Frågor om rost och stötdämpare

Nevadacontra
8 september 2021 · 234 Inlägg

Har lagt upp foton i mitt album som ni kan kolla hur det ser ut.

Har haft rost på min högra bakre skärmkant ett tag nu. Nu är det dags att fixa det innan vintern. Jag tänkte slipa bort rosten ända ner till metallen och sen lägga bilens färg och klarlack på det. Skulle det funka tro eller måste jag lägga Body filler också?
Små rost prickar finns också, samma procedur där?

Nu till stötdämparfrågan. De bakre är rostiga, alltså de har en svart färg som jag kan pilla bort hur enkelt som helst och där under är det rost. Behöver jag byta dem?
Även här finns det bilder i mitt album.

Har en separat stötdämpare och sen en separat fjäder till skillnad mot fram som är en McPherson. Stötdämparen ser bra ut faktiskt.

Senast redigerat av Nevadacontra (8 september 2021)

uhlin
8 september 2021 · 2 829 Inlägg

Vad det gäller stötdämparna så är det ingen fara med dem. Så blir de och se ut ganska fort.

Nevadacontra
8 september 2021 · 234 Inlägg

uhlin skrev:
Vad det gäller stötdämparna så är det ingen fara med dem. Så blir de och se ut ganska fort.

Skönt att höra! Då låter jag dem vara tills vidare.

patrik79
8 september 2021 · 782 Inlägg

Ska du "rostlaga" så är det bästa om du kan blästra så all rost försvinner, det finns även rostätare på burk som går att använda efter slipning.
Någon form av rostskyddande grundfärg behöver du, epoxi brukar vara bra.
Troligtvis måste du spackla så det blir snyggt sen kan du lacka.

Nevadacontra
8 september 2021 · 234 Inlägg

patrik79 skrev:
Ska du "rostlaga" så är det bästa om du kan blästra så all rost försvinner, det finns även rostätare på burk som går att använda efter slipning.
Någon form av rostskyddande grundfärg behöver du, epoxi brukar vara bra.
Troligtvis måste du spackla så det blir snyggt sen kan du lacka.

Okej tack för tips! Kan du länka lite produkter jag behöver om du har tid? Inte alltför dyra hehe wink Har dock ingen bläster.. Får slipa mer bara. Rostätare hittade jag på Biltema, även hört om rostomvandlare, skillnad på dem?

Mossan1
9 september 2021 · 2 733 Inlägg

Bra grundfärg är nödvändigt. Kulörfärgen duger inte endast. Inte ens med klarlack.

Slipa inte större än nödvändigt, men lämna ingen rost.

Bäst resultat på lackering är sprayat utan maskering. Dvs sprayar man mot en tape syns det oerhört väl.  Maskera bara sådant som har naturlig gräns. Tex lister, innerskärm eller intilliggande dörr,  osv.
Der är en konst att få snyggt, och vissa kulörer är svårare än andra.
Vit eller annan basfärg går hyffsat, men silver eller svart är hopplöst.

Nevadacontra
9 september 2021 · 234 Inlägg

Mossan1 skrev:
Bra grundfärg är nödvändigt. Kulörfärgen duger inte endast. Inte ens med klarlack.

Slipa inte större än nödvändigt, men lämna ingen rost.

Bäst resultat på lackering är sprayat utan maskering. Dvs sprayar man mot en tape syns det oerhört väl.  Maskera bara sådant som har naturlig gräns. Tex lister, innerskärm eller intilliggande dörr,  osv.
Der är en konst att få snyggt, och vissa kulörer är svårare än andra.
Vit eller annan basfärg går hyffsat, men silver eller svart är hopplöst.

Vad för grundfärg behöver jag?
Fungerar det med Biltemas rostskyddsprimer?

Kommer beställa bilens färg från Bilfärg.se. Men det följer med en liten pensel. Jag kan ju inte pensla på så stort område väl? Blir att försöka få tag i färg och klarlack i sprayform också.
Anledningen till att jag beställer från bilfärg är för att jag ska fylla i massa stenskott runt om bilen, då blir en liten pensel perfekt.

Nevadacontra
11 september 2021 · 234 Inlägg

Har hittat allt jag behöver nu. Återstår bara spacklet. Tänkte införskaffa det från Biltema. Frågan är om jag ska använda metallspackel eller glasfiberspackel?
Fungerar båda lika bra på bilen?

uhlin
11 september 2021 · 2 829 Inlägg

Nevadacontra skrev:
Har hittat allt jag behöver nu. Återstår bara spacklet. Tänkte införskaffa det från Biltema. Frågan är om jag ska använda metallspackel eller glasfiberspackel?
Fungerar båda lika bra på bilen?

Köp inte biltemas spackel. Rekommenderar hagmans finspackel eller plastic paddings PP 100.

Glasfiberspackel passar inget då det ska va slätt och jämt.

torsen
12 september 2021 · 7 189 Inlägg

Nevadacontra skrev:
Vad för grundfärg behöver jag?
Fungerar det med Biltemas rostskyddsprimer?

Nu har jag inte hållit på med grundfärg på ett tag.
Men VOLVOs grundfärg upplevde jag och många andra med mig som helst suverän.
Fäster bra och har lite "fillereffekt".
Biltemas avråder jag från, såvida de inte kommit fram med någon bättre på senare år.

torsen
12 september 2021 · 7 189 Inlägg

Nevadacontra skrev:
Kommer beställa bilens färg från Bilfärg.se. Men det följer med en liten pensel. Jag kan ju inte pensla på så stort område väl? Blir att försöka få tag i färg och klarlack i sprayform också.
Anledningen till att jag beställer från bilfärg är för att jag ska fylla i massa stenskott runt om bilen, då blir en liten pensel perfekt.

Små stenskott ska du inte lägga i med pensel.
Då blir det bäst med tandpetare.

Mossan1
12 september 2021 · 2 733 Inlägg

torsen skrev:
[
Små stenskott ska du inte lägga i med pensel.
Då blir det bäst med tandpetare.

Helt rätt för prickarna.
Eller en vässad tändsticka.

Plocka upp en lämpligt stor droppe och lägg på plats. Ytspänningen hjälper dig.
Det går att lägga flera bredvid om det behövs och "röra om".

Ska vara "stort" innan man använder någon slags pensel.  "Mascara-liknande penseln i lackstift, tex. Bara för "stora" skador. Färgen går dock utmärkt att lägga med sticka/tandpetare.

Ang spackla efter slipad ytrost på skärmkant, så ska det också vara stort isf.  Annars är fillerspray bättre utanpå grundfärg, även om den appliceras med liten pensel.
(Spraya i locket eller annan kopp)
Många grundfärger har faktiskt lite filleregenskaper i sig om man lägger lite tjockare, men färgen kan inte slipas så bra.

Senast redigerat av Mossan1 (12 september 2021)

Nevadacontra
15 september 2021 · 234 Inlägg

Okej tack för alla svar. Blir spännande att se hur resultatet blir efter detta jobbet. Aldrig gjort något liknande så man är lite nervös.

Om man lämnar in så tar de väl tusenlappar?

Mossan1
15 september 2021 · 2 733 Inlägg

Nevadacontra skrev:
Okej tack för alla svar. Blir spännande att se hur resultatet blir efter detta jobbet. Aldrig gjort något liknande så man är lite nervös.

Om man lämnar in så tar de väl tusenlappar?

Omöjligt att svara utan att ha sett.
Men du kan ju alltid fråga. Det är gratis.

Eftersom du planerar spackla antar jag att det är ganska stort och bör sprayas för bästa resultat.
Sticka är för pytteskadorna. Typ stenskott.

Nevadacontra
16 september 2021 · 234 Inlägg

Mossan1 skrev:

Nevadacontra skrev:
Okej tack för alla svar. Blir spännande att se hur resultatet blir efter detta jobbet. Aldrig gjort något liknande så man är lite nervös.

Om man lämnar in så tar de väl tusenlappar?

Omöjligt att svara utan att ha sett.
Men du kan ju alltid fråga. Det är gratis.

Eftersom du planerar spackla antar jag att det är ganska stort och bör sprayas för bästa resultat.
Sticka är för pytteskadorna. Typ stenskott.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229133/229133-1e64142d4d09a6e57ad5590d0242aea6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229133/229133-9f22ef1e8dfef4b1252e1650921c7c22.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229133/229133-4ce9b1f8842a84c6e45cfc34159197df.jpg

Så här ser rosten ut. Enda rosten som är på bilen

Senast redigerat av Nevadacontra (16 september 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang