Köpråd småbil halvkombi

Saandraa87
15 september 2023 · 1 Inlägg

Hej!
Jag kan ingenting om bilar men är i tagen att köpa ny (läs begagnad) bil. Just nu kör jag runt i en Aygo -07 och skulle vilja ha storleken större. Då ekonomin är lite begränsad så har jag lite krav:
Den ska dra max 0.6 vid blandad körning
Årsskatt max 1000 kr
Bensin då 90% av mina resor är under 2 mil
Manuell
Årsmodell från 2010
Gått max 15 000 mil, helst mycket mindre
Min budget är 50-60 000

Jag var först inne på en Renault Clio och har provkört några stycken. Känns i det stora hela bra, men jag stör mig på växlarna och att det är så högt varvtal. Jag har fått förklarat för mig att det beror på att motorn är så liten och att det kan bli svårt att hitta en bil utan det här "fenomenet" om den inte ska dra mer än 0.6. Skulle ni hålla med?

Nu har jag övergett Clio lite och sneglar lite mer åt Kia Rio/Ceed, Opel Astra, Ford Fiesta. Seat känns lockande med. Dock inte provkört någon av dem, vilket jag borde. Men tar gärna emot lite åsikter ifrån er.
Jag vill ha en bil som känns stadig, rejäl, är hållbar. Min Aygo är ju till stora delar plast både invändigt och utvändigt och det vill jag komma ifrån. Fler förslag på modeller som kan tänkas uppfylla mina önskemål?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 september 2023 · 17 489 Inlägg

När det gäller runt 2010 så ska man hellre köpa en Hyundai framför Kia. Som exempel tror jag denna skulle kunna passa:

https://www.blocket.se/annons/halland/h … 1000323122

Seat kan vara en chansning. Vissa går perfekt och andra gillar verkstäder. Vi köpte en Swift -16 i våras. Frun gillar verkligen den bilen! Jag har fått tjänstebil i veckan och föreslog att hon kan ta över min Hyundai från -22. Nix. Hon vill ha "swiftis" lol

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
16 september 2023 · 7 240 Inlägg

Honda Jazz, Suzuki Alto eller Swift, Mazda 2 och sist men absolut inte minst - Toyota Aygo!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 september 2023 · 17 489 Inlägg

torsen skrev:
Honda Jazz, Suzuki Alto eller Swift, Mazda 2 och sist men absolut inte minst - Toyota Aygo!

Duuu.... Aygo har TS just nu och den är en smula för liten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
16 september 2023 · 7 240 Inlägg

Hybrid_ skrev:

torsen skrev:
Honda Jazz, Suzuki Alto eller Swift, Mazda 2 och sist men absolut inte minst - Toyota Aygo!

Duuu.... Aygo har TS just nu och den är en smula för liten.

Oops! Gör en pudel!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang