The-GOAT skrev:
Mossan1 skrev:
Ok, måste slänga in en till WTF.
En bekant berättade precis att en av hans kollegor sprang febrilt och bad om mobilladdare "för han skulle komma in i bilen". Telefonen hade dött.
Tydligen har bilen ingen nyckel, utan man nyttjar bara telefonen.
Så med död telefon kan man inte komma in i bilen.
Den hade en "nyckel" som var ett typ av plastkort av mycket tveksam kvalitet, så den vågade han inte använda och låg kvar hemma.
Trodde det var skoj, men tydligen inte.
Och vad händer när appen inte uppdateras längre?
Om den använder nätet, vad händer om man saknar täckning?
HUR ÄR DETTA LAGLIGT?
Detta låter som en Tesla-NOOB DeLuxe.
Är man lite om sig och kring sig (eller enbart normalbegåvad) när man använder mobilen som nyckel så kan man:
1. Se till att den inte laddar ur.
2. Ha med sig kortet i plånboken, mobilfodralet eller medhavd väska.
3. Plastkorten är väldigt hållbara och kostar sketna 360kr/paret. Det programmeras dessutom in till bilen på 2 minuter utan någon hjälp av servicecenter.
4. Om appen slutar vara uppdateringsbar finns fortfarande plastkortet kvar.
Det är faktiskt betydligt smidigare än att släpa runt på några metallbitar som nöts fysiskt med åren alternativt går av i en sliten/fastfrusen låscylinder.
Varför skulle det vara olagligt?
Vilket lagstöd skulle stiftas?
Ovan är inte skrivet med hjälp utav färgbandet på en Facit anno 1974 utan via en pekskärm.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252250/252250-f30eae23e82c1fa974a37b2471220a77.jpg]()
Tror bilen var nån kinamodell, men det är helt oviktigt
Tvivlar på du drar fram en stålnyckel ur plastkortet (om det är som kreditkort, som detta föreföll vara) som man gör med den smidiga och fickvänliga Keyfob'en om billåset inte funkar. Räcker ju med en säkring går i bilen. Dom flesta bimodeller har 12v batterier också som dör plötsligt ibland. Isynnerhet bilar med högspänningsbatteri också.
Samt en mobil som bara dör har hänt mig flera gånger trots tämligen välladdat. Kyla och mobil är ingen supermix
Men visst är det blåtand eller något för detta? I alla fall OCKSÅ. Inte kan det väl vara så att man är utelåst om man råkar stanna i no internet zone?
Börjar få ont i pannan av att slå handflatan i pannan hela tiden....
Plastkortet, visst, men moderna människor har väl inte plånbok.
Ett plastkort i fickan är ju helt kass. Hotellnycklar tex.
Det hela vore väl helt fine om det fanns en stålnyckel (eller keyfob) OCKSÅ och övriga var extra.
DÅ, kunde jag väl fatta på nån nivå...
Onödigt som sämst.
För mig blev det ännu en "ick" att vara utan mekaniskt dörrlås.
Säg nu gärna att sådan nyckel finns OCKSÅ sä jag rent av pannsmackat i onödan. Ingen blir gladare än jag av det.
Edit:
Sen ja, det finns keyfob's man kallar "kort" men inte passar i kreditkortficka direkt. En klumpigare Keyfob, typ. (min åsikt).
Den har säkert mekanisk nyckel att dra ut. Men kalla dom kort är en överdrift, men det gör vissa tillvekare.
Hade en Dacia som hyrbil för någon månad sedan med sådan där jag skulle hämta ut nyckel"kortet"....