Köpråd: Skoda Superb kombi 2018 med DSG låda eller helt annan bil?

Jojje_ F-14 Tomcat Fighterpilot
10 mars 2021 · 887 Inlägg

Hej forumet.

Sitter och klurar på att köpa större familjebil.
Med två barn nu funkar inte V60n från 2014 utan nu kikar jag lite på en Skoda Superb 2018 års modell. Dock så verkar dessa bilar komma med en 7-stegad DSG automatlåda.

Mina funderingar nu är.

Är det fortfarande massa problem med DSG lådor som det var för ett par år sedan?
Samt, hur står sig den 7-stegade mot den tidigare 6-stegade?

Skulle ni rekommendera mig att köra på en sådan bil eller helt enkelt byta bil helt och hållet.
Vill absolut inte sitta i en sits om x antal år med en låda som är pajj och jag måste punga ut enorma summor pengar pga att växellådan suger.

En annan bil jag kikat på är Volvo V90 men på den får man inte alls mycket utrustning
jämfört med Skodan när man jämför priserna.

Kom gärna med tips och funderingar.

Stort tack på förhand.
Mvh Jojje

Senast redigerat av Jojje_ (10 mars 2021)

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
simlar
10 mars 2021 · 5 526 Inlägg

7-stegad våtkopplings-DSG i Superb av Generation 3 (2016-)
Våtkopplings DSG7 är den stadigaste DSG som går att hitta i personbilar, samma grund som Transporters DSG-låda!

Har inte märkt av några större problem med dessa och då jobbar jag ändå på verkstad med märket.
Väldigt mycket bil för pengarna i mitt tycke, var själv sugen på en Superb innan jag bestämde mig att en bil med flak passar min livsstil bättre.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang