3086
Sök

Volvo 240 Fälg och däckdimesioner

3 Inlägg
7 april
Trådstartare
Hej alla proffs!

Jag har nu googlat och tittat oändligt många filmer för att försaka klargöra om vilka dimensioner på fälgar och däck som passar en helt original Volvo 244. Jag har hittat  fälgar som är 17x8" med ET35 och tänker mig däck på 225x45 för att inte få massa stretch. Frågan är om dom ens passar, speciellt fram så ET35 och 8" känns som det kommer ta i fjädrarna. Man kan ju köra spacers, men helst vill jag inte det.

Tacksam för alla inputs på olika dimensioner på däck och fälg som passar!

Fri fart för ett fritt folk!
14 622 Inlägg
8 april
utgå alltid från vad som sitter orginal på bilen.. väldigt viktigt att ha rätt rulldiametern så inte hastighetesmätaren visar fel och så ökar chansen för att det ska gå fritt över allt..

nu var det länge sen jag åkte 240 men enligt min profil körde jag 215/40-17 på 7x17 fälg.. 
men det var över 20år sen smile

sen är jag högst tveksam till att du kan köra et35 utan det är spacers som gäller  et10-et25 brukar det vara på dom
Senast redigerat av Growe (8 april )

Kör fort så hinner inget hända...

8 266 Inlägg
8 april
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-1afef8e37f46223626f360ad761d0c7e.jpg
Med mina 17*8 ET20 så får jag precis in fingret mellan fjäderben och fälg/däck. Försökte rulla en hylsa som var 14,5mm i diameter längs fjäderbenet men den kom inte förbi. Bak bör det funka, men hjulen hamnar en bit in. Fram däremot är et35 utan spacers bara att glömma.

3 Inlägg
9 april
Trådstartare
Tack för svaren, perfekt att det precis passar med 8" ET20.
Kanske får tänka om då, får se om jag kanske gå för spacers istället eller om man hittar några andra fälgar med lägre ET på.

Såg att du körde 16x8" fram och 9,5" bak förut @marlbroman varför bytte du bort dom?

8 266 Inlägg
9 april
MartinJL skrev:
Såg att du körde 16x8" fram och 9,5" bak förut @marlbroman varför bytte du bort dom?

Ena fälgen bak höll inte luften. Ska skruva ihop den fälgen igen med en annan innerbana och se om det blir tätt.

Sök