torsen
26 september 2021
· 7 238 Inlägg
Eleeb90 skrev:
Hej! Jag undrar hur långt man kommer med en diffad bakaxel på tex Volvo 240/740/940?
Olika långt kommer man ju beroende på typ av fyrhjulsdrift men tänker om man ens kan jämföra diffad bakhjulsdriven bil med typ en bil med konstant fyrhjulsdrift?
Alla Volvo är "diffade" - d v s har differential mellan drivande hjul!
Menar du möjligen differentialspärrade/-bromsade?
Skriv det i så fall!
Konstant fyrhjulsdrift kan vara av så många olika typer att din fråga är svår att besvara.
Bästa typen av konstant fyrhjulsdrift har Lada Niva, Toyota LandCuiser, Mercedes G-klass, Land Rover Defender samt vissa Nissan Patrol och Mitsubishi Pajero m fl.
Sämsta konstanta fyrhjulsdriften har Land Rover Freelander, vissa Jeep Grand Cherokee m fl.
BMW, AUDI, VOLVO m fl har ingen konstant fyrhjulsdrift. De har endast tillsats på normalt icke drivande hjul - som t ex att segelbåtar kan ha en utombordsmotor som extra hjälp under vissa förhållanden.
En särställning intar Subaru och vissa AUDI m fl som har torsen mellan mellan axlarna och i vissa fall även mellan drivhjulen.
Men en torsen är inte konstant - den kopplar in nästan omärkligt - och ger i de flesta fall inte de resonanssvängningar/interferens som annan typ av konstant fyrhjulsdrift KAN medföra.
Torsen "slits" heller inte som t ex viscokopplingen hos Land Rover Freelander och vissa JEEPar där fyrhjulsdriften med åren kan "knyta sig".
Bästa fyrhjulsdriften finns hos Lada Niva, Land Rover Defender och Toyota Landcruiser m fl där man kan spärra/låsa mellan de drivande axlarna vid behov - annars "kör man öppet"!
Som ett delvis svar på din fråga kan jag berätta att man vid terrängkörning kommer betydligt längre upp för en grus-/sandbacke, kanske rent av hela vägen, med någon form av differentialspärr-/broms på någon eller båda drivande axlarna.
Jag har erfarenhet av Mercedes G-klass(som har fabriksmonterade in-/urkopplingsbara differentialspärrar på båda axlarna), Jeep Wrangler med eftermonterade ARB differentialspärrar fram och bak, Suzuki Samurai med LockRight i bakaxeln samt LADA NIVA med eftermonterad ställbar Val Racing torsen "i baken".
Googla på torsen så får du klart för dig hur oerhört smart en torsen är.
Behövs inga vajrar, pneumatiska eller hydrauliska ledningar = ingen komplicerad(dyr) installation.
Hoppas jag rätat ut några av dina frågetecken i ämnet.