Är du en straffbilist?

andrem1988
3 maj 2007 · 129 Inlägg

Har turligt nog inte hänt mig. Men jag hade nog inte blivit glad om nån galning skulle visa mig hur man ska köra(straffbillisten). Det är då man ska ha en fet Hummer, då kaxar de nog inte lika mycket:D

Kör du före så väntar jag på dig där framme.
Gör som ford köp volvo!
http://www.garaget.org/?car=42150
GurraG INGET ANNAT!!
3 maj 2007 · 1 725 Inlägg

CossieMysen skrev:
Härligt att se era åsikter men handen på hjärtat har ni aldrig gjort någon rädd genom er bilkörning. det finns säkert någon pensionär eller kvinna som ni skrämt upp i trafiken, även det inte var avsikligt.

Nog har man säkert skrämt folk i trafiken och sådär, men man blir ofta rädd för folk hur dom beter sej i trafiken och inte har en aning om var dom har bilen eller nånting.. och visst jag kanske gör en felaktig omkörning men inte måste ju folk förvärra det??

hedley Saaboholic
3 maj 2007 · 3 129 Inlägg

Shit man pallar verkligen inte alla dessa nissar, dock blir man sjukt förbannad när folk inte har lärt sig HÖGERREGELN!

Något jag fick erfara igår som lika gärna kunde kostat mig livet.

Jag kom körandes i 50km/h i stan där det är enbart höger regel eftersom det är små gator och inga huvudleds märken, då kommer en ungdom från VÄNSTER i ca 60-70 blås och bara kör rakt fram med en og 95 båda får tvärnita och bilarna stannar knappt en halvmeter ifrån varandra, då blir man så sjukt jävla förbannad så det finns inte.

Likaså när man kör i invandrar områden där dom tror att man får parkeringsplats längst med huvudledsgatan om man slår på varningsblinkers etc..och sen bara kör rakt ut från vägkanterna.

Nästa gång kommer iallafall jag köra ikapp och nita fanskapen som gör sånna här idiot saker, jag vill inte riskera mitt, min flickväns eller mina polares liv för att nåt as har fått sitt körkort i flingpaketet.

Tutar man åt dom eller höjer näven skrattar dom bara och kör vidare.

Sedan borde man inför åldersgräns på körkort..dagligen ligger man med nån jävla tjärring eller gubbe framför sig som håller knappt 30-40km/h på 50-väg samt att en del t.om håller 50 på 70-vägarna..det är en direkt trafikfara eftersom man vill om och ibland finns inga lägen för det, då blir man istället förbannad och får tuta, men halvdöva som dom är fortsätter dom ligga och pressa i 30 etc..

Nä skärpning säger jag, visst ska man inte hacka på folk för minsta lilla men när dom utsätter ens egen säkerhet så har det gått för långt.

Visst jag har kört för fort, sladdat osv..men aldrig i ett sådant läge att jag kunnat åsamkat någon annan skada förutom mig själv.

/Mr B

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
haxer Proljece?
3 maj 2007 · 1 464 Inlägg

Står det inte i körkortsboken "använd alltid sunt förnuft och förebygg situationer som kan skada andra" eller nått i den stilen?

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
hedley Saaboholic
3 maj 2007 · 3 129 Inlägg

haxer skrev:
Står det inte i körkortsboken "använd alltid sunt förnuft och förebygg situationer som kan skada andra" eller nått i den stilen?

jo det gör det, samt underlätta alltid i trafiken.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
haxer Proljece?
3 maj 2007 · 1 464 Inlägg

Duktig ALX jag kan jag också. smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Simppi too fast to live, too young to die
3 maj 2007 · 357 Inlägg

oftast blir jag bara förbannad om någon ska påpeka mitt körande på nått sätt, som att börja tuta å blinka me helljusen för något så litet som att jag inte som dem, bländar av till halvljus redan på ca 1km håll...då kan jag erkänna att jag INTE slår av till halvljus för den bilen.

sen vet jag inte vilken kategori jag räknas till då var jag ute å körde lite i måndags, på natten. jag höll jämn hastighet (115 på 100-väg) och kom ikapp en bil. slog av till halvljus på passligt avstånd innan jag var ikapp, och gled lugnt förbi honom och svängde in framför. då slår han inte av till halv. gav honom en chans till å sakta ner till 105-110 för att inte komma så långt ifrån honom, men nej...DÅ blinka jag me bromsljusen, men ingen reaktion. jag blev riktigt förbannad på honom! tongue jag menar, hur stort problem e de å vifta till lite me ett finger för å slå av till halvljus!? ...efter detta bromsa jag ner till 70-80, öppna takluckan å vifta me fingret åt han å stack iväg....

här tyckte jag han bröt mot just detta...sen så kan jag inget åt att jag blev förbannad roll

hedley skrev:
jo det gör det, samt underlätta alltid i trafiken.

slangily
3 maj 2007 · 52 Inlägg

Idag var det en karl som körde i högerfilen, han hade en stor lucka till framförvarande bil men väldigt mycket bilar bakom sig. Eftersom jag strax skulle av och låg bredvid honom så gasade jag på lite för att köra om och in i högerfil. Då gasade han också så att han kom _nästan_ jämsides med mig igen. Jag försökte blinka lite så han skulle fatta att jag ville av och då saktade han in, precis som om han förstod.. men just när jag skulle byta fil så TUTADE han på mig och gasade förbi!?

Alltså. Det gick ju bra iallafall eftersom jag hade koll på honom men jag fattar verkligen inte varför man beter sig så? Har jag missat ngt? Vad gjorde jag för fel egentligen? Det skedde alltså exakt så som jag beskrev det.

zoopåse
3 maj 2007 · 1 171 Inlägg

Måste erkänna att jag "straffat" någon gång också. Jag kan bli sådär att jag från att verka hur lugn som helst blixtrar till på en sekund och blir skitarg ibland, då blir man rädd för sig själv.

Hursomhelst så har det blivit någon gång att jag pumpat på bromsen av ilska när någon ligger tätt bakom utan bra anledning. Inget som jag är stolt över och försöker undvika sådant så långt det går, jag vet hur skakig och disträ man blir efter att man tänder till sådär.

I normala fall försöker jag vara förstående och lämna utrymme så att allt sker så smidigt och säkert som möjligt. Jag skulle nog typiskt lungt släppa gaspedalen för någon som gör en förbjuden u-sväng tex.

TLO
4 maj 2007 · 1 062 Inlägg

Finns alldeles för mycket sådana töntar ute som du beskriver.....dock beskriver du nästintill perfekt ,Stockholms taxichaufförer....Rövhål hela högen

"You Go, we go!"
Alecci
4 maj 2007 · 2 014 Inlägg

Oftast tvärtom, men ska man vara helt ärlig är man nog lite "straffbilist" ibland. Inte på så sätt att man hindrar den andres galenskaper eller skapar större risk för incidenter, men däremot genom att tala om vad man tycker...

Trafikens grundregel går ut på att man ska visa hänsyn... Men de som gör diverse korkade saker i trafiken kan ju också hålla i minnet att det är just deras handlingar som uppvisar brist på hänsyn och som kan skapa situationer med otäcka konsekvenser.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
evilmaster
4 maj 2007 · 385 Inlägg

Ojoj.. Så mycket konstigheter man har varit med om, ska försöka räkna upp några..

1. Tanter/gubbar med körkort. Såg en tant som skulle svänga höger i en korsning. Hon kör upp med halva bilen på trottoarkanten så att flera människor vid övergångsstället får hoppa åt sidan. Trottoarkanten var dessutom 10-15 cm hög och hon märker ingenting! yikes

2. Ska köra över en gågata, en bil ligger framför mig och väntar på att gående ska passera. När det blir en lucka så kör han iväg i lagom tempo och jag kör efter, sen tvärnitar han och  jag bromsar på gott avstånd och undrar vad han sysslar med. Sen slänger han i backen och nitar rakt in i min front. neutral Snubben försökte dessutom blåsa mig med försäkringsgrejerna, men jag tog regnr. så det löste sig. wink

3. Åker i passagerarsätet på en Mitsubishi L300, föraren kör lite fortare än hastighetsgränsen (uppskattningsvis 65 på 50 väg). Kommer till en korsning där både vänster och högertrafik har stopp-plikt. Då kommer där en Volvo 850 och blåser ut från höger i full fart, vi halverar bilen på bredden ungefär och föraren har ingen giltig försäkring i Sverige. Ingen blev skadad som tur var, men det blev dyrt för hon i Volvon.

4. Kör c:a 55km/h i en rondell som har 70km/h hastighetsgräns, från höger så klämmer en bil sig in framför mig och jag blir tvungen och tvärnita. Halt väglag gör så att jag glider in i bilen framför, blir endast skador på min egen bil. Ut ur den andra bilen kommer en hel bunke invandrare, INGEN pratar svenska. Jag ringer polisen, de kommer efter lång tid och kan inte göra något. Senare kommer en släkting till dem som pratar svenska, han försöker "lösa det på plats" genom att jag ska ge dom 3000kr! mad Enligt försäkringsbolagen så var det mitt fel eftersom jag körde in bakifrån, betalade hellre försäkringsbolaget kan jag säga!

5. Fick motorhaveri mitt i en av Helsingborgs mest trafikerade korsningar. Är ensam i bilen och får inte den ur vägen. Folk ställer sig och tutar, skriker, visar fingret osv. INGEN hjälper. Schysst. Är det så det ska vara? sad

Och mycket, mycket annat... Har tidigare jobbat inom ett transportföretag i c:a 3 år, så jag har sett rätt mycket skrämmande beteende där ute på vägarna. neutral


Edit: Lite konstig svenska som rättades

Senast redigerat av evilmaster (4 maj 2007)

Seat Toledo "2.0 GT 16v" (1995)
tsdi Egenföretagare
4 maj 2007 · 2 496 Inlägg

Jag övningskör ju bara, men jag tycker det är grymt irriterande med folk som inte kan flytta sig, då blir det gubbtutan smile eller folk som inte tackar fast man nästan ligger nere i diket. brukar inte göra så mkt åt saken, men är jag tjurig så kan dom få en Audi upp i häcken vid nästa rödljus wink (så gott det nu går, beror ju på andra bilens prestanda )

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Heavens_Gate
4 maj 2007 · 543 Inlägg

Ska alltid försöka kramas i trafiken oavsett hur dina medtrafikanter kör. Är mitt motto i trafiken vart fall.
MVH

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1
VBNicke
4 maj 2007 · 36 Inlägg

minns sommaren 2005 på den tiden då jag övningskörde.. körde om en gubbe i 75-årsåldern med 4 pensionärer till i bilen.. Han blev så förbannad när jag körde om honom att han pekade finger åt mig big_smile Han hade stått stilla i en korsning i ca 3 minuter utan trafik på landsvägen så jag valde att köra om honom så fort tillfälle gavs.

"Varför låta en motor suga, när man kan våldta den med en turbo?"
Holme
4 maj 2007 · 1 417 Inlägg

Nog fan har man svurit och pekat finger åt folk. Har (förhoppningsvis) aldrig hindrat folk att göra dumheter genom att preja eller köra fortare.
Senaste straffet jag gjorde mot någon gick till såhär:

En bil kommer upp i baken för att köra om, när bilen är 20m bakom i mig slår denne på hel-ljuset och blinkar till innan han slår på det helt igen. Efter han kört om mig slår jag på mitt hel-ljus och har det på tills han är utom synhåll.

Så, inte värre straff än så brukar jag dela ut. Men visst finns det gånger i rondeller man skulle viljat offra en framskärm eller 2 i någons dörr.

clio_blue
4 maj 2007 · 128 Inlägg

hehe visst man irriterar sig på idioter i trafiken... det värsta jag gjort har nog vatt efter att en idiot tutat bakom mig och vill köra om,och det var rusningstrafik,fullt med bilar överallt,,ingen kan köra om någon,,så jag blev riktigt irriterad på idioten bakom så jag stannade bilen och parkerade den på gatan och ut och tog  en cigg,,, hahaha ni skulle sett hans min,,, hahaha

---2Fast 2Furious---
Clio V6
Rock-Star
12 april 2008 · 2 982 Inlägg

zoopåse skrev:
Alla gör vi fel ibland. Ibland högst medvetet. Man gör en liten fuling och bryter mot reglerna för att det ska bli smidigt. Ibland gasar man upp till 130-140 för att styra upp en situation där någon närmar sig snabbt bakom under en omkörning på motorväg. Ibland kanske man tom kör mot rött över ett övergångsställe där någon just gått över när man är helt säker på att det inte finns några andra berörda trafikanter i närheten.

Exempel, jag gjorde en u-sväng över heldragen linje när jag insåg att jag inte skulle komma dit jag ville. Kollade förstås att det var "fritt" och kunde ske utan problem innan och undertiden. Visserligen kom det bilar i motsatt riktning som körde sakta (min planerade körriktning) men jag bedömde att svängen kunde ske ledigt utan att hindra dem. Såklart kommer en "straffbilist" (du vet en sån där bilist som ska tala om för andra och straffa dem när de gör fel istället för att köra så trafiksäkert som situationen kräver) och börjar gasa om mig på vänster sida och tutar som en galning, kör riktigt nära bara för att skrämmas.

Är det bättre att göra så än att coola ner lite och kanske inte gasa fullt lika mycket när det kommer en bil och krånglar lite framför? Särskillt med tanke på att det är lugn stadstrafik där det är normalt med mycket krångel, ljussignaler, bilar som parkerar svänger och byter fil, dubbelparkerade bilar, cyklister mm.

Sådana straffbilister förekommer ute på landsvägarna också. Du vet sådana breda landsvägar med ett brett körfält i varje riktning. Där man kan ledigt köra om även med mötande trafik när man kollat noga att ingen i motsatt riktning planerar att köra om. Ändå kan det dyka upp straffbilister som ska lägga sig så nära mittlinjen att man tror de försöker ta av backspegeln. Det känns säkert.

Så frågan är, är du en sådan där bilist som gör situationen värre när du tycker någon gör fel?

beror på...
finns d inga bilar i som ser dej alls så är det gatans lag som gäller, finns däremot medtrafikanter i sikte så får du fanimej ta o köra till nästa avfart.. precis som reglerna säger

Muttley
12 april 2008 ·

säg idioter som kör ut framför mc, eller ja andra bilar överhuvudtaget men främs mc de borde ju få en rejäl lusing. vi fick faktiskt ögon till någonting.

folk som försöker tränga av en när 2 filigt bli 1filigt igen och de är inte många meter kvar, har vart med om de x antal gånger även med lastbilar.

folk som kör ut framför en på en 90 väg bland annat och vet att de absolut inte hinner upp till 90 innan jag är i röven på dem. mycket irriterande.
brukar blinka med ljus eller värsta fall när jag är nära att krocka tuta i dessa fall.

sen har jag en grej till som jag faktiskt gick ut och gick mot en bil och skulle fråga vad han höll på med men han smet smile , körde rätt ut framför mig utan att titta till vänster där jagk om från, och när jag tuta på han så kör han upp på trottoaren blev skiträdd. jag skulle dock inte gjort något mot han bara frågat vad han höll på med.

men faktiskt så brukar jag hjälpa till för de mesta.

Rushman Evolution Garage
12 april 2008 · 1 299 Inlägg

zoopåse skrev:
Alla gör vi fel ibland. Ibland högst medvetet. Man gör en liten fuling och bryter mot reglerna för att det ska bli smidigt. Ibland gasar man upp till 130-140 för att styra upp en situation där någon närmar sig snabbt bakom under en omkörning på motorväg. Ibland kanske man tom kör mot rött över ett övergångsställe där någon just gått över när man är helt säker på att det inte finns några andra berörda trafikanter i närheten.

Exempel, jag gjorde en u-sväng över heldragen linje när jag insåg att jag inte skulle komma dit jag ville. Kollade förstås att det var "fritt" och kunde ske utan problem innan och undertiden. Visserligen kom det bilar i motsatt riktning som körde sakta (min planerade körriktning) men jag bedömde att svängen kunde ske ledigt utan att hindra dem. Såklart kommer en "straffbilist" (du vet en sån där bilist som ska tala om för andra och straffa dem när de gör fel istället för att köra så trafiksäkert som situationen kräver) och börjar gasa om mig på vänster sida och tutar som en galning, kör riktigt nära bara för att skrämmas.

Är det bättre att göra så än att coola ner lite och kanske inte gasa fullt lika mycket när det kommer en bil och krånglar lite framför? Särskillt med tanke på att det är lugn stadstrafik där det är normalt med mycket krångel, ljussignaler, bilar som parkerar svänger och byter fil, dubbelparkerade bilar, cyklister mm.

Sådana straffbilister förekommer ute på landsvägarna också. Du vet sådana breda landsvägar med ett brett körfält i varje riktning. Där man kan ledigt köra om även med mötande trafik när man kollat noga att ingen i motsatt riktning planerar att köra om. Ändå kan det dyka upp straffbilister som ska lägga sig så nära mittlinjen att man tror de försöker ta av backspegeln. Det känns säkert.

Så frågan är, är du en sådan där bilist som gör situationen värre när du tycker någon gör fel?

Om en bilist gör fel p.g.a. att den personen kanske inte kör så bra, eller inte kan staden, eller får problem på något sätt så hjälper man givetvis till.... Men om nån jävel tränger sig eller fular sig på annat sätt, så blir de straff!

Sky´s the limit...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang