Hej på er !
Jag är ny här , men trots bilskruvande i 45år på hobbybasis har jag aldrig upplevt det som hände idag.
Jag har inte skruvat Citroen desto mera tidigare fast min far haft en C5 , 06:a tror jag , i 10 år +.
Det har inte behövts, kvalite' ?
Nu är det en C5 2.0 bensin -05 som jag köpte med elfel som visade sig vara ett bränslepump relä som bråkade .
Det bytte jag enligt en utmärkt video på nätet , jag tror det var en svensk kille fast videon var på engelska, inga problem där . Teskörde i ca en timme på gården , pga. obesiktad , fick ABS felmeddelande , in i garaget och i med felkodsläsare
Nollade alla koder , fanns en del säkerligen pga. tidigare felsökningar och startförsök , dessutom vet jag inte vad tidigare ägare försökt.
Jag hittade en kod som hänvisade till höger fram abs-givare "öppen krets", tog och lossade / ihop några gånger , nollade koden .
Nu var allt ok inga koder förutom en kod som hänvisade till AUX2 på radion , lite skumt tyckte jag , satt och slögooglade om detta .
Det är nu det börjar hända saker, lite oklart vad jag egentligen gjorde , hade ju som sagt ett öga på telefonen , strömmen på för kodläsningen, eventuellt radion på och sen det dom jag är säker på , jag tryckte på radions "menu"-knapp, då jävlar började det hända grejer.
Tutan på konstant, vindrutetorkarna på, startmotorn på, reagerar inte på nyckeln , ut med en fart som skulle ha imponerat på vilken sprinterlöpare som helst , lossade batteriet , äntligen tyst .
Ny test, batteriet på, samma sak.
Så långt har jag testat , med nyckel ur samma sak, med nyckeln i "on"-läge startar och går motorn troligen även startmotorn , svårt att höra, rätt frän tuta på dessa, fortsätter att gå fast man lossar batteriet, får ju nu sin ström från generatorn, stannar med nyckeln i "0"-läge.
Så nu till min fråga till Er , ni som känner till dessa 'Franska underverk ", vad tusan kan ha hänt ? Vad kan jag testa , lite knepigt då bilen ju är lite okontaktbar , man vill ju inte nöta upp startmotorn , tuta och torkarna håller väl ?