3621
Sök

Skoda octavia 1.8L - 16

13 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
Alltså hjälp mig!!

Jag fick råd härifrån tidigare när vår bil läckte kylarvätska så tänker att jag testar igen!.

Lördag den 5e juli byttes vattenpumpen på vår bil som var orsaken till att den läckte kylarvätska!
När vi hämtade bilen lös motorlampan vilket han då indikerade på att det var någon givare som ej fungerade längre. Visade sig sedan att verkstaden glömt koppla i den. Så långt fine!
Men efter att vattenpumpen byttes så har bilen varit konstig. Den går inte upp i drifttemperatur och svajar någonstans mellan 50-70 grader och hsr gjort så sedan bytet. Vi har fyllt på 1 liter glykol efter bytet, förmodligen på grund av luft i systemet som gjort att det sjunkit.
Men nu idag söndag den 13e gick bilen helt plötsligt upp i drifttemp och yes tänkte vi! Äntligen har all luft försvunnit ur systemet... men faaaan alltså!

Straxt efter att bilen nått drifttemp så tänds EPC lampan! Alltså jag avlider! bilen tappar ju då effekten och måste återigen felsökas..

Men frågan är varför svajar den i temperaturen?? Och varför i helvete tänds EPC helt plötsligt? Kan de ha att göra med vattenpumpsbytet?

Snälla hjälp ni som är kunniga!!

3 055 Inlägg
för 22 timmar sedan
För att du har lämnat in bilen till en klåparverkstad.
Bara att åka tillbaka.
De skall åtgärda vad de ställt till med.

13 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Bara att åka tillbaka.

Okej, du vet vilken verkstad vi lämnat bilen till?
Och frågan är ju vad de ställt till med?

5 832 Inlägg
för 21 timmar sedan
Har verkstaden missat koppla i kontakter och inte ens luftat kylsystemet efter byte av vattenpump så är det en klåparverkstad. Åtminstone den som gjort arbetet på verkstaden behöver jobba på sitt arbetssätt.

Känns ju som motorlampan mest troligt har med verkstadsbesöket att göra men omöjligt att säga utan att läsa ut felkoder.
Senast redigerat av simlar (för 21 timmar sedan)

3 055 Inlägg
för 20 timmar sedan
Matilda21 skrev:
Jesper328 skrev:
Bara att åka tillbaka.

1. CEL lyser vid upphämtning av bil.
Man provkör alltid en bil efter en reparation och cyklar tändningen 3ggr efter provkörning.
Drar felkoder vid ev. misstanke.

2. Svajig drifttemperatur.
Detta skall ha kontrollerats vid en provkörning efter rep.
Ni som kund skall INTE behöva korrigera kylarvätskenivån i efterhand.

3. EPC lampan tänds och bilen går in i felsäkert läge kort efter reparation.
Kan givetvis bero på något helt annat, det är 50/50.

Så ja, jag står fast vid om att det är en klåparverkstad.
Får jag gissa så gissar jag på att verkstaden hör till Mekonomen.

13 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
simlar skrev:
Har verkstaden missat koppla i kontakter och inte ens luftat kylsystemet efter byte av vattenpump så är det en klåparverkstad. Åtminstone den som gjort arbetet på verkstaden behöver jobba på sitt arbetssätt.

Känns ju som motorlampan mest troligt har med verkstadsbesöket att göra men omöjligt att säga utan att läsa ut felkoder.

Alltså en miss kan ju såklart ske även av den bäste! Han säger att systemet är luftat efter bytet och då antar jag att det är gjort. Vi har alltid lämnat våra bilar till denna kille och aldrig haft problem innan.

EPC lampan vet vi ju inte varför den har tänds. Det ska felsökas imorgon.

13 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Matilda21 skrev:
Jesper328 skrev:
Bara att åka tillbaka.

1. CEL lyser vid upphämtning av bil.
Man provkör alltid en bil efter en reparation och cyklar tändningen 3ggr efter provkörning.
Drar felkoder vid ev. misstanke.

2. Svajig drifttemperatur.
Detta skall ha kontrollerats vid en provkörning efter rep.
Ni som kund skall INTE behöva korrigera kylarvätskenivån i efterhand.

3. EPC lampan tänds och bilen går in i felsäkert läge kort efter reparation.
Kan givetvis bero på något helt annat, det är 50/50.

Så ja, jag står fast vid om att det är en klåparverkstad.
Får jag gissa så gissar jag på att verkstaden hör till Mekonomen.

1. Ja jag tyckte att det var lite lustigt att han inte visste om att motorlampan lös. Erbjöd sig dock att åtgärda kostnadsfritt!

2. Vi har diskuterat detta med en annan som även har bilverkstad och han menade på att även om man luftat systemet (vilket sägs vara gjort) så kan det finnas luft kvar vilket då gör att nivån sjunker och vi får fylla på. Jag vet inte hur det ska vara för jag kan inget själv. Allt jag vet om bilar får jag googla fram mer eller mindre.

3. Vi fick tips av ovanstående mekaniker att vi skulle testa att varva ur bilen. Vilket gjordes. Sen gick bilen upp i temp för att sedan då EPC tändas.. vet ej om de kan ha med saken att göra?

4. Vi har lämnat våra bilar till denna kille som reparerat bilen flertal gånger och aldrig haft problem. Det är ingen Mekonomen verkstad som gjort detta. Däremot är han ju såklart egen företagare.
Det är också svårt? För om man aldrig haft problem innan så förväntar man ju sig inte problem heller? Absolut hade vi kunnat välja atteviks exempelvis men de hade inte tid förens i september och vi hade en läckande vattenpump. Vad gör man om ingen kan byta? Vi har bara atteviks som auktoriserad verkstad där vi bor. Finns inga fler i närheten liksom..

3 659 Inlägg
för 9 timmar sedan
Luft KAN bli kvar, svar ja.
Så långt inget jättekonstig.

Lysande motorlampa när.man hämtar bilen är ögonbrynshöjande, men, felkoden kan ha satts precis då. Dvs lyste inte när den stängdes av.
Möjligt, men för oss verkar det som slarvig verkstad.
Alla kan göra fel, svar ja.
Har du tidigare goda erfarenheter kan man ju tänka 1 gång = ingen gång.

EPC kan vara orelaterat

13 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Luft KAN bli kvar, svar ja.
Så långt inget jättekonstig.

Lysande motorlampa när.man hämtar bilen är ögonbrynshöjande, men, felkoden kan ha satts precis då. Dvs lyste inte när den stängdes av.
Möjligt, men för oss verkar det som slarvig verkstad.
Alla kan göra fel, svar ja.
Har du tidigare goda erfarenheter kan man ju tänka 1 gång = ingen gång.

EPC kan vara orelaterat

Epc har förmodligen börjat lysa på grund av en givare på den nya vattenpumpen är defekt. Omöjligt för mekanikern att veta.. men nu är det en riktig grym kille som egentligen har semester som ställer upp och löser problemet på vår bil. Återstår att se om hela vattenpumpen måste bytas igen eller om det går att byta givaren.. systemet har också varit fördåligt luftat.
Bilen hade skickat ut hur mycket felkoder som helst efter dehär. Så man ska väl egentligen tacka epc lampan för annars kanske hela motorn tillslut gått paj...

Sök