sedan stadga upp ett nytt stöd för bränsletanken där istället. Jag misstänker du nämner höger sida för att få någon jämn viktfördelning, förare kontra bränsletank?
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4f6c9f80b3b6d1b7fb81c686fcec4c67.jpg

Det hålet du nämner inuti C-stolpen är inte helt jättetokigt, har inte ens reflekterat över det. Har ingen bra bild framför mig nu men att kika på de bilder jag har så ser det ut som att det skulle vara möjligt att få igenom en slang där faktiskt. Just i själva C-stolpen (högre upp då) blir de lite kärvare med skuffluckans gångjärnsinfästning. men stolpens utsida är iallafall stor nog för ett runt "race" tanklock, men att få ett rör/slang inuti stolpen är svårare än genom hålet längre ned i C-stolpen.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-02cecebc14b18751d07bcfe99fe388d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a0d1f8325a87cdcf4866c7c8fe6721a8.jpgVad jag EJ gjort än, är infästning för bakre stötdämpare i överkant, så det går inte riktigt att få tanken hela vägen ut mot hjulhuset, än.

Jo, bakaxeln styvar upp mycket mer än 740 original då det är 4 fästpunkter istället för 2st med typ "trailer arm" bakaxel, så ett stag 20x30x2 eller liknande från höger/vänster och tanken ovanpå det skulle definitivt vara ett alternativ. Misstänker att jag behöver lägga igen alla hål i ryggstödet/hatthyllan bara så att det blir ett "kapslat utrymme" för tanken så eventuella ångor, drivmedelläckage osv ej kommer in till kupén. Man får ca 10-14cm extra höjd om man gör på detta sätt beroende på hur man gör det, vilket är gott om plats i höjd för tanken. Känner ingen som använt denna tank i sin bil, så att montera en catchtank nedanför är också en toppenidé samt något värt att se över.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9d74761db6665b8b89957e1871990546.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-07f33c277f50363bf898386dedd087ca.jpg

Om man lutar kylaren så blir det dryga 40-45°? för att få toppen av fläkten straxt under rambenet. om man har fläkten i underkant istället så blir det inte samma vinkel. Kylarens övre kant hamnar då ca 5cm över rambenet, men drygt 5cm (varje cm, 2 rutor på ritningen, är ca 5cm i verkligheten) under golvet i en kombimodell (det förhöjda, plana golvet). Den hamnar inte närmre avgassystemet i jämförelse med hur det ser ut just nu. En ny fläktkåpa kan givetvis tillverkas så att fläktarna hamnar lite längre ner, men jag tänkte att i detta utförande kan man har flärparna längst ner för genomfartsluften.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fc54652c03119b94afcac4eb7f79aec3.jpg
I jämförelse med en helt stående kylare så är det inte jätte mycket skillnad, största nackdelen med helt stående är att lite mindre än 50% av kylaren har en vägg ca 10cm bakom sig, om man inte sätter igång och hålborrar den som du nämnde eller sätter en plåt i en vinkel så att luften kommer nedåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-04fbb3909af5a52ad29cfb40db500f21.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-bc336dee045964e02e6b60dc2009630c.jpg

Jag börjar förstå hur du tänker med dessa scoop, men är inte helt inne än på själva lösningen om dessa, jag tycler inte det ser ut att vara jättemycket plats, så har du någon bild eller så att visa hur du tänkt? Eller om det går att skissa något med hjälp av dessa bilder?https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a29974639d0915b746897f8207316b96.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e559215efccbfe4c748b4669af3d189c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ae431a4dbb100d0a0ca7b99954b3a3f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-63b3a693beab62efe957fed8243ee36c.jpg
Då bilen är på pallbockar så jag kan glida omkring undertill och fixa med allt så ska bakdäcken upp ca 24cm, så det kommer inte vara jättemycket utrymme kvar i hjulhuset när det hamnar i den höjden det ska vara i.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-75631b7d8243deaf4e07368a0aed705d.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-35772245828850ca2e16042fcfc02f67.jpgSåhär ungefär hade jag tänkt mig att bilen ska vara som lägst, sen att jag eventuellt ändrar däckdimensionen något för att få lite lägre bil, även skaffar en "yellowbox" eller liknande för att även ställa om signalerna till hastighetsmätaren, kommer antagligen bli ett maxxecu till nästa motor och det ska ju klara av hastighetssignaler vad jag förstått? Men det tar jag den dagen det kommer.

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
RS8
8 februari 2022 · 76 Inlägg

Från botten av din röda ram för kylaren så ser det ut att vara massa plats upp till rambenen? enbart avgasrör som går där och det kan du ju sätta längst ner, så du bygger fyrkantiga rör som går från kylaren under ramben och svänger upp där reservhjuls baljorna suttit, sen går den framåt mellan bakskärmen och C-stolpen ovanför hjulhuset.
Nu har du ju några cm där men om du flyttar ut skärmen minst 5cm som du skrev så har du ju ännu mer plats där luften kan flöda längs med bakskärmen och ner till kylaren.
Du måste ju då bygga en vägg inåt ovanför hjulhuset osv. som då sitter på c-stolpen när bakskärmen är borttagen.

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
8 februari 2022 · 345 Inlägg

Så om jag förstår dig tillräckligt bra.
När man skärmbreddar över bakhjulen, så blir det ett inlopp/scoop i bakkant på dörren, där tas luften in och leds över hjulhuset på insidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2143c85df79588b269f7d214ea1aea1c.jpg
På insidan följer alltså det skärmens insida ner genom de yttre baljorna och ut framför kylaren där den blir vinklad mot kylaren
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-757d19528c1bea6a65a3989384e05b2d.jpg
Underifrån sett så kommer den från baljan ovanför avgassystemet ut mot kylaren sedan mot kylaren
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4369b43bdc2ff56b2b158769fd7dfe44.jpg

Ser det ut typ så som du tänkt?

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
8 februari 2022 · 345 Inlägg

Tänkte lite till på det där
Om man skapar ett "kombi" golv som är 10cm högre än rambenet just längst bak så skulle man lika gärna kunna lägga luftströmmen ovanpå rambenet till kylarens övre hälft istället för undre hälft.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2f4b05c7251665ebd08bbbcc06210ef7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-96e4c087aaf9addb12cd6a2e23a52289.jpg

Då skulle man kunna göra typ en sån där kåpa som täcker övre hälften av kylaren och undre hälften är öppen. Eller om man kapslar in hela kylaren som övre bilden, eller om man bara slutar med rören innan kylaren som undre bilden? (Undre bilden har stort luftinsläpp via skuffluckan också)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-41f8c4349ac7ae003cd52a4a9160210c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ed4a36bc047fae41b201b8c8796c9579.jpg

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (8 februari 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
RS8
9 februari 2022 · 76 Inlägg

Hur du än gör så kommer ju breddningen bli synlig, så då kan du ju lika gärna utnyttja den till att sätta ett nät i framkant och dra in luft där om du inte vill bygga urquattro breddningen och sedan ha naca scoop på sidorna av bakskärmarna.
Men i framkant kan du ju då ta luft enda nerifrån på hundbenet och upp till fönstret.

Sen för att slippa runda slangar och för att få så mycket lastutrymme som möjligt så är det ju lämpligast att låta luften gå längs sidorna och ner vid rambalkarna i fyrkantiga slimmade rör.
Men beroende på hur mycket luft du kan få denna väg så kanske du även behöver ta mer luft och då kan du ju dela upp kylarkåpan i 4 delar så inre luften kommer via skärmarna som du ritat och yttre sidorna tar luft direkt åt sidorna under rambalkarna ut via reservhjuls baljorna när fläkten går.

Sen om du låter kylaren stå rakt upp och bygger kåpan smart så kan du ju få plats med stuvutrymme framför kylaren mellan bakaxeln.

Och om det inte är någon krockbalk där ovanför dragkroken så är det ju bara att hål borra där för att få ut luften ovanför dragkroken.

Bränsletanken som du skrev om tidigare, ja dels för att motverka förar vikten, men även för att komma nära höger sidans tanklock och för att få stuvutrymme bredvid tanken, jag förstår inte folk som sätter tank, pumpar, rör öppet MITT I bagaget ??? okej om det är en utställningsbil som trailas överallt, men annars är det ju helt idiotiskt, går ju inte att lasta något för även något lätt kan ju fara runt och slå bort en bränsleslang osv.
Jag kör org tank + catchtank och catchtanken sitter i hörnet mot höger hjulhus och ryggstöd, sedan instängd med kraftig kåpa runt så inget kan slå sönder delarna, så resten av bagaget är intakt och kan lastas fullt.

Sen behöver du inte elektrisk vattenpump, din interna klarar av det själv, bara ha grova rör hela vägen, tror det är 38mm på kylaren original.
Och om du har el-pump, kontrollera att du kan blåsa igenom den när den är avstängd, samt du behöver styra den så den bara går när termostaten är öppen.

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
17 februari 2022 · 345 Inlägg

Seg vecka, jobbat för många eftermiddagar och sedan 3 nätter på det, så har inte hunnit med jättemycket mer än att bocka sönder lite aluminiumrör, är ju en sån där press och ej dragande bock, så nu har jag även fått uppleva det. Dessa kommer givetvis att bytas ut mot antagligen rostfria rör istället vid tillfälle då jag vet att alla väck å grejer antagligen kommer att spricka sönder för mig då materialet rör sig (varmt/kallt osv), men fram tills dess så får dessa hänga med en stund till. Anledningen till att jag isåfall väljer rostfritt är att jag själv känner att jag inte har jättekunskap när de kommer till att svetsa aluminium än, speciellt när de dessutom kommer till att få det tätt under höga tryck, så då blir det lättare för mig att köpa riktiga böjar och kapa till i rätt vinklar osv så att det blir som jag vill.

Här framme är det givetvis tänkt att vara 90° böj uppåt för att komma till motorns in/utlopp av kylarvattnet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4346bd72b9a48529c15d50acc2d85230.jpg
I framvagnsbalken och vid växellådsfästet så tänkte jag göra iordning så att jag kan sätta fast rören med gummiklädda infästningar.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f94a327282d132f9a0bdb7c9a6c0204f.jpg
Smiter förbi avgassystemet med någon cm i marginal, tillräckligt för att sätta en värmesköld om det skulle behövas.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-eea24de6f2da3ed526689988f2f4f0cc.jpg
Tänkte även göra lite infästningar från rambenen och ut och även här montera klämmor som håller det på plats.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-939a49b19638d5310a316306b55c28ea.jpg
Samma ställe fast sett bakåt i färdriktningen. Till vänster syns rörkrökaren som jag redan innan var osäker på om den skulle funka, men nu vet jag med säkerhet att det inte var jätteoptimalt.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-da9bf4b924127fb55ff7f63d5e5c976d.jpg
Här är tanken att det blir ca 45° böj uppåt för att få in rören i skuffdelen ovanför bakvagnen. Även här kommer det med störst sannolikhet en bit gummislang för att kunna dela på rören om något skulle hända vid något tillfälle, så man slipper plocka ner ett rör på nästan 5m.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1710406828fc0ec1e9d69a2f2d632ea5.jpg

Har även passat på att känna efter lite hur det känns med en stående kylare i skuffen, det känns inte helt fel även om det inkräktar lite mer än vad tanken var från början. Som vi tidigare diskuterat så är nog den bästa vägen att gå då möjligheterna att leda in luft från skärmkanter och underifrån är goda.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d0f2209dfc873ace0e911fe3a379fd81.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-098351127917a7bd92ecc719ddb9d8ab.jpg
Så, nu blev det så 🙂 https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-664655d295312dd66f4d417658539ef6.jpg

Har även börjat med bensintankens placering, i mitten, men ej mitt i skuffen, utan så långt fram som möjligt mot ryggstödet.
Med denna placering så kan jag få in kylvattenrören till höger om tanken/ovanför bakvagnen. Jag kan även få plats med batteriet till höger om tanken ovanpå den vita plåten som är kvar (om det ej placeras längs med en av skärmkanterna bakom bakhjulen, beror helt på hur det blir med kylkanalerna till kylaren) . Dessutom så får jag plats med bensinpump på vänster sida om tanken tillsammans med bränslefilter och tillhörande saker. Ovanpå ramen jag byggt för tanken så kommer det bli en 2mm gummimatta runt om, så det inte står med metall mot metall och vibrerar sönder i onödan. De båda stagen är 30x30x3mm fyrkantsrör, så de borde rätt gott ersätta den original styvningen som var av 0.8-1mm kantvikt plåt (som jag nu kapat sönder pga tankplacering)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cfcac462f5029857607855ab17f98cae.jpg

I höjd med den vita plåten så tänkte jag få till en extra ram "midja" till tanken för ökad stabilitet, men även för att hålla ihop plåten som är kvar ifrån ursprungsgolvet till höger/vänster. Ovanpå denna ram så har jag planer på att försöka få till en kåpa i aluminium som ska hålla borta ångor osv från kupéutrymmet, men vara ventilerad utåt såklart.

När man ändå pratar bensintank, SFRO tycker ju om att man håller kvar tanken med stålband, är det någon läsare som vet vad för storlek på band de föredrar? Detta är en 60l tank så runda slängar 70kg fulltankad med alla tillbehör i tanken?

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
20 februari 2022 · 345 Inlägg

Eftersom man tydligen har myror i arlset så är det uppenbarligen lite svårt att hålla sig till en sak åt gången 🤔
Men även tack vare nattpassen så kände man sig lite sliten för att ge sig på tyngre uppgifter.

Men jag har iallafall köpt på mig lite AN-rör/slanghållare. De var dock inte riktigt som jag hade tänkt mig, så jag satte igång och modifiera dessa så som jag vill ha dom
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7901115c739c209747463ff211cde010.jpg

Jag ville givetvis ha ett gäng MC6S i M3x20-25 A2/A4 klass men fick inte tag i dom på ett tillräckligt smidigt sätt, så det fick bli M4, så 7.5mm borren åkte fram och även såklart 4mm för att få igenom skruven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7137125acce4f79794502ff3caed721a.jpg

Sådärja, mycket bättre, med en pressmutter så kan de bli riktiga infästningar av det här istället för bara vanliga klammor 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b457e2e750763d2b77fffc94109183fb.jpg

Har även köpt 2st rullar á 7,5m AN-rör i aluminium, det är såklart tänkt att bli bränslerör till/från motorn/bensintanken under bilen då gummislang inte är riktigt lika populärt. Så infästningarna ovanför är givetvis tänkta att använda till att fästa fast bränslerörena under bilen hela vägen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7c38cc255a04ab74154c80e4494643ea.jpg


Sen gav jag mig på kardanaxeln, stödlagret har sedan länge vart dags att byta ut.  Huggmejslar, gasflaska. kofötter, hammare, 5-56, blod, svett och nästan lite tårar, men tillslut fick jag isär djävulskapet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-532597250d7890a2d507aa70b82eba33.jpg

Voila, så var det ihop med nya stödet 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d1bbfc0865f113866c221e5778bfce52.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
21 februari 2022 · 345 Inlägg

Idag kräksnöar de verkligen, hade vart en perfekt dag för detta lilla monster att göra debut 😅 Men om man bygger långsamt så får man väl stå sitt kast 😜 Enligt prognos ska de snöa i nästan ett dygn (från kl22 igår kväll fram till kl20 ikväll) så de lär bli lite kyligt inne i carporten ett tag nu där jag står och skruvar 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d2d93726856c2178dde766c01c524823.jpg

Kylaren har blivit testad tillsammans med höljet och fläktarna på plats, lite kvar att göra som vanligt, lite kanaler, boxar, vinklar å grejer, men det blir nog bättre såhär än i den liggande positionen jag hade först
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-607d05c26ff23302f8d0de3e6843fb19.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-49cc513fa4b804e9dda9895e88cbdf00.jpg

Efter provmonteringen så åkte den ner i kartongen igen, ville inte riskera att förstöra den medan jag jobbar med övriga grejer.
Har även beställt lite slangkopplingar till kylaren tillsammans med andra små goda ting 🙂

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (21 februari 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
27 februari 2022 · 345 Inlägg

Kallt ute nu ju, men snön är snart borta igen.
Har släppt ner bakaxeln nu när kardan ändå var borttagen, så kom åt och svetsade fast det inre staget som det är tänkt att bensintanken ska ha stöd mot samt som förhoppningsvis skapar mer stadga till bakvagnen då det ordinarie staget (vitlackerade plåten) är borta pga fuelcell monteringen.

Tyvärr var inte bilen tillräckligt högt upp i luften för att kunna rulla bort bakaxeln, så det är fortfarande lite trångt att krypa omkring därunder men det går att komma åt iallafall 😋 Staget är inte helsvetsat på denna bild ifall det är någon som kikar såpass noggrant på bilderna 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c08d3200be4561db7e5688d162de043f.jpg

Sen lurade jag lite på de där med stabiliteten nu när jag kapat bort bitar av plåten för tanken. Så jag fixade ihop lite fyrkantsrör till en "midja" som sitter ungefär halvvägs upp på tanken och i samma höjd som det förra golvet som var längst in i skuffen, så det som är kvar tänkte jag svetsa ihop med dessa fyrkantsrör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-95336fc5bee57e8d5559c0098f01f259.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c1dfb3873c7068084dc031dcd98a53c5.jpg

Sen blev det ännu kallare ute, eller ja, åtminstone mer än -5, så jag var väl inte jättesugen på att stå ute och försöka svetsa å ha mig, så blev några kortare tillfällen då och då där jag passade på att få till bränsleledningarna från skuffen och fram till motorn. Till vänster på denna bild så ska de fixas till någon skottgenomföring eller likvärdigt, för någonstans kommer ju skuffen att börja såklart. I varje klämma så har jag krympslangat bränslerören så att det inte ska vara metall mot metall samt att det ev inte skulle ligga och skramla (det gör det inte även utan krympslang, men utifall). Rören ligger även ca 5mm från karossen överallt och om det mot förmodan skulle bli för tajt mot downpipe så finns det möjlighet att få till en värmesköld där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0784dd8f26e9562ffd51725fbd72cce2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cf694d5ddb4574e84b7e1c014ade3524.jpg
De var lite klurigt att få till en bra vinkel genom hålet för kardan, men är rätt nöjd ändå. Skruven till klämman i hålet gick sönder (mcs6 skalle) så efter detta kort togs har jag fixat i en ny skruv så de gick att dra åt klämman ordentligt 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-01e22e4987328ad7c53c185c64f1a91c.jpg
Jo, det saknas lite plåt runtom växelspaken 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d509f5348e0486fdefa6feb3d59b83ac.jpg
Fick släppa lite på förarsidans downpipe så jag kom åt ordentligt vid monteringen av bränslerörena.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ad131b894de0f9f7a12ec542578d1a34.jpg

Någonstans i närheten av "770" måttet på torpeden (bakom ändarna på rören) så tänkte jag försöka få till min BTR. Inte direkt jätte lättillgänglig, men den sitter inte ivägen och kommer rätt nära returledningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8e941edd7fb40e88ab80bc279f898204.jpg

Så, nästa steg blir nog att fixa klart tankens infästning/upphängning, sedan fixa till infästningar till bromsledningarna till bakhjulen så de sitter fast ordentligt längs med karossen (även fixa ett nytt rör vänster bak då jag råkade sätta vinkelkapen i den 🤦‍♂️) När jag sedan fixat klart vattenrören under bilen så går det nog att återmontera bakvagnen igen 😊

Sen en fråga till de som gjort egna tankar i sina bilar/byggen, måste bensinpumpen vara lägsta punkten eller kan den eventuellt vara lite över sålänge pumpens anslutningar sitter i botten av tanken? 🤔 Jag vet att oem pumparna oftast sitter inuti i botten av tanken, men sålänge anslutningen är i botten liksom, eller? Jag funderar på om man kan montera bränslepumpen/pumparna tillsammans med bränslefilter i utrymmet till vänster om rambenet (mellan skärmkant och rambenet) i "baljan" där och isåfall dra ett rör/slang från tanken över (eller under) rambenet in i detta utrymme?
Alltså här ute där jag har allt skräp ligger för tillfället. Jag försöker helt enkelt bara utnyttja de utrymme jag har, för om jag lägger pump+filter framför tanken så stjäl jag utrymme för luft till kylaren. medan om de ligger i denna "balja" så kan jag fortfarande få till luftkanaler från skärmkanterna till kylaren 🤔 Om man monterar pumpen i "baljan" så är den lika "högt upp" som utgången på tanken bara att själva röret eller slangen blir över (eller under, beroende på vilken väg runt rambenet man tar). Över så förstår jag att det kan bildas en luftficka, men den borde väl ändå bara vara tillfällig och sugas bort av pumpen så fort de finns drivmedel i tanken över denna nivå? Hoppas ni förstår hur jag tänker 🤔
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5e141da062daf35e18ba82143a614502.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
RS8
28 februari 2022 · 76 Inlägg

Bensinpump är dålig på att suga luft, så man ska alltid ha självfall till första pumpen och då kan även luften i röret åka tillbaka in i tanken när man tankar en tom tank.
Men direkt under tanken i mitten under anslutningarna borde du väl få plats? avgasröret kan du väl dra tajtare mot bakaxeln eller dra en annan väg?
Du kan ha filter och pump ståendes bredvid varandra så blir det ju smalt paket med ett U-rör under som förbinder dom.

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
28 februari 2022 · 345 Inlägg

Lite äldre bilder, men att få avgassystemet längre fram är tajt då det ligger "där det ska" i bakaxelgenomföringen. Flyttar jag det framåt så tar de i bakvagnen, speciellt i skruvarna för justering av toe, flyttar jag det uppåt så tar de i bakvagnsinfästningen och nedåt så är de markfrigången som blir lidandes.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-20344dec948d2ed6901f5ca8325f375e.jpg

Resonatorn i sig självt ligger tajt den med i bägge riktningar.
Vid registrering tänkte jag försöka använda mig av så mycket original avgasdelar som möjligt, om jag ska modifiera avgassystemet så kan jag nog inte nyttja resonatorn, har inte tillräckligt med plats att dela avgassystemet innan bakaxeln utan att isåfall inkräkta på markfrigången för att försöka komma runt/under bakaxelklumpen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cf892b8694020005bdac992b6cd4da68.jpg

Bakom tanken (i färdriktningen sett)/under tanken är just nu ända möjligheten med självfall, men det i sin tur hamnar där jag eventuellt behöver få till ett scoop för att få fram luft till kylaren
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-607d05c26ff23302f8d0de3e6843fb19.jpg

Det är ju störst chans att det blir just där, nedanför tanken, som pumpen/pumparna hamnar, tänkte bara på lite idéer att utnyttja de tomma utrymmena jag har till övers för att få det att inte se lika trångt ut liksom 🤔
Samtidigt, om det var placerade där bak i sidobaljan hade det nog blivit lite mer luftigt och man hade kunnat gjort en öppning bakom kofångaren med ev lite kylluft ifall de blivit hett 🙂

En liten avstickare här med frågor om ditt egna bygge 🙂 Jag håller på att läsa igenom det ännu en gång medan jag inte är i garaget, alltid intressant att se andras lösningar på problem, men visst kör du fortfarande med 10" breda fälgar runtom på din audi när du kör bana? De gick väl innanför skärmkanterna runtom dessutom? Lite nyfiken på hur mycket bredare en s8 egentligen är jämfört med min kaross 😜
Visst var det D2 facelift styrspindel fram för att kunna sänka din bil mer utan att de tog i med gummit i toppen på övre bärarmarna? I övrigt så passade den utan att behöva modifiera något i befintlig konstruktion om jag minns rätt?
034 ställbara länkarmarna fram (modifierade/kortade) funkar än för dig? Jag skulle behöva ett ställbart kitt för att fixa till de små felaktigheter jag lyckats fått i mitt bygge.
Upplevde du någon skillnad med bränslekylen du monterade? För jag funderar på om det är värt att montera en "in line" (eller något likt din) någonstans på min bil ifall det blir för hett i tanken.

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang