Renault talisman 1,5dci 2017, konstigt övertryck kylsystem

Niclas992
20 maj · 3 Inlägg

Tjenare!

Jag har kört fast totalt så hoppas på tips!

Det är en renault talisman 2017 1,5dci

Köpte bilen för ca ett år sedan, bilen har gått ca 22k mil och kamremen ser näst intill ny ut. Brandt sa även att den såg ut att vara nyligen bytt.
kamremen är inte bytt på auktoriserad verkstad då det inte finns stämpel i boken men han jag köpte den av säger att killen som gjorde det har koll.

Det blir ett övertryck i kylsystemet och jag har provat följande.

-Har testat att göra ett cylinder läckage test.
-Bytt thermostat
-Bytt lock till expansionskärlet
-En ordentlig luftning av systemet.
-Jag har spolat systemet från alla håll och kanter
-Har provat göra bypass på värmepaketet för att utesluta.
Den läcker ingen glykol någon stans

När jag spolade systemet kom det ut en 3 bitar från flytande packning, den största var ca 1cm lång och ca 3mm bred.
När man kollar runt vattenpumpen finns det en hel del av sån packning runt pumpen på utsidan. (vet ej hur det ser ut på insidan, troligtvis lika illa)

När jag startar bilen kall så ser det ut som dålig cirkulation i kärlet förutom när jag varvar upp så rör det på sig.
När jag varmkör bilen så bildas det luft i motorn så att thermostaten inte öppnar eftersom den inte får kontakt med glykolen.
Varvar jag upp bilen ordentligt några gånger så stiger nivån i kärlet och jag får släppa ut massa luft från nipplarna.
Hur jag än gör så kommer det inte någon glykol från avluftnings slangen från kylaren.
När man känner på slangarna som går ut från kylaren så känns dom nästan tomma på glykol.

Tack på förhand

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 maj · 13 735 Inlägg

Niclas992 skrev:
Tjenare!

Jag har kört fast totalt så hoppas på tips!

Det är en renault talisman 2017 1,5dci

Köpte bilen för ca ett år sedan, bilen har gått ca 22k mil och kamremen ser näst intill ny ut. Brandt sa även att den såg ut att vara nyligen bytt.
kamremen är inte bytt på auktoriserad verkstad då det inte finns stämpel i boken men han jag köpte den av säger att killen som gjorde det har koll.

Det blir ett övertryck i kylsystemet och jag har provat följande.

-Har testat att göra ett cylinder läckage test.
-Bytt thermostat
-Bytt lock till expansionskärlet
-En ordentlig luftning av systemet.
-Jag har spolat systemet från alla håll och kanter
-Har provat göra bypass på värmepaketet för att utesluta.
Den läcker ingen glykol någon stans

När jag spolade systemet kom det ut en 3 bitar från flytande packning, den största var ca 1cm lång och ca 3mm bred.
När man kollar runt vattenpumpen finns det en hel del av sån packning runt pumpen på utsidan. (vet ej hur det ser ut på insidan, troligtvis lika illa)

När jag startar bilen kall så ser det ut som dålig cirkulation i kärlet förutom när jag varvar upp så rör det på sig.
När jag varmkör bilen så bildas det luft i motorn så att thermostaten inte öppnar eftersom den inte får kontakt med glykolen.
Varvar jag upp bilen ordentligt några gånger så stiger nivån i kärlet och jag får släppa ut massa luft från nipplarna.
Hur jag än gör så kommer det inte någon glykol från avluftnings slangen från kylaren.
När man känner på slangarna som går ut från kylaren så känns dom nästan tomma på glykol.

Tack på förhand

Vem är den där Brandt?
Det är förmodligen inget fel på locket till expansionskärlet utan det kan vara fel på locket till kylaren.
Det brukar inte cirkulera i expansionskärlet i alla fall inte på några av mina bilar.
Har du en speciell avluftningsslang på kylaren?
Vilka nipplar släpper du ut luft ifrån?
Känns slangarna tomma på glykol då har du ju en helvetes massa luft i systemet.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (20 maj )

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
20 maj · 5 443 Inlägg

Vettemannen skrev:
Vem är den där Brandt?

Du är uppenbarligen inte från västsverige roll

Mossan1
20 maj · 2 047 Inlägg

Ja, jag undrar också om den kan vara en sådär tråkig jäkel som måste ha systemet vakuumpumpat för att kunna fyllas riktigt.

Nu beror det ju på designen av systemet, men der är sällan man ser expkärl det strömmar i.  Kommer spontant bara på Saab 99/900 från 70talet med sådan genomströmmningsdesign.

Vanligaste är kärl som via EN slang tar emot/lämnar ut kylvätska. Antingen i det slutna systemet (som normalt får övertryck) eller kärl som är anslutna via slang från kylarlocket där slangen skall nå under ytan i kärlet för att det sla fungera riktigt.  Dvs ett ej trycksatt kärl.
Sustnämnda mycket vanligt på asiatiska bilar.  Kanske Nissan/Renault också.

Med ej trycksatt kärl är viktigt att slangen till kärlet är tät (ej genom sig) och når ner UNDER YTAN i expkärlet. Annars kan den ej dra tillbaka kylvätska när den svalnar/krymper och luft dras i stället.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 maj · 13 735 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Vettemannen skrev:
Vem är den där Brandt?

Du är uppenbarligen inte från västsverige roll

Näe, jag är från Mälardalen. Men vem är den där Brandt då?

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (20 maj )

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Niclas992
20 maj · 3 Inlägg

Brandt är en auktoriserad bilverkstad.

Det finns inget lock på kylaren.

Ja det det sitter en separat avluftnigsslang från kylaren till expansionskärlet.

Renault har luft nipplar på sitt kylsystem för att lufta systemet.

Jo jag vet att det är en massa luft i slangarna och försöker luska ut var ifrån luften kommer smile

zzr94092
20 maj · 4 136 Inlägg

Som tidigare sagts,"alla" verkstäder vacumsuger systemet

Niclas992
20 maj · 3 Inlägg

Okej, tack för svaren! Får helt enkelt ringa verkstan på måndag och kolla!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang