Renault Trafic startar ej med hjälp av startmotorn

da_Rayman Fattig drömmare
11 juni 2020 · 123 Inlägg

Har en Trafic ifrån 2007 (2.0 dCi 115) som sällan vill gå igång med  hjälp av startmotorn. Ofta kan jag behöva köra startmotorn upp till en minut innan den kommer igång och ibland behövs flera försök.

Den går utmärkt att rulla/bogsera igång.

Har testat att byta till ett annat bättre begagnat batteri och även testat med 2 batteri som vart kopplade parallellt. Det verkar inte göra någon skillnad om motorn är varm eller kall. Den är däremot relativt lättstartad, om jag försöker starta om den inom några få minuter efter jag stängt av motorn.

Testade igår att ladda båda batterierna i ca 6 timmar och då gick det bra. Kopplade sedan bort laddaren och lät bilen stå en timma och då gick den inte igång.

Köpte ett nytt batteri men gjorde ingen skillnad. Satte även det batteriet på laddning utan förbättring.

När motorn väl är igång så går den utmärkt.

Någon som har en gissning?

Volvo V40 (1997)
Oldbie
11 juni 2020 · 12 Inlägg

Startspärrstrul är typ inbyggt på den eran av Renault, brukar räcka med att låsa/låsa upp med fjärren. Finns väl någon röd diod i instrumentet som antingen slocknar eller blinkar ilskt vid start. Kommer inte ihåg årsmodeller men vissa har en knapp under huven som ska tryckas in för att återställa någon krashsensor eller hur det nu var, tror bränslet är strypt när denna har aktiverats.

da_Rayman Fattig drömmare
11 juni 2020 · 123 Inlägg

Det finns en röd prick som blinkar fram tills man satt i nyckeln men den slockar när nyckeln vrids om. Som sagt går den bra att rulla igång.

Volvo V40 (1997)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Undrar om den startar med startgas..
Startar den då så är det väl bränsletrycket..
Eventuellt kanske någon felkod är lagrad..

Senast redigerat av axxet (11 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zzr9409209
11 juni 2020 · 716 Inlägg

Startmotorn som fältar ut...!?

mb_pucken
12 juni 2020 · 5 087 Inlägg

Gissar på bränsletrycksproblem.
Att den ej orkar bygga nog med tryck när man kör på startmotorn.
Testa att mäta trycket via OBD för att se om den bygger tryck och hur mycket.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
da_Rayman Fattig drömmare
12 juni 2020 · 123 Inlägg

mb_pucken skrev:
Gissar på bränsletrycksproblem.
Att den ej orkar bygga nog med tryck när man kör på startmotorn.
Testa att mäta trycket via OBD för att se om den bygger tryck och hur mycket.

Ok så om den går igång med startgas så borde det vara ett bra tecken på det?

zzr9409209 skrev:
Startmotorn som fältar ut...!?

Vad menar du?

Jag tror jag körde startmotorn lite väl hårt när jag försökte få igång den igår. Till slut kom den där goa doften av någonting som hade blivit lite toasty o sen dess har jag inte lyckats få igång bilen alls.

Min egna gissning är att lindningarna i startmotorn blev lite grillade och ökade i resistansen för den låter lite mer belastad nu. Är det möjligt?

Är högtrycks bränslepumpen i en trafic elektrisk eller går den på vevaxeln?

Volvo V40 (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 juni 2020 · 17 483 Inlägg

da_Rayman skrev:

mb_pucken skrev:
Gissar på bränsletrycksproblem.
Att den ej orkar bygga nog med tryck när man kör på startmotorn.
Testa att mäta trycket via OBD för att se om den bygger tryck och hur mycket.

Ok så om den går igång med startgas så borde det vara ett bra tecken på det?

zzr9409209 skrev:
Startmotorn som fältar ut...!?

Vad menar du?

Jag tror jag körde startmotorn lite väl hårt när jag försökte få igång den igår. Till slut kom den där goa doften av någonting som hade blivit lite toasty o sen dess har jag inte lyckats få igång bilen alls.

Min egna gissning är att lindningarna i startmotorn blev lite grillade och ökade i resistansen för den låter lite mer belastad nu. Är det möjligt?

Är högtrycks bränslepumpen i en trafic elektrisk eller går den på vevaxeln?

El. DCi.
Men startmotorn har väl sagt upp sig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Man får betänka att  det åtgår MYCKET "kräm" i startögonblicket och det är inte bra för de stackars lindningarna i startmotorn..
Kör man 1 minut utan uppehåll så kan det kosta en ny..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
da_Rayman Fattig drömmare
12 juni 2020 · 123 Inlägg

Ok. Jag testade flera gånger med startgas och då går den igång, oftast efter 5-7 sekunder.

Är det de som DCi står för? Hittar inte några bilder eller så för den pumpmotorn.

Volvo V40 (1997)
EmsAnders
13 juni 2020 · 151 Inlägg

Kolla kabel till startmotor, vanligt på dem är att den nästan ärjat av en bit från anslutningen på startmotorn, då kan det bli så att motorn inte snurrar med tillräcklig fart för att komma över lägsta antal startvarv för att spridarna ska dra igång.
Drar du då på med startgas eller rullar igång den, så kommer motorn snurra snabbare och spridarna öppnar.

husseman
13 juni 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm, ja skulle kolla bränsletrycket på railen. Låter som din dieselpump(högtryckpumpen) inte orkar få upp trycket eller att matarpumpen i tanken inte e´ok. Spridarna öppnar elektroniskt- men utan rätt tryck så får inte bilen tillräckligt med diesel. Högtryckspumpen drivs av motorn och är en vanlig CR pump.
Fast din startmotor borde nog bytas oxå. Låter som den gjort sitt. Då kollar du alla matningar o jordningar samtidigt.
mvh/husse

Senast redigerat av husseman (13 juni 2020)

EmsAnders
13 juni 2020 · 151 Inlägg

Uppnås inte ett visst startvarv så kommer inte ecu öppna spridare, säg att minsta startvarv är runt 300, om då motorn bara snurrar med 290, pga dåligt batteri eller dålig startmotor så startar den inte.
Du skriver att den går att rulla igång, så pump mm borde vara ok då.

husseman
13 juni 2020 · 1 590 Inlägg

Hupp, kan vara logiskt att börja med en ny startmotor då. Detta med ett visst startmotorvartal för att ECM ska tillåta öppning av spridare har ja inte råkat ut för innan..

mvh/husse

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 juni 2020 · 4 917 Inlägg

husseman skrev:
Hupp, kan vara logiskt att börja med en ny startmotor då. Detta med ett visst startmotorvartal för att ECM ska tillåta öppning av spridare har ja inte råkat ut för innan..

mvh/husse

Tydligen har man alltid nåt nytt att lära..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
KarlzZ
13 december 2021 · 10 Inlägg

Fick du ordning på bussen?
Vad var felet?

Mvh Karl

Audi GT Quattro "Sportis" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang