Gamla bilar och körglada människor (oftast unga).

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juni 2023 · 14 075 Inlägg

Efter många års läsande så har jag fått uppfattningen om att det är många bilar som är ungefär 15-20 år som går sönder och ibland rasar helt i motorerna. Jag tror att det i många fall kan vara yngre människor som köper bilar som i många fall har varit i händerna på äldre människor som kört lugnt och sen när dom bilarna kommer i händerna på yngre gasglada människor som kör till varvstopp. Det tål inte de motorerna som efter ett tag börjar dra olja och sen så rasar dom. Klena motorer från 1,2 liter till kanske 2,0 liter klarar inte det för dom är inte byggda för att tåla den behandlingen.
Det skulle vara kul att höra era tankar om detta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juni 2023 · 17 509 Inlägg

Håller med Benny.  Själv sålt bilar som jag bytt in under bilhandlartiden från "gubbar" och sedan sålts till herrar i keps med prövotid kvar på kortet. En mycket fin 760GLE -90 som exempel. Sa till den unge mannen att ge fan i och varva livet ur maskin och ha koll på tempmätaren. Han drog iväg med gnällade bakhjul och... 2-3 dagar tog det innan den kokade sönder... Fler exempel finns.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Oreggad Ruter Knekt
25 juni 2023 · 659 Inlägg

Om vissa ungdomar vill ta livet av bilar? Ja, den frågan är ju självklar.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juni 2023 · 17 509 Inlägg

Duvetdet skrev:
Om vissa ungdomar vill ta livet av bilar? Ja, den frågan är ju självklar.

En kompis skulle köra en Corolla -81:a till skroten på 90-talet. Vi beslöt oss för att ta död på bilen först. Efter en hel helgs sladdande plågande på högvarv och diverse brutala nedväxlingar gav vi upp. Gör om det med en 01:a Audi TFSi...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Oreggad Ruter Knekt
25 juni 2023 · 659 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Duvetdet skrev:
Om vissa ungdomar vill ta livet av bilar? Ja, den frågan är ju självklar.

En kompis skulle köra en Corolla -81:a till skroten på 90-talet. Vi beslöt oss för att ta död på bilen först. Efter en hel helgs sladdande plågande på högvarv och diverse brutala nedväxlingar gav vi upp. Gör om det med en 01:a Audi TFSi...

Vad kan det ta med en tfsi ... en eftermiddag, en rivstart (förutsatt att det är eftersatt bruksskick), en högvarvsrepa?

Försökt plåga ihjäl en 1.8t, men det gick inte det heller. Var inte sadistisk men varvvillig med konstanta däcksläpp, två månader senare (av rödljusracing och buskörning) var det lite glapp i turbo. Men motorn tickade på fint. Är väl enda bilen jag medvetet försökt döda genom vanlig körning. Behagligare upplevelse när bilarna funkar som de ska ifrån att ha gått dåligt.

Senast redigerat av Duvetdet (25 juni 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
spillolja
25 juni 2023 · 4 028 Inlägg

Om man vill köra sönder motorn så underlättar det om man tömmer ur vatten och olja först:
https://youtu.be/KPFZ86yqyoA

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juni 2023 · 17 509 Inlägg

spillolja skrev:
Om man vill köra sönder motorn så underlättar det om man tömmer ur vatten och olja först:
https://youtu.be/KPFZ86yqyoA

Det ju ingen sport! Vi gjorde tvärtom. Kollade olja och vatten och fyllde på lite om det behövdes. Vidare så varmkördes bilen innan misshandeln startade.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
25 juni 2023 · 7 294 Inlägg

Hybrid_ skrev:

spillolja skrev:
Om man vill köra sönder motorn så underlättar det om man tömmer ur vatten och olja först:
https://youtu.be/KPFZ86yqyoA

Det ju ingen sport! Vi gjorde tvärtom. Kollade olja och vatten och fyllde på lite om det behövdes. Vidare så varmkördes bilen innan misshandeln startade.

då klarar dem flesta motorerna den behandlingen wink  har kört sönder EN motor,, och det var en Scorpio med totalt slut kamaxel innan,, den började gå på 2,5 cyl efter timmar av burnouts, klippte bakre bromsledning wink hahaha ,  var tvungen att byta fläktrem pga den smälte wink men motorn gick fortfarande,, tog bort kamkåpan sen,, å som sagt kammen var inte nådigt slut smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juni 2023 · 17 509 Inlägg

Problemet är ju yngre herrar som vill ha en häftig bil med mycket pulver för lite pengar. Då är en sliten premiumburk från 00-05 lockande. En gammal Audi blir det ju då eftersom dessa med bensinmotor är mycket billiga i inköp. Precis exakt den bil detta klientel inte ska köpa... Jag gjorde likadant på 90-talet. Köpte en S-klass MB ibland. Men dessa pansarvagnar tålde i princip vad som helst... De höll. Även BMW E28 tålde en del stryk.

Köp en Audi A4 och en Fiat Punto från 2002. Fiaten tar du inte död på...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
25 juni 2023 · 5 753 Inlägg

Den rostar väl sönder innan motorn ger sig...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juni 2023 · 17 509 Inlägg

jaka54 skrev:
Den rostar väl sönder innan motorn ger sig...

Exakt. Motorn ger inte upp...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
25 juni 2023 · 7 249 Inlägg

Ägde för många år sedan en grupp2-trimmad MGA 1600 MkII.
Bytte in den hos en bilfirma.
Bilfirman sålde MG:n till en ung man.
Han ville visa kompisarna hur långt varvräknaren gick.
Resulterade i vevstake ut genom sidan på motorblocket.
Trodde man kunde fortsätta drygt 1.000 rpm efter röda fältet tagit slut.
Hade inte en aaaaning om vad det röda fältet betydde.
Anklagade mig, som inte sålt bilen till honom, för motorraset.

DennisCA
25 juni 2023 · 247 Inlägg

Vad är det då med gamla gubbkörda bilar som inte tål detta? Skulle det varit desamma om bilen varit ny? Eller är det helt enkelt bara unga som är för hårda på maskinerna p.g.a. hormonöverskott?

Tänkte ju hämta hem en turbo 900 imorgon men såklart jag brukar köra lugnt...

Senast redigerat av DennisCA (25 juni 2023)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juni 2023 · 17 509 Inlägg

DennisCA skrev:
Vad är det då med gamla gubbkörda bilar som inte tål detta? Skulle det varit desamma om bilen varit ny? Eller är det helt enkelt bara unga som är för hårda på maskinerna p.g.a. hormonöverskott?

Tänkte ju hämta hem en turbo 900 imorgon men såklart jag brukar köra lugnt...

Nja, en gammal trotjänare som körts på ett visst sätt och kanske till max 3000 rpm innan växling blir van vid detta hur konstigt det än låter. Även om en gammal prestandabil dras ut till rödmarkering så kanske ägaren är en smula försiktig och växlar rätt. Sen kommer Liam 18 år som inte fattar något och svarvar ner skiten på en kväll.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
26 juni 2023 · 7 249 Inlägg

På gubb-/kärringkörda bilar rasar ramlagren förs!
På fjortiskörda bilar rasar vevlagren först.
Har jag en förutfattad mening om - alla fall om det gäller manuellt växlade bilar!

Brådhis * Voff voff *
26 juni 2023 · 10 287 Inlägg

Så slutsatsen är att om folk använde sakerna som det är tänkt istället för att köra eco-driving så hade bilarna hållit längre och klarat båda kategorierna förare?

Där är jag helt enig... big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
26 juni 2023 · 2 836 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En kompis skulle köra en Corolla -81:a till skroten på 90-talet. Vi beslöt oss för att ta död på bilen först. Efter en hel helgs sladdande plågande på högvarv och diverse brutala nedväxlingar gav vi upp.

Jag och en polare (som ägde skroten i fråga) försökte samma sak med en Toyota Cressida på en större grusplan. Rostig karross, rökt i, och blårykte så den var inget direkt värd i delar. (Då)

Efter 4 avkrängda däck, och panhardstaget till bakaxeln lösryckt från relativt frisk plåt gav vi upp.
Vi tappade inga vätskor, för det är inget kul.

Så "köra sönder" är inte så lätt. Faktislt.

Så till trådens orginalfråga tror jag inte det är överrepresentation av ovanstående, utan så mycket beror på att äldre bilar som säljs ofta är tveksamt servade och underhållna dom senaste åren.
"Vill inte kosta på...."

Säljs sen vidare med tveksam historik och ev småfel (ofta till mindre bemedlade) som inte har råd/kunskap/lust att serva/laga upp den och framtida problemen är uppenbara.
Inte sällan vill yngre personer också hellre lägga pengar på fälgar, sänkning, osv.  Der är liksom i naturen hos människor.
Även om bilen ifråga är "lågmilad" är den ändå gammal.  Allt för många tror på milmyten för mycket.

Senast redigerat av Mossan1 (26 juni 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juni 2023 · 17 509 Inlägg

Leta upp några Premiumburkar med v8:a eller annat godis i. 2-3 ägare per år. Minst. Ingen servar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 juni 2023 · 13 749 Inlägg

alltså jag kör bokstavligen som jag snott alla mina bilar oavsätt motor.. och har aldrig problem.   
visst att saker går sönder men lite givare här och där och lite små skit är ju normala saker som inte direkt är något att bry sig om.

tror det handlar mer om hur bilen används snarare än hur man kör den..    tex konstant korta sträckor är betydligt farligare för motorn än att man drar upp till varvstoppet varje dag.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juni 2023 · 17 509 Inlägg

Growe skrev:
alltså jag kör bokstavligen som jag snott alla mina bilar oavsätt motor..

Ja, en kollega har en manuell Optima 1,7 CRDI -13 sedan April -19. Han kör med "plattan i mattan" alltid. Med ett undantag: Den ska bli varm först. Startar den tydligen 15 minuter innan han ska åka, även på sommaren om det är lite svalt ute. Inga problem alls. Inte bytt något förutom bromsbelägg fram.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang