2080
Sök

Stor skillnad på 2.0l motor och 2.3l motor? Tänker på 855 Turbo? Hur mkt kan man ganska lätt o inte för dyrt få ur en 20

Japs :)
775 Inlägg
12 juni 2007
Trådstartare
#1
Ja planerar att köpa en 855 turbo och många är ju 2.0l. effekten är ju lite mindre men är det liksom stor skillnad jämfört med 2.3l? Någon som vet? Hur mkt borde man kunna få ur en 2.0l 855 ungefär för inte så mkt pengar.?

2 201 Inlägg
12 juni 2007
#2
om jag inte har fel för mig så har 850 turbo modellerna 2,3 liters motor här i sverige.

Japs :)
775 Inlägg
12 juni 2007
Trådstartare
#3
peter_1976 skrev:
om jag inte har fel för mig så har 850 turbo modellerna 2,3 liters motor här i sverige.

ja så är det..
det vet ja.

Körv
3 535 Inlägg
12 juni 2007
#4
Italien-import är 2.0 Liters. Och överallt annars är det 2.3 (vet dock inte om det finns större)

Men jag har för mig att det inte är sån stor skillnad smile

Truckdriving Man

265 Inlägg
12 juni 2007
#5
Chippar man en 2,0 får man kanske lite drygt 260 hästar om man har öppet filter. smile Däremot om du har en 2,3 får du lite mer, enligt förståsigpåare. Jag känner ingen större skillnad, så jag tycker du kan satsa på en 2,0 - Italienimporter, som för det mesta inte har någon rost. wink Dock är det vanligare med mindre lackskavanker.

Greve
135 Inlägg
12 juni 2007
#6
Om du ska skaffa dig en t5:a så satsa på den svensksålda eller importerade från vilket annat land som helst utom Italien. De har bara 2,0 pga straffbeskattning av bilar med större motorer än 2 liter. Det säger ju sig själv egentligen att en 2,3:a pallar mer än en mindre motor... Om du lämnar in bilen för att chippas med steg tre, byta avgassystem och luftfilter kostar det uppemot 10- 15000:- beroende på märke och kvalitet. 2,3:an ger då ca 300-315 hk och 2,0:an betydligt mindre. Kanske 275-285hk. Det "känns" ingen större skillnad som Ztyling skriver men man vet om att man för samma pengar kunde fått i värsta fall 40hk mer om man köpt en svensk ist... Tänk på det innan du köper. Hoppas du får mycket skoj med din t5:a!

8 267 Inlägg
12 juni 2007
#7
hanning81 skrev:
Om du ska skaffa dig en t5:a så satsa på den svensksålda eller importerade från vilket annat land som helst utom Italien. De har bara 2,0 pga straffbeskattning av bilar med större motorer än 2 liter. Det säger ju sig själv egentligen att en 2,3:a pallar mer än en mindre motor... Om du lämnar in bilen för att chippas med steg tre, byta avgassystem och luftfilter kostar det uppemot 10- 15000:- beroende på märke och kvalitet. 2,3:an ger då ca 300-315 hk och 2,0:an betydligt mindre. Kanske 275-285hk. Det "känns" ingen större skillnad som Ztyling skriver men man vet om att man för samma pengar kunde fått i värsta fall 40hk mer om man köpt en svensk ist... Tänk på det innan du köper. Hoppas du får mycket skoj med din t5:a!

Nu är det ju som så att 2,0 är betydligt vanligare än 2,3 utanför sverige, oavsett land i europa. Det är vanligt med 2,0 i tyskland, Franrike, Finland och Belgien med till exempel.
Förvisso är en 2,0 lite klenare, men nå stora skillnader är det inte.
Ta steg 3 som exempel så får man ut runt 270ärliga med en 2,3, hur det blir med 2,0:an beror på vilken turbo som sitter på, det varierar lite fram och tillbaks, skulle du då tag iu ett ex med en 13G kommer det skilja en del, men sitter det ett 15G på så är inte skillnaden så stor, runt 15hk.


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
12 juni 2007
#8
denna är till salu..http://www.garaget.org/Tgul_danne


196 Inlägg
13 juni 2007
#9
Självklart ska du sikta in dig på en "riktig" 2.3:a. Varför köpa en 2.0l importvagn när det finns 2.3:or i överflöd på den svenska marknaden?

//Thomas
Senast redigerat av Gemini__ (13 juni 2007)

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster

14 Inlägg
13 juni 2007
#10
Kan säja att skaffa en 2,3.Jag har haft båda och kan säja att 2,0 va betydligt törstigare än 2,3an varför vet jag inte men så vad det iaf.Fast i dagsläget så skulle jag inte ens att fundera på att skaffa ngn av dom hehe

Har tjej och 2 barn...

812 Inlägg
13 juni 2007
#11
om du ska trimma så kan ja rekonendera glt kammar..  ger betydligt större efftek..  har en kompl topp från en glt om du är sugen?? 1500 så är den din

man lever bara en gång..

208 Inlägg
13 juni 2007
#12
har för mig att det finns 2.5or oxo ? eller det kanske är R modellerna? anyway jag hade nog satsat på en 2.3liters i vilket fall som helst..

Men finns det 2.5liters? det är min fråga eller bara ngt jag fått för mig.. tänkte eftersom tex 850 GLT har 2.5liter:P hehe jaja. låt höra vad som finns att säga..

Mds är inte skit! Volvo är inte skit! Vad som är skit är sånt man inte pratar om :)

Japs :)
775 Inlägg
13 juni 2007
Trådstartare
#13
AffeBoyen skrev:
har för mig att det finns 2.5or oxo ? eller det kanske är R modellerna? anyway jag hade nog satsat på en 2.3liters i vilket fall som helst..

Men finns det 2.5liters? det är min fråga eller bara ngt jag fått för mig.. tänkte eftersom tex 850 GLT har 2.5liter:P hehe jaja. låt höra vad som finns att säga..

2.5l finns men tror det är lätttrycksturbo för den ligger på 193hk. bättre o köpa en sån kanske men finns verkligen inte många.

8 267 Inlägg
13 juni 2007
#14
Westberg skrev:
AffeBoyen skrev:
har för mig att det finns 2.5or oxo ? eller det kanske är R modellerna? anyway jag hade nog satsat på en 2.3liters i vilket fall som helst..

Men finns det 2.5liters? det är min fråga eller bara ngt jag fått för mig.. tänkte eftersom tex 850 GLT har 2.5liter:P hehe jaja. låt höra vad som finns att säga..

2.5l finns men tror det är lätttrycksturbo för den ligger på 193hk. bättre o köpa en sån kanske men finns verkligen inte många.

Den kallas för 2,5 men är i praktiken på 2,4 och det gäller både ltt och sugmotorerna.

Pratar vi 850 så finns de med "2,5" turbomotor, men bara sista året. Lättrycksturbon på 193hk, men de sitter bara på 850 awd som är en mycket ovanlig modell i Sverige, det byggdes bra många, men de absolut flesta av dem gick på export.

Nån riktigt 2,5L turbomaskin kom inte förrens introduceringen av S60R.


643 Inlägg
13 juni 2007
#15
pimpad740 skrev:
om du ska trimma så kan ja rekonendera glt kammar..  ger betydligt större efftek..  har en kompl topp från en glt om du är sugen?? 1500 så är den din

frågade han om detta?

och så kan jag meddela att italien kör åxå 2,3 liters motorer. jag har en 850R 2,3 liter 250 hk därifrån. men dom är extremt ovanlig.

jag har precis all utrustning och inredning och lack var i toppskick. så inget ont om import bilar.



Sök