Kolvar och stakar har kommit. Det blev FCP engineering X-profil stakar som är hålborrade för smörjning av kolvbult och deras 83mm/Cr8.8 coatade kolvar med HD kolvbult. Nu när jag har kolvarna kan jag lämna in blocket på borrning. Även fälgarna är lackade, blev vw LA7W Reflexsilver.
Monterat dit 993 Porsche bromsarna och Cup 1 hjulen. Nöjd med utseendet och det blev lagom tight. 30mm spacers runt om. i väntan på att blocket ska bli klart slängde jag ihop en jigg för att balansera stakarna, dom visade sig vara väldigt jämna direkt ur boxen. Har också påbörjat en förstärkning på armen för tryckplattan som brukar spricka när man monterar hårdare tryckplatta.
Blocket är tillbaka från motorslipen. Borrad till 83.01mm ,spel på 0.07mm enligt rek. Mätt in de nya ram och vevlagerna. 0.05mm i spel på båda. Valde sputterlager till vevlager som ska tåla lite mer våld. alla lager är från kolbenschmidt. Även Oljepumpen som är en 36mm istället för 30mm som jag har nu.
Lagom till avställning är motorn igång. Började med en varmkörning tills fläkten startade och efterdrog toppen när den kallnat lite. Åkte sedan och mappade in bränslet lite fort och körde typ 7-8 repor till varvstopp, ett oljebyte och nu är den avställd för säsongen. Inga konstigheter och allt lirade bra. Fortsättning följer.