Förlängd tid för kontrollbesiktning och körkort

spillolja
3 juni 2020 · 4 009 Inlägg

För er som tycker att det är värre att besiktiga bilen än att besöka tandläkaren så en jätteglad nyhet:

Förlängd inställelsetid för kontrollbesiktning
Inställelsetiden förlängs med sju månader för de fordon som senast skulle ha besiktats under perioden den 1 februari 2020 till och med den 31 augusti 2020.

Förlängd giltighetstid för körkortet som behörighetshandling
Giltighetstiden förlängs med sju månader för de körkort som annars skulle upphöra att gälla under perioden den 1 februari 2020 till och med den 31 augusti 2020.

Läs mer hos transportstyrelsen:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny … h-korkort/

Ska jag avboka tiden för golfen som är bokad nu på fredag   trots att den gick ut 31 Maj ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
husseman
3 juni 2020 · 1 563 Inlägg

Hmm, ja om det du säger stämmer så finns ju ingen anledning att besikta för tidigt... bättre att få 14 nya månader så sent det går.

mvh/husse

torsen
4 juni 2020 · 7 189 Inlägg

HA!!!
Innebär att en av min bilar, som hade sista inställelsedatum 2020-07-31, inte behöver besiktas förrän senast 2021-02-28.
Eftersom detta datum infaller på en söndag så bokar jag besiktningstid 2021-03-01 och "tjänar" ytterligare en besiktningsmånad .Haha.
Hoppas det inte råder vinterväglag den dagen.
Men besiktningsorganet har väl inte synpunkter om man har vinterdäck eller ej?
Nästa besiktnings sista inställesedatum blir då 2022-05-31.
Och då är man åter inne i "sommarbesiktning"!
Eller hur?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Ja, och du tjänar ÄNNU mer om du inte nyttjar inbetalningskortet utan väntar in i det sista med att betala..
Man får ju olika pengaförslag från besiktningarna  när tiden börjar närma sig och dom försöker övertrumfa varandra för att få just dej till sin station..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
spillolja
4 juni 2020 · 4 009 Inlägg

Carspect på min ort hade  lediga tider  2020-12-25 samt 2021-01-01  wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
4 juni 2020 · 7 189 Inlägg

Suspect, eller Carspect som dom heter, kommer aldrig på fråga.
Köpte för några år sedan en bil som var drygt 2 år gammal och inte var körd 3.000 mil som fått "blankt papper" hos dom.
I verkligheten, dagen efter, fanns 4 punkter som enligt mig borde renderat var sin 2:a.
Mejlkontakt med företaget flera gånger resulterade endast i obegripliga svar på finska.
Anmälde till SWEDAC.
Suspect fick en reprimand.

SvarreE
4 juni 2020 · 239 Inlägg

Nice!

Husrenovering har tagit lite mycket tid från bilrenoveringar, lät golfettan löpa tiden ut (i fredags, skulle fixa en damask och tomgången) men så.... 7 gratis månader! BAM, då kan jag vänta 2 månader till utan att skämmas ju!

spillolja
5 juni 2020 · 4 009 Inlägg

torsen skrev:
Suspect, eller Carspect som dom heter, kommer aldrig på fråga.
Köpte för några år sedan en bil som var drygt 2 år gammal och inte var körd 3.000 mil som fått "blankt papper" hos dom.
I verkligheten, dagen efter, fanns 4 punkter som enligt mig borde renderat var sin 2:a.
Mejlkontakt med företaget flera gånger resulterade endast i obegripliga svar på finska.
Anmälde till SWEDAC.
Suspect fick en reprimand.

Så får du inte skriva i öppet forum för då kan vi inte åka och besiktiga våra rishögar wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
husseman
5 juni 2020 · 1 563 Inlägg

Hehe- vi har Carspect i vår stad oxå... - roliga Besiktningspapper man ser från dom. Inte många rätt på dom. Men bara att fixa det de synt ner o kolla med kunden om han/hon vill ha de riktiga felen fixade oxå. O Givetvis en ombesiktning på Besikta- så det blir nån ordning på dårhuset tillslut.

mvh/husse

torsen
6 juni 2020 · 7 189 Inlägg

Carspect om man ska sälja bil.
ASB om man ska köpa bil.
Med reservation för dagsformen hos besiktningsteknikern.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang