Skillnad max watt och RMS watt?

KoBo_83
28 juli 2005 · 32 Inlägg

Kan nån ta och förklara det för en gångs skulle?

Vogge
28 juli 2005 · 494 Inlägg

max watt är peaken toppen på vad någon klarar av eller presterar rms är mer ett medel världe de styrkan som du fåår under en längre tid..

du köper ett steg och de säger att de presterar 500 w max så är de kanske uppmätt med ett 24 volts batteri och oskan slog just ner i bilen och steget driver en hörlur  och de är under typ en milli secund. rms är oftast hälften av max i de här fallet 250 w som steget då är medel värdet av vad steget spelar testat under flera timmars spelande.

vet inte om jag behöver berätta de med bara för att jag funderade på de så om en högtalare är på 350 rms watt så kan du fortfarande spela den med ett steg som har 500 rms.. de är bara bra !!

hoppas fler skriver för jag är också lite osäker

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
KoBo_83
28 juli 2005 · 32 Inlägg

aha så om jag spelar en bas med 500max watt med ett steg som har 880wrms så är det bra. men om steget ligger på 2000 max watt och då om det ger den där milisekunden 2000watt till basen som bara pallar 500w?? då skulle ju basen grillas eller?

fattar inte det här med watt ! rms o peak o mm.

mrBira
28 juli 2005 · 209 Inlägg

Vogge skrev:
du köper ett steg och de säger att de presterar 500 w max så är de kanske uppmätt med ett 24 volts batteri och oskan slog just ner i bilen och steget driver en hörlur  och de är under typ en milli secund.

HAHAHAH! fy fan va härligt skrivet! lol

Daniel
28 juli 2005 · 671 Inlägg

Strunta helt i watt siffrorna, det är ändå bara fantasisiffror.

För vanligt spelande (där man är inne i bilen) så räcker det med att använda öronen för att lyssna sig fram till vilka prylar som duger.

Stefan1973
29 juli 2005 · 305 Inlägg

Halvera RMS watten nästan om du ska ha ren effekt utan DIST osv osv.
och skaffa lättdrivna högtalare  . (högt DB vid 1 meter 1 watt)
sen är kvaliteten på högtalare och steg  väldigt avgörande .

PMPO watt är en sådan där supergrej som när åskan slog ner och konen lämnade jordytan .  wrms  inte långt efter  rms också lite fantasi siffra mätt vid 1000 hz  Under 1000 hz  typ 0-100 käkar du effekt nått bedrövligt snabbt + männskliga örat hör dessa hertz sopas dåligt att vi kräver mer ..... baswatt tål du mer .  diskant mindre   .

Germax
29 juli 2005 · 12 086 Inlägg

Daniel skrev:
Strunta helt i watt siffrorna, det är ändå bara fantasisiffror.

För vanligt spelande (där man är inne i bilen) så räcker det med att använda öronen för att lyssna sig fram till vilka prylar som duger.

Visst hör man skillnad men ska man köpa en hel uppsättning olika basar och höra sig fram? blir ganska dyrt

KoBo_83
29 juli 2005 · 32 Inlägg

nja kommer kosta en anningens för mycke pengar !
Nee jag glider upp till flygplatsen imorgon där lär det väl finnas nån som kan förklara det för mig smile plus att man kan komma över nåta schyssta basar till ett bra pris!

KoBo_83
29 juli 2005 · 32 Inlägg

NÅRA!

Vogge
29 juli 2005 · 494 Inlägg

om du inte redan har fått svar så behöver du nog inte oroa dig för att grilla basen..  de 'r liksom när steget krämar på för fullt och om du skulle sitta i din bil och göra de så skulle de nog låta illa innan så om man är någe sånär musikalisk av sig så kan man dra ner lite:D

tack föresten mr bira:P tyckte att jag fick till de rätt bra

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
frasse4
30 juli 2005 · 736 Inlägg

Vid låga frekvenser behövs större slaglängd för att få samma ljudtryck, alltså mer kraft till magneterna (fler watt). Hög effekt (watt) ger snabb förflyttning av konen och låg frekvens ger lång tid för konen att flytta sig...Om man krämar på mycket effekt och låg frekvens till basar som inte har allt för stor slaglängd, brukar de ha en tendens att "slå över" även om man krämar på 50 watt på en "300 watt max bas"... Skulle för övrigt gärna få ett svar på vad exakt PMPO watt är...brukar ju kunna stå typ 500 Watt på en 3" högtalare ibland...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
mathias_johansson
31 juli 2005 · 13 Inlägg

frasse4 skrev:
Vid låga frekvenser behövs större slaglängd för att få samma ljudtryck, alltså mer kraft till magneterna (fler watt). Hög effekt (watt) ger snabb förflyttning av konen och låg frekvens ger lång tid för konen att flytta sig...Om man krämar på mycket effekt och låg frekvens till basar som inte har allt för stor slaglängd, brukar de ha en tendens att "slå över" även om man krämar på 50 watt på en "300 watt max bas"... Skulle för övrigt gärna få ett svar på vad exakt PMPO watt är...brukar ju kunna stå typ 500 Watt på en 3" högtalare ibland...

Hittade en artikel om detta när jag sökte på Google, och mycket riktigt så är det fantasisiffror uppmätta under ideala förhållanden.

Artikeln finns att läsa på: http://cbll.net/articles/pmpo

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang