6939
Sök

Vad har ni valt ? billån eller privatleasing? Och varför?Jag velar

31 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Vansterfilen skrev:
kaykay skrev:
Vansterfilen skrev:
torsen skrev:
The-GOAT skrev:
Inget lån på nuvarande transportlösning.

Skulle jag få ett ryck och köpa en ny bil blir det en TMYLRDM till 0%ränta och använda 400k utav kontanterna till att köpa glera av de TSLA aktier jag har samt 100k i Stora Enso.

Varför inte låta pengarna arbeta istället för att låta dom försvinna i en brukssläde?
Oekonomiskt.

#Sundberg

Sålde ett hus för "några" år sedan.
Köpte Fermenta för pengarna.
Dom pengarna arbetade fel - MYCKET FEL!

Haha ja, köper man bioteknik får man vara beredd på att det kan gå vilket håll som helst. smile

Du behöver inte 0%-ränta. En indexfond ökar med ca 7% i snitt per år. Alla räntor som är 5% eller mindre ska på papper bli en förmånlig affär för dig, speciellt med ränteavdraget. Sen går ju indexfonder ner ibland, men det är en risk man alltid tar när man investerar pengar.

Om man även tar hänsyn till investeringar och avkastningen på pengarna, vilket är då mest fördelaktigt ? leasing eller billån? Blir det egentligen ingen större skillnad då?

Det beror på. Köper du elbil så hade jag inte gjort annat än att leasa då vissa modeller tappar halva värdet på tre år. Köper du PHEV kan de hålla värdet bra nog för att billån ska vara det självklara valet.

Om jag funderar på en hybrid från ett koreanskt eller kinesiskt bilmärke, hur är andrahandsvärdet då? Är det bättre att ta ett billån eller leasa?

31 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Goffen skrev:
kaykay skrev:
Goffen skrev:

Jag kör 3k mil om året så då blir det dyrare med leasing men kör man tusen till femtonhundra om året så kan leasingen löna sig. Sen måste man tänka på att alla skador måste fixas på leasingen innan man lämnar tillbaka samt servicar annars kan man få en saftig räkning och det är det många som får. Kör man 1500 om året max tror jag leasing är billigare i ren månadskostnad men som nån skrev så är det ju en hyra bara du får ju inget för dom pengarna efter 3år varav ett billån så kan det ju finnas pengar över i bilen du betalar av.

Du har verkligen hjälpt mig mycket! Men jag förstår fortfarande inte riktigt varför man fortfarande betalar av på billånet efter tre år.

Kan jag tänka så här: om jag planerar att behålla bilen länge är det mer lönsamt att köpa bilen med lån, medan leasing passar bättre om jag vill byta bil efter några år?

Det beror ju på hur mycket du går in med. Till skillnad från dom andra miljonärerna som skriver offtopic i denna tråden så har en svensson oftast bara kontantinsatsen att lägga och en ny hybrid tex kostar ca 500k och så lägger du in 20% "ca 100k" sen tar du 400k på 7år för att få en human månadskostnad. Oavsett vad nån skriver så är det 90% av bilarna vi säljer inom VAG till privatkunder som gör så och troligen alla andra märken med. Dom som inte behöver köra så mycket om året men ändå vill åka nytt dom väljer leasing och det funkar med låga mil per år.

Det blir allt tydligare! Jag tror att jag behöver fundera lite på hur jag faktiskt använder bilen.

Sök