Varför har du bil och vad ligger notan på?

Jokabsson
4 mars 2022 · 1 176 Inlägg

Jag är nyfiken på hur folk motiverar att ha bil nu när det är dyrare än någonsin. Bilägande är ett nödvändigt ont för många inklusive mig själv.

Min arbetsplats ligger mitt i centrum av ett särskilt utsatt område och jag jobbar dygnets alla timmar vilket gör att jag avråds från att cykla och åka kollektivt. Det går att cykla på dagpassen men det blir ”på egen risk”.

Jag har förmånen att bo en mil från jobbet så jag kan cykla vissa arbetspass men notan landar likväl på ca 1500-2000kr i endast soppakostnader, per månad och bil. Utöver det så bor familj och vänner utspritt över halva landet så bil underlättar och gör det möjligt för mig att träffa dem ibland.

Min sambo är i samma situation som jag, därav har vi två bilar. Miatan håller vi krampaktigt fast i så länge vi kan och så länge vissa mackar fortfarande säljer E5. 


Försök hålla politik utanför diskussionen, det blir bara tråkig stämning annars!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 mars 2022 · 13 742 Inlägg

bor 4mil från där jag jobbar.   jobbet ligger utanför en liten håla inte möjligt att åka buss.  t-bana eller något annat.. finns buss till orten men dom passar inte mina arbetstider. 

skulle verkligen gilla att slippa köra mig dit jag ska.. tanke på att jag kör buss på jobbet så kör jag tillräckligt men den restid jag har redan nu gör ju att jag har välddigt dålig tid att sova många gånger.. ibland har jag 9timmar inkl resan till och från jobbet.  därtill ska man äta duscha fixa sånna enkla saker smile

så det är ju inte aktuellt att slöa bort det på att ta något långsammare sätt att transportera röven

inte sällan jag börjar 7 slutar 22 då är tiden värdefull

men någon gång kommer vi dit där jag säger upp mig och stämplar istället för att åka till jobbet.. 

men det är väll så muppjävlarna som styr detta land vill att vi ska göra..  =/

för mig är det ju konstnaden för bränslet som blir problemet inte att äga bilarna för det är ju små skrammel i samanhanget.. 
det blir inte många hundra för att ha 2bilar i trafik i månaden smile  det är när man kör dom som det kostar =/

det sjuka är ju att kostnaden för bränslet är ju inte hög men skatten på bränslet är ju det som betalas med redan skattade pengar.  det är ju sjuka summor man betalar i skatt på skatten..för skattade pengar

Senast redigerat av Growe (4 mars 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jokabsson
4 mars 2022 · 1 176 Inlägg

Growe skrev:
bor 4mil från där jag jobbar.   jobbet ligger utanför en liten håla inte möjligt att åka buss.  t-bana eller något annat.. finns buss till orten men dom passar inte mina arbetstider. 

skulle verkligen gilla att slippa köra mig dit jag ska.. tanke på att jag kör buss på jobbet så kör jag tillräckligt men den restid jag har redan nu gör ju att jag har välddigt dålig tid att sova många gånger.. ibland har jag 9timmar inkl resan till och från jobbet.  därtill ska man äta duscha fixa sånna enkla saker smile

så det är ju inte aktuellt att slöa bort det på att ta något långsammare sätt att transportera röven

inte sällan jag börjar 7 slutar 22 då är tiden värdefull

men någon gång kommer vi dit där jag säger upp mig och stämplar istället för att åka till jobbet.. 

men det är väll så muppjävlarna som styr detta land vill att vi ska göra..  =/

för mig är det ju konstnaden för bränslet som blir problemet inte att äga bilarna för det är ju små skrammel i samanhanget.. 
det blir inte många hundra för att ha 2bilar i trafik i månaden smile  det är när man kör dom som det kostar =/

det sjuka är ju att kostnaden för bränslet är ju inte hög men skatten på bränslet är ju det som betalas med redan skattade pengar.  det är ju sjuka summor man betalar i skatt på skatten..för skattade pengar

Vi har liknande situation gällande jobbtider. Tiden mellan att jag slutar tills att jag börjar igen är vanligtvis 8 timmar. Då ska man hinna ta sig hem, duscha, varva ner, somna, vakna, äta någon form av frukost och ta sig till jobbet. Kvalitetssömn blir ca 5-6 timmar OM jag lyckas sluta arbetspasset i tid 😅 Får dra bort ca en timme av den sömnen om jag ska åka kollektivt.

4 mil till jobbet blir tungt att cykla också, även om du har världens bästa elcykel.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 mars 2022 · 13 742 Inlägg

Jokabsson skrev:

Growe skrev:
bor 4mil från där jag jobbar.   jobbet ligger utanför en liten håla inte möjligt att åka buss.  t-bana eller något annat.. finns buss till orten men dom passar inte mina arbetstider. 

skulle verkligen gilla att slippa köra mig dit jag ska.. tanke på att jag kör buss på jobbet så kör jag tillräckligt men den restid jag har redan nu gör ju att jag har välddigt dålig tid att sova många gånger.. ibland har jag 9timmar inkl resan till och från jobbet.  därtill ska man äta duscha fixa sånna enkla saker smile

så det är ju inte aktuellt att slöa bort det på att ta något långsammare sätt att transportera röven

inte sällan jag börjar 7 slutar 22 då är tiden värdefull

men någon gång kommer vi dit där jag säger upp mig och stämplar istället för att åka till jobbet.. 

men det är väll så muppjävlarna som styr detta land vill att vi ska göra..  =/

för mig är det ju konstnaden för bränslet som blir problemet inte att äga bilarna för det är ju små skrammel i samanhanget.. 
det blir inte många hundra för att ha 2bilar i trafik i månaden smile  det är när man kör dom som det kostar =/

det sjuka är ju att kostnaden för bränslet är ju inte hög men skatten på bränslet är ju det som betalas med redan skattade pengar.  det är ju sjuka summor man betalar i skatt på skatten..för skattade pengar

Vi har liknande situation gällande jobbtider. Tiden mellan att jag slutar tills att jag börjar igen är vanligtvis 8 timmar. Då ska man hinna ta sig hem, duscha, varva ner, somna, vakna, äta någon form av frukost och ta sig till jobbet. Kvalitetssömn blir ca 5-6 timmar OM jag lyckas sluta arbetspasset i tid 😅 Får dra bort ca en timme av den sömnen om jag ska åka kollektivt.

4 mil till jobbet blir tungt att cykla också, även om du har världens bästa elcykel.

haha ja..  nu har ju jag en fördel..  om jag kör i närområdet där jag bor så behöver jag inte alltid lämna bussen på jobbet utan vi spar lite på tommilen och jag behöver inte använda min bil

men det är ju inte hela tiden det men ibland så.     men den här veckan lyckades jag få båda mina bilar på jobbet smile men ibland blir det så. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jokabsson
4 mars 2022 · 1 176 Inlägg

Growe skrev:

Jokabsson skrev:

Growe skrev:
bor 4mil från där jag jobbar.   jobbet ligger utanför en liten håla inte möjligt att åka buss.  t-bana eller något annat.. finns buss till orten men dom passar inte mina arbetstider. 

skulle verkligen gilla att slippa köra mig dit jag ska.. tanke på att jag kör buss på jobbet så kör jag tillräckligt men den restid jag har redan nu gör ju att jag har välddigt dålig tid att sova många gånger.. ibland har jag 9timmar inkl resan till och från jobbet.  därtill ska man äta duscha fixa sånna enkla saker smile

så det är ju inte aktuellt att slöa bort det på att ta något långsammare sätt att transportera röven

inte sällan jag börjar 7 slutar 22 då är tiden värdefull

men någon gång kommer vi dit där jag säger upp mig och stämplar istället för att åka till jobbet.. 

men det är väll så muppjävlarna som styr detta land vill att vi ska göra..  =/

för mig är det ju konstnaden för bränslet som blir problemet inte att äga bilarna för det är ju små skrammel i samanhanget.. 
det blir inte många hundra för att ha 2bilar i trafik i månaden smile  det är när man kör dom som det kostar =/

det sjuka är ju att kostnaden för bränslet är ju inte hög men skatten på bränslet är ju det som betalas med redan skattade pengar.  det är ju sjuka summor man betalar i skatt på skatten..för skattade pengar

Vi har liknande situation gällande jobbtider. Tiden mellan att jag slutar tills att jag börjar igen är vanligtvis 8 timmar. Då ska man hinna ta sig hem, duscha, varva ner, somna, vakna, äta någon form av frukost och ta sig till jobbet. Kvalitetssömn blir ca 5-6 timmar OM jag lyckas sluta arbetspasset i tid 😅 Får dra bort ca en timme av den sömnen om jag ska åka kollektivt.

4 mil till jobbet blir tungt att cykla också, även om du har världens bästa elcykel.

haha ja..  nu har ju jag en fördel..  om jag kör i närområdet där jag bor så behöver jag inte alltid lämna bussen på jobbet utan vi spar lite på tommilen och jag behöver inte använda min bil

men det är ju inte hela tiden det men ibland så.     men den här veckan lyckades jag få båda mina bilar på jobbet smile men ibland blir det så. smile

Du har också fördelen av att köra en Seat Arosa som drar 0,4 wink

Vår ”billiga” bil drar 0,8 🥲

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 mars 2022 · 13 742 Inlägg

Jokabsson skrev:

Growe skrev:

Jokabsson skrev:

Vi har liknande situation gällande jobbtider. Tiden mellan att jag slutar tills att jag börjar igen är vanligtvis 8 timmar. Då ska man hinna ta sig hem, duscha, varva ner, somna, vakna, äta någon form av frukost och ta sig till jobbet. Kvalitetssömn blir ca 5-6 timmar OM jag lyckas sluta arbetspasset i tid 😅 Får dra bort ca en timme av den sömnen om jag ska åka kollektivt.

4 mil till jobbet blir tungt att cykla också, även om du har världens bästa elcykel.

haha ja..  nu har ju jag en fördel..  om jag kör i närområdet där jag bor så behöver jag inte alltid lämna bussen på jobbet utan vi spar lite på tommilen och jag behöver inte använda min bil

men det är ju inte hela tiden det men ibland så.     men den här veckan lyckades jag få båda mina bilar på jobbet smile men ibland blir det så. smile

Du har också fördelen av att köra en Seat Arosa som drar 0,4 wink

Vår ”billiga” bil drar 0,8 🥲

haha den bilen har jag inte rört på flera år smile den står och ser ledsen ut på jobbet smile

men jag har gjort dom valen för länge sen att köra små skitbilar.  jag har en Audi a2 1.4l bensinare och en Polo 1.6tdi 2010       just nu kör jag istort sätt bara med audin.. men den drar väldigt mycket tung högerfot och sen är den trött så man måste ju ständig plåga den.. sista mätningen med mycket små start och stopp 0.7 =/   

polon landar som lägst på 0.38 men det är ovanligt jag kör hårt med grejerna för jag blir utråkad annars så den brukar ligga på 0.48-0.58 beroende på sommar eller vinterdäck på bilen ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
THEBADGUY Gorgilus addictus
4 mars 2022 · 4 736 Inlägg

Bor närmare 4 mil ifrån jobbet så bil är tyvärr ett måste.
Börjar rätt tidigt med(kl 0530), så finns ingen kollektivtrafik som funkar för mig, och cykla är uteslutet tongue

Men har som tur är en hyfsat snål bil iallafall, ligger på i snitt 4.3/100 km (mätt mellan tankningar)
Tankar för i runda slängar mellan 1000-1200 kr i månaden.

Senast redigerat av THEBADGUY (4 mars 2022)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Presidento Of World
4 mars 2022 · 3 328 Inlägg

Jobb och småbarn. 3 mil till jobbet, dåligt med kollektivtrafik även om det finns men passar inte riktigt in i tid.

Min lilla "pendlare" drar i snitt 0.49 blir ändå mellan 100 till 120 mil i veckan till jobb och fritid exklusiv utflyktsresor. Räknar man med dessa så blir det något längre men det blir sällan med den bilen.

Hade tidigare en Outlander diesel som drog trots hård eco körning ca 0.92 blandad. Skatt på 5600...

Än så länge går det ihop med Citroën C3 med en 1.6 dieselmaskin och skatt på 1520kr.

Väntar med spänning på när dom höjer skatten på den igen...

Blir mycket pengar i månaden, bäst och bara inte räkna haha..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hilmer
4 mars 2022 · 1 779 Inlägg

Motiven till att vi ständigt använder bil dit vi ska beror på att det inte finns andra alternativ.
Vi kör Volvo vilka inte är speciellt snåla att åka runt i, men det måste finnas plats för vuxna, barn och hund och allt annat som ska med när man väl åker iväg alla. Till jobbet blir det till att åka på var sitt håll så det går inte att samåka. Och samåka ja, det är inget som verkar funka alls här ute av någon anledning.

Jag kör Volvo V70 2,4T -02 automat, AWD, ligger kring 1l/mil, kör ca 2000-2500mil/år.
Frugan kör Volvo V70 -00, ligger kring 0,85l/mil. Kör ca 1000mil/år.
Så billigt är det inte...

xXSammy
4 mars 2022 · 6 570 Inlägg

Vänner och familj utspritt över landet, även vänner utomlands.

Extrovert under arbetstid och introvert annars så efter arbetstid (Allt ifrån 8 till 12h) ligger måendet på minus.
Prick en mil till jobbet men åker på ärenden och lite annat till och från. Tankar som mest en gång i månaden, 43L tank.

De/Dem
spillolja
4 mars 2022 · 4 024 Inlägg

Golf 1,4 Tsi   för det mesta hamnar den under 0,6L/milen, men går att pressa under 0,5L/milen vid varsam långkörning, känner ingen motivation att byta den mot något annat trots att jag kört över 20.000mil med den och haft den över 9 år
Clio 1,2 för det mesta under 0,6L/milen

blandar jag i E85 kan förbrukningen öka för båda kärrorna

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Jokabsson
4 mars 2022 · 1 176 Inlägg

Jag provade att hyra ut min bil via SnappCar för att hitta ett sätt att tjäna lite pengar på bilen. Drog in nästan 8000kr på 3 månader vilket är mer än försäkring och skatt för ett helår.

Lite omständigt och oroligt att någon okänd brukar bilen, men än så länge har det bara varit reko folk som hyrt min.

Denna lösningen lär främst gälla de som bor i en större stad dock.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Mack855
4 mars 2022 · 1 354 Inlägg

Tja skaffade bil först för att det var bekvämt. Sen fick vi barn men kunde åka kollektivt.

Idag har har 3.5 mil enkel väg till jobbet ifrån mig, 5.3 ifrån tjejen som bor i urskogen. Kollektivtrafiken för mig tar ca 1 timme, men jag måste ta mig till bussen vilket tar 20 min att gå. 25 minuter från parkeringen till jobbet och börjar 06.30. Så det är en ren tidsvinst och lyxen att få sova lite på morgonen som driver plus att det är 20 resor lättare att handla osv.

Drar ca 0.89 mätt vid pump. Vill inte ens veta vad soppakostnader ligger på men har ingen avbetalning på bilen och hyfsat billig försäkring.

caromania Forummoderator
4 mars 2022 · 9 296 Inlägg

För mig har situationen förändrats ganska mycket på ett positivt sätt. Jag har kört bil till jobbet de senaste 20 åren men sedan 2019- 2020 arbetar jag i city och åker kommunalt. Japp, jag är en sån numera. Familjebilen fick motorvärmare och kupévärmare installerad men den slår jag aldrig på då jag inte kör på samma sätt längre. Nu när man ska iväg har man tid att skrapa. Förra månaden hade jag faktiskt 0kr i bensinräkning. Till detta hör att vår nya familjebil är den snålaste vi ägt, en hybrid som bara drar 0.7liter per mil. Helt otroligt faktiskt.

Så, det var de ekonomiskt positiva bitarna. Till sanningen hör att jag har 5 bilar (lyckades sälja en förra sommaren) varav 4 hobbybilar. Fördelen med hobbybilar är att de egentligen bara kostar när man kör dem. Mina sommarbilar drar sisådär 1.2-1.3 liter per mil men det blir ju inte så många mil. Jag brukar resonera som så att man kör ju bara en bil i taget, spelar ingen roll hur många man då har.

Saknar jag att köra bil till jobbet? Verkligen inte! Otroligt skönt att bara sitta och halvsova på pendeln faktiskt. Däremot inser jag att jag har tur. Jag har en riktigt lång resväg och har ändå tur med kommunikationerna. 50minuter dörr till dörr är bra. Frugan som arbetar betydligt närmare hemmet har 1h 20min enkel resa. Det är ingen höjdare. Om hon körde bil skulle det ta 15-20 minuter, men innebära en parkeringskostnad på 2-300kr per dag. Jag skulle iofs kunna ta bilen in på under halvtimmen men då kostar parkeringen 600kr per dag plus trängselskatter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mb_pucken
4 mars 2022 · 5 087 Inlägg

Har sedan i höstas brukat min micra som bruksbil när mercan gick sönder. Micran drar just nu ca ,0.65l/m eftersom en lambda troligen är kass. Brukar ha den i bruk året runt som reserv då den kostar ca 4000kr/år.
Bilen var gratis.
Åker typ 4.5mil/dag.
Hade jag åkt min Mercedes C-klass så hade jag vart utfattig.. kostar ca 12000kr/år i skatt och försäkring. Drar ca 0.8L/m diesel.
Den får nog stå när den inte behövs. Blir nog att använda den till att dra husvagnen med. Då drar den bara 1.2L/m.

Till vardags skulle jag kunna sammåka med ett par kollegor. Vi är 3 som bor inom en radie på 1km och en som passerar. Men eftersom man är så satans bekväm så blir det inget mera än idéer. Så tydligen är inte bränslet nog dyrt ännu.

Senast redigerat av mb_pucken (4 mars 2022)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Jokabsson
4 mars 2022 · 1 176 Inlägg

caromania skrev:
För mig har situationen förändrats ganska mycket på ett positivt sätt. Jag har kört bil till jobbet de senaste 20 åren men sedan 2019- 2020 arbetar jag i city och åker kommunalt. Japp, jag är en sån numera. Familjebilen fick motorvärmare och kupévärmare installerad men den slår jag aldrig på då jag inte kör på samma sätt längre. Nu när man ska iväg har man tid att skrapa. Förra månaden hade jag faktiskt 0kr i bensinräkning. Till detta hör att vår nya familjebil är den snålaste vi ägt, en hybrid som bara drar 0.7liter per mil. Helt otroligt faktiskt.

Så, det var de ekonomiskt positiva bitarna. Till sanningen hör att jag har 5 bilar (lyckades sälja en förra sommaren) varav 4 hobbybilar. Fördelen med hobbybilar är att de egentligen bara kostar när man kör dem. Mina sommarbilar drar sisådär 1.2-1.3 liter per mil men det blir ju inte så många mil. Jag brukar resonera som så att man kör ju bara en bil i taget, spelar ingen roll hur många man då har.

Saknar jag att köra bil till jobbet? Verkligen inte! Otroligt skönt att bara sitta och halvsova på pendeln faktiskt. Däremot inser jag att jag har tur. Jag har en riktigt lång resväg och har ändå tur med kommunikationerna. 50minuter dörr till dörr är bra. Frugan som arbetar betydligt närmare hemmet har 1h 20min enkel resa. Det är ingen höjdare. Om hon körde bil skulle det ta 15-20 minuter, men innebära en parkeringskostnad på 2-300kr per dag. Jag skulle iofs kunna ta bilen in på under halvtimmen men då kostar parkeringen 600kr per dag plus trängselskatter.

J*vlar i havet vilka parkeringskostnader..! Hade jag jobbat i ditt område så hade det garanterat blivit kollektivt för mig med. Jag som tyckte att 110kr/dag här i götet är illa. Är man tillräckligt många människor som trängs på liten yta så går det bevisligen att sätta vilka priser som helst!

Tungt att sitta i 1h 20 min när man vet att det kan gå på 15 minuter med bil dock? Men det är väl en vanesak.

Det är gott att andrabilen är en veteranare. Väldigt billig så länge den står stilla!

Senast redigerat av Jokabsson (4 mars 2022)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Jesper328
4 mars 2022 · 2 371 Inlägg

Pendlar just nu i en V70, 2.4 automat.
Bor ute på landet och jobbar i fel ände av Örebro, så det blir ungefär 3.3 mil enkel resa.
Snittar enligt färddatorn 0.81L/mil, men det finns inte en chans att det stämmer då jag lägger närmare 1000kr/veckan på bensin, och då används bilen enbart till pendling.

Utöver detta så är väl skatten runt 3300kr, och försäkringen en tvåhundring.
Bilen kostade mig 15.000kr, och jag har lagt drygt 2500kr på kamremssats, bromsok, och lite annat smått och gott.

Funderar starkt på att sälja av härket och köpa en Renault Kongo eller liknande då jag har en V70 enbart för lastutrymme + drag.

Sambons Fiat 500 1.2 snittar 0.52L/mil vilket verkar stämma, dock så får hon ta sig igenom Örebro stad för att komma till arbetet.
Lagom avis på dom förbrukningssiffrorna, men det går inte in så mycket mer än tre matkassar baktill i en sådan. 😂

Up the RA
Superb-linkan
4 mars 2022 · 275 Inlägg

Ingen vidare motivering kanske men jag är bekväm och lat därför har jag bil.
Samt att bilar roligt även om det kostar en slant.

Nybergrobin
4 mars 2022 · 2 378 Inlägg

Motivera och motivera.  Jag "kan inte" gå på jobbet då det är 1,6mil enkel väg. Kan inte heller jobba hemifrån då jag är maskinförare och måste infinna mig på plats.  har därför inget val...det är bara att betala.
2014 passat 2,0 tdi som drar strax under 0,8 räknat vid pumpen. Kör mycket kortkörning och dieselvärmaren flera ggr per dag i dagsläget.  Kan inte åka kollektivt och kör mer än jag borde yikes

torsen
5 mars 2022 · 7 236 Inlägg

Jokabsson skrev:
Jag är nyfiken på hur folk motiverar att ha bil nu när det är dyrare än någonsin. Bilägande är ett nödvändigt ont för många inklusive mig själv.
[/i]

Citroen 2CV6.
Skattebefriad.
Registeravgift 65:-/år.
Helförsäkring 990:-/år.
0,6 lit/mil.
Inköpspris 35.000:- för 25 år sedan.
"Lånat ut" till 2 filminspelningar och fått 10.000:-/gång.
Värde i dag 120.000:-.
Negativ milkostnad - vilket är positivt.

Dock inte:
servostyrning
servobromsar
farthållare
ABS
ESP
filhållning
automatisk återgång blinkerspak
automatisk avbländning
eluppvärmda stolar
elmanövrerade stolar
eluppvärmda backspeglar
elmanövrerade backspeglar
centrallås
fjärrmanövrerat centrallås
automatisk start/stopp vid "rödljus"
automatisk choke
delbart, med dock framfällbart, baksäte
nackskydd saknas alla platser
katalysator (dispens som flyttgods)
automatisk parkeringshjälp
elektroniskt reglerbara stötdämpare
autobroms vid backning
läderklädsel
bältesfäste reglerbart i höjdled
autobroms för fotgängare/cyklister
dödavinkelvarnare
kollisionsvarnare
trötthetsvarnare
lättmetallfälgar
metalliklack
panoramaglastak(sufflett i stället)
p-sensorer fram och bak
elmanövrerad baklucka
rattvärme
parkeringsvärmare
vinterdäck
några krockkuddar har jag inte sett

Men med:
Reservhjul, fullstort
Domkraft
Hjulbytesverktyg
Dubbelförgasare med manuell choke
Manuell ljuslängdsreglering
Öppningsbar sufflett med 2 alternativa öppningar
Elektriska vindrutetorkare(inte på äldre 2CV då hastighetsmätarkabeln även drev vindrutetorkarna)
Manuell pump för vindrutespolning

Men det har gått bra med den påvra utrustningen de 25 år jag ägt bilen.
Visserligen var det en besvikelse när Folksam för 2 år sedan höjde premien från 770:-/år - men det sådant man får ta i dessa dyrtider.

F ö inga fortkörningsböter/avgifter(kommer inte upp i högsta motorvägshastigheten 120 km/t på E20).
Accelerationstiden kan mätas med solur.
Bromssträcka samt hastighet vid "älgtest" okända.
Framkomlighet i djup snö dock bättre än för vissa "AWD" - enligt praktisk erfarenhet.

På sikt kommer nog bilen generera ett överskott, så notan kan jag inte klaga på - än.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang