2180
Sök

Samma model men olika reservdelar?

91 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
dum fråga
när man handlar tex på Autodoc så kan man ge dom VIN/Chassi nr så dom kan kolla om delen passar just din bil
varför kan dom då inte låta folk söka på VIN så man får rätt del direkt?
att handla med regnr utan att kolla massa sidor och jämföra OEM nr är rena chansningen
samma sak gäller Biltema oxå
bromsbeläggen som man får fram på regnr är inte alls till min bil

jag hade kvar några tändstift från min Astra och när jag kolla Autodoc hemsida så står det att den passar min Corsa oxå
men när man ger dom VIN så säger dom att den inte passar och rekommenderar en som är 4x dyrare
jag var tvungen att gå ner till bilen och skruva bort ena stiften för att se vad det var för stift 
så jag tog fram artnr från Autodoc och gav dom den för att se vad dom skulle säga
och då säger dom att den inte passar min bil och rekommenderar fortfarande den som är dyrare
nu beställde jag ändå likadana som satt i idag.
bromsbeläggen stämde iaf den dom rekommendera
Senast redigerat av D12 (för 4 timmar sedan)

8 899 Inlägg
för 4 timmar sedan
Vad säger att stiften du har skruvat bort är rätt? Gå alltid på det tillverkaren säger och inget annat, Autodoc är ett lotteri jag inte spelar ;-)

Fotograf på tierpidag.se

Fri fart för ett fritt folk!
14 782 Inlägg
för 4 timmar sedan
Hamilton skrev:
Vad säger att stiften du har skruvat bort är rätt? Gå alltid på det tillverkaren säger och inget annat, Autodoc är ett lotteri jag inte spelar ;-)

det är inget lotteri men det är inte för vem som helst man måste veta vad man ska ha innan man beställer..

och man måste veta vad man har för grejer på bilen vilken motor växelåda vilken storlek på bromsarna osv..

men man ska aldrig lita på någon reservdelsförsäljare det är inte säkert att ens dom som säljer bilarna orginal har koll smile
men när man lämnar in vet man sällan vilken gissningslek det är ibland..

vissa bilar är ren katastrof medans andra är väldigt enkla att hitta delarna till smile

Kör fort så hinner inget hända...

8 899 Inlägg
för 3 timmar sedan
Growe skrev:
Hamilton skrev:

det är inget lotteri men det är inte för vem som helst man måste veta vad man ska ha innan man beställer..

och man måste veta vad man har för grejer på bilen vilken motor växelåda vilken storlek på bromsarna osv..

men man ska aldrig lita på någon reservdelsförsäljare det är inte säkert att ens dom som säljer bilarna orginal har koll smile
men när man lämnar in vet man sällan vilken gissningslek det är ibland..

vissa bilar är ren katastrof medans andra är väldigt enkla att hitta delarna till smile

För mig fungerar inte autodoc överhuvudtaget då det finns minst 6-7 delar som enligt dom ska passa och sen har dom delar som jag inte har på bilen ex bladfjädrar till en bil med torrisionstavar vilket dom däremot inte har. Bromsok har dom enligt deras lista 7st olika med olika dimmensioner som ska passa så nej jag spelar inte deras lotteri ;-)
Senast redigerat av Hamilton (för 3 timmar sedan)

Fotograf på tierpidag.se

* Voff voff *
10 998 Inlägg
för 3 timmar sedan
D12 skrev:
dum fråga
när man handlar tex på Autodoc så kan man ge dom VIN/Chassi nr så dom kan kolla om delen passar just din bil
att handla med regnr utan att kolla massa sidor och jämföra OEM nr är rena chansningen

jag hade kvar några tändstift från min Astra och när jag kolla Autodoc hemsida så står det att den passar min Corsa oxå
men när man ger dom VIN så säger dom att den inte passar och rekommenderar en som är 4x dyrare
jag var tvungen att gå ner till bilen och skruva bort ena stiften för att se vad det var för stift 
så jag tog fram artnr från Autodoc och gav dom den för att se vad dom skulle säga
och då säger dom att den inte passar min bil och rekommenderar fortfarande den som är dyrare

Exakt detta hände mig med sambons bil. Visade sig att stiften som satt i var vanliga stift som en snål tidigare ägare satt i istället för iridium-stift som det skulle vara. Så ja, dom som var fyra gånger dyrare var 100% rätt och dom som satt i var fel. Väldigt fel då intervallet överskridits rejält då man trodde det satt rätt (iridium) stift i...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

91 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Brådhis skrev:
D12 skrev:
dum fråga

Exakt detta hände mig med sambons bil. Visade sig att stiften som satt i var vanliga stift som en snål tidigare ägare satt i istället för iridium-stift som det skulle vara. Så ja, dom som var fyra gånger dyrare var 100% rätt och dom som satt i var fel. Väldigt fel då intervallet överskridits rejält då man trodde det satt rätt (iridium) stift i...

jag tänker bara bilen startar så är det rätt big_smile

enligt stämpeln så är det Mekonomen som har bytt stiften

EDIT
Har Googlat lite mera nu
enligt Google heter org.tändstiften  OPEL 1214031
och när man googlar det så får man
https://www.amazon.se/Original-Opel-121 … B0052YJVKO
dvs FQR8LEU2 som det sitter i nu och den Autodoc säger att den inte passar
Senast redigerat av D12 (för 2 timmar sedan)

Sök