Ford Focus-00 temp går upp i röda vid gaspådrag

stukkinmudd
19 oktober 2021 · 8 Inlägg

Hej
Har en gammel Ford Focus-00. Det har på sistone blivit svårstartad när den stått över natten, bubblar på tomgången, gasar jag så dör den. Efter ett par försök går den dock som den ska. Idag när jag körde, såg jag att temperaturmätaren var i botten på det röda. Svängde av och stängde av motorn. Motorn var inre alls varm när jag tog på den. Kollade kylvattnet. Ok. Kollade oljan, pinnen var nästan torr, hällde på 2 liter. Startade motorn efter ca en halvtimme. När den gick på tomgång var tempen nu normal. Så jag provade att köra igen. Gick bra ett par km så gick tempen upp i det röda igen. Men bara vid gaspådrag. När jag släppte gasen sjönk tempen direkt. Bilen stod på tomgång när jag öppnade garaget, då gick varven ned och motorn dog av sig själv. Nån som har nån idé om vad detta kan vara?
Förutom att bilen kanske vill gå i pension...

Jdmboy96
19 oktober 2021 · 241 Inlägg

Kan det vara vattenpumpen ? Tanken att denna stiger när du gasar upp i varv ?  Hade en kund bil som va nyare Ford med fransk motor... Anyway den betedde sig lika dant, stilla på tomgång då håller den 90grader sen körde man då stig den, och börja koka

Audi A3 "Ägget" (1999)
Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
stukkinmudd
19 oktober 2021 · 8 Inlägg

Mysko bara att bilen aldrig kokade... motorn var inte ens het när jag tog på den.... Men mätaren var i botten på det röda!
När jag skulle köra in den i garaget stod den på tomgång, så gick varven ner och så dog den av sig själv. Har aldrig hänt förut. Har inte vågat försöka starta den efter det. Kanske i morgon när den är kall, kanske jag kan våga mig på att starta den, om motorn inte redan nypt?

xXSammy
20 oktober 2021 · 6 571 Inlägg

1.6 Zetec?
Har kylsystemet nyligen varit tömt?

Dessa motorer har en tendens att täppa kylkanaler med tiden när kylarvätskan inte bytts inom intervall (10år/20.000mil) men det brukar märkas först efter kylsystemet tömts eftersom det är svåra att lufta - Finns ett servicebrev för detta och då är det modifiering ena kylarslangen, byte lock och termostat. (Sen måste kylsystemet fyllas via vakuum)

Om kylarvätskan inte tömts är det antingen vattenpumpens impeller som slirar, att termostaten inte öppnar helt eller att kylaren börjar bli täppt. Finns även fall då temp.givaren börjar läsa fel.
Bäst svar genom att demontera delarna och titta/känna själv. Kamremmen måste dock bort och vevaxeln har ingen låskil till remskivan så specialverktyg är ett måste)

Att bilen stänger av sig själv är kan bero på andra anledningar.. Överhettade tändstift, dålig tändspole (Gamla typen hade ca 40mm skruv medans nyare fick 20mm) eller att topplockspackningen har gått. - Om den förbrukar kylarvätska också.

Senast redigerat av xXSammy (20 oktober 2021)

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang