2833
Sök

Skramlande ljud från motorn

52 Inlägg
19 augusti
Trådstartare
Har ett skramlande ljud från motorn på min Hyundai i10. Ljudet låter nästan konstant förutom när man trycker ner kopplingen.
Vi bytte fläktrem på bilen i våras men kan det vara att man måste spänna den lite mera?

52 Inlägg
20 augusti
Trådstartare
granadadr skrev:
skulle säga urtrampningslager

Låter dyrt för då måste man väl plocka ur motorn?

52 Inlägg
5 september
Trådstartare
Fyllde på med motorolja igår för lampan har lyst till och från senaste veckan och det märkliga är att det skramlande ljudet från motorn försvann efter det!

52 Inlägg
5 september
Trådstartare
Jag har knappt kört med bilen den senaste veckan så därför. Hoppas att det bara var för lite olja som gjorde att det kom missljud underifrån motorhuven.

52 Inlägg
6 september
Trådstartare
Hur menar du med att man märker att vevlagret är dåligt längre fram?

52 Inlägg
7 september
Trådstartare
Brådhis skrev:
Bongo skrev:
Fyllde på med motorolja igår för lampan har lyst till och från senaste veckan och det märkliga är att det skramlande ljudet från motorn försvann efter det!

Orange/gul eller röd varning som lyst? Dvs nivå eller oljetryck?

Hur mycket fyllde du på?

Oavsett, om man kör med så låg oljenivå att det börjar 'höras' så är man ute på mycket tunn is...

Röd som lyste till och från. Sambon påstod att den började lysa när man körde i en väldigt lutande backe?

52 Inlägg
7 september
Trådstartare
Fyllde på med en hel flaska motorolja

52 Inlägg
8 september
Trådstartare
Mew skrev:
Bongo skrev:
Fyllde på med en hel flaska motorolja

1L? 5L? Säger inte så mycket. För mycket olja kan också skada motorn som sagt. Var är nivån på oljestickan (bilen på plan mark, motorn avstängd i minst någon minut)?

Och ajaj... röd lampa betyder i princip stäng av bilen DIREKT för att undvika motorhaveri. Har den bara blinkat till kan du ha tur och den har klarat sig, men ja... Verkar som att bilen drar eller läcker en del olja, så försök ha för vana att kolla oljenivån på stickan emellanåt.

Fyllde på 1 liter helsyntetisk motorolja och ja lampan den har bara blinkar till ett par gånger.
Nu är bilen tyst som en mus :-)

52 Inlägg
9 september
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Bongo skrev:
Mew skrev:

1L? 5L? Säger inte så mycket. För mycket olja kan också skada motorn som sagt. Var är nivån på oljestickan (bilen på plan mark, motorn avstängd i minst någon minut)?

Och ajaj... röd lampa betyder i princip stäng av bilen DIREKT för att undvika motorhaveri. Har den bara blinkat till kan du ha tur och den har klarat sig, men ja... Verkar som att bilen drar eller läcker en del olja, så försök ha för vana att kolla oljenivån på stickan emellanåt.

Fyllde på 1 liter helsyntetisk motorolja och ja lampan den har bara blinkar till ett par gånger.
Nu är bilen tyst som en mus :-)

Har du kollat nivån nu då? Har man kört med motorn så ska man låta motorn stå ett tag så att all olja rinner ner innan man kollar på stickan och då ska det vara mitt emellan MAX och MIN.
Så här mycket olja är det i motorn efter att jag har fyllt på med 1 liter.

/Benny

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229105/229105-0ab2ca0e7a43a8ba5057ad613399076b.jpg

52 Inlägg
9 september
Trådstartare
Hur länge ska jag gå och vänta på att motorn har klarat sig från att rasar ihop?
Kanske ska åka och köpa 1 liter till med motorolja och fylla på med.
Som sagt, är ganska novis när det gäller bilar?

52 Inlägg
9 september
Trådstartare
Jag ska snart lämna in den på service och byta olja och oljefilter men det kanske inte är den oljan som man byter då?
Min sambo åkte 20 mil med den i helgen efter att jag fyllde på olja så den höll för det tack och lov.

52 Inlägg
10 september
Trådstartare

52 Inlägg
10 september
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229105/229105-e3ab9202b8122afdeedb1b654988a65c.jpg
Nu ser det lite bättre ut efter fyllt på med 1 liter till.

Sök