Mossan1 skrev:
FadiStilarn skrev:
. Men den startar när jag gör så
Öhh, ok? Så tolkade inte jag det.
Varje gång också?
Och naturlig följdfråga i så fall:
Om du nu går ut och sätter startkablar direkt utan ett startförsök innan, startar den snällt då? Och FORTSÄTTER att gå?
För om den gör det, är nästa försök att sätta startkabel mellan batteriminus och motorn/växellådan och se om den går då.
Så det inte är bryten/dålig jord till motorn som ev skapar strömmar när startmotorn går som stör ut någonting.
Nedan är långsökt = Ja, men det hände faktiskt en bekants Volvo. Den startade inte efter ett kopplingsbyte. (Han gjorde det själv)
Startade endast med startkablar anslutna utan märkbar anledning.
(Minus sattes i motorn)
Vi läste då på "Jagrullar" forumet (Volvoforum) om en med liknande fel efter just kopplingsbyte.
Vid mätning mellan batteriminus och VÄXELÅDAN var det nästan 5v när startmotorn gick. Så stor potensialskillnad ska det inte vara. I motorn var det nära 0v hela tiden mätt på samma sätt. Vi satte en startkablel till växellådan tillfälligt och den gick genast.
Han putsade på båda sidor bakom en skruv som höll startmotorn (som även håller samman motor/låda) och den gick fint igen.
Startmotorn lät inte särskilt konstigt alls, så vi fattade ingenting.
Troligen strömmar som störde vevaxelsensorn pga dålig kontakt till motorn, var teorin bakom fallet på forumet. Kanske...
Troligare är ju naturligtvis annat fel i detta fallet men startkabeltest är enkelt och gratis.Men dåliga odds.