Renault talisman 1,5dci 2017, konstigt övertryck kylsystem

Niclas992
20 maj 2023 · 8 Inlägg

Tjenare!

Jag har kört fast totalt så hoppas på tips!

Det är en renault talisman 2017 1,5dci

Köpte bilen för ca ett år sedan, bilen har gått ca 22k mil och kamremen ser näst intill ny ut. Brandt sa även att den såg ut att vara nyligen bytt.
kamremen är inte bytt på auktoriserad verkstad då det inte finns stämpel i boken men han jag köpte den av säger att killen som gjorde det har koll.


Det blir ett övertryck i kylsystemet och jag har provat följande.

-Har testat att göra ett cylinder läckage test.
-Bytt thermostat
-Bytt lock till expansionskärlet
-En ordentlig luftning av systemet.
-Jag har spolat systemet från alla håll och kanter
-Har provat göra bypass på värmepaketet för att utesluta.
Den läcker ingen glykol någon stans

När jag spolade systemet kom det ut en 3 bitar från flytande packning, den största var ca 1cm lång och ca 3mm bred.
När man kollar runt vattenpumpen finns det en hel del av sån packning runt pumpen på utsidan. (vet ej hur det ser ut på insidan, troligtvis lika illa)

När jag startar bilen kall så ser det ut som dålig cirkulation i kärlet förutom när jag varvar upp så rör det på sig.
När jag varmkör bilen så bildas det luft i motorn så att thermostaten inte öppnar eftersom den inte får kontakt med glykolen.
Varvar jag upp bilen ordentligt några gånger så stiger nivån i kärlet och jag får släppa ut massa luft från nipplarna.
Hur jag än gör så kommer det inte någon glykol från avluftnings slangen från kylaren.
När man känner på slangarna som går ut från kylaren så känns dom nästan tomma på glykol.

Tack på förhand

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 maj 2023 · 14 007 Inlägg

Niclas992 skrev:
Tjenare!

Jag har kört fast totalt så hoppas på tips!

Det är en renault talisman 2017 1,5dci

Köpte bilen för ca ett år sedan, bilen har gått ca 22k mil och kamremen ser näst intill ny ut. Brandt sa även att den såg ut att vara nyligen bytt.
kamremen är inte bytt på auktoriserad verkstad då det inte finns stämpel i boken men han jag köpte den av säger att killen som gjorde det har koll.


Det blir ett övertryck i kylsystemet och jag har provat följande.

-Har testat att göra ett cylinder läckage test.
-Bytt thermostat
-Bytt lock till expansionskärlet
-En ordentlig luftning av systemet.
-Jag har spolat systemet från alla håll och kanter
-Har provat göra bypass på värmepaketet för att utesluta.
Den läcker ingen glykol någon stans

När jag spolade systemet kom det ut en 3 bitar från flytande packning, den största var ca 1cm lång och ca 3mm bred.
När man kollar runt vattenpumpen finns det en hel del av sån packning runt pumpen på utsidan. (vet ej hur det ser ut på insidan, troligtvis lika illa)

När jag startar bilen kall så ser det ut som dålig cirkulation i kärlet förutom när jag varvar upp så rör det på sig.
När jag varmkör bilen så bildas det luft i motorn så att thermostaten inte öppnar eftersom den inte får kontakt med glykolen.
Varvar jag upp bilen ordentligt några gånger så stiger nivån i kärlet och jag får släppa ut massa luft från nipplarna.
Hur jag än gör så kommer det inte någon glykol från avluftnings slangen från kylaren.
När man känner på slangarna som går ut från kylaren så känns dom nästan tomma på glykol.

Tack på förhand

Vem är den där Brandt?
Det är förmodligen inget fel på locket till expansionskärlet utan det kan vara fel på locket till kylaren.
Det brukar inte cirkulera i expansionskärlet i alla fall inte på några av mina bilar.
Har du en speciell avluftningsslang på kylaren?
Vilka nipplar släpper du ut luft ifrån?
Känns slangarna tomma på glykol då har du ju en helvetes massa luft i systemet.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (20 maj 2023)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Utmarks-Loke
20 maj 2023 · 5 813 Inlägg

Vettemannen skrev:
Vem är den där Brandt?

Du är uppenbarligen inte från västsverige roll

Mossan1
20 maj 2023 · 2 752 Inlägg

Ja, jag undrar också om den kan vara en sådär tråkig jäkel som måste ha systemet vakuumpumpat för att kunna fyllas riktigt.

Nu beror det ju på designen av systemet, men der är sällan man ser expkärl det strömmar i.  Kommer spontant bara på Saab 99/900 från 70talet med sådan genomströmmningsdesign.

Vanligaste är kärl som via EN slang tar emot/lämnar ut kylvätska. Antingen i det slutna systemet (som normalt får övertryck) eller kärl som är anslutna via slang från kylarlocket där slangen skall nå under ytan i kärlet för att det sla fungera riktigt.  Dvs ett ej trycksatt kärl.
Sustnämnda mycket vanligt på asiatiska bilar.  Kanske Nissan/Renault också.

Med ej trycksatt kärl är viktigt att slangen till kärlet är tät (ej genom sig) och når ner UNDER YTAN i expkärlet. Annars kan den ej dra tillbaka kylvätska när den svalnar/krymper och luft dras i stället.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 maj 2023 · 14 007 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Vettemannen skrev:
Vem är den där Brandt?

Du är uppenbarligen inte från västsverige roll

Näe, jag är från Mälardalen. Men vem är den där Brandt då?

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (20 maj 2023)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Niclas992
20 maj 2023 · 8 Inlägg

Brandt är en auktoriserad bilverkstad.

Det finns inget lock på kylaren.

Ja det det sitter en separat avluftnigsslang från kylaren till expansionskärlet.

Renault har luft nipplar på sitt kylsystem för att lufta systemet.

Jo jag vet att det är en massa luft i slangarna och försöker luska ut var ifrån luften kommer smile

zzr94092
20 maj 2023 · 4 378 Inlägg

Som tidigare sagts,"alla" verkstäder vacumsuger systemet

Niclas992
20 maj 2023 · 8 Inlägg

Okej, tack för svaren! Får helt enkelt ringa verkstan på måndag och kolla!

NilsKraft
19 november 2023 · 2 Inlägg

Hej, har du kommit på vad det var för fel? Jag tror jag har exakt samma fel på min talisman men kan inte förstå vad som är fel. Nyligen haft den på verkstad för felundersökning och det enda de sa var att systemet var tätt som det skulle. Problem med att motorn överhettar samt att jag inte kan få in någon värme inne i kabinen så sitter med mössa och vantar på det blir svinkallt...

När jag öppnar locket till kylaren kommer världens baksug och kylarvätska väller ut ur locket.

Mvh
Nils

xXSammy
19 november 2023 · 6 566 Inlägg

NilsKraft skrev:
Hej, har du kommit på vad det var för fel? Jag tror jag har exakt samma fel på min talisman men kan inte förstå vad som är fel. Nyligen haft den på verkstad för felundersökning och det enda de sa var att systemet var tätt som det skulle. Problem med att motorn överhettar samt att jag inte kan få in någon värme inne i kabinen så sitter med mössa och vantar på det blir svinkallt...

När jag öppnar locket till kylaren kommer världens baksug och kylarvätska väller ut ur locket.

Mvh
Nils

Läckande EGR kylare eller läckage ifrån topplockspackning alternativt mellan packningen och topp/block.

De/Dem
Niclas992
19 november 2023 · 8 Inlägg

NilsKraft skrev:
Hej, har du kommit på vad det var för fel? Jag tror jag har exakt samma fel på min talisman men kan inte förstå vad som är fel. Nyligen haft den på verkstad för felundersökning och det enda de sa var att systemet var tätt som det skulle. Problem med att motorn överhettar samt att jag inte kan få in någon värme inne i kabinen så sitter med mössa och vantar på det blir svinkallt...

När jag öppnar locket till kylaren kommer världens baksug och kylarvätska väller ut ur locket.

Mvh
Nils

Hej!

Jag har inte löst problemet ännu. Är så in i helvete trött på bil jävel nu så ska plocka av toppen nästa vecka, symptomen kommer och går. Har nyligen bytt vattenpump och värmepaket samt vakumsugit systemet 3ggr.
Har även gjort avgas prov ca 5ggr efter att jag la ut inlägget och visar negativt varje gång.
Har provat göra 100 olika saker på 100 olika sätt som alla experter har uttalat sig om.
Får du någon värme alls? För min värme kommer och går. Jag har samma, när man känner på slangarna så är dom stenhårda och öppnar man locket så sprutar det okontrollerat.

Symptomen med tätt värmepaket och vajsing i toppen är snarlika.

Men för din del låter det ut som att det kan vara värmepaket, billigaste alternativet är att beställa ett värmepaket och byta själv
Kostade ca 700kr ink glykolen för mig och inga 10 000kr som renault ville ha.

Jag hade iallafall börjat med värmepaketet bara för att utesluta.

Men återkommer när jag hittar felet smile

Mvh

Jesper328
19 november 2023 · 2 333 Inlägg

Har du RÄTT lock till expansionskärlet?
Dvs en som håller rätt tryck?
Renault har lite olika även om de ser lika ut.

Flödestestat kylsystemet?
Nu har du ju en ny vattenpump, så jag tänker mest på att du inte har något stopp i kylaren.
Man skall förövrigt INTE köra med silikon till vattenpumpen på dessa motorer, det är en packning som skall bytas.

Kopplat förbi EGR-kylaren?

Dieselvärmare med cirkulationspump? smile

Är korken till luftnippeln tät?

Är termostaten verkligen OK?
Nytt betyder inte alltid att det funkar.

Mätt temperaturen på termostathus, kylarslangar, och slangar till värmeväxlaren?
Vad säger kylartempen via dator?

Förövrigt för vad jag såg längre upp;
Dessa bilar behöver inte vakuumsugas.
Man fyller kylarvätska tills det skvalar ur luftnippeln, sedan korkar man den.
Håller 2500rpm tills motorn når arbetstemp via dator.
Kontrollerar och korrigerar nivån.
Däremot så måste kylarvätskan vara under 40-50°c innan man ens tittar på locket, annars så kommer det att stå som en gejser ur expansionskärlet.

Up the RA
Niclas992
19 november 2023 · 8 Inlägg

Jesper328 skrev:
Har du RÄTT lock till expansionskärlet?
Dvs en som håller rätt tryck?
Renault har lite olika även om de ser lika ut.

Flödestestat kylsystemet?
Nu har du ju en ny vattenpump, så jag tänker mest på att du inte har något stopp i kylaren.
Man skall förövrigt INTE köra med silikon till vattenpumpen på dessa motorer, det är en packning som skall bytas.

Kopplat förbi EGR-kylaren?

Dieselvärmare med cirkulationspump? smile

Är korken till luftnippeln tät?

Är termostaten verkligen OK?
Nytt betyder inte alltid att det funkar.

Mätt temperaturen på termostathus, kylarslangar, och slangar till värmeväxlaren?
Vad säger kylartempen via dator?

Förövrigt för vad jag såg längre upp;
Dessa bilar behöver inte vakuumsugas.
Man fyller kylarvätska tills det skvalar ur luftnippeln, sedan korkar man den.
Håller 2500rpm tills motorn når arbetstemp via dator.
Kontrollerar och korrigerar nivån.
Däremot så måste kylarvätskan vara under 40-50°c innan man ens tittar på locket, annars så kommer det att stå som en gejser ur expansionskärlet.

Hej och tack för svar!

Locket köpte jag av bds så jag hoppas att det är rätt tryck.

Jag plockade av kylet och gav det en jäkla omgång med vattenslangen och det flödade på bra i alla 3 hål.
Fick se när jag bytte vattenpumpen att föregående bytare hade sölat en del med silikon, så är rädd att något kan ha kloggat igen sad Själv använde jag packningen som följde med.

Försökte koppla förbi egr men utloppet går rakt in i blocket från egr så det sket sig.

Nepp har enbart en förvärmare med glödstift hmm

Har vakum testat systemet med både under tryck och över tryck så antar att nipplarna är täta.

Svågern har en riktig dator och den stämde överens med givaren, thermostaten är kokad och testad.

Det enda som jag inte har provat är att kolla tempen via dator när jag har luftat den. Så det kommer jag prova innan jag plockar av toppen! big_smile

Du är den som har kommit med bästa tipsen hittills så tack för det! (Då har jag hört med MÅNGA olika inklusive verkstäder)
Mvh smile

Jesper328
21 november 2023 · 2 333 Inlägg

Dubbelkolla locket och tätningsringen, jag TROR att det skall hålla 1,4 bar.
Sen så måste jag fråga - sitter termostaten åt rätt håll? lol

Gällande värmen i kupén, det är inte så enkelt då att spjällena i värmepaketet är lite tokiga?
Detta är varför jag tycker att du bör mäta temperaturen på slangarna in i värmepaketet (och andra slangar) både när du har värme och när den försvinner.
Typ med en IR-termometer.

Här är en PDF som kan komma till hands om du bestämmer dig för att plocka toppen.
Sida 95 och framåt.

https://eltrasteroloco.files.wordpress. … manual.pdf

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 november 2023 · 13 673 Inlägg

Mossan1 skrev:
Ja, jag undrar också om den kan vara en sådär tråkig jäkel som måste ha systemet vakuumpumpat för att kunna fyllas riktigt.

Nu beror det ju på designen av systemet, men der är sällan man ser expkärl det strömmar i.  Kommer spontant bara på Saab 99/900 från 70talet med sådan genomströmmningsdesign.

Vanligaste är kärl som via EN slang tar emot/lämnar ut kylvätska. Antingen i det slutna systemet (som normalt får övertryck) eller kärl som är anslutna via slang från kylarlocket där slangen skall nå under ytan i kärlet för att det sla fungera riktigt.  Dvs ett ej trycksatt kärl.
Sustnämnda mycket vanligt på asiatiska bilar.  Kanske Nissan/Renault också.

Med ej trycksatt kärl är viktigt att slangen till kärlet är tät (ej genom sig) och når ner UNDER YTAN i expkärlet. Annars kan den ej dra tillbaka kylvätska när den svalnar/krymper och luft dras i stället.

något annat ska man inte använda när man hålls med kylarsystem.. ALLTID vacumsuga skiten och fylla på..    bara korkade jänkare som krånglar till allt med trattar och skit..  t.o.m biltema har sån utrsutning billigt är det oxå..
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000022686

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Niclas992
21 november 2023 · 8 Inlägg

Jesper328 skrev:
Dubbelkolla locket och tätningsringen, jag TROR att det skall hålla 1,4 bar.
Sen så måste jag fråga - sitter termostaten åt rätt håll? lol

Gällande värmen i kupén, det är inte så enkelt då att spjällena i värmepaketet är lite tokiga?
Detta är varför jag tycker att du bör mäta temperaturen på slangarna in i värmepaketet (och andra slangar) både när du har värme och när den försvinner.
Typ med en IR-termometer.

Här är en PDF som kan komma till hands om du bestämmer dig för att plocka toppen.
Sida 95 och framåt.

https://eltrasteroloco.files.wordpress. … manual.pdf

Jag har för mig att det stog 1,4bar när jag kollade upp locket också men tror att det går och kolla via kittet som man vakumsög och trycksatte systemet smile
Haha jag förstår din fråga och ja den sitter åt rätt håll big_smile Den öppnade som den skulle när kokade den smile

Jag har undersökt dedär med värmen och när värmen kommer så är båda rören till värmepaket varma och när värmen försvinner så blir utgående röret iskallt på ca 5-10 sekunder.

Och i samband så blir det en luftficka i motorn så systemet inte cirkulerar som det skall. Släpper jag ur luften via termostaten så kommer cirkulationen tillbaka och även värmen.
Det skall vara ett konstant flöde i värmepaketet vad jag har läst mig.

Men ska extra kolla locket och lufta den med och kolla tempen via datorn smile

Tack för tipsen smile

Mvh

NilsKraft
29 november 2023 · 2 Inlägg

Hallå igen Niclas,

Jag har haft inne min talisman hos en mek som är riktigt duktig. Han kom tyvärr med tråkiga nyheter... Han kunde konstatera att det var allvarligt fel med kylsystemet.  Tydligen sprutade det nycket vätska i expansionskärlet och när han öppnade locket så kom det ut avgasrök ur det. Inte bra. När han provtryck systemet sa han att det blev ett sånt in i helvete tryck på det, aldrig vart med om det tidigare. Dock kunde han inte konstatera vad som var fel utan bara att det var en grav felbild. Han gav mig då två alternativ: 1. Ta av toppen och hoppas att han ska kunna se vad som är fel och troligtvis byta packningar. 2. Byta ut hela motorn.

De två lösningar landar på ca 20.000 alternativt 40.000kr... kul va?

Har du kommit något längre i ditt felsökande?

Min mek pratade om att det var relativt vanligt på nyare volvo med dieselmotorer att de hade samma felbild men inte varit med om det på renault tidigare. Han hade haft en VW transporter inne för två veckor med samma sak. Alla gånger han lyft toppen och bytt packningar så har det löst sig, men han kunde absolut inte garantera det.

jaka54
29 november 2023 · 5 680 Inlägg

Hej!
Du säger att du gjort avgasprov 5 gånger och samtliga prov varit negativa. Menar du med "Negativa" att du har haft avgaser i kylvätskan? Eller att du Inte har haft avgaser i kylvätskan???. Har du avgaser i expansionskärlet är det garanterat topplockspackningen som  gått! Att fixa sånt kostar inte mycket, bara några hundralappar för en ny packning om man gör det själv.

Niclas992
30 november 2023 · 8 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du säger att du gjort avgasprov 5 gånger och samtliga prov varit negativa. Menar du med "Negativa" att du har haft avgaser i kylvätskan? Eller att du Inte har haft avgaser i kylvätskan???. Har du avgaser i expansionskärlet är det garanterat topplockspackningen som  gått! Att fixa sånt kostar inte mycket, bara några hundralappar för en ny packning om man gör det själv.

Hej, jag förstår hur du tänker! Men med negativt så menar jag att jag inte har avgaser i kylsystemet. Det är lite som ett klamydia test, att det det kan va positivt med negativa svar ibland 😂

Niclas992
1 februari · 8 Inlägg

NilsKraft skrev:
Hallå igen Niclas,

Jag har haft inne min talisman hos en mek som är riktigt duktig. Han kom tyvärr med tråkiga nyheter... Han kunde konstatera att det var allvarligt fel med kylsystemet.  Tydligen sprutade det nycket vätska i expansionskärlet och när han öppnade locket så kom det ut avgasrök ur det. Inte bra. När han provtryck systemet sa han att det blev ett sånt in i helvete tryck på det, aldrig vart med om det tidigare. Dock kunde han inte konstatera vad som var fel utan bara att det var en grav felbild. Han gav mig då två alternativ: 1. Ta av toppen och hoppas att han ska kunna se vad som är fel och troligtvis byta packningar. 2. Byta ut hela motorn.

De två lösningar landar på ca 20.000 alternativt 40.000kr... kul va?

Har du kommit något längre i ditt felsökande?

Min mek pratade om att det var relativt vanligt på nyare volvo med dieselmotorer att de hade samma felbild men inte varit med om det på renault tidigare. Han hade haft en VW transporter inne för två veckor med samma sak. Alla gånger han lyft toppen och bytt packningar så har det löst sig, men han kunde absolut inte garantera det.

Hej, fick se att jag hade glömt svara!

Åh fy fasen vilka dryga pengar sad

Jag hittade felet!
visade sig vara en bult som hade gått av till toppen! Bytte bultar plus packning själv, kostade ca 2k plus massa timmar smile

Har du kommit fram till något eller hur har det gått för dig?

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang