För tidigt att byta till sommardäck?

kohler
9 mars 2007 · 671 Inlägg

Våren är kommen i södra Sverige. Nästa vecka ska det bli sol och upp mot 15 grader. och 15"s plåtfälgarna är inte vackra. Vad säger ni... är den som byter till sommardäck nu i helgen en idiot? Alla är väl sugna kan jag tänka...

säg hur ni tänker.

mvh//Tomas

Second is the first loser
__Marcus Whitetrash
9 mars 2007 · 589 Inlägg

sugen som fan jag å men åker ju till skolan på söndag, där är det lite mer snö så jag väntar nog hehe.

Men det är nog lite väl tidigt att skifta även för er, det kan ju komma mer snö än.

Senast redigerat av __Marcus (9 mars 2007)

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.
tecman
9 mars 2007 · 1 741 Inlägg

kör du bara på stora vägar och bara på dagen så går det ju säkert... men det känns instabilt om det skulle komma - grader nån dag så har du bilen stående eller behöver byta igen.

Jag skulle inte chansa och kracha.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Black
9 mars 2007 · 20 Inlägg

Ja la på mina i förrgår...o som de ser ut nu är de inga problems....visst nu står bilen i garaget o väntar på en slang t kopplingen som kmr i början på veckan...

kohler
9 mars 2007 · 671 Inlägg

precis som ni säger finns ju risken för minusgrader. jag körju nästan enbart i stan eller på motorvägen så det känns ju lite tryggt.. är inte helt beroende av bilen heller ... tror nog att det blir byte idag smile måste ju pröva.. hehe.. men vill höra fler åsikter först.

Second is the first loser
mir
9 mars 2007 · 336 Inlägg

Är bra sugen att hänga på sommardäcken i helgen! Här i Linköping är det rent på vägarna.
OM man bara visste att det var nog med snö nu????

Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Madhouse
10 mars 2007 · 1 079 Inlägg

Jag är bra sugen att ta ut sommarbilen men väntar nog till påsk.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
KarlNilsson Örebroare i exil
10 mars 2007 · 970 Inlägg

Personligen väntar jag åtminstone till 1a april. Vädret i mars kan man inte riktigt lita på

Hej FRA!
HoKkee
11 mars 2007 · 845 Inlägg

har ett tag kvar ajg har fortfarande halv metern me snö å isigt. men ska juh bli upp mot 10 + till veckan. så de mesta lär juh försvinna.. skönt smilesmile
jag skulle våga slänga på sommar sulorna nu. är väll bara att man får ta de lite lugnare om de blir halare eller hem och byta igen.. så jobbigt är de inte att byta däck.. big_smile

blixtkungen
11 mars 2007 · 28 Inlägg

Jag byter mina imorgon. Skulle det nu hända att det blir minusgrader i skåne igen får man låta bli att köra bara (alt byta tillbaks), men det är värt det. smile

jaxell
11 mars 2007 · 66 Inlägg

Ja bytte idag. Kunde inte hålla mig smile

Audi A3 (1997)
Chrom Kapten Långsam
11 mars 2007 · 185 Inlägg

Jag bytte också idag, självklart började det hällregna när man höll på som bäst, men nog fan var det värt det smile

Har varit över nollan i en vecka här nu och de närmsta tio dagarna ser ut att bli 5-10 plusgrader. Skulle det mot förmodan bli kallt någon enstaka dag till så får man väl försöka överleva.

FluGan Sideways.nu
11 mars 2007 · 873 Inlägg

jag bytade i fredes tongue

www.sideways.nu - Nytt svensk driftingforum
Besök oss gärna, det kostar inget.
Nissan 200sx "Sideways.nu" (1992)
Opelmadness German cars, quality and beyond
11 mars 2007 · 8 197 Inlägg

Det är ju lag på vinterdäck till den 31 mars. Sätter nån på sommarhjulen nu får de skylla sig själva om de får böter.
http://www.vv.se/templates/page3____7959.aspx

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
EyeLighter
11 mars 2007 · 381 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Det är ju lag på vinterdäck till den 31 mars. Sätter nån på sommarhjulen nu får de skylla sig själva om de får böter.
http://www.vv.se/templates/page3____7959.aspx

DU får köra med sommar däck nu iaf. Jag ska in och besiktiga bilen om någon dag med sommar däcken på och det är inga problem! La på mina i fredags!

__hogberg__
11 mars 2007 · 1 161 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Det är ju lag på vinterdäck till den 31 mars. Sätter nån på sommarhjulen nu får de skylla sig själva om de får böter.
http://www.vv.se/templates/page3____7959.aspx

du får visst ha sommar däcken nu om det inte ä vinterväglag..
en polare ringde o fråga snuten härom dan o de va inga problem.. trafikpolisen cirkulera i stan en stund o han hade sommarsulorna på då o dom sa inget.. så du FÅR ha sommar däcken nu..

Madhouse
11 mars 2007 · 1 079 Inlägg

Som sagt vid vinterväglag är det lag på däck till 31mars, besiktningen kan du köra in med dubbdäck mitt i juli dom bryr sig bara om mönsterdjupet för jag frågade sist jag var där.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
båge montör och hobby mekaniker
11 mars 2007 · 2 672 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Det är ju lag på vinterdäck till den 31 mars. Sätter nån på sommarhjulen nu får de skylla sig själva om de får böter.
http://www.vv.se/templates/page3____7959.aspx

du FÅR köra med sommar däck på nu, OM vinterväglag ICKE råder.. det vill säga om temperaturen är ÖVER 4 PLUS grader..  sjunker tempen under 4 plus får du INTE köra med sommardäck, då vinterväglag råder.. så jag kommer nog byta mina snart! då det inte vart under 4 plus på en vecka här, å 7 plus var det nu för en halvtimme sen när ja åkte hem! DVS 02.00!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
turbotompa fritidsprofessor
11 mars 2007 · 1 197 Inlägg

Jag skulle byta till sommarostarna igår, men jag hann inte så de blir troligen idag...  smile)

HampZZ Proffs
11 mars 2007 · 222 Inlägg

Vinterdäck krävs
1 december – 31 mars
om det är vinterväglag.
Mönsterdjup minst 3 mm


Jag bytte förra veckan=)

Audi A5 1.8 TFSI Coupe S-Line "black pearl" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang