2296
Sök

Svårstartad v70n 2.4T -00 bilf*n.

30 Inlägg
22 juli 2020
Trådstartare
Hej. Behöver verkligen hjälp eller tops vad jag ska göra.
Gäller v70 -00. 2.4T
Alltså ibland varvar den 1500 på tomgång när man startar den, jag tycker att den börjat dricka mer och hackar lite i låga hastigheter, ibland är den extremt svårstartad och luktar lite bensin när man tuggat på starten ett tag.
Idag ville den inte starta alls. Försökte om och om igen tills batteriet började bli slött, dock så stod jag i en backe, så jag lägger i tvåan och rullar lite frihjul. Inte alls långt eller fort och den startar direkt. Startar även nu ganska lätt, men varvar som sagt...

Ibland går den så jäkla bra och startar direkt.
Lät lite idag när den gick illa som att nått drivhjul eller så skaver mot något. Men bara ibland och inte alks mycket....
Vad ska jag kolla????
Tempvisaren funkar inte alltid men när den gör det så känns det som att då går bilen bra, har haft och har ibland pendlande tomgång. Ska kolla upp gasspjället. Men borde ju gå att starta ganska bra ändå. Alltså jag tuggade och tuggade i evigheter,
Batteriet är bra, i princip nytt.

30 Inlägg
26 juli 2020
Trådstartare
Hej, tack för svar. Jag har beställt ny givare och termostat, givetvis fick jag mail om försenad leverans, så det tar över en vecka innan jag får grejorna,
Det där med att jag har svajande tomgång ibland, trode jag var garanterat gasspjället. Men kan iofs vara trsig lambda med eller då jag har haft felkod på katten... fadt har haft det i ett år.

30 Inlägg
27 juli 2020
Trådstartare
Okej. Alltså det händet ju ibland att när man exempelvis stannar vid korsning så pendlar tomgången upp till ca 1500 och faller snabbt ner så lågt så bilen nästan dör, och sen snabbt upp igen och håller på så. Vad är det med själva gasspjället som inte fungerar som det borde iså fall? Har läst mycket om detta problemet, men de flesta byter ut det, fast kanske går att renovera??
Händer ju ofta att den hugger lite om man ligger i ca 80 och försöker hålla jämn fart, men går bättre runt 100...
Ps, ursäkta min stavning, men mina fingrar är inte skapta för små tangenter...
Senast redigerat av Ankan-78 (27 juli 2020)

30 Inlägg
28 juli 2020
Trådstartare
Mina felkoder är P1171 och P0118
Vad jag fått fram är katten och tempgivaren. Men kan vara fel ute

30 Inlägg
29 juli 2020
Trådstartare
Hej. Kan man mäta upp lambdan på något sätt? Har hört att det finns två och hade ju varit bra att veta vilken jag ska byta, jag har en lagad vacuumslang. Men har sprutat startgas på alla slangar och kopplingar jag sett, utan resultat, iofs så finns det ju ställen i motorn där slangar ligger gömda bitvis, så jag ska kolla detta nogare, har ju även testat att släcka kod p1171, och haft batteri bortkopplat, men när inte motorlampan lyser så hackar den ännu mer, men lugnar sig så fort den larmar på nytt

30 Inlägg
29 juli 2020
Trådstartare
Ja tack för allt så här långt, jag lugnar mig några dagar med bilen, då jag ska bestälka delar från annat håll. Hade ju varit bra om det fanns packning till gasspjället så jag kunde ta bort det och kolla lite, men hittar inget, så jag använder isåfall den gamla packningen ihop med packningsklet, ska kolla efter slang läckage också. Och hoppas delarna kommer nästa vecka

30 Inlägg
1 augusti 2020
Trådstartare
Nej. Har inte beställt syresensorn ännu.  Bara tempgivare och termostat

30 Inlägg
3 augusti 2020
Trådstartare
Japp. Håller på med 4 bilar samtidigt, så det blir lite hattande fram och tillbaka allt eftersom delar kommer hem.

30 Inlägg
4 augusti 2020
Trådstartare
Hej och hå. Givetvis har tempmätaren funkat i två dagar nu, men jag har iallafall bytt temperaturgivare och termostat.
Hoppas den inte får försig att slumpmässigt vägra starta igen, det återstår att se. Tomgången pendlar upp och ner fortfarande, ska kolla slangar igen annars borde det vara spjället, så när jag körde iväg att det visar "nuvarande förbrukning 99,9L/100 km" kollar inte den så ofta så vet inte om det är normalt, efter 30-50 meter visade den 45L/100 km. Sen kollade jag inte mer.

Sök