4385
Sök

Regga om en gammal PB2 till lätt lastbil?

25 Inlägg
4 maj
Trådstartare
Förr i tiden kunde man ju välja om en husbil skulle reggas som "Personbil klass 2" eller "lätt lastbil". Men om man har en sån gammal husbil som är reggad som PB2, kan man då registrera om den som lätt lastbil nu? Den aktuella är från 1990.

Ett skäl är att boendeparkeringstillstånd i Stockholm inte ges för "personbil klass 2", men däremot för lätt lastbil.

8 892 Inlägg
4 maj
Grundkraven för att kunna klassificera en personbil till lätt lastbil är att det ska framgå att fordonet i huvudsak är avsett för transport av gods och inte passagerare vet inte hur din bil är nu men kolla med bilprovningen vad som gäller, det borde gå att registrera om den.
Alla husbilar före 2006 var registrerade som lätta lastbilar.
Jag har min husbil registrerad som lätt lastbil då jag inte ser några fördelar med att ändra och försäkringsbolaget kunde inte ge svar på om priset skulle ändras vid omregistrering

Fotograf på tierpidag.se

25 Inlägg
4 maj
Trådstartare
Hamilton skrev:
Grundkraven för att kunna klassificera en personbil till lätt lastbil är att det ska framgå att fordonet i huvudsak är avsett för transport av gods och inte passagerare vet inte hur din bil är nu men kolla med bilprovningen vad som gäller, det borde gå att registrera om den.
Alla husbilar före 2006 var registrerade som lätta lastbilar.

Konstigt nog är den här från 1990 registrerad som PB2. Kanske för att den importerades till Sverige 2014 från Finland.

Jag vet att det finns konstiga regler som måste uppfyllas för LLB, sånt som att ett "lastförskjutningsskydd" måste finnas, nån sorts skiva mellan förarsäte och bakre del, en opraktisk formalitet i en husbil.

Men tack för svar. Borde gå alltså.

Sök