Behöver tips för bra resultat av lackering

Calax
2 juni 2007 · 4 Inlägg

Hej!!

Jag e en kille på 15 år som tänkt att lackera om min volvo 240 till kameleont.
Skulle behövar lite bra tips för att få så bra resultat som möjligt.
Ska göra d själv eftersom att få gjort d på en verkstad är lite för dyrt för mig.

Tacksam för andra stylingtips också.

Tack på förhand

KD
2 juni 2007 ·

Det viktigaste är att du läger ner enormt mycket tid åt att slipa och spackla alla ytor.
Fylla  igen små stenskott, bulor osv.
Minska lilla skada kommer att synas tydligare när lacken är på plats. Så ta med dig ett flak jolt-cola till garaget när du bestämt dig. Ju mer tid du lägger på förarbetet ju finare blir slutresultatet!

Sen när du anser dig vara klar med förarbetet kan du höra med lokala lackfirman vad de skulle ta för att bara stå med sprutan, ifall du känner dig osäker på att göra det själv.

Skulle inte rekomendera dig att lacka kameleont (om du ska göra det själv).
Det är en relativt svårlackad färg. Viktigt att du har en bra spruta och en bra teknik!

Youngblood Billackerare
2 juni 2007 · 737 Inlägg

Du vet om att kameleont lack kan kosta så mycket som 10ggr mer än en vanlig färg va´? Jag tycker att det är lite onödigt att lägga ut så mycket pengar på en bil som man ska måla själv utan tidigare erfarenher. Satsa på en vanlig kulör istället. Risken är annars att du kommer ångra dig då resultatet förmodligen kommer att bli ganska dåligt. Vill inte göra dig ledsen/besviken men så är det. Dessutom att börja lackera en hel bil är heller ingen hit. Börja med någonting mindre... med en billigare färg så kan du träna lite innan du ev. tar dig an en hel bil. Vart bor du förresten (ifall man kanske kan hjälpa till)?

Senast redigerat av Youngblood (2 juni 2007)

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
mstoltz Lackerare
4 juni 2007 · 159 Inlägg

Hej!

Ett bra tips är att inte ge dig på att lackera själv förrän du fått lite övning på mindre objekt, och speciellt inte på kameleont.

Det är inte riktigt så lätt som det ser ut ibland.

Men är du fortfarande intresserad av just lackering så är du välkommen till mitt LackForum på: http://lackering.forum24.se/

Där diskuteras det för fullt om allt som har med lackering att göra.

Mitt råd till dig är att Innan du börjar skaffa en dyr utrustning, så köp en HVLP spruta på jula och börja öva med den först.

Sedan kan du åka till din lokala lackerare och fråga om dom har lite färdigblandad färg som har blivit över som du kan få att öva med.

Övning ger färdighet, sägs det smile

Lycka till

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/
jokke_b
4 juni 2007 · 315 Inlägg

ska också prova att lakera sj så har varit runt och hört med folk som sakt slipa och spackla mycket och börja på små föremål först och sen med en billig förg på bilen som inte är för dyr för brukar inte bli bra första gången sen har du ett lakbås om inte så ska du göra det en mkt varm somardag för att få så hög värma som möjligt så dår du en blankare yta

Allt eller inget!!!
karlsson89
4 juni 2007 · 6 Inlägg

HAllå! du köper kameliontfärg till en volvo??? det bästa vore om du oxå la ner pengar på att låta en lackerare göra det, de blir int så dyrt om du slipar osm fan själv och så, för gör du d själv i garaget blir det oftast dampartiklar, så ett smart tips om ud köper en sån dyr färg är att en lackare gör det;) lycka till:D

Saab 99L (1973)
Hangower billackerare
14 juni 2007 · 18 Inlägg

karlsson89 skrev:
HAllå! du köper kameliontfärg till en volvo??? det bästa vore om du oxå la ner pengar på att låta en lackerare göra det, de blir int så dyrt om du slipar osm fan själv och så, för gör du d själv i garaget blir det oftast dampartiklar, så ett smart tips om ud köper en sån dyr färg är att en lackare gör det;) lycka till:D

mkt bra svar måste jag säga har du lagt ner så mkt pengar på en lack så varför inte låta en som kan det göra det?
kan nästan garantera att det kommer se ut som skit om du inte målat tidigare.
är bland dom svårare färger att lägga.

Leyland mini "The Stig" (1978)
Mr-karlzzon
14 juni 2007 · 237 Inlägg

Hallå! ;D
Visa Mig gärna bilen när den är klar för ska nämligen lacka bilen själv:D

Abaaaaaaaaa
Volvo 745 (1988)
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
14 juni 2007 · 1 781 Inlägg

Ja en Kameleont lack kostar ju "bara" 6000:-/L så det är ju inte billigt direkt!

Team Insane Racing
Woolf
8 juni 2009 · 41 Inlägg

Hej!

Jag ska också fixa till min bil. Den har en hel del stenskott på huven och på fronten (fronten ska dock bytas, så den behöver inte fixas).  Lacken jag har, och ska ha, på bilen är Opels orginallack, en diskret kameleontlack. Hade tänkt ta hjälp av pappa, som har lackat en del innan (dörrar bla) med bra resultat, dock var inte detta med kameleontlack.

Någon som ha en aning omm vad denna orginal kameleont lack kan kosta? Billigare än "vanlig" kameleontlack, eftersom den är orginal, eller det kvittar?

Och hur pass mkt svårare är det att lacka med kameleont? Har ju som sagt viss vana av det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang