Räddningen av JOD - Volvo 265 Diesel -76

Berättelsen om den dieselreggade lyxkombin som var farligt nära skroten...
  • 59 Följare
  • 20 437 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 maj 2021
Loveless
6 april 2021 · 532 Inlägg

Berättelsen om den dieselreggade lyxkombin som var farligt nära skroten

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-17cff4a815668302552a7e5878ce4a81.jpg
Före och efter. På sju år och med många ägarbyten kan mycket hända. hmm

Den 10 augusti 2019 publicerades en Blocket-annons på en dieselreggad 265:a av 1976-års modell. Bilen stod utomhus, var isärplockad, utan motor och med mycket rost. I det närmaste handlade det om en tom kaross, men med ganska mycket delar och även en reservdelsbil till. Med bilen följde både USA-takräcke och USA-front. Annonsen hade legat ute ett par dagar när jag såg den och den blev emellertid såld innan jag hann reflektera allt för mycket över den.

Vid den här tidpunkten var jag fullt upptagen med mina andra projekt, så det kanske var lika bra, tänkte jag. Vad jag inte visste var att 265:an som då såldes är en gammal "kändis" från Garaget. JOD775, eller "Gamle JOD" som den kallats av tidigare ägare. Två olika ägare har haft den här på garaget och bilderna de laddat upp har fått många kommentarer. Det är även många som favoritmarkerat bilen, vilket jag senare kom på att även jag gjort. tongue

https://www1.garaget.org/archive/90/89508/255411/large_255411-2416774.jpg
Bubbaer ägde bilen under 2011 och han verkar ha gjort en del reparationer på den.
https://www.garaget.org/?car=255411
Bilen införskaffades 11 april 2011 och såldes 18 november 2011

https://www1.garaget.org/archive/153/152101/305143/305143-2989001.jpg
A-Green ägde bilen mellan 2012 och 2013.
https://www.garaget.org/?car=305143
Bilen införskaffades 9 september 2012 och såldes 16 augusti 2013

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c763b7aa50dad64631de1d75b0865dd2.jpg
Det räcker att söka efter "Volvo 265 Diesel", så föreställer tre av de fyra översta bilarna på Google den här bilen. JOD kommer även högt upp om man söker på "Volvo 265".

Nåväl. För exakt ett år sedan, den 6 april 2020 kom det en ny chans. JOD dök åter upp på annons. Nu var bilen dock än mindre komplett. Bland annat saknades baklucka, inredning och så var USA-fronten och takräcket borta. Den som monterat av räcket hade även skurit sönder innertaket. Kvar var bara hålen i taket och hängande rester av ett innertak. hmm Även i den här annonsen stod bilen utomhus, utan rutor. Förfallet hade nu gått rätt långt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f228989769d9c7f9495ecc339b4ae6a8.jpg
Siten car.info ger en bra bild över vad som hänt med bilen de senaste åren.
Sannolikt hade någon tänkt påbörja en renovering och rivit isär allt och sedan tröttnat. Sedan har bilen sålts vidare och vidare och mer och mer delar har försvunnit på vägen.

I annonsen som nu lagts upp stod endast:

"Fattas motor å växellåda och inredning dörrar ligger i bilen ring för mer info 2000bvsa"

Positivt var att nu låg bilen ute för 2000 kr med möjlighet att få den billigare vid snabb affär. Men risken fanns att någon skulle köpa den och ta de sista delarna (näbbhuv, dörrar, kardan, bakaxel mm) och sedan skrota den. Det vore tragiskt. Speciellt då det 2018 bara fanns 104 265:or kvar i Sverige!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9234de6764fc19808801e46c3d26456f.jpg
Jag bestämde mig för att åka och köpa bilen innan någon annan hann före den här gången. Jag ringde säljaren när annonsen bara legat ute någon timme. Samma dag efter jobbet åkte jag och en kompis med bilkärra upp mot Lindesberg i min 264. Det var över 35 mil enkel väg.

Fortsättning följer. Hoppas ni vill följa mitt projekt! roll
Det kommer bli en lång väg, men en sån här bil förtjänar bättre än att stå och rosta bort. smile

Senast redigerat av Loveless (6 april 2021)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
6 april 2021 · 532 Inlägg

Lucif3r skrev:
Följer smile
Men jisses, har du inte fått nog av rosthögar än? big_smile big_smile

Jo, egentligen! Men man blir bättre på karosseriarbeten ju mer man gör det. smile

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
8 april 2021 · 532 Inlägg

mr_birch skrev:
Följer detta projekt också! Ska bli spännande å se när du har kommit en bit mä den

Kul! Har kommit en bit med svetsen och tagit mycket bilder. Blir några inlägg om det inom kort. smile

turbonova skrev:
Följer självklart 😁

Thx!

Grunden1700 skrev:
Blir intressant att följa big_smile Inte mycket för världen nu men kommer bli skitfin när du är klar som alltid smile

Jag siktar på det. Många tycker nog att det är ganska hopplösa objekt jag lagar upp (har sällan köpt en Volvo för över 10 000) när man kan få tag i en bil i fint skick som redan är färdig för ungefär samma peng som totalen landar på när man väl är klar. Börjar man räkna timmarna man lägger ner inser man att man sällan går plus. En sån här renovering får till viss del belasta nöjeskontot.

Men som jag ser det handlar det mycket om att rädda det som räddas kan och på så vis dra mitt strå till stacken när det gäller arbetet med att bevara beståndet av de här bilarna och gärna få ut fler på vägarna igen. smile

Mew skrev:
Självklart ska även detta följas! big_smile

Välkommen! big_smile

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
8 april 2021 · 532 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8771a95b7b850ddcba82ec4c05833276.jpg
Inför resan upp gjorde jag lite mer research om bilen. Den hade ställts av samma år som den misslyckats med besiktning och efterkontroll. Jag begärde ut besiktningsprotokollen, som fortfarande fanns kvar hos Besikta (de sparar endast sina protokoll i 8 år).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fc15f475a56dec39fe9bcd1e5199aae2.jpg
JOD hade fått 9 tvåor hos Besikta i Vara 2013-08-30. Bland annat för att man sänkt bilen för mycket. Även en bra att veta-punkt gällande golvet på höger sida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c80d91edc869c696ec4e075c208a4523.jpg
En efterkontroll hade genomförts 2013-09-11. Då hade alla punkter utom bromsskivorna bak och fastsättningen av bromsslangarna åtgärdats. Dock hade det dykt upp två nya punkter, felvisning för hastighetsmätaren och ojämn bromsverkan fram.

Eftersom bilen i det närmaste var att betrakta som en tom kaross på hjul var flera av de här felen inte så aktuella. Någon hastighetsmätare, vajer eller växellåda fanns inte ens. lol Begärde mest ut protokollen för att jag var nyfiken. Men det var positivt att man i all fall återställt den till normal höjd. smile

Senast redigerat av Loveless (8 april 2021)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
12 april 2021 · 532 Inlägg

Munkis skrev:
Detta ska bli intressant att följa! smile Man blir lite glad inombords när man ser folk rädda bilar från skroten smile

Kul med så många följare redan! smile

Surric skrev:
Intressant och roligt projekt! Har själv den 265 som favorit smile

Vad kul! Hoppas kunna återställa den till sin forna glans. big_smile

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
12 april 2021 · 532 Inlägg

Framme vid bilen

Efter åtskilliga mils körande var vi äntligen framme i Lindesberg. Klockan var nu 11 på kvällen. Efter en tids väntan på plats dök säljaren upp. Vi gjorde upp affären och genomförde ägarbytet. För blott 1500 kronor blev JOD775 min. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3c9fb96982900d0ee79e061af87acf76.jpg
Första skymten av gamle JOD. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b77a46e9a3782473f7a962e0db85dce2.jpg
Baktill såg han faktiskt ganska ok ut ur rostsynpunkt (med undantag för skärmkanter och baljor). Inne i bilen låg dörrarna löst.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-962ae7289f23f01b3ece65c3b059537d.jpg
Då några av däcken visade sig vara paffa bytte vi dem emot fälgar med däck som åtminstone håller luften.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8336006747f46b53a11853e5e2048ec7.jpg
Näbbhuven satt inte fast i gångjärnen, utan var bara löst ditlagd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-585a3f2d1f4e4750a8d9d75ccc9d00d4.jpg
Notera det rostiga och delvis uppkapade golvet. Här har rosten till stor del kommit inifrån, då bilen stått utomhus utan rutor. hmm

Inne i bilen låg även frontplåtarna, vilka jag trodde saknade då de inte var med i annonsen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-263ed9eaf05d4675ff61752ecbea66f7.jpg
USA-takräcket och även fonten hade säljaren tagit av och lagt in i en 245:a han hade sålt. Då den redan var såld (men inte hämtad) gick det inte att köpa till räcket. Lite synd, eftersom det egentligen hört till bilen och att det är hål i taket för just ett sånt räcke.

Nåja, de dyker ju upp på annons ibland.

Inne i 245:an låg även en av JOD:s registreringsskyltar (en originalskylt). Sannolikt den till bakluckan (som ju saknades). Nämnde det för säljaren, så jag fick med skylten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9413199e6a80fdc52aa07b6ee56abf2d.jpg
Vi började rensa ut de delar som låg löst inne i bilen för att kunna lasta säkert.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5528bd493d1fb64879b4215102e23b66.jpg
En del saker fick åka i 264:an istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-27ce04a6b42167256b4feb2ac650a80d.jpg
Efter att det var lastat och klart och bilen stod uppe på kärran började den långa färden hem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6aec63028c80e9775dce56b19a2bd1b1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6cd210c77475304e1ee7530f6375db87.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7a9a1d9135f9b96edb28778988f24fea.jpg
Vi stannade på en tapp och tankade. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-08135c07313d472a18219ae4114e9c33.jpg
Tog även lite bilder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a83fb73931ede40fc3972b9e4dacd849.jpg
Det var allt för idag! tongue

Senast redigerat av Loveless (12 april 2021)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
13 april 2021 · 532 Inlägg

MrCrankyface skrev:
Ambitiöst projekt, hoppas du ror det iland!

Brukar aldrig ta ut något i förskott, men det är givetvis min målsättning att ro det här projektet i land. Den har just nu prioritet 1 av alla de bilar jag har i garaget.

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
13 april 2021 · 532 Inlägg

Blocket-annonsen från 2019

Fick hjälp av en tjej på Blockets kundtjänst med att ta fram den första annonsen jag såg på JOD, inlagd 2019-08-10. smile Tyvärr sparar de endast bilder i 20 dagar efter att annonsen tagits bort. Men jag publicerar texten från annonsen nedan. Den dåvarande ägaren beskrev ganska bra vad som behövde göras med bilen, så jag tänkte att den kan vara intressant att läsa för er som följer projektet.

Nu så här i efterhand ångrar jag att jag inte var snabbare och köpte bilen redan då, när takräcke, skinninredning mm fortfarande fanns kvar. Dessutom ingick en reservdelsbil (sannolikt den bil som killen jag köpte JOD av sålde iväg med USA-räcket, fronten mm.

Volvo 265 - 76 diesel
Pris: 3000 kr

Modellår: 70-tal
Växellåda: Manuell
Kommun: Hallsberg
Miltal: 24 500 - 24 999
Tillverkningsår: 1976

Bränsle: Diesel
Regnr: JOD775

Hade jag varit mäklare hade jag nog beskrivit den här bilen som "något för den händiga" eller "ett projekt med potential" men nu är de ju så att jag är ju inte det men vi kan beskriva den som att de går åt lite timmar för att få bil utav den igen.

Är ju då en Volvo 265 utav 76 årsmodell som är reggad med utbytt motor, diesel (T31A) . Tanken var att kasta i en BMW diesel med manuell 6vxl låda bakom.
Problemet är väl att jag inte har nån motivation till att göra iordning på karossen då det i stora drag är de som är det som måste göras i dagsläget. Bilen står isär slagen nu med en massa delar till å en relativt komplett reservdelsbil.

Man lär byta trösklar, skärmkanter bak, reservhjulsbaljor, kylarbalk, golvbrunn förarsidan fram. Ja mycke jobb att laga med andra ord.
Skulle. Vara kul om någon med mer tid än en annan kunde ta tag i den synd att skrota sånna papper.

Följer med 1 reservdelsbil (245 - 76) 2st m51d25 motorer med massa grejer till så som grenrör Turbos mekpumpar (1 med 10mm rotorhuvud), skinninredning i sämre begagnat skick osv.
Absolut lättast är väl att ringa mig eller komma och kika så berättar jag mer om grejerna. Priset? Ja de är väl nått vi får diskutera fram beroende på hur mycke grejer som ska med så inget hugget i sten.

Bilden är ju då hur den sett ut å så jag tänkte den skulle få se ut så USA front å takräcke finns kvar, inga fälgar dock.

Senast redigerat av Loveless (13 april 2021)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
14 april 2021 · 532 Inlägg

Cuefa skrev:
Man hakar väl på här med då!
Men något uppförsbacke med den där stackarn, helt klart hmm
Som sagt, det är märkligt vad som kan hända på några år.
Fick kontakt med nuvarande ägaren till min gamla Cherokee för några månader sedan. Den stod totalt fallfärdig under ett träd.

Blir nog fint det här med! Är tanken en restaurering eller ska den förädlas, nu när det ändå är ett "blankt papper" så att säga?

Tråkigt att höra! Man vet aldrig vad som händer med ens ögonsten efter att man sålt. Flera Volvos jag sålt är dessvärre skrotade nu. hmm

Vi får se vilken nivå projektet hamnar på. I första hand gäller det att få ordning på karossen. smile

Senast redigerat av Loveless (14 april 2021)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
14 april 2021 · 532 Inlägg

Hemkomst och sortering av delar

Sent på natten var vi slutligen hemma. Jag var trött. Efter en lång arbetsdag i Göteborg (då jag fått syn på bilen under lunchrasten) hade jag tillsammans med en kompis hoppat in i min 264:a, hyrt en bilkärra och kört upp mot Lindesberg. När vi väl hunnit lasta och var redo att köra hem hade klockan redan hunnit bli midnatt. Vi var inte hemma förrän halv 5.

Nu var det tisdag och om bara några timmar skulle jag åka in till jobbet. lol Så av förståeliga skäl blev det inte mycket mer gjort med bilen än att rulla in honom i garaget den kvällen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-103eff33e4c4a9473d15453f133eda59.jpg
De närmaste eftermiddagarna ägnades åt att, i lugn och ro lossa spännband och sortera upp de delar som medföljde.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f8a5890474abfaa427238640db7285bc.jpg
Fronten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-150c2dc7d7d4ff61d28ef264c7cc9237.jpg
Ett handskfack med diverse smådelar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d7f7b28626130f01af5d1e619464f627.jpg
Ni som följt mina projekt vet att jag brukar montera takboxar på mina projektbilar. I dem förvarar jag tillhörande delar, så att de inte skall komma bort under projektets gång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d781d619031e1e2c9510dcc5fce30a6f.jpg
JOD fick därför en takbox som snabbt fylldes med delar som följt med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-845d940af510ce946a0ca46445c2d59d.jpg
Mindre delar lades först upp i hinkar innan de hamnade i takboxen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cbbf6368534407e24fe6b65a8fa15d8f.jpg
En del av dörrarna hade åkt bak i 264:an. Dörrarna ställdes upp på pallstället jag har för dörrar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bd83ae18e4bae7450d674f30a3fc190e.jpg
Även näbbhuven...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-60d96650bcbee915f20a131c9c74df6c.jpg
...och fronten lades in i lagret.

I nästa update görs en genomgång av bilens skick och de rostskador som behöver åtgärdas! wink

Senast redigerat av Loveless (14 april 2021)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
15 april 2021 · 532 Inlägg

vEight skrev:
Följer! 😁

Välkommen! smile

Cuefa skrev:
Smidig idé med takboxen!

Kom på idén när jag fick två takboxar som var bortskänkes. Passande nog hade jag ett visst överskott av takräcken till Volvo. Hade inte riktigt plats för att förvara takboxarna, så kom på att de kan monteras på bilar. wink

Senast redigerat av Loveless (15 april 2021)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
15 april 2021 · 532 Inlägg

En granskning av karossen

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5c3db592c95eb8ff814d54f74f062c4d.jpg
Efter att delarna var omhändertagna var det dags för en närmare granskning av karossen. Kunde konstatera att taket såg rätt bra ut (dock smutsigt). Vindruteramens nederkant var däremot rostangripen, vilket är ganska vanligt på 200-serien.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d0e3e0da3ea852ef47acef26d9a6122c.jpg
Hålen för USA-räcket kommer inte att läggas igen. Istället blir det till att jaga rätt på ett räcke!

Om någon som läser tråden har ett att sälja är det bara att skicka PM.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a20f37d6eed76f6f8d1f47e3460b17b8.jpg
Vindrutans nederkant och delar av motorrummet. Fullt med löv låg i utrymmena vid fjäderbenstornen. Detta binder fukt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a0d9b4d9dc8e45b4417108e5614579d5.jpg
...och rosten blir snart ett faktum. Dessutom har JOD saknat plast-innerskärmar fram. Det kom först på 1978-års modell. M.a.o. har rostangreppen kommit från båda håll.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1382f51c47b10c67c4d523dc8054d567.jpg
De här rostskadorna är inte så roliga. På förarsidan är det hål rakt igenom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ba7015753acc755c677a4b024a48aa94.jpg
Precis som det stod i Blocket-annonsen från 2019 är kylarbalken skrot och kommer behöva bytas. Dessa nytillverkas dock och finns att köpa som ekonomiplåt. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cdbfbd56b28378ec46c998b581222339.jpg
Höger tröskel är bytt. Dock är det inte så bra utfört. hmm Främe delen saknas av någon anledning.

Men värst är att man bara kapat av inre tröskeln i samband med att man bytt golvet. Vatten från friskluftsintaget väller med andra ord rakt in på golvet istället för ut genom dräneringshålen i tröskeln! yikes Under skummgummit och golvmattorna torkar det heller aldrig upp. sad Här handlar det om att bygga upp den inre tröskeln och i värsta fall göra om att hela tröskelbytet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-089f4d3001b779551069af9d2d693624.jpg
Man har även gjort om balkar och av någon anledning tagit bort domkraftsfästet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6656e172540426ccad2bc696239eb1f8.jpg
Ett grovt rakt rör hänger under bilen. Även kardan hänger kvar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-22bafe7e3b4ad02f30c5ee64c104424f.jpg
Golvet på högersidan har börjat rosta ordentligt inifrån. Golvet är bytt och är uppbyggt med vanlig bilplåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-84c3fcfcf76ad817b3ec4ead52d7a71f.jpg
Underifrån ser högersidan helt okej ut. Men fläckar av ytrost börjar skymta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6d431e40927e43330e55c55f3bb4d42c.jpg
En del rost baktill.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7af7e30198cd0c086ebcbcf38d062d8e.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b593fb381bdceb4990ac4cc54f7702ad.jpg
Vänstersidan är som väntat värst drabbad av rosten. Här är det inte mycket kvar av golvet och någon har kapat ut delar av golv och balksystem fram för att laga upp men sedan har det inte hänt så mycket mer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1e1a528c9e150bdb786be042f7148b24.jpg
Vänster bak.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b1fe5d76d7cc85fa724c1743d6d48ede.jpg
Här behöver mycket plåt bytas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c8039d17cb2a9edd73302316e3f5d22b.jpg
Passade på att fota identitetsplåten. Kommer förklara denna noggrannare framöver, men färgen är alltså Volvo 119, Beige metallic (även kallad Sahara beige). smile Kontrollerade även så att det instansade chassinumret i karossen stämde överens med papper och identitetsplåtar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-116511c04e9439133abe68c4e23559ce.jpg
JOD är som nämnt en 76:a, alltså första årsmodellen av Volvo 265. Då fanns lyxkombin endast i DL-utförande. Den hade därför den förgasarmatade B27A motorn istället för insprutningsmotorn B27E (mekaniska insprutning av typ K-jetronic). Dessutom saknades elhissar, men styrservo var i alla fall standard på 260. smile

Senast redigerat av Loveless (15 april 2021)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
21 april 2021 · 532 Inlägg

Svart skinninredning till JOD! big_smile

Första prioritet i det här projektet är givetvis att få ordning på karossen, men dyker det upp delar som saknas till vettiga priser under tiden är det köpläge. Det är smartare att göra så än att leta reda på delarna i panik (ofta till högre pris) när allt annat är klart. Säten var bland de delar som saknades.

En dag dök det upp en svart skinninredning till 245/265 årsmodell 1979-85 på annons. Den fanns dessutom i Varberg, vilket var nära. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-320a2b11fb1bc65d9376bc0c932f0ae9.jpg
Priset tyckte jag var överkomligt, det var satt till 2000 kr totalt. Jag var snabb att höra av mig till säljaren och redan hade flera hört av sig. Tog min 765:a "Sudden" och åkte och köpte inredningen samma dag.

Kul var att säljaren också höll på att renovera upp en 265:a! Dock med V6:a. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f5041bd7511f2bcdcd5841a9a904f3e8.jpg
Visst fanns skavanker, bland annat saknas en knapp på sittdynan bak...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bd6c3e8430ebc4fffdc645bf00c04a28.jpg
...och dynan är även reparerad vid mittplatsen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-eb963bb0aa24c27eb6c7147cf91f8c81.jpg
Ryggstödet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-26598293b1ba9201e0297613f2dea808.jpg
Trevligt var dock att säljaren skickade med nackskyddskuddar i svart skinn! Dessa var inte ens med i annonsen. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e32a7d0156875182d17beef812a107b4.jpg
Den ena nackskyddskudden gick dock till min 264:a Hooken, så det blir att leta upp en till på sikt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8b66de1104daed75f6baf322854e94b3.jpg
Det var allt för idag. smile

Senast redigerat av Loveless (21 april 2021)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
22 april 2021 · 532 Inlägg

Cuefa skrev:
Du kan ju inte göra annat än spana på annonser lol

Nice find i alla fall! Klart räddningsbar, den där inredningen 👍

Får tips av kompisar ibland. wink

Mew skrev:
Avis. Grattis!! big_smile Såg ju fin ut!

Knappar finns fortfarande att köpa nya på Volvo tror jag förresten, hör med dem!

Det kanske man får göra när det blir aktuellt med montering. smile

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
22 april 2021 · 532 Inlägg

USA-front

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4051ea5ce0c3ddd2aec82e305dc61003.jpg
Även en USA-front dök upp på annons. Några piggar till grill och sarg var av, men det var en äkta USA-front (ej GTX) med DL-grill.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8c9ac27421c6668394e305ee0b65e6ea.jpg
Priset låg på 1300 kronor, vilket var ganska vettigt.
Åkte och köpte den med. roll

Senast redigerat av Loveless (22 april 2021)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
22 april 2021 · 532 Inlägg

Lucif3r skrev:
Du gör allt för att slippa börja fixa rost ser ut det som tongue

Säger du det? Kör väl en spoiler då. Scrolla ner lite...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9a97c2c6c65a0d7a218a41f54acab3c8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c45fb8122bd2dcbfe565596dc41a5354.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-72682397a5f083ba1064a5a18eb1919f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f35da34e596de200a63acc264cd2aae9.jpg

Senast redigerat av Loveless (22 april 2021)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
26 april 2021 · 532 Inlägg

Beställde hem ekonomiplåt wink

För att kunna ta tag i rosten och få ett bra resultat valde jag att köpa hem ekonomiplåt. Till skillnad från exempelvis 700-serien finns det ett väldigt stort utbud av ekonomiplåt till 200-serien. Pressarna finns fortfarande kvar och plåten tillverkas främst av Klokkerholm. Men det lönar sig att jämföra priserna hos återförsäljarna. Priset på det dyraste stället kan ibland vara nästan det dubbla mot där den aktuella plåten är som billigast!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7d38d8a61c52724f55d944950bb7dce2.jpg
Här är vad jag köpte till JOD, samt vad jag fick betala där jag hittade det bästa priset. Som exempel kan nämnas 499 kr för en galvad tröskel, vilket jag tycker är ett mycket bra pris!

En baklucka

Någon baklucka till JOD fanns inte. Jag hade planer på att skaffa en begagnad. Men eftersom den kommer att lämnas bort på lack är det viktigt att få tag på en i bra skick. Något som kan bli svårt eftersom de ofta rostar. Till skillnad från 700 & 900-serien (som har luckor i aluminium) har 200-seriens kombimodeller luckor i vanlig plåt. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9611b18f0feee2ea785dadfffefbbee1.jpg
Men en annons dök upp på en helt ny lucka från ett avbrutet 240 GLT-projekt. Det var den gamla modellen (75-89), vilket stämde. Säljaren ville först ha 3000 kr, men den hade legat ute ett tag. Nu var priset sänkt till 2000. Begagnade luckor brukar ligga på 500-1000 kr beroende på skick. Nya börjar på ca 6500 kr. Så jag var helt klart intresserad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b80fd744afb0f4ebc1939c66feed255b.jpg
Han ville inte gå ner i pris, men istället skickade han med en ruta till bakluckan och lite andra 240-delar. Så det blev affär.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-92c3237cba813d0aaa162b81f96533cc.jpg
Luckan var fram tills att jag åkte och tittade på den oöppnad. Det var en eftermarknadsdel, tillverkad den 23 januari 2004 (om jag läser den här etiketten rätt).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1732babd5a5ff5fac9df13c92c6bdab2.jpg
Den var fortfarande i nyskick.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f2b028ad54d06e1f39ad90ca4049fc3c.jpg
...så jag tyckte det här var ett vettigt köp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4862212d41e1de976013aff85ca14ce4.jpg
Den här modellen av lucka satt även på 145 (1968-74). Till 1990-års 245:a gjordes luckan om. Den fick en större ruta, som gick längre ut i kanterna, vilket gjorde att rostproblemen vid rutramen försvann. Däremot kvarstod det kanske största rostproblemet, som var i luckans nederkant.

Nya luckan (1990-93) passar de äldre modellerna också. Men jag anser att JOD skall ha den gamla luckan, men sitt kromade handtag, rutlist mm. roll

Senast redigerat av Loveless (26 april 2021)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
26 april 2021 · 532 Inlägg

Richard-R skrev:
var får du allt driv ifrån? bra jobbat! smile

Jadu, bra fråga! Jag tror en anledning är att jag jobbar med något helt annat än bilar till vardags. Det gör att jag tycker det är roligt att skruva på fritiden. smile

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
29 april 2021 · 532 Inlägg

vw_audi skrev:
WOW denna kommer jag också att följa. Kämpa på som kommer denna också snart ut på vägarna :-)

Välkommen! smile Det skall jag göra.

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
12 maj 2021 · 532 Inlägg

Rostlagningen igång!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9e8cb04f01842beb049d17459928e738.jpg
Nu var det dags att börja med karossen. Tänkte börja med innerskärmarna på vänster sida. Här hade JOD tagit mycket stryk, främst med anledning av att han, liksom andra tidiga 200-vagnar saknade plastinnerskärmar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cbabdf21a456a7f6596178afa348ec47.jpg
Började med att kapa ut gammal dålig plåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cf0c927fbebca75af48a169392d25104.jpg
Jag hade sommaren 2020 skrotat ner en 244 av 1983-års modell som stått på en åker sedan -98. Bottenplattan var väldigt rostig. Bilens ägare hade dessutom gått bort i början av 2000-talet, men hans anhöriga gav mig ok att plocka det jag ville på bilen. Om ni vill kan jag lägga upp lite bilder från det i nästa inlägg. smile

Eftersom 83:an haft plastinnerskärmar hade plåten innanför klarat sig ganska bra. Här är dessutom plåten galvad från fabrik. Nu kom den till användning för att rädda JOD.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-91ce9cea5adf961417b55fcdf25a6e57.jpg
Började slipa bort svetspunkterna för att kunna lossa de olika plåtarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-79e8c7b34aee498ff7fdbdadf057be5d.jpg
Ser ut att stämma.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3894cee0f1e3a0c5e58a26ff432620f6.jpg
Nästa steg var att kapa ut plåten med det stora E:et.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c735096ebb3297e9aa76b3faf86357c6.jpg
Den hade klarat sig relativt bra, även om vissa delar behövde slipas till eller kapas bort.

Senast redigerat av Loveless (12 maj 2021)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang